מאת ד"ר ארז מילר

בבלוג הקודם העליתי כמה נקודות למחשבה לקראת החזרה לבית ספר של תלמיד עם לקויות קשב. הבלוג הנוכחי ירחיב את הדיון בהסתגלות יעילה לביה”ס (שרלוונטית גם לחזרה אחרי כל חג ולא רק אחרי החופש הגדול) - התאמת שעות שינה והתארגנות לקראת ביה”ס בבוקר, רכישה ושמירה של ציוד וחומרי למידה. בנוסף, אציע דרכים יעילות לשתף את המורה במידע לגבי לקויות הקשב והצרכים הייחודיים של הילד.

בבלוג הקודם הסברתי את חשיבות תקופת ההסתגלות לביה”ס מבחינת שעות שינה. עם זאת, על ההורים לקחת בחשבון שבקרב חלק מהילדים שהראו יכולת להתאים את שעות השינה שלהם כדי שיוכלו לקום בשעה סבירה ולהתארגן לביה”ס, יצוצו בעיות בשינה דווקא לאחר תחילת שנת הלימודים. הדבר יכול לנבוע מכמה סיבות - מתח הקשור בחזרה ללימודים ובאתגר המנטלי והנפשי שהם מציבים לילד, מעייפות הנובעת מהצורך להתרכז לאורך שעות רבות, הקושי לתפקד במערכת כללים מוכתבת על ידי אחרים והצורך לשבת עם מעט הזדמנויות לתנועה במשך יום הלימודים. אצל חלק מהילדים בעיות השינה יכולות לנבוע דווקא מהתחלת הטיפול התרופתי המשפיעה על שעות העירות של הילד. רצוי ללמד את הילד לעשות הרפיה (אקדיש לכך את אחד הבלוגים הבאים), לקרוא, לשמוע מוזיקה מרגיעה, להקריא לו סיפור (תלוי בגיל ובנכונות הילד) או לשוחח עימו כדי לאפשר לו להרגע ולשקוע בשינה. מאוד לא רצוי לאפשר לילד להרדם מול טלויזיה או משחקי מחשב/טלפון בשעות מאוחרות “עד שיתעייף וירדם”.

בוקר טוב... ילדים רבים עם לקויות קשב וריכוז מתקשים להתעורר בבוקר. וצריך כמובן להבחין בין אלה שקמים ובין אלה שמתעוררים (מנטלית וכיו”ב) - זה לא תמיד קורה באותו זמן! על ההורים לדעת שהאפשת להתעורר במהירות היא תכונה ביולוגית ומולדת, עליה יש לילד (ולמרבה הצער - גם להורה) מעט השפעה. עם זאת, יש לא מעט מטלות בבוקר אותן ניתן לארגן ולהכין מראש, אשר יקלו ויקצרו את ההתארגנות בבוקר - למשל, הכנת מערכת ותיק, בגדים וציוד להתעמלות או לשיעורים מיוחדים, וכיו”ב). ילדכם יוכל להתארגן באופן יעיל יותר אם תכינו איתו שתי רשימות (מנוילנות - כדי שאפשר יהיה למחוק בטוש מחיק כל משימה) ולהשתמש ברשימה למחרת). האחת - נועדה לערב ולמטלות לקראת השינה ולמחר. השניה - לבוקר ולמטלות שעדיין נותרו. אם הילד יכין את רוב הדברים הדרושים בערב, ילך לישון בשעות שתואמו איתו מראש, יצליח להרדם בזמן, ויישן את כמות השעות הדרושה לו - הבוקר ייראה הרבה יותר קל וסביר להתארגנות ורבים מהקונפליקטים בשעות אלה יצטמצמו.

שמירה על ציוד וחומרי למידה
ילדים רבים עם לקויות קשב מתקשים גם בהתארגנות ובשמירה על חפצים. הם מאבדים ציוד (הכרתי ילד שאיבד את הקלמר שלו 7 פעמים באותה שנה...) בשל חוסר שימת לב, קשיי התארגנות (לשים את המפתחות כל פעם באותו מקום? למה?) ופזיזות. רכישת ציוד וחומרי למידה לביה”ס כרוכים לרוב בהתרגשות ובגאווה אצל רוב הילדים (במיוחד בכיתות היסוד) אולם אצל ילדים עם לקויות קשב וריכוז היא יכולה להיות מלווה במתח ובחששות שמא הציוד היקר ילך להם לאיבוד (חלקם כבר נפרדים ממנו לשלום כבר בעת הקנייה). הערות מצד ההורים כגון “אני מקווה שתצליחי לשמור על ה....עד סוף השנה” ודומות להן רק מלחיצות את הילדה או את הילד ומעוררות בהן כעס ותחושת חוסר מסוגלות. מה שיוכל לעזור לילד הוא לחשוב יחד איתו על דרכים שיוכלו לסייע לו להגביר את יכולתו לשמור על חפציו - הרגלי ארגון (איפה לרשום את הדברים, איפה לשים אותם וכיו”ב. חשוב לתת לו חיזוקים בכל פעם שהוא שם ומארגן ולוקח אחריות על חפציו ובכך לחזק אותו.

לספר או לא לספר...זאת השאלה
אחת ההתלבטויות הקשות שעומדת בפני הורים היא האם לדווח או לא לדווח למורה על לקויות הקשב והקשיים של הילד. הורים רבים חוששים מתווית על הילד, והנמכת ציפיות ממנו ולנבואה שתגשים את עצמה (באופן שלילי). אם מדובר במורה שכבר לימדה את הילד בעבר ויודעת שהוא עבר אבחון, כדאי לרענן את זכורנה בתחילת השנה לגבי ההתאמות שקיבל בשנה שעברה, שינויים שחלו בתפקודו או בטיפול התרופתי במהלך החופש הגדול ולחשוב עימה כיצד היא ושאר הצוות החינוכי יוכלו לתת מענה הולם לילד בשנה הקרובה. אם המורה אינה יודעת על ממצאי אבחון שעבר הילד, רצוי ברוב המקרים לשתף אותה בממצאי ובהמלצות האבחון ולדון עימה ועם היועצת ברגישויות שיש לגלות ובהתאמות שיש לבצע כדי לאפשר לילד להביא לידי ביטוי את יכולותיו ולמקסם את הצלחותיו. פגישה כזו יש לתאם מראש, לתכנן מספיק זמן כדי להעלות את הדברים ולרשום את סיכום הדברים כדי שאפשר יהיה להתייחס לסיכומים שהושגו גם בהמשך השנה.

אני מאחל לכם ולילדיכם שנה טובה ושנת לימודים מוצלחת ונעימה.

שלכם,

ארז







< חזרה לבלוג