שאלה: עיכוב בשפה בת 4.9 - (מיכל )
היי,ניגשנו לאיבחון בהתפתחות הילד עקב שיבושי הגייה הרבים קושי לרוב מה הילדה אומרת.לפעמים אומרת משפטים ברורים מאוד עם הטיית פעלים נכונה להווה עבר או עתיד אבל היא לא מרחיבה בדיבור ומפליגה איתו בדמיון כפי שמצופה מילדה בת 5.רציתי לשאול האם לחשיפה מוגברת בבית לשפה האנגלית מהטלוויזיה יכולה להיות השפעה על איבחון של עיכוב שפתי משמעותי ואוצר מילים דל.הילדה שולפת מילים וביטויים באנגלית תוך כדי שיחה בבית ומשתמשת בהם בהקשר הנכון.הם טוענים שהבעיה בשפה קשורה גם לרמת הבנה נמוכה משמעותית לבני גילה אבל מוזר לי שיש בעיית הבנה וקביעה שאוצר המילים שלה דל על רקע שימוש במילים בשפה זרה.גם שמתי לב כשהיא יושבת עם גורמים מאבחנים בהתפתחות הילד שהיא לא משיימת מילים קלות כמו כפית,קוף,ברכיים אלא אם כן חזרנו על השאלה מספר פעמים,או שאני שואלת אותה אחר כך מחוץ לאיבחון ואז היא עונה לי בלי בעיה.אני חוששת שהשנה וחצי האחרונות על רקע הריחוק החברתי והשהייה בבית תרמו לבעיה אם לא החריפו אותה.הילדה בת 4.9 עם איבחון של כישורי שפה ברמה שמאפיינת ילדה בת שנתיים שנתיים וחצי וההמלצה היא לשבץ אותה בגן לילדים עם עיכוב התפתחותי,האם גן כזה הוא גן שפתי כי ברמות אחרות היא מתפקדת נפלא ומאוד עצמאית,ואני דואגת בעיקר שתחסר לה חברת ילדים שמדברת בצורה תקינה אחרי כל התקופה הזו שזה נחסך ממנה בתקופה הזו
תשובה: עיכוב בשפה בת 4.9 - (תמר לבין-שרון)
שלום מיכל,
ההחלטה על מסגרת של גן שפתי או גן המיועד לילדים עם עיכוב התפתחותי היא החלטה מורכבת. ממליצה לך לפנות לגורמים המקצועיים שמכירים את בתך (כולל הגננת ופסיכולוגית הגן) ולהתייעץ איתם לגבי האפשרות האופטימלית עבורה. בהצלחה!
תמר