על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

עיכוב התפתחותי בני שנה ותשע כרונולוגי (מתוקן שנה ושבע )

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים

שאלה:  עיכוב התפתחותי בני שנה ותשע כרונולוגי (מתוקן שנה ושבע )  -  (אמא לתאומים )


היי שלום וברכה , ברצוני להתייעץ איתך.. לא רגוע בכלל יש לי תאומים מקסימים , נולדו מוקדם שבוע 29+3 שניהם עם עיכוב שפתי באבחון האחרון הומלץ על כניסה למעון שיקומי הבן עשה קפיצה מדהימה כאשר הוסיף כמה מילים חדשות מצביעה ואומר לא כששואלים אותו שאלה והוא לא רוצה (עדין מתקשה לומר כן ) מבינים אותו ומתקשר עם הסביבה נהדר.(וכל זה רק לאחרונה ) עוד לא הולך רק נעמד בחודש האחרון. לעומתו , אחותו עדין לא עשתה את הקפיצה הזו היא בקושי רכשה מילים חדשות אומרת רק אמא ואבא ודי (ומתכוונת שקוראת לנו ) שמעצבנים אותה .היא מבינה דברים כמו אם אני רוצה להלביש אותה אז אני אומרת לה תביאי יד היא מביאה , שאני מבקשת ממנה לכבות את האור היא מכבה , אבל לא מוחאת כפיים ולא מצביעה (פעמיים עשה זאת ולא חזרה על זה עדיין ) מחיאת כפיים רק אם אני עושה לה עם הידיים שלה ועוצרת אז היא מחקה אותי וחוזרת על זה אבל שאני מבקשת ממנה היא לא עושה דבר הכי הכי חשוב שיש לנו קושי איתה במעבר למוצקים היא אוכלת חלב , רק חלב (עולה לה ובאה לה להקיא כשהיא מנסה דבר חדש ) וכל משחק שהיא משחקת חמש שניות במשחק וישר לפה (היא מוציא חישוקים מהמוט אבל לא מכניסה חזרה מוציאה חלקי פאזל אבל לא מנסה להחזיר ולא בונה קוביות יש לה מעט משחקים שמאתגרים אותה אוהבת מוזיקה וצלילים קשה לי לשבת איתה עם משחק כי היא מכניסה לפה כל דבר קודם(לטענת המרפא בעיסוק חסר לה גירוי בפה וזה מה שמשלים לה) אני דיי חוששת שבגלל שהיא לא שבעה מהחלב היא לא מרוכזת ועסוקה עם השניים שלה אין לה מקום לשבת ולשחק. היא מסתכלת על רוב המשחקים בחשש אני נורא נורא חוששת להתפתחותה ותוהה אם החסך באוכל הביאה לעיכוב בהתפתחות המשחק ?! אודה לתשובתך

תשובה:  עיכוב התפתחותי בני שנה ותשע כרונולוגי (מתוקן שנה ושבע )


שלום רב, פגות כזאת, כמו של התאומים שלך, בדרך כלל מגיעה עם עיכוב התפתחותי כלשהו. אם אכן אובחנו עם עיכוב התפתחותי ונמצאים במעון יום שיקומי הרי שסביר להניח שהם מקבלים מסגרת טיפולית טובה וגם עוקבים אחרי ההתקדמות שלהם. בעיקר חשוב לעקוב אחר התפתחות התקשורת והיכולות החברתיות. העיכוב שבתך מראה לא נראה לי שקשור לתזונה אם כי חשוב שפעוטה בגילה תתנסה בעוד מזונות ותאכל מוצקים. זה צריך להיות חלק מהמערך הטיפולי במעון - חשיפה לאכילה עצמאית ומזון מגוון. חשוב גם להיות במעקב במסגרת התפתחות הילד כדי לבדוק שהתאומים מגיבים היטב לטיפול ולראות איך משתנה מפת הצרכים שלהם בעקבות התערבות. נראה לי שחשובה גם הדרכת הורים - מה שיכול לתת לך מענה סדיר גם לשאלות אבל גם לסייע לך בהתנהלות היומיומית איתם. ד״ר רונית רוט-חנניה
 X