על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

קשיים לילד בן 4

פורום אבחונים

פורום אבחונים מנהלת פורום ד"ר רונית רוט חנניה
פסיכולוגית התפתחותית מומחית, מוכרת ע"י משרד הבריאות. סיימה פורום אבחונים
לימודי תואר שני ושלישי בארה"ב, עם התמחות ממוקדת באבחון והתערבות בגיל הרך בארה"ב ובישראל. עובדת מזה מספר שנים כפסיכולוגית התפתחותית בכירה במכון להתפתחות הילד וכן כמרצה בתכנית לתארים מתקדמים בפסיכולוגיה התפתחותית (אוניברסיטת חיפה, המכללה האקדמית תל-אביב יפו. אבני דרך הינו מרכז התפתחותי להתערבות מוקדמת. הצוות המקצועי שלנו מגיע הביתה ונותן את הטיפולים בסביבה הטבעית של הילד.

הפורום עוסק באבחונים של ילדים: אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחונים של ילדים.
* סוגי איבחונים.
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים

שאלה:  קשיים לילד בן 4  -  (אמא דואגת)


בני הבכור בן 4 ושלושה חודשים, עלה לגן טרום חובה. לפני כשנה התחלתי לשים לב כי הוא מתקשר באופן מעט שונה משאר בני גילו מרגישה שפחות מפותח מחבריו. פניתי לגננת והיא לא ממש ראתה את הבעיתיות שאני ראיתי. הוא ילד שמח ורגיש מאוד, צוחק המון וגם בוכה ומוחה המון, ילדותי ביחס לשאר בני גילו , יוצר קשר עין אך פעמים רבות בורח עם מבטו למחוזות אחרים, מדבר איתנו המון שיחות נעימות ומצחיקות , מבין הומור, אוהב מאוד לשחק עם חברים, איטי בהתנהלותו, בעבר זיהו גמישות יתר אבל לא היה לו עיכוב התפתחותי מבחינת טיפת חלב הכל היה תקין. הוא בררן מאוד באוכל לא מוכן לטעום מאכלים חדשים, לא נוגע בירקות ובפירות בקושי, לא ברטבים, הצלחת שלו מאוד לא צבעונית ומאוד לא מגוונת. בונה יפה, מרכיב פאזלים, אוהב לעיין ולהקשיב לסיפורים, בעל דמיון רחב, משחק במכוניות, יודע לשחק לבד ואף לשחק עם חבריו. יחד עם כל אלו הוא מפגין התפרצויות זעם שבעיני לא תואמות את הסיטואציה, הוא סופר רק עד 6 ואחכ מתחיל להתבלבל, הוא לא מאוד מצליח למנות מעבר ל3-4 חפצים. בצביעה הוא יוצא מהקווים באופן מובהק וכאילו לא מבין את הבעייתיות בכך ולא ממש טוב בציור. הרבה בפעמים שאנשים שלא מכיר פונים אליו הוא מתעלם ומסיט את מבטו, לעיתים אני מרגישה שהוא לא מבין את הסיטואציה, מדברת אליו והוא בשלו מתעסק במשהו ולא עונה לי, לאחר כמה קריאות או כשאני מתקרבת הוא כן עונה ומגיב כאילו היה שקוע ממש בשלו לא ממושמע . הוא מפספס צרכים לעיתים ולא נראה שזה מאוד מזיז לו. מושפע מהסביבה ונגרר אחר אחרים גם כאשר הוא לא מבין את הסיטואציה - רוצה להרגיש שייך , צוחק כי מישהו אחר צוחק גם כאשר לא שמע את הגורם האמיתי לצחוק. (לא ביצענו בדיקת שמיעה ). סליחה על הפירוט פשוט חשוב היה לי לתאר כמה שיותר את המצב. שאלתי היא כזאת - האם מומלץ לבצע אבחון במצב שכזה? ואיזה סוג אבחון יתאים לו? הוא עלה לגן טרום חובה ומאוד מעוניין לחזור לגן הקודם אני שוקלת ברצינות להעבירו חזרה לשם, קשה לו מאוד בפרידות בבוקר נפרד בבכי וקושי רב. תודה רבה רבה

תשובה:  קשיים לילד בן 4


שלום, על פי מה שתיארת מומלץ אבחון פסיכולוגי התפתחותי בדגש על בדיקה מעמיקה של מיומנויות תקשורת. ניתן לבצע דרך מכון להתפתחות הילד או באופן פרטי.
 X