על הספה - פורומי מומחים

פורום פסיכולוגיה ילדים

בן שנתיים וחצי

פורום פסיכולוגיה ילדים

טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי לילדים מנהלת פורום מיכל דביר קורן
פסיכולוגית התפתחותית מומחית מומחית בטיפול ובאבחון ילדים ופעוטות, ובהדרכת הורים טיפול פסיכולוגי ילדים/ טיפול רגשי לילדים
וצוותים חינוכיים וטיפוליים. מנוסה בטיפול דיאדי ובטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.


במציאות הכללית השוחקת, הורות לא חייבת להיות עוד משימה שמעמיסה על סדר היום. הקשר בין הורים לילדים הוא ייחודי ונדיר וכשהעניינים יוצאים מכלל שליטה, חשוב להחזירם למסלול חיובי של הנאה, מגוון רגשות וחוויות משותפות.

טיפול התפתחותי משמעו מפגש, מפגש בין הורה לילדו, מפגש בין ההורה לבין הילד שהיה בעצמו, בין ההורה לבין ההורה שהיה לו. המפגש הזה לא תמיד קל, ולפעמים מלווה במכשולים ומהמורות שמציבה המציאות. כל ילד מביא איתו לעולם את הייחודיות שלו, וכל הורה מחפש את הדרך לעשות עבורו את הטוב ביותר

שאלה:  בן שנתיים וחצי  -  (ליה)


בני בן שנתיים וחצי התחיל לדבר לאחרונה משפטים בבית מדבר יותר מאשר בגן הוא מטופל אצל מרפה בעיסוק (אולי לקשב וריכוז וויסות חושי) קשה לו לשבת במפגש בחצר רץ הרבה כשלוקחים לו משחק הוא מושך בשיער למרות שיודע ומבין שאסור הוא גם אומר שאסור. הבעיה היא שהוא יכול לראות תינוק.ת שהולכים ובלי סיבה לבוא ולמשוך להם בשיער . המטפלת אמרה שאולי זה קשור לוויסות אנחנו אובדי עצות ממש לא נעים ללכת איתו לגינה או לגימבורי אני לא יכולה לעזוב אותו לשניה … כמובן שאנחנו מתווכים לו את הסיטואציה ומסבירים לו. איך עוד אפשר לעזור לו? וממה זה נובע?

תשובה:  בן שנתיים וחצי - (מיכל דביר קורן)


ליה שלום, זה בהחלט קשור לוויסות, אבל לא רק לוויסות החושי אלא גם לויסות הרגשי שלו, כלומר: למידת יכולתו לשלוט בדחפים ולדחות את הסיפוק, וגם למידת יכולתו להביע אמפתיה לכאב של האחר. הדרך לעזור לו היא לא להימנע מהסיטואציות החברתיות בהן זה מתרחש, אלא בדיוק להיות צמודים אליו ולתווך לו אותן, את מעשיו ואת התחושה שזה גורם לאחרים, וגם לתת לו להזדמנות לתקן - ללטף, להנעים, לחבק, להגיד 'סליחה'. החלק הזה חשוב במיוחד, כי אלו הן ההזדמנויות בהן הוא לומד כישורים חברתיים ולומד שלמעשיו יש השלכות ותוצאות ושביכולתו להשפיע על אחרים. אם העיניין לא חולף, מוטב להמשיך להתייעץ. בהצלחה, מיכל
 X