הרשמה לאינדקס על הספה   |  כניסת מטפלים רשומים   |     על הספה בפייסבוק

אודות על הספה   |  הרשם לניוזלטר שלנו   |  צור קשר

לוגו על הספה
  • בית
  • חפש מטפל
      • חיפוש באינדקס
      • חיפוש מתקדם
      • קבל המלצה מהצוות שלנו
      • פיזיותרפיה
      • ריפוי בעיסוק
      • קלינאית תקשורת
      • טיפולים בהבעה ויצירה
      • טיפול באומנות
      • טיפול משפחתי
      • טיפול פסיכולוגי בסקייפ
      • טיפול פסיכולוגי

      • טיפול פסיכולוגי תל אביב
      • טיפול פסיכולוגי בשרון
      • טיפול פסיכולוגי בדרום
      • טיפול פסיכולוגי בחיפה
      • טיפול פסיכולוגי בצפון תל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול פסיכולוגי לילדים

      • טיפול פסיכולוגי לילדים בשרון
      • טיפול פסיכולוגי לילדים בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול זוגי

      • טיפול זוגי בתל אביב
      • טיפול זוגי בשרון
      • טיפול זוגי בצפון
      • טיפול זוגי בירושלים
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול במתבגרים

      • טיפול במתבגרים תל אביב
      • טיפול במתבגרים בשרון
      • טיפול במתבגרים בצפון
      • ...אזורים נוספים
      • הדרכת הורים

      • הדרכת הורים בתל אביב
      • הדרכת הורים בשרון
      • הדרכת הורים בצפון
      • הדרכת הורים במרכז
      • ...אזורים נוספים
      • CBT

      • CBT בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול מיני

      • טיפול פסיכיאטרי

  • פורומים
      • פורום קלינאית תקשורת
      • פורום התמכרויות
      • פורום הגיל השלישי
      • פורום אמהות, היריון ולידה
      • פורום גיל ההתבגרות
      • פורום ייעוץ לקהילה הגאה
      • פורום הדרכת הורים
      • פורום זוגיות , טיפול זוגי
      • פורום פסיכולוגיית ספורט
      • פורום טיפול פסיכולוגי
      • פורום דיכאון, חרדה
      • פורום קורונה
      • פורום אבחונים
      • פורום טיפול פסיכולוגי ילדים
      • פורום שירות צבאי
      • פיזיותרפיה התפתחותית
  • ערוצי תוכן
      • מידע כללי

      • מילון מונחים
      • השירות הציבורי
      • מכונים טיפוליים
      • מידע על סוגי טיפול
      • הכשרות והסמכות של מטפלים
      • כלים להורות אפקטיבית
      • הבלוגים של על הספה
      • ערוץ וידאו

      • גמילה מחיתולים
      • התפתחות מוטורית תינוקות
      • סרטוני הדרכת הורים
      • ויסות חושי
      • הכנה לכיתה א
      • הצבת גבולות וסמכות הורית
      • אכילה בררנית
      • התפתחות תינוקות - זחילה
      • מאמרים

      • גיל ההתבגרות
      • טיפול בילדים
      • כתבות בנושא דיכאון וחרדה
      • לקויות למידה
      • זוגיות ומשפחה
      • טיפול פסיכולוגי
      • איכות חיים
      • חגים ומשפחה
  • לאנשי מקצוע
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
    • הרשמה לניוזלטר
    • פרסום מאמרים בעל הספה
    • כניסת מטפלים רשומים
  • תחומי טיפול
      • טיפול בדיכאון
      • טיפול בחרדה
      • הפרעות אכילה
      • התמכרויות
      • לקויות למידה והפרעות קשב
      • נכויות ומחלות כרוניות
      • אבחונים
      • התמכרויות
      • מיינדפולנס
      • פסיכודרמה
      • התפתחות הילד
      • גיל ההתבגרות
      • בעיות משפחתיות וזוגיות
      • אבל ואובדן
      • טיפול רגשי לילדים
      • הגיל השלישי
חפש באתר  
חפש באתר  
מי אנחנו
  • אודות על הספה
  • הרשמה לאינדקס שלנו
  • צור קשר
  • כניסת מטפלים רשומים
  • בית
  • חפש מטפל
    • חיפוש באינדקס
    • טיפול פסיכולוגי
    • טיפול אונליין
    • טיפול זוגי
    • הדרכת הורים
    • טיפול במתבגרים
    • טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
  • פורומים
    • לפורומים של אתר על הספה
  • ערוצי תוכן
    • מאמרים
    • ערוץ וידאו
  • לאנשי מקצוע
    • כניסת מטפלים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • מאמרים מקצועיים
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
  • תחומי טיפול
    • טיפול בדיכאון
    • טיפול בחרדה
    • התפתחות הילד
    • פסיכודרמה
    • מיינדפולנס
    • לקויות למידה והפרעות קשב
    • לכל תחומי הטיפול
    • הפרעות אכילה
לוגו על הספה

על הספה, המגזין, כתבות בנושא טיפול בילדים


  • בית
  • המגזין
  • כתבות ומאמרים
  • מה הקשר בין קפיצה לכתיבה?

מה הקשר בין קפיצה לכתיבה?

נעמה גוטמן- וייזר, פיזיותרפיסטית


א | א | א | א | (שנה גודל אות)
ילדים מעצם טבעם אוהבים להתנועע ולנסות את יכולותיהם התנועתיות. כאשר ילד גדל ומתפתח הוא רוכש יכולות מוטוריות- תנועתיות חדשות ונהנה לבצע , לשפר ולשכלל אותן.

מקובל לסווג את אופני התנועה לשתי קבוצות עיקריות: מוטוריקה גסה ומוטוריקה עדינה.

פירוש המילה מוטוריקה הוא תנועה. מוטוריקה גסה מתייחסת לתנועות המערבות קבוצות שרירים גדולות ומספר איברים בגוף, ומוטוריקה עדינה מתייחסת לתנועות המערבות קבוצות שריר קטנות ומספר קטן של איברי גוף. בתנועות עדינות נדרש, בדרך כלל , דיוק רב יותר.

חלוקה זו עוזרת לנו להבין את אופן תנועתו של הילד, אך חשוב לזכור שהילד הוא יחידה אחת שלמה וגופו מתנועע במגוון דרכים. לכן התנועות השונות משפיעות זו על זו וקשורות זו לזו.

מוטוריקה גסה כוללת בתוכה תנועות כמו ריצה, קפיצה, דילוג, בעיטה בכדור ועוד.
כאשר הילד רץ הוא מניע את רגליו במהירות, אבל לא רק הרגליים נעות - גם הגוו נע מצד לצד, הידיים מתנועעות , לסירוגין, עם הרגליים, והראש והצוואר משתתפים אף הם בריצה, הילד מביט לאן הוא רץ עוקף מכשולים, מתכנן את מסלול הריצה שלו.

אנו רואים שמוטוריקה גסה מערבת את הגוף מכף רגל ועד ראש. אנו מבינים גם שכוח שרירים בלבד אינו מספיק על מנת שלילד תהיה מוטוריקה גסה טובה- על מנת שהילד יוכל לרוץ בזריזות וביעילות הוא צריך להיות בעל יכולת תכנון תנועה, ויסות כוח השרירים שלו, קורדינציה טובה – בין איברי הגוף השונים ובין שני צדי הגוף, יכולת הפרדה תנועתית וכישורי שיווי משקל טובים.

כמו המוטוריקה הגסה גם המוטוריקה עדינה דורשת תכנון תנועה, ויסות כוח השרירים ותיאום בין איברי הגוף וצדדיו.

במוטוריקה עדינה נהוג לכלול- גזירה, ציור וכתיבה, שימוש בחפצים קטנים ( כמו השחלת חרוזים, בניית מגדל של קוביות , רכיסת רוכסן וכפתורים ועוד).

תנועות אלו דורשות דיוק רב ועל כן הן הולכות ומשתכללות במהלך הילדות.

כאשר ילד מתחיל לצייר הוא לופת את הצבע בכל כף היד וככל שהשנים חולפות , והילד מצייר ומתנסה באחיזת הצבע והעיפרון הוא משכלל את יכולת אחיזת העפרון שלו ומגיע לאחיזה בוגרת בין האגודל לאצבע.

ניתן להדגים את השתכללות היכולת במוטוריקה עדינה גם ביכולת לגזור- בתחילה הילד מצליח לגזור רק כאשר הדף מונח לפניו, בהמשך הוא יאחז בדף ויגזור בקווים ישרים בלבד, ולקראת כיתה א' ילמד לגזור גם לאורך קו מתפתל.

בנוסף לדיוק התנועתי נדרש גם תיאום בין שני צדי הגוף. בתנועות עדינות רבות צד אחד של הגוף מקבע ואילו הצד השני נע: כאשר ילד מצייר עליו להחזיק ביד אחת את הדף שלא יזוז וביד השנייה לצייר עם הצבע, כאשר ילד גוזר- יד אחת צריכה להחזיק ביציבות את הדף ויד שנייה צריכה להתנועע ברצף עם המספריים לאורך מסלול הגזירה.


המוטוריקה הגסה והעדינה כרוכות זו בזו ומשפיעות לא פעם זו על זו: כאשר לילד יש קשיים במוטוריקה גסה שמקורם בקושי בתכנון תנועה, ויסות כוח, הקשיים יבואו לידי ביטוי גם בקושי בדילוג וקפיצות (מוטוריקה גסה) אך גם בקושי לגזור או להרכיב מגדל מקוביות קטנות (מוטוריקה עדינה).

לעתים נראה חולשה בגוו וחגורת הכתפיים שמשפיעה על היכולת של הילד לעבוד עם הידיים והרגליים. קבוצות השריר הגדולות עוזרות לילד לייצב את עצמו ומאפשרות לו להפעיל באופן מדוייק את קבוצות השריר הקטנות. אם שרירי הגוו והבטן חלשים, לילד יהיה קשה לשבת יציב וזקוף לאורך זמן, והוא ייתקשה לבצע פעילות הדורשת דיוק כמו השחלת חרוזים על ידי קבוצות השריר הקטנות.

מוטוריקה גסה ועדינה וחיי היום יום:

התנועה הגסה והעדינה היא מהות הילדות ומהווה את השער ליכולת משחק, למידה והנאה בילדות (וגם בבגרות...)

ילדים משתמשים כל יום במוטוריקה הגסה שלהם- רצים במורד המדרגות, משחקים תופסת, עולים בסולם ומתגלשים במגלשה בגינה. המוטוריקה הגסה היא חלק מהותי מהילד ומהווה חלק מאישיותו ומיכולותיו. כאשר ילד מצליח לטפס בסולם בקלות ולהתגלש במגלשה במהירות הוא חווה הצלחה והנאה. אלו תורמים לביסוס האישיות שלו ולתחושת המסוגלות שלו.

כאשר ילד קופץ מעל מדרגה אחת ולאחר מכן מעל שתי מדרגות, הוא מבין במהרה "דרך הרגליים" ששתיים הן יותר מאחד, ושאחד ועוד אחד הם שניים.

אלו הן רק דוגמאות פשוטות לקשר בין היכולות התנועתיות של הילד לבין כלל יכולותיו.

גם המוטוריקה העדינה מהווה בסיס להתפתחות הילד, וחיונית להתפתחותו השכלית- רגשית- חברתית: כדי להיות עצמאי, הילד חייב להיות מסוגל לסגור בעצמו את הנעליים, כדי לשחק עם חבר בקוביות, הילד צריך להצליח לבנות מגדל יציב וגבוה כמו של חברו. תנועות אלו דורשות דיוק תנועתי, עבודה עם כפות הידיים באופן מדורג, מווסת ומתואם.

אז מה אני ' אמא' יכולה לעשות כדי לעזור לילדי לפתח את יכולותיו התנועתיות?

התפתחות תקינה תלויה בתכונות המולדות של הילד אך גם ובעיקר באפשרויות שהסביבה בה הוא גדל נותנת לו. התפתחות תקינה היא התפתחות מגוונת בה הילד מסוגל להתנועע במגוון דרכים.

אתגרי את ילדך מבחינה מוטורית, תני לו הזדמנויות מגוונות להפגין את יכולותיו התנועתיות ולשכלל אותן, תני לא הנאה מתנועה ותנועה להנאה:
גן שעשועים/ גינה ציבורית- צאי הרבה, יום- יום, לגינה השכונתית, שם הילד יוכל להתנסות באתגרים מוטוריים מגוונים, לבדוק את יכולותיו ולשפר אותם. גווני בין הגינות השונות בשכונה שלך.
בני מסלולי מכשולים בתוך הבית: שורה של כיסאות- על הילד לעבור פעם מעל כיסא ופעם מתחתיו, על הילד לעבור בין הכיסאות בלי לגעת ברצפה, הניחי כריות קטנות על הרצפה במרחקים שונים- על הילד לקפוץ מכרית לכרית בלי ליפול.
הפכי כל הליכה ברחוב לאתגר מוטורי- בקשי מהילד ללכת רק על הקוים האדומים במדרכה, לשמור שיווי משקל בעודו הולך על גדר אבן נמוכה, לקפוץ מעל אבני השביל וכדומה. חשבי תמיד כיצד אפשר להתקדם לא רק בהליכה..

ומה עם המוטוריקה עדינה? "אין לי זמן לשבת איתו על פאזלים...":
גם פה ניתן להפוך את היום יום למאתגר ומלמד, ולשפר בעזרת תפקודים "רגילים" בבית את יכולות המוטוריקה עדינה של הילד:
הכיני עם הילד ביחד עוגיות/ כדורי שוקולד - פעולת הלישה, פירור העוגיות/ חיתוך העוגיות לצורות, הנחת העוגיות בעדינות בתבנית – כל אלו מחזקות את תפקודי המוטוריקה עדינה.
ציור- תני לילדך לצייר בצבעי פנדה, גירים. אלו מאפשרים לילד לצייר במגוון אופנים- חזק וחלש, דק ועבה, לאורך הצבע או לרוחבו. הציור בצבעי פנדה מחזק מאוד , בהשוואה לטושים, את יכולות התנועה בתוך כף היד.
כפתורים/ חרוזים/ חפצים קטנים- הניחי חולצה על השולחן ותני לילד לכפתר אותה מלמטה עד למעלה ולאחר מכן להתיר את הכפתורים, ערבבי קטניות מסוגים שונים (שעועית' חומוס וכדומה) ותני לילד למיין אותם ולשים בקופסאות נפרדות.
אספי קופסאות ומיכלים שונים- תני לילד לפתוח ולסגור אותם . החביאי לו הפתעה קטנה באחת הקופסאות על מנת למשוך את תשומת ליבו. (צנצנת ריבה, בקבוק שמפו קטן, קופסת תמרוקים, קופסת תכשיטים וכדומה)

מתי אני צריכה לדאוג? איך אדע שילדי מתפתח כשורה ונע בהתאם לגילו?

קיימות נורמות שונות לתפקודים השונים, אך אני מאמינה שאמהות יודעות הכי טוב, ואם את, אמא, מודאגת ונראה לך שילדך אינו מתפקד בהתאם לגילו פני לעזרה והכוונה.

לפעמים בדיקה קצרה והדרכה בסיסית יעשו את כל ההבדל.

בגיל הרך עלייך לפנות לרופא הילדים ולבקש ממנו הפנייה לפיזיותרפיה או לריפוי בעיסוק.

בדרך כלל הפיזיותרפיסטית תעזור ותטפל בקשיים במוטוריקה גסה ואילו המרפאה בעיסוק תתמקד בקשיים הקשורים לתפקודי מוטוריקה עדינה.

עם זאת כפי שציינתי קודם הילד הוא יחידה אחת ולפעמים קושי במוטוריקה עדינה נובע מתשתית לקויה של מוטוריקה גסה והעבודה של איש המקצוע תשלב בין התחומים.

  • תגיות

  • התפתחות הילד

כמו המוטוריקה הגסה גם המוטוריקה עדינה דורשת תכנון תנועה, ויסות כוח השרירים ותיאום בין איברי הגוף וצדדיו


אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

איילת כץ דהן-אינדקס מטפלים מומלצים

איילת כץ דהן

פסיכולוגית חינוכית מומחית

התמחות: קשיים: רגשיים, חברתיים ( דחיה בידוד), התנהגותיים התפרצויות זעם, הפרעות חרדה, OCD,קשב וריכוז,הדרכת הורים, אבחונים
אזור בארץ: שרון,כפר סבא,הוד השרון,פתח תקווה
שפה: עברית

מאמינה בהתאמת השיטה הטיפולית ואורך הטיפול קצר וממוקד או ארוך לצרכיו הייחודיים של כל מטופל ומטרותיו תוך שימוש בגישות טיפוליות שונות וכלים יצירתיים על מנת לסייע לו להתגבר על קשייו

מידע נוסף

   

צור קשר

מיכל זלצברג-ברק-אינדקס מטפלים מומלצים

מיכל זלצברג-ברק

פסיכולוגית

התמחות: אבחון וטיפול במבוגרים, ילדים ונוער, גיבוש זהות מגדרית ונטייה מינית, התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: חיפה
שפה: עברית,אנגלית

פסיכולוגית התפתחותית, מומחית בתחום החינוכי/לקויות למידה, בוגרת בית ספר לפסיכותרפיה, בעלת עניין מיוחד בזהות מגדרית ונטייה מינית.

מידע נוסף

   

צור קשר

ליעד שמואלי ארנרייך-אינדקס מטפלים מומלצים

ליעד שמואלי ארנרייך

פסיכולוגית קלינית

התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, קשיים במערכות יחסים, קשיי הסתגלות, משברי חיים, הפרעות אכילה, בעיות משפחתיות וזוגיות.
אזור בארץ: נתניה,עמק חפר
שפה: עברית,אנגלית

מומחית בטיפול במבוגרים המתמודדים עם קשיים בינאישיים, קושי במציאת זוגיות, חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, קשיי הסתגלות וטראומה. בעלת 17 שנות ניסיון במסגרות ציבוריות ופרטיות.

מידע נוסף

   

צור קשר

עודד אדלרסברג-אינדקס מטפלים מומלצים

עודד אדלרסברג

פסיכולוג בהתמחות קלינית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,התמודדות עם משברי חיים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית,אנגלית

מטפל במבוגרים בגישה פסיכודינאמית, ובשילוב גישות נוספות (ACT) בהתאם לצורך. מאמין בנוכחות אקטיבית, כנה ואמפתית כמצע טוב לצמיחה או שינוי.

מידע נוסף

   

צור קשר




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

ההורות החדשה - דוד זיידנברג

התפתחות הילד, זוגיות ומשפחה

ההורות החדשה השינוי התפיסתי והחוקתי שמתחולל מזה שנים רבות בעקבות השינויים בתא המשפחתי ובמבנה הזוגי בחברה המערבית, בנוסף להתפתחות המדעית והטכנולוגית של התערבות הרפואה בנושא הרבייה, דורש מהגורמים העוסקים בעניין, עדכון, רענון ואפילו חשיבה חדשנית

האם אנחנו באמת מקשיבים למה שהילדים שלנו אומרים? - ענבל שמיר כספי

מתבגרים, התפתחות הילד, זוגיות ומשפחה

האם אנחנו באמת מקשיבים למה שהילדים שלנו אומרים? האם אנחנו באמת מקשיבים למה שהילדים שלנו אומרים? ילדים מביעים את עצמם באופן טבעי דרך המשחקים, כמו שמבוגרים מביעים את עצמם דרך מילים

זיהוי מחוננות, עבור הורות מותאמת - רותם פוקס פסיכולוג חינוכי

התפתחות הילד, זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי

זיהוי מחוננות, עבור הורות מותאמת לאחרונה הגיעו אלי לקליניקה, זוג הורים ולהם שני ילדים, האחד בכיתה א' ובת צעירה בגן טרום חובה. הזוג, אקדמיים ובעלי משרות מכובדות, האב סיפר לי בענייניות כי בשבועות האחרונים הם מתקשים לגרום לבתם הצעירה להקשיב להם...

הילד שלי? בריון? מה לעשות כאשר הילד שלכם נוהג באלימות - צוות על הספה

התפתחות הילד

הילד שלי? בריון? מה לעשות כאשר הילד שלכם נוהג באלימות מעטים חושבים מה עובר על ההורים שילדיהם הם הבריונים אשר נטפלים לילדים אחרים ונוהגים כלפיהם באלימות פיזית או מילולית – מה מביא את הילדים להתנהגות הזו ומה יכולים ההורים לעשות בעניין?






על הספה

צוות אתר על הספה, משלב אנשי מקצוע טיפוליים יחד עם אנשי אינטרנט. לכולנו, חוויה מדהימה ועם זאת כל כך שונה של טיפול פסיכולוגי. לשם כך יצרנו את "על הספה" מתוך רצון לעזור לכל מי שחש אי נוחות או קושי בחייו, למצוא את העזרה המקצועית הנכונה ולהתחיל, כבר היום, במסע לקראת איכות חיים טובה יותר.

  •    אודות על הספה
  •  [email protected]
  •  054-5690181
  •  על הספה בפייסבוק
  •    צור קשר

 אודות ועזרה


אתר על הספה מקשיב לכם על מנת לשרת אתכם טוב יותר, נשמח לקבל מכם תגובות, הערות וביקורות.
מטפלים ממליצים עלינו
אין תחליף למפגש הבינאישי. אך בימינו המפגש הראשוני מתחיל הרבה לפני ששני אנשים נפגשים פנים אל פנים
הצטרפות לאינדקס מטפלים - "על הספה" מציע לך מגוון שירותים וחבילות אטרקטיביות שיאפשרו לכם שליטה מלאה ואיכותית בתכנים שיקראו אודותכם לקוחות וקולגות

 ערוצים מומלצים


  •    פורומים בעל הספה
  •    ערוץ הוידאו של הספה
  •    כתבות בעל הספה
  •    תחומי טיפול
  •    אזור אנשי מקצוע
  •    אינדקס מדריכים
  •    טיפול פסיכולוגי מוזל
  •    לוח לקהילה המקצועית
  •    הבלוגים של על הספה

 אינדקס על הספה


  •    טיפול פסיכולוגי
  •    טיפול זוגי
  •    הדרכת הורים
  •    פיזיותרפיה
  •    קלינאית תקשורת
  •    ריפוי בעיסוק
  •    טיפול פסיכיאטרי
  •    קבוצות טיפוליות
  •    CBT

התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך.
השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש. שימוש באתר ובתכניו ייחשב כהסכמה מצד המשתמש לתקנון האתר .
  כל הזכויות שמורות לאתר על הספה ©