הרשמה לאינדקס על הספה   |  כניסת מטפלים רשומים   |     על הספה בפייסבוק

אודות על הספה   |  הרשם לניוזלטר שלנו   |  צור קשר

על הספה
  • בית
  • חפש מטפל
      • חיפוש באינדקס
      • חיפוש מתקדם
      • קבל המלצה מהצוות שלנו
      • פיזיותרפיה
      • ריפוי בעיסוק
      • קלינאית תקשורת
      • טיפולים בהבעה ויצירה
      • טיפול באומנות
      • טיפול משפחתי
      • טיפול פסיכולוגי בסקייפ
      • טיפול פסיכולוגי

      • טיפול פסיכולוגי תל אביב
      • טיפול פסיכולוגי בשרון
      • טיפול פסיכולוגי בדרום
      • טיפול פסיכולוגי בחיפה
      • טיפול פסיכולוגי בצפון תל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול פסיכולוגי לילדים

      • טיפול פסיכולוגי לילדים בשרון
      • טיפול פסיכולוגי לילדים בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול זוגי

      • טיפול זוגי בתל אביב
      • טיפול זוגי בשרון
      • טיפול זוגי בצפון
      • טיפול זוגי בירושלים
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול במתבגרים

      • טיפול במתבגרים תל אביב
      • טיפול במתבגרים בשרון
      • טיפול במתבגרים בצפון
      • ...אזורים נוספים
      • הדרכת הורים

      • הדרכת הורים בתל אביב
      • הדרכת הורים בשרון
      • הדרכת הורים בצפון
      • הדרכת הורים במרכז
      • ...אזורים נוספים
      • CBT

      • CBT בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול מיני

      • טיפול פסיכיאטרי

  • פורומים
      • פורום קלינאית תקשורת
      • פורום התמכרויות
      • פורום הגיל השלישי
      • פורום אמהות, היריון ולידה
      • פורום גיל ההתבגרות
      • פורום זהות, נטייה מינית ומגדר
      • פורום הדרכת הורים
      • פורום זוגיות , טיפול זוגי
      • פורום פסיכולוגיית ספורט
      • פורום טיפול פסיכולוגי
      • פורום דיכאון, חרדה
      • פורום קורונה
      • פורום אבחונים
      • פורום טיפול פסיכולוגי ילדים
      • פורום שירות צבאי
      • פיזיותרפיה התפתחותית
  • ערוצי תוכן
      • מידע כללי

      • מילון מונחים
      • השירות הציבורי
      • מכונים טיפוליים
      • מידע על סוגי טיפול
      • הכשרות והסמכות של מטפלים
      • כלים להורות אפקטיבית
      • הבלוגים של על הספה
      • ערוץ וידאו

      • גמילה מחיתולים
      • התפתחות מוטורית תינוקות
      • סרטוני הדרכת הורים
      • ויסות חושי
      • הכנה לכיתה א
      • הצבת גבולות וסמכות הורית
      • אכילה בררנית
      • התפתחות תינוקות - זחילה
      • מאמרים

      • גיל ההתבגרות
      • טיפול בילדים
      • כתבות בנושא דיכאון וחרדה
      • לקויות למידה
      • זוגיות ומשפחה
      • טיפול פסיכולוגי
      • איכות חיים
      • חגים ומשפחה
  • לאנשי מקצוע
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
    • הרשמה לניוזלטר
    • פרסום מאמרים בעל הספה
    • כניסת מטפלים רשומים
  • תחומי טיפול
      • טיפול בדיכאון
      • טיפול בחרדה
      • הפרעות אכילה
      • התמכרויות
      • לקויות למידה והפרעות קשב
      • נכויות ומחלות כרוניות
      • אבחונים
      • הגיל השלישי
      • התפתחות הילד
      • גיל ההתבגרות
      • בעיות משפחתיות וזוגיות
      • אבל ואובדן
      • טיפול רגשי לילדים
חפש באתר  
חפש באתר  
מי אנחנו
  • אודות על הספה
  • הרשמה לאינדקס שלנו
  • על הספה בפייסבוק
  • צור קשר
  • הרשמה לניוזלטר
  • כניסת מטפלים רשומים
  • בית
  • חפש מטפל
    • חיפוש באינדקס
    • חיפוש מתקדם
    • קבל המלצה מהצוות שלנו
    • טיפול פסיכולוגי
    • טיפול פסיכולוגי בסקייפ
    • טיפול זוגי
    • הדרכת הורים
    • טיפול במתבגרים
    • קלינאית תקשורת
    • טיפול בהבעה ויצירה
    • פסיכיאטר
    • טיפול משפחתי
    • טיפול מיני
    • פיזיותרפיה
    • קבוצות טיפוליות
    • טיפול באומנות
  • פורומים
    • פורום אבחונים
    • פורום טיפול פסיכולוגי ילדים
    • פיזיותרפיה התפתחותית
    • פורום שירות צבאי
    • פורום הדרכת הורים
    • פורום זוגיות , טיפול זוגי
    • פורום פסיכולוגיית ספורט
    • פורום טיפול פסיכולוגי
    • פורום דיכאון, חרדה
    • פורום קלינאית תקשורת
    • פורום התמכרויות
    • פורום הגיל השלישי
    • פורום אמהות, היריון ולידה
    • פורום גיל ההתבגרות
  • ערוצי תוכן
    • מידע כללי

    • מאמרים

    • ערוץ וידאו

    • מילון מונחים
    • השירות הציבורי
    • מכונים טיפוליים
    • מידע על סוגי טיפול
    • הכשרות והסמכות של מטפלים
    • כלים להורות אפקטיבית
    • הבלוגים של על הספה
  • לאנשי מקצוע
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
    • הרשמה לניוזלטר
    • פרסום מאמרים בעל הספה
    • כניסת מטפלים
  • תחומי טיפול
    • טיפול בדיכאון
    • טיפול בחרדה
    • בעיות משפחתיות וזוגיות
    • גיל ההתבגרות
    • התפתחות הילד
    • לקויות למידה והפרעות קשב
    • לכל תחומי הטיפול
    • הפרעות אכילה
    • התמכרויות
    • הגיל השלישי
    • נכויות ומחלות כרוניות
    • אבל ואובדן
    • טיפול רגשי לילדים
    • אבחונים
על הספה

על הספה, המגזין, כתבות בנושא טיפול בילדים


  • בית
  • המגזין
  • כתבות ומאמרים
  • ההורות החדשה

ההורות החדשה

דוד זיידנברג


א | א | א | א | (שנה גודל אות)
השינוי התפיסתי והחוקתי שמתחולל מזה שנים רבות בעקבות השינויים בתא המשפחתי ובמבנה הזוגי בחברה המערבית, בנוסף להתפתחות המדעית והטכנולוגית של התערבות הרפואה בנושא הרבייה, דורש מהגורמים העוסקים בעניין, עדכון, רענון ואפילו חשיבה חדשנית בנושא הקמת "המשפחה החדשה" והנגזר ממנה "הורות אחרת". יחד עם זאת, נוצר מתח עצום בין הקדמה הטכנולוגית והיכולת האנושית לקבלת שינויים אלו. ובמקרים רבים מצריכים הדרכה הורית

מדובר בעיקר בשינוי החוקים והכללים אשר מאפשר הן לנשים בוגרות ללא בני זוג, והן לזוגות בעלי נטייה מינית זהה לממש את זכותם להיות הורים ולהקים משפחה ככלל האוכלוסייה. התאמת השינויים המשפטיים לנורמות החברתיות, להישגים המופלאים של הרפואה העכשווית, אפשרו לרצון הזה להתממש ובמקביל עוררו קונפליקטים שאף אחד לא צפה עד כה.

השינויים הללו התקבלו כנורמות מקובלות אצל אותו ציבור אשר, בעברו הלא רחוק, חש אפליה ופגיעה בזכויותיו הבסיסיות להיות הורה. כיום קבוצות אלה צברו כוח גדול ומעמד בשיח החברתי. יחד עם זאת, עד כה החברה לא הצליחה לקבוע באופן חד משמעי מהו מקומם במארג החברתי של הילד אשר נולד ל"הורים האחרים".

מה בעצם, מקומה של הישות הנקרא ה"ילד החדש" בדימוים החברתיים? מה מתרחש במישורים הלא גלויים, כלומר, בלא מודע של היחיד ושל קבוצת ההשתייכות שלו? איך הדבר משפיע על התפתחותו הנפשית ועל המבנה האישיות של הילד, אשר מגיע לעולם בתנאים החדשים האלה?

רוב הדיון החברתי המתקיים סביב שאלות אלו מסתפק בתשובות שמקורן ערכי ואפילו אידיאולוגי, אולם טרם ניתן מענה קליני מספיק, לחלק מהדילמות הנפשיות והמעשיות האמיתיות שנוצרות בעקבות המציאות החדשה.

מאמרים ומחקרים רבים, אשר דוגלים לשוויון זכויות האדם משווים את זכות הביטוי והמימוש העצמי לזכות ההתרבות. מאמרים אלו טוענים שלכל מגזר יש את אותן הזכויות ואין להפלותם עקב העדפה מינית זו ואחרת. זאת ועוד, לטענתם לילד החדש יש את אותם הסיכויים, ואפילו סיכויים גדולים יותר להתפתח בריא ומאושר כמו כל ילד אחר. לעומת זאת, ישנם את האלה הפוסלים כמעט על הסף את ההורות החדשה, ועל מנת להמחיש את עמדתם הנחרצת עושים שימוש בעדויות צאצאיהם של ההורים הללו ובחוות דעתם של אנשי מקצוע המזדהים איתם.

מיקומו של "הילד החדש" הוא בעיקר מונח לשוני ומגדרי, לכן מקומו הן במרקם החברתי, כערך מיוחד, הן בלא מודע החברתי והן בלא מודע של הפרט, לא ברור דיו ומלא בסימני שאלה. שאלות אלו, הנוגעות לדילמה סבוכה, אך אנושית מתעוררות אצל רבים, אפילו בין הפלורליסטיים ביותר, חלקם אף משתייכים לקהילה ההומו לסבית. תחושה של מבוכה ותמיהה עולות בעת שנאלצים להתמודד עם השאלה: להביא או לא להביא ילד בתנאים הלא רגילים האלו? לא מעט אנשים נרתעים ומסתייגים מההחלטה, ואף לא מסוגלים להצביע על מקורות קשייהם להגשים את רצונם.

דבר ראשון, "ילד" הוא אובייקט פיזי, ובו זמנית ביטוי סמלי פרטני, חברתי ולשוני. לכן "הילד החדש" בדומה "לילד הרגיל" כפוף גם הוא, לחוקי שלושת ההסדרים כפי שקבע הוגה הפסיכואנליזה כשהתייחס להוויה האנושית, גְ'אק לקאן: הממשי, הדמיוני והסמלי .

הביולוגיה, הפסיכונוירולוגיה והרפואה הם המדעים שעוסקים בחקר ובטיפול בפן הממשי של הילד. נסכים איתם מראש שהמוח האנושי לא מסוגל להתמודד עם גירויים בלי לשייך אותם לקטגוריה בעלת משמעות אחידה מתוך השדה הסמנטי האוניברסלי. פעולה זאת נקראת שיום והיא הכרחית לקיום האגו כאחיד וקוהרנטי, המסוגל לשפוט את המציאות באופן תקין.

הסוציולוגים, החוקרים את נסיבות חיי האדם, המחוקקים והפוליטיקאים הם אלו העוסקים והאחראים על קביעת הנהלים ויישום הכללים על פי התפתחות רוח הזמנים.

אזי, מבחינת המציאות כלומר הממשות, הילד אמור להיות התממשות של "יצר ההתרבות" של הוריו . כמו כן, הוא יהיה תלוי בחוקי הגנטיקה בחוקי הלשון וכללי החברה הכוללים את הדימויים המשויכים לכל מעמד .

במישור הדימויים החברתיים והפרטניים, הילד הוא מונח לשוני אשר מסמל דרך ה"אימגו" את ההשתוקקויות והדימויים הפרטניים של הוריו של החברה כולה. לכן, הוא יהיה כפוף לחוקי החברה ובו זמנית לחוקי השפה.

אזי מקומו, כפי שטען לאקן, הוא לא רק המקום של המהות, אלא שמקומו הוא גם סימבולי. היצור האנושי, בדומה לאין סוף האובייקטים השונים המרכיבים את המציאות, ייקרא "בשמות" כלומר, ישובץ כקטגוריה ייחודית בתוך כלל הקטגוריות. אך בנוסף לאובייקטיביות, הילד הוא "סובייקט", ישות הקיימת והמשתוקקת, אשר אמורה להיות קשורה לאחרות ובו זמנית, נפרדת מהאחרים, ייחודית ועצמאית.

"הילד החדש" הוא ישות ממשית, ככלל הילדים "דימוי", ו"מטפורה". עצם היותו דימוי ומטפורה בו זמנית יאפשר לו להיווצר כישות משתוקקת בעלת רצונות ייחודים משלה. אך המתח הרב שיש בין הקטגוריות האלו מעורר מספר רב של דילמות. הקושי העיקרי הנובע מכך, הוא קביעת פירושו, כלומר קביעת זהותו. הילד הוא שם, סמל וקטגוריה הממוקמת הן בהווה והן בעב ההיסטורי של המשפחה. השם הוא למעשה ההגדרה מטפורית אשר נושא עימו את הווי הוריו דרך המשמעויות השונות שהשם מקבל.

מקור המונח מטפורה הינו מיזוג המילה היוונית "meta" שפירושה העברה או שינוי, עם המילה "pherein" שפירושה לשאת. כל מטפורה מבוססת על אנלוגיה, קשר של "דמיון", בין שדה סמנטי אחד לאחר. יחד עם זאת, בניגוד לדימוי (של היחיד או של החברה), אין במרבית המטאפורות מילת השוואה ("כמו","כ", "דומה ל"). בדומה לכך ובנוסף לכך אין הילד מהווה רק מטפורה של רצון הוריו, אלא שהוא גם תוצאה של שהשלכות ההעברה הבין דורית, אשר כוללת פנטזיות ודימויים הקשורים לזהותם ולהגדרתם של כל אחד כפרט.

איך נקבע מהי זהותו של הילד?, כאשר בעצם הילד הזה הוא "מסומן" שלצורך קביעת זהותו , לא הוא זה שקובע את משמעות ההגדרות שיקבל.הגורמים הקובעים הם רבים ומתפרסים וציר הזמן ולכן התיחום אינו ברור וחד משמעי מראש. להערכת כותב המאמר זה, מחובתם של ההורים לאפשר לבנם לקבל זהות ברורה כלשהי. קביעת זהותו תעניק לו אפשרות להתפתח באופן עצמאי ולפתח יכולת מימוש עצמי. אזי צפוי שבנם יהיה בעל "נפרדות נפשית" ובו זמנית בעל מקום משותף כלשהו במארג הרשת החברתית.

אם כך, כדי לאפשר לזה להתרחש, על ההורים למסור ולהעביר לצאצאיהם תכונות, כישורים, ומעמד בהיררכיה החברתית. תהליך זה מתרחש למעשה דרך דימוים ומטפורות, אשר גלומים בתוך השם של הילד.השם הינו אות שמוסר מוסכמות שאחרים אשר קדמו לו בתוך עץ היוחסין או בתוך החברה. כלומר זהותו של הילד הינה חלק מתוך שרשרת משמעויות, אשר חוצת ומחברת בין הדורות.

מעבר למטען הגנטי, הקובע את מאפייניו הפיזיים של הילד, קיים מטען "סמלי", אשר מכיל בתוכו את היסטוריה המשפחתית, את הדימויים ואת הרצונות הן המודעים והן הלא מודעים של בני המשפחה. מיקומו של הילד למעשה הוא איך שנאמר לעיל מונח לשוני , שמסמל את רצונותיו הלא מודעים של הוריו, ובלשון הפסיכואנליזה הלאקניאנית: מסמל "האיווי" שלהם. מקומו של הילד בשרשרת המשמעויות הוא לא רק גנטי, אלה גם מולד ונרכש. קיים שוני משמעותי בין האיווי לילד לבין האיווי להורות. את הראשון, הרצון הלא מודע לילד, מאופיין בקשרים הסימביוטיים ללא נפרדות נפשית של ההורות ה"נרקיסיסטית". לעומת זאת, הסוג השני מהווה ביטוי לרצון יצירת מרחב וישות עצמאית אשר יהיה בעתיד מסוגל להתפתח כבעל רצונות והתהוות ייחודית משלו. זו ההבדל שקיים בין "ילד כמונו", לבין "ילד הדומה לנו".

אמנם ניתן לחוקק כללים על זכויות ההורים ואפילו על זכויותיו של הילד טרם לידתו, אך לא ניתן לחוקק כללים על סוג השתוקקויות ועל כוונותיהם הלא מודעות, כלומר על הרגשות ועל המעמד הסמלי של הילד בשביל הוריו טרום לידתו. במילים אחרות לא ניתן לכפות חוק המכריח אדם לרצות מראש הורות ולהשתוקק לתא משפחתי. רצון זה הוא אחד מהביטויים של ההתפתחות האני העצמאי. ברוב המקרים הרצון להורות זה הישג אשר רוכשים אותו במהלך תהליך של בניית משפחה עם עמל רב ולא כל אדם מסוגל לכך.

ישנם אשר משתוקקים ורואים בילד המשך "נרקיסיסטי" שלהם ולכן לא עוברים בעצמם ולא מאפשרים לילד לעבור מהשלב הדיאדי (שלב ללא היפרדות בין האם והילד) לשלב הטריאדי (שלב בו האחר המשמעותי נכנס ומאפשר תהליך של הפרדות).

מַעֲבָר זה הוא למעשה מהלך של גמילה (מהמילה גמול) הוא זה שיאפשר לילד לעבור מהיחסים אנדוגמיים ( קשר עם אמו) ליחסים חברתיים אקסוגמיים (מחוץ לקשר עם אמו). במעבר זה הילד יאבד את קירבתו המוחלטת לאמו, אך ירוויח את זהותו(התגמול) האישית ואת מקומו בחברה.

עתידו של הילד ייקבע בעיקר, על סמך המקום הסימבולי שהייה להוריו כילדים ,דבר אשר הווה תשתית למבנה אישיותם, עליו נשענת ההחלטה להביא אותו לעולם. במילים אחרות, גורלו הנפשי של הילד נקבע לא רק על פי יחסיו עם הוריו, אלה גם על פי היחסים של ההורים עם ההורים שלהם ועל פי מסוגלות להיכנע לכללי האוטונומיה של ההסדר הסימבולי.

מדובר למעשה בהתניה בעלת שלוש פעימות כרונולוגיות ובין דוריות, ( זמן הסב, זמנו של בנו של האב, והזמן של נכדו). התניה זאת מחברת בו זמנית את הדורות ביניהם ומאפשרת לכל דור להיווצר כקטגוריה וכערך בעל זהות ייחודית. חיבור הנוצר בין הדורות השונים לאורך ההיסטוריה המשפחתית הינו למעשה התשתית להסדר החברתי.

כללי האוטונומיה של ההסדר הסימבולי מארגנים גם את המקום הסמלי של המהות הממשית וגם את עולם המשמעויות והדימויים. ארגון זה הינו הכרחי להבניית התפקידים בחברה על פי מגדרים כגון זכר- נקבה. קבלת כללים אלו מאפשרת לבני אדם לרכוש את הכלים לבניית שיפוט מציאות (התמצאות במרחב ובזמן), במילים אחרות, כללים אלה מעניקים לו את המסוגלות לענות לשאלות: מי אני, ומה שייך לי? למה מצפים ממני האחרים?,או בעיקר, מה יהיה ממני?

כללים וחוקים הם לרוב דינמיים ומשתנים עם הזמן. יחד עם זאת יש חוק שאינו משתנה כלל, וזה הטאבו האוניברסאלי: חוק איסור גילוי עריות. הוא אוסר יחסי מין בין קרובי משפחה בדרגות שונות וקובע את כללי הנישואין (יחסי חליפין של נשים וגברים, בין הקבוצות האנושיות השונות) ומגדיר מה מותר ומה אסור לצורך הזדווגות וזאת על פי כללי יחסי שארות. חוקים אלה יוצרים את הגנאלוגיה (אילן יוחסין) של כל בן אדם.

קבלת חוק יסוד זה מאלצת את הילד לקיים שתי פעולות הכרחיות. ראשית, לתחם את עולמו הנפשי בין הפנים לבין החוץ (יצירת האחר הלא מודע "האחר שלו") ושנית, להתחבר לאחרים (אלו של המהות הממשית) וליצור איתם קשרים חברתיים.

אילן יוחסין הינו למעשה שם למערכת סימבולית של קטגוריות שונות שמגדיר את מעמדות של בני המשפחה על פי תפקידים שונים. כלומר נומנקלטורה הקובעת והמבססת את מערכת היחסים בין בני משפחה. כמו כן, המערכת קובעת את היחסים בין אותה משפחה לבין משפחות אחרות. קבלת כלל יסוד זה, מאפשרת לבני האדם את החיבור ואת יצירת רצף המשמעויות בין בני הדורות השונים על פי מונחים לשוניים מסוג: סב, בן ונכד (חוליות משרשרת הדורות). ובנוסף משלבת את הזמן ההווה ואת זמן העבר ובכך יוצר את נרטיב של תולדות המשפחה (מסורת ומורשת ומעמד חברתי) נרטיב זו נוצרת בעקבות שני עקרונות : עקרון המטונימי ועקרון המטפורי . העיקרון המטונימי הוא היחסי קירבה בזמן ובמרחב על פי סמיכות ועקרון מטפורי המחבר את העבר עם ההווה דרך הסמלים השונים. עקרונות אלה מהווים יסוד ל"חווית המציאות", חוויה אשר נקבעת על פי חוקי השפה המגדירים את היחסים המותרים והאסורים בן בני האדם.

למעשה עקרונות אלו חלים גם על האוכלוסייה ההטרוסקסואלית ועל האוכלוסייה ההומוסקסואלית כאחד.

מיקומו של הילד במשפחה הוא כפי שנאמר בעיקר סמלי ונוצר במרחב הסימבולי. לכן ערכו נקבע כמו כל ערך בשפה מדוברת אחרת על פי שילובם של שני צירים. ציר הזמן, (המקשר כל ערך לעבר, הווה ועתיד) וציר המרחב (המקשר ריחוק עם קירבה). תוצאה משילוב של שני הצירים בנקודת מפגש אחת הינה הזהות הנפשית של כל פרט.

עניין נוסף, לא פחות מורכב, שעליו צריך לתת את הדעת, הוא הסוגיה הקשורה לתפקידים של בני הזוג במשפחה החדשה. בעיקר בשל העובדה שהוריו של הילד הינם בעלי אותה זהות מינית, ההרכב המשפחתי נהפך למסובך יותר וריבוי דמויות הוריות. לילדים אלו שני הורים בעלי זהות מינית זהה, אשר לכאורה ימלאו את אותו תפקיד ובנוסף דמות נוספת(ההורה הביולוגי), אשר אפשרה את היוולדותם, אך אין היא מהווה אובייקט מיני להורה השני.

מצב זה ידרוש לפחות שלוש פעולות או מהלכים שונים: הראשון פיצול ההגדרה, או פיצול התפקיד או לחליפין קביעת דרגה שונה לממלא התפקיד.

הגדרת תפקידים אלה הינה הכרחית לצורך בניית אישיות וזהות של הילד. התנאי ליצירת זהות תקינה, הילד נאלץ להגדיר את דמויות הוריו באופן הכי ברור שניתן. לשם כך, חיוני עבורו לקיים פעולת יסוד הנקראת פעולת שיום בהסדר הממשי . זאת מאחר שלא ניתן לכאורה לשייך שני אובייקטים לסימן אחד באותה נקודת זמן. יחד עם זאת מה שלא ניתן בהסדר ממשי, ניתן במרחב הסימבולי של המטפורות. בעולם הזה דבר יכול להיות דבר והיפוכו. גדולת הצמצום (מטפורה), הינה להיות בעלת משמעויות שונות בו זמנית ומכאן נגזר גורל היווצרות של אישיותו של כל אדם, בעלי זהות ונטיות שונות זה מזה.מסתבר שגדולתה של המטפורה היא גם חסרונה העיקרית כיוון שזה עלול לגרום לבלבול בעת שיהיה צורך לקביעה חד משמעית של הגדרה.

כפי שקבע את אב הבלשנות המודרנית פרדיננד דה סוסיור, משמעות המסמל נקבע על פי משמעותם של יתר המסמלים בשדה הסמנטי הכולל הקיים באותו עת.

תפקיד ההורה, הן האב והן האם מתבצע ומתממש בשלושת ההסדרים, גם בממשי(תוך עשיית התפקיד), הדמיוני( על פי הדימויים שעשיית ושם התפקיד מעוררים) ולכן שם התפקיד אב או אם גורליים לעתיד הילד.הוא חייב להיות ברור טרם הילד נוצר.

בהורות המסורתית הגדרת התפקיד היו ברורים יותר הן לילד והן לחברה. הבנה המסורת הייה מקל בהרבה את קביעת הגבולות של התפקיד, גם את תחומי זכויות ההורים וגם את תחומי אחריותם.

עקב מה שנאמר לעיל, הצורך לשמירת צמד הקטגוריות אב-אם בהסדר הממשי הוא חיוני בהסדר הממשי ( הסדר של הרישומים פורמאליים) על מנת לאפשר לילד "להתמקד" ולקבל זהות ברורה. כל השינויים המתרחשים לאחרונה בנורמות החברה ובטכנולוגיות מעלות שאלות רבות בסוגיות אלו.

בימינו עדיין רוב המחקרים החוקרים את נושא הילדים ה"חדשים" מבוססים על שני דורות.

אין לכן מספיק ממצאים ועדויות קליניות המעידות על מצבם של ילדי הדור השלישי למקבלי החלטה להרות ולגדילה של ילדים בתנאים של הורות אחרת. כיצד הדור השלישי יגדיר את תפקידיהם של הוריו ואביהם בקטגוריות ברורות?

כיום אין מספיק מחקרים אלכסונים הלוקחים בחשבון את שלושת הזמנים החיוניים ליצירת מרחב סימבולי ברור ויציב לילד החדש. אנו לא מכירים מספיק את ההשלכות של נשיאת הקטגוריות המשפחתיות החדשות ולכן, יהיה צורך להמתנה של שנים עד לתקופה בה ניתן יהיה לאסוף מספיק עובדות וממצאים קליניים . עד אז, לא ניתן יהיה להעריך ולהסיק מסקנות באופן יותר מוצק וקונסיסטנטי דיו.
  • תגיות

  • התפתחות הילד

  • זוגיות ומשפחה

ישנם מקומות שעליהם דיברתי תחילה,המקומות הטופולוגיים, המקומות שבסדר המהות, ואז יש מקומות בעולם, זה נרכש בדרך כלל מעצם ההידחפות, זה מותיר תקווה, למעשה. כולם כפי שאתם, עם קצת מזל, תתפסו בסוף מקום כלשהו. לא יותר מכך." "ז’אק לאקאן, מתוך מהי הוראתי"


אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

אסיה גינדין-אינדקס מטפלים מומלצים

אסיה גינדין

עו"ס קלינית LCSW ופסיכותרפיסטית

התמחות: התמודדות עם משברי חיים, חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות ביחסים, אבל ואובדן, פוסט טראומה, טיפול בילדים, הדרכת הורים.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,ראשון לציון, מרכז
שפה: עברית,רוסית,אנגלית

לצפיה בטלפון לחץ כאן

מאמינה בקשר טיפולי חם ואמפטי כמאפשר מסע פנימי שיכול לעזור להתגבר על קשיים ולצמוח בעתיד. משתמשת במגוון גישות כדי לפגוש כל מטופל באופן לו הוא זקוק.

מידע נוסף

   

צור קשר

אורית בורנשטיין-אינדקס מטפלים מומלצים

אורית בורנשטיין

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: התמודדות עם משברי חיים, חרדה, דיכאון, זוגיות, הורות, דיכאון לאחר לידה, אבל ואובדן, מחלות כרוניות.
אזור בארץ: כפר סבא
שפה: עברית

לצפיה בטלפון לחץ כאן

בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים סביב קשיים ביחסים, קושי במימוש עצמי, משברי חיים ומחלות כרוניות.רואה בטיפול פסיכולוגי כלי לשינוי דפוסים פנימיים הגורמים לסבל ותקיעות.

מידע נוסף

   

צור קשר

סנדרה מורדצקי -אינדקס מטפלים מומלצים

סנדרה מורדצקי

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,התמודדות עם משברי חיים.
אזור בארץ: כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית,ספרדית

לצפיה בטלפון לחץ כאן

טיפול ממוקד וקצר מועד למתבגרים, נוער, מבוגרים וקשישים. טיפול וזוגי. עברית וספרדית.

מידע נוסף

   

צור קשר

תומר מזור-אינדקס מטפלים מומלצים

תומר מזור

פסיכולוג בהתמחות רפואית

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות שינה
אזור בארץ: ירושלים
שפה: עברית,אנגלית

לצפיה בטלפון לחץ כאן

עוסק בפסיכולוגיה רפואית אשר מתאים להתמודדות עם לחץ, מחלות פיזיות, קשיי שינה וכן לדיכאון וחרדה בטיפול CBT המשלב טכניקות פסיכו-פיזיולוגיות.

מידע נוסף

   

צור קשר




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

טיפול רגשי לילדים - צוות על הספה

התפתחות הילד, זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי, איכות חיים

טיפול רגשי לילדים אילו קשיים התנהגותיים אפשר לראות אצל ילדים? בעיות חברתיות, קשיים בהתנהלות בתוך המסגרת החינוכית, קשיים הקשורים בעשיית הצרכים, בפגישת מצבים חדשים, באכילה, בשינה, התנהגות אלימה או פרועה, ועוד.

שבת גשומה- מה עושים בבית? 10 טיפים ורעיונות לשבת גשומה בבית עם הילדים - הילה שבורון

מתבגרים, זוגיות ומשפחה

שבת גשומה- מה עושים בבית? 10 טיפים ורעיונות לשבת גשומה בבית עם הילדים שבת גשומה בבית תמיד מרגישה בפנטזיה – מפנקת. כי מה צריך יותר מפוך, ספר טוב ומרק מהביל ביום חורפי וגשום? הרעיון יפה, אבל כשיש בבית ילדים, אחרי כמה שעות -רומנטי זה לא!

למה חשוב שילדים ילכו מכות - יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה

מתבגרים, התפתחות הילד

למה חשוב שילדים ילכו מכות כן, קראתם נכון, לא הושמטה מילה בכותרת. במחשבה שניה... אולי הייתי מחדד וכותב 'חשוב מאוד' ולא רק 'חשוב'. המעבר לבית הספר למערכת חברתית נרחבת מציגה אתגר בפני הילדים ודורש מהם לדעת כיצד להתמודד עם המערכת החברתי תוך שהם שומרים על האוטונומיה שלהם.

טיפול פסיכולוגי למגזר הדתי והחרדי – האם יש דבר זה? - צוות על הספה

זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי

טיפול פסיכולוגי למגזר הדתי והחרדי – האם יש דבר זה? אם אתם אנשים שומרי תורה ומצוות, ואתם או מישהו מיקיריכם סובל מקושי נפשי, אתם אולי מתלבטים מה היא דרך הטיפול הנכונה עבורכם. חשוב לכם למצוא מענה מקצועי, ומצד שני אתם חוששים מהתערבות של מטפל במקום הרגיש ביותר לפי תפיסת האמונה- נפש האדם.






על הספה

צוות אתר על הספה, משלב אנשי מקצוע טיפוליים יחד עם אנשי אינטרנט. לכולנו, חוויה מדהימה ועם זאת כל כך שונה של טיפול פסיכולוגי. לשם כך יצרנו את "על הספה" מתוך רצון לעזור לכל מי שחש אי נוחות או קושי בחייו, למצוא את העזרה המקצועית הנכונה ולהתחיל, כבר היום, במסע לקראת איכות חיים טובה יותר.

  •    אודות על הספה
  •  [email protected]
  •  054-5690181
  •  על הספה בפייסבוק
  •    צור קשר

 אודות ועזרה


אתר על הספה מקשיב לכם על מנת לשרת אתכם טוב יותר, נשמח לקבל מכם תגובות, הערות וביקורות.
מטפלים ממליצים עלינו
אין תחליף למפגש הבינאישי. אך בימינו המפגש הראשוני מתחיל הרבה לפני ששני אנשים נפגשים פנים אל פנים
הצטרפות לאינדקס מטפלים - "על הספה" מציע לך מגוון שירותים וחבילות אטרקטיביות שיאפשרו לכם שליטה מלאה ואיכותית בתכנים שיקראו אודותכם לקוחות וקולגות

 ערוצים מומלצים


  •    פורומים בעל הספה
  •    ערוץ הוידאו של הספה
  •    כתבות בעל הספה
  •    תחומי טיפול
  •    אזור אנשי מקצוע
  •    אינדקס מדריכים
  •    טיפול פסיכולוגי מוזל
  •    לוח לקהילה המקצועית
  •    הבלוגים של על הספה

 אינדקס על הספה


  •    טיפול פסיכולוגי
  •    טיפול זוגי
  •    הדרכת הורים
  •    פיזיותרפיה
  •    קלינאית תקשורת
  •    ריפוי בעיסוק
  •    טיפול פסיכיאטרי
  •    קבוצות טיפוליות
  •    CBT

התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך.
השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש. שימוש באתר ובתכניו ייחשב כהסכמה מצד המשתמש לתקנון האתר .
  כל הזכויות שמורות לאתר על הספה ©