טיפול בבישול
אילת ברק
טיפול בבישול מתקיים במטבח טיפולי שהוא מרחב מוגן ומוכר שניתן להתנהל בו בחופשיות, לפתוח ארונות, לחפש ולהתנסות בטעמים חדשים.
בישול, הינו תחום אמנותי הנותן תוצרים מיידים, הנאה משותפת מהתהליך ומהיצירה עם אחרים משמעותיים וקרובים. החומרים ב"יצירה הבישולית" מגוונים במיוחד, ועם זאת זמינים ונגישים לעוסקים בהם ומאפשרים המשך פעילות יצירתית גם בבית. כמו בתהליכים נוספים המשלבים כלים אמנותיים בטיפול, תהליך היצירה נותן אפשרות לביטוי לא מילולי והזדמנות להבעה עצמית של רגשות בצורה קלה יותר.
חלק מהייחודיות של השילוב בין טיפול ובישול הוא העיסוק במזון. תשתית הרקע התיאורתי לטיפול בבישול מונחת על תיאוריות יחסי אובייקט על היכולת להזין ולהיות מוזן (המסבירות את היכולת האנושית לצור קשרים דרך תהליך יצירת הקשר הראשוני בין אם לתינוק). ד. ויניקוט (אבי התיאוריה) תיאר את תהליך התפתחותה של אישיותו של התינוק כחלק מחווית היכולת של האם להזינו באופן שהוא זקוק לו. בטיפול בבישול עולים תכנים הקשורים בבחינת דפוסי קשר ביצירה של קשרים ושימורם, בקשר אימהי על בסיסי הזנה ותחושת הביטחון הבסיסית המלווה קשר משמעותי וראשוני זה.
מזון מתקשר ליצרים הבסיסיים ביותר של הקיום האנושי. ולכן הצורך במזון ממוקם במקום חשוב ביותר בפירמידת הצרכים האנושית ( שפותחה על ידי חוקר בשם מאסלו). מזון והצורך במזון הינו חלק מיצר החיים והליבידו, ההתעסקות בתחום הבישול והאוכל מייצרת תחושה חיובית פעלתנית ואופטימית ומצליחה לגייס מוטיבציה לפעולה ועשיה. ה-setting של עבודה במטבח, היצירה והארוחה המשותפים מביאה תחושה של בית ואווירת בטחון. זהו מצע המאפשר ביטוי ועיבוד ריגשי משמעותי בתהליך טיפולי.
אלמנטים מרכזיים הבאים לידי ביטוי בטיפול בבישול:
משחק- בתוך המטבח הטיפולי ניתן למשחק מקום רב, ראשית יש למטופלים (ילדים ובוגרים כאחד) הזדמנות ואפשרות "לשחק באוכל". אם במסגרות אחרות קיימת הקפדה על אכילה מסודרת באמצעות מזלג וסכין, אכילה בפה סגור ונימוסי שולחן, אזי, בזמן הבישול והאכילה במטבח הטיפולי יש מקום לפריצה מסוימת של הגבולות הללו: מותר לאכול בידיים, לערבב מרכיבים שנראים כלא ברי ערבוב (שוקולד ופיצה או פטל וקטשופ), לטעום עם האצבעות וללקק צלחות. המשחק הזה נותן אפשרות לאוורר את הרצונות הכמוסים הללו אצל המטופל אשר אינם יכולים לבוא לידי ביטוי במסגרות אחרות. כמו כן ניתנת למטופל הזדמנות לדיאלוג אחר עם הגבולות והמסגרת, ובדיקה (לעיתים מילולית ולעיתים לא מילולית) של יחס המסגרת כלפיהם, במה היא משרתת אותם ובמה מקשה.
יצירתיות - היצירתיות היא יכולת אנושית טבעית, וכל אחד מסוגל לייצר אמנות בעלת משמעות. בתהליך היצירה המציאות הפנימית והחיצונית מתארגנות יחד בתהליך שאינו ניתן להפרדה במהלך היצירתי חלקים מתת המודע מקבלים ביטוי וחלקם יכולים להפוך מודעים. יש הטוענים כי השתתפות בתהליך יצירה היא דרך של האדם להצהיר: "אני קיים ויש בי ייחוד", זו דרכו לאשרר את ה"אני" ובכך לחזק את כוחותיו. דרך העבודה היצירתית מתאפשר חיבור מחודש בין העולם הרגשי והרוחני לבין המימד הפיזי. חיבור זה משמעותי בעיקר אצל אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים, מאפשר צמיחה בדימוי העצמי, בהערכה העצמית ואינטראקציה חברתית טובה יותר.
חוויה חושית עוצמתית- העבודה האמנותית והעבודה בטיפול בבישול גם כן, מאפשרת עבודה המשלבת את כל חושים. חוש הטעם והריח הם המרכזיים אך לצידם גם היכולת למשש, למשל, חשובה לתפקודים קוגניטיביים ומעלה את המודעות התחושתית. מטופלים רבים מתמודדים עם קשיים סביב גבולות גופם או את גבולות גופו של הזולת. העבודה במטבח מאפשרת התנסות במגע במרקמים שונים ותחושות שונות של חומרים. לישת בצק למשל מכוונת באופן ישיר לגירוי חוש המישוש ומאפשרת גם שיפור ביכולות מוטוריות.
פעולות מוטוריות וסנסומוטוריות- העבודה במטבח מחייבת את המטופל להתמודד עם מגוון רחב ביותר של פעולות לצורך הצלחת המתכון: לישה, בחישה, רידוד, מריחה, הקצפה, אפייה, טיגון, קישוט, מעיכה ועוד. לחלק מהמטופלים מדובר לעיתים באתגר של ממש. גם ההתמודדות עם ההצלחה וחוסר ההצלחה באה לידי ביטוי כאן, כמו גם חזרתיות ועבודה בקצב מתאים. לעיתים מתמודד המטופל גם עם חוויה של תסכול והדרך שבה הוא מתמודד באה לידי ביטוי וניתן לעבוד עליה.
איך מתנהל הטיפול?
טיפול בבישול מתקיים במטבח טיפולי שהוא מרחב מוגן ומוכר שניתן להתנהל בו בחופשיות, לפתוח ארונות, לחפש ולהתנסות בטעמים חדשים.
משך הפגישה תלוי ביכולת ובצרכים של המטופל ונע בין 45 דקות ל- שעה וחצי. המטופל הוא אשר מחליט מה לבשל, לעיתים בהתייעצות עם המטפל. במהלך המפגש מכינים ביחד המטפל והמטופל את המנה והשיחה מתקיימת תוך כדי ההכנות. הן המנות והן תהליך ההכנה בונים יחד שפה משותפת המכונה "בישולית" שפה המגלמת מטאפורות למצבי חיים שונים עימם מתמודד המטופל. כך לדוגמה הכנה של מרק יכולה לתאר תחושות "ממרק חייו" של המטופל ואפיה של לחם, ההכרה בהיותו ישות חיה, צפייה בתפיחתו, בחינת הריח המיוחד שלו יכולה לשמש הזדמנות לדון בסוגיות משמעותיות מאוד של צמיחה ותקווה.
למי מתאים הטיפול?
טיפול בבישול מתאים למגוון אנשים המתמודדים עם קשיים שונים.
מבוגרים וילדים המתמודדים עם מחלה (למשל סוכרת, מחלת לב, סרטן ועוד) ונדרשים לשינויים משמעותיים בתזונתם ובאורח חייהם. מטופלים המרגישים כי לצד החרדה מהמחלה עליהם להתמודד גם עם מגוון קשיים נוספים הנגזרים מאובדן השליטה בגוף ומהקושי לעשות שינוי. טיפול בבישול יבחן יחד עם המטופל מה יוכל לסייע לו להחזיר שליטה ולשמר איכות חיים.
מבוגרים וילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי ומתמודדים עם קשיים משמעותיים לצור קשר, לשמר קשרים ולצור אינטראקציות חברתיות וויסות רגשי.
מבוגרים ילדים ומתבגרים המתמודדים עם בעיית השמנה ומחפשים דרך לעבור תהליך שיהיה אחר מ"דיאטות" שניסו בעבר, תהליך שיבחן במשולב את הקשיים הרגשיים והפיזיים ויחפש פתרון אישי עבורם.
מבוגרים מתבגרים וילדים המתמודדים עם קושי רגשי או תקופה קשה בחייהם ומעוניינים בטיפול שיבחן איתם דרכים להשיב איזון ולחזק כוחות.
מבוגרים מתבגרים וילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז או סרבול וקשיים מוטוריים. בטיפול בבישול ניתן יהיה להתמודד עם מגוון הקשיים הללו, לחזק יכולות מוטוריות, קוגניטיביות, אירגוניות, הבנת התהליך וכן להשתמש בעשייה במשותפת לחיזוק הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות, חוויה של הצלחה והעצמאות.
ילדים עם צרכים מיוחדים ממגוון סוגים אשר מחפשים טיפול רגשי שאינו רק מילולי. במקרה זה מומלץ שלילדים תהיה מוטיבציה בסיסית לעבודה במטבח או עם אוכל.
מי מוסמך להציע טיפול בבישול?
טיפול בבישול הוא ראשית כל טיפול ולכן כדאי לוודא שהמטפל הוא בעל תואר במקצוע טיפולי (כלומר: פסיכולוגיה קלינית, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, דיאטנות קלינית, טיפול באמנות) במסגרות חינוכיות יתכן כי גם מורה לחינוך מיוחד תוכל להעניק טיפול דרך בישול שהדגש שלו יהיה חיזוק פדגוגי שרלוונטי לחינוך המיוחד.
טיפול בבישול הוא תחום חדש וקיים בארץ רק 7 שנים. מפתחת השיטה לטיפול בבישול, אילת ברק היא עובדת סוציאלית MSW ודוקטורנטית לעבודה סוציאלית באונ' ת"א (נושא המחקר שלה עוסק גם הוא בטיפול בבישול), בעלת התמחות בשילוב כלים אמנותיים בטיפול. אילת היא גם שף בוגרת תדמור. במהלך 7 השנים האחרונות מפעילה אילת מגוון קבוצות לטיפול בבישול וכן טיפול פרטני למגוון אוכלוסיות בהן: עיוורים וכבדי ראיה, ילדים ומתבגרים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ילדים ומתבגרים חולי נפש, אוכלוסיית מבוגרים חולי סרטן (קבוצות הניתנות בחינם באגודה למלחמה בסרטן בשילוב דיאטנית), קבוצות להורים וילדים, קבוצות לחולים במחלה כרונית, טיפול פרטני לנשים הסובלות מהשמנת יתר ועוד.
לפני שנתיים נפתחה באוניברסיטה העברית בירושלים התוכנית הראשונה ללימודי שילוב בישול בטיפול בריכוזה והנחייתה של אילת ברק. תוכנית הלימודים מיועדת לאנשי מקצועות הטיפול, בעלי ניסיון. התוכנית משלבת מגוון רחב מאוד של מרצים מתחומי ידע שונים והיא כוללת התנסות מעשית ופרקטיקום מודרך. לכן בוגרי התוכנית בירושלים הם מטפלים המיומנים ביותר בתחום.
ניתן לצור קשר עם אילת ברק - עו"ס MSW ושף בטלפון: 054-4822059 או במייל [email protected]
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: משבר, טראומה, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, טיפול בילדים, טיפול במתבגרים, הדרכת הורים, בחירת מקצו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן, אבן יהודה, תל מונד, נתניה, טיפול אונליין
שפה: עברית, אנגלית
הטיפול מיועד לכל מי שסובלת, למי שנתקע בדרך, נתקל בדבר מה שלא עובד פתאום, או מזה זמן רב… כדאי לפנות כשישנן שאלות חיים מבלבלות או כש
פסיכולוגית חינוכית מומחית
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים, קשיים חברתיים, דימוי
אזור בארץ: שפלה,רחובות,נס ציונה, גדרה
שפה: עברית
מטפלת במבוגרים מתבגרים וילדים בגישה פסיכודינמית. מאמינה ביצירת מרחב טיפולי רגיש וקשר טיפולי המאפשר התבוננות פנימית ויצירת תנועה וש
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
כל מה שצריך לדעת על נרקיסיזם צוות על הספה
כולנו מכירים את הצורך הנפשי הבסיסי בהכרה על ידי אחרים, בקבלה, הערכה וחיזוק חיובי שניתן לנו על ידי הסביבה במגוון תחומי החיים – מקצועי, אישי, משפחתי ועוד. אצל אנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית, הצורך הזה קיים ביתר שאת וברוב המקרים מהווה את המוטיבציה המרכזית שלהם.
לחיות בכבוד ולמות בכבוד שרון האס שופטי גרונטולוגית מומחית לגיל השלישי
רפואה המודרנית, ובעיקר הטכנולוגיה הרפואית, הביאו למצב בו ניתן להאריך חיי אדם במצב סופני באמצעים מלאכותיים. אולם אז, איכות חייו וכבודו כאדם עצמאי, פעיל ושאינו תלוי בזולת נשללים ממנו.
טיפול נגיש הוא טיפול רגיש משי, בת 18, חוויה אישית.
שמי משי, בת 18, נולדתי חירשת למשפחה שומעת. אני דוברת שפת הסימנים על בוריה וגם מתקשרת באופן אוראלי. עובדת כמדריכה במוזיאון "הזמנה לשקט" ולומדת בתיכון "גאולה" בתל אביב. במסגרת עבודת גמר בתיכון, הקמתי מיזם שנועד להעלות את המודעות למחסור במטפלים המציעים טיפול נגיש לחירשים.
מפחדים לשנות מקום עבודה? אתם לא לבד צוות על הספה
עם יד הלב, כמה פעמים בשנה האחרונה מצאתם את עצמכם, באמצע יום עבודה, חולמים על הג'וב שבאמת הייתם רוצים, או מרגישים שוב שנמאס לכם: מהמקום, מהבוס, מהעמיתים לעבודה, מהיחס לו אתם זוכים, מהשכר.