![טיפול בבישול - אילת ברק טיפול בבישול - אילת ברק](https://www.alhasapa.co.il/art/11.jpg)
טיפול בבישול
אילת ברק
טיפול בבישול מתקיים במטבח טיפולי שהוא מרחב מוגן ומוכר שניתן להתנהל בו בחופשיות, לפתוח ארונות, לחפש ולהתנסות בטעמים חדשים.
בישול, הינו תחום אמנותי הנותן תוצרים מיידים, הנאה משותפת מהתהליך ומהיצירה עם אחרים משמעותיים וקרובים. החומרים ב"יצירה הבישולית" מגוונים במיוחד, ועם זאת זמינים ונגישים לעוסקים בהם ומאפשרים המשך פעילות יצירתית גם בבית. כמו בתהליכים נוספים המשלבים כלים אמנותיים בטיפול, תהליך היצירה נותן אפשרות לביטוי לא מילולי והזדמנות להבעה עצמית של רגשות בצורה קלה יותר.
חלק מהייחודיות של השילוב בין טיפול ובישול הוא העיסוק במזון. תשתית הרקע התיאורתי לטיפול בבישול מונחת על תיאוריות יחסי אובייקט על היכולת להזין ולהיות מוזן (המסבירות את היכולת האנושית לצור קשרים דרך תהליך יצירת הקשר הראשוני בין אם לתינוק). ד. ויניקוט (אבי התיאוריה) תיאר את תהליך התפתחותה של אישיותו של התינוק כחלק מחווית היכולת של האם להזינו באופן שהוא זקוק לו. בטיפול בבישול עולים תכנים הקשורים בבחינת דפוסי קשר ביצירה של קשרים ושימורם, בקשר אימהי על בסיסי הזנה ותחושת הביטחון הבסיסית המלווה קשר משמעותי וראשוני זה.
מזון מתקשר ליצרים הבסיסיים ביותר של הקיום האנושי. ולכן הצורך במזון ממוקם במקום חשוב ביותר בפירמידת הצרכים האנושית ( שפותחה על ידי חוקר בשם מאסלו). מזון והצורך במזון הינו חלק מיצר החיים והליבידו, ההתעסקות בתחום הבישול והאוכל מייצרת תחושה חיובית פעלתנית ואופטימית ומצליחה לגייס מוטיבציה לפעולה ועשיה. ה-setting של עבודה במטבח, היצירה והארוחה המשותפים מביאה תחושה של בית ואווירת בטחון. זהו מצע המאפשר ביטוי ועיבוד ריגשי משמעותי בתהליך טיפולי.
אלמנטים מרכזיים הבאים לידי ביטוי בטיפול בבישול:
משחק- בתוך המטבח הטיפולי ניתן למשחק מקום רב, ראשית יש למטופלים (ילדים ובוגרים כאחד) הזדמנות ואפשרות "לשחק באוכל". אם במסגרות אחרות קיימת הקפדה על אכילה מסודרת באמצעות מזלג וסכין, אכילה בפה סגור ונימוסי שולחן, אזי, בזמן הבישול והאכילה במטבח הטיפולי יש מקום לפריצה מסוימת של הגבולות הללו: מותר לאכול בידיים, לערבב מרכיבים שנראים כלא ברי ערבוב (שוקולד ופיצה או פטל וקטשופ), לטעום עם האצבעות וללקק צלחות. המשחק הזה נותן אפשרות לאוורר את הרצונות הכמוסים הללו אצל המטופל אשר אינם יכולים לבוא לידי ביטוי במסגרות אחרות. כמו כן ניתנת למטופל הזדמנות לדיאלוג אחר עם הגבולות והמסגרת, ובדיקה (לעיתים מילולית ולעיתים לא מילולית) של יחס המסגרת כלפיהם, במה היא משרתת אותם ובמה מקשה.
יצירתיות - היצירתיות היא יכולת אנושית טבעית, וכל אחד מסוגל לייצר אמנות בעלת משמעות. בתהליך היצירה המציאות הפנימית והחיצונית מתארגנות יחד בתהליך שאינו ניתן להפרדה במהלך היצירתי חלקים מתת המודע מקבלים ביטוי וחלקם יכולים להפוך מודעים. יש הטוענים כי השתתפות בתהליך יצירה היא דרך של האדם להצהיר: "אני קיים ויש בי ייחוד", זו דרכו לאשרר את ה"אני" ובכך לחזק את כוחותיו. דרך העבודה היצירתית מתאפשר חיבור מחודש בין העולם הרגשי והרוחני לבין המימד הפיזי. חיבור זה משמעותי בעיקר אצל אוכלוסיה עם צרכים מיוחדים, מאפשר צמיחה בדימוי העצמי, בהערכה העצמית ואינטראקציה חברתית טובה יותר.
חוויה חושית עוצמתית- העבודה האמנותית והעבודה בטיפול בבישול גם כן, מאפשרת עבודה המשלבת את כל חושים. חוש הטעם והריח הם המרכזיים אך לצידם גם היכולת למשש, למשל, חשובה לתפקודים קוגניטיביים ומעלה את המודעות התחושתית. מטופלים רבים מתמודדים עם קשיים סביב גבולות גופם או את גבולות גופו של הזולת. העבודה במטבח מאפשרת התנסות במגע במרקמים שונים ותחושות שונות של חומרים. לישת בצק למשל מכוונת באופן ישיר לגירוי חוש המישוש ומאפשרת גם שיפור ביכולות מוטוריות.
פעולות מוטוריות וסנסומוטוריות- העבודה במטבח מחייבת את המטופל להתמודד עם מגוון רחב ביותר של פעולות לצורך הצלחת המתכון: לישה, בחישה, רידוד, מריחה, הקצפה, אפייה, טיגון, קישוט, מעיכה ועוד. לחלק מהמטופלים מדובר לעיתים באתגר של ממש. גם ההתמודדות עם ההצלחה וחוסר ההצלחה באה לידי ביטוי כאן, כמו גם חזרתיות ועבודה בקצב מתאים. לעיתים מתמודד המטופל גם עם חוויה של תסכול והדרך שבה הוא מתמודד באה לידי ביטוי וניתן לעבוד עליה.
איך מתנהל הטיפול?
טיפול בבישול מתקיים במטבח טיפולי שהוא מרחב מוגן ומוכר שניתן להתנהל בו בחופשיות, לפתוח ארונות, לחפש ולהתנסות בטעמים חדשים.
משך הפגישה תלוי ביכולת ובצרכים של המטופל ונע בין 45 דקות ל- שעה וחצי. המטופל הוא אשר מחליט מה לבשל, לעיתים בהתייעצות עם המטפל. במהלך המפגש מכינים ביחד המטפל והמטופל את המנה והשיחה מתקיימת תוך כדי ההכנות. הן המנות והן תהליך ההכנה בונים יחד שפה משותפת המכונה "בישולית" שפה המגלמת מטאפורות למצבי חיים שונים עימם מתמודד המטופל. כך לדוגמה הכנה של מרק יכולה לתאר תחושות "ממרק חייו" של המטופל ואפיה של לחם, ההכרה בהיותו ישות חיה, צפייה בתפיחתו, בחינת הריח המיוחד שלו יכולה לשמש הזדמנות לדון בסוגיות משמעותיות מאוד של צמיחה ותקווה.
למי מתאים הטיפול?
טיפול בבישול מתאים למגוון אנשים המתמודדים עם קשיים שונים.
מבוגרים וילדים המתמודדים עם מחלה (למשל סוכרת, מחלת לב, סרטן ועוד) ונדרשים לשינויים משמעותיים בתזונתם ובאורח חייהם. מטופלים המרגישים כי לצד החרדה מהמחלה עליהם להתמודד גם עם מגוון קשיים נוספים הנגזרים מאובדן השליטה בגוף ומהקושי לעשות שינוי. טיפול בבישול יבחן יחד עם המטופל מה יוכל לסייע לו להחזיר שליטה ולשמר איכות חיים.
מבוגרים וילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי ומתמודדים עם קשיים משמעותיים לצור קשר, לשמר קשרים ולצור אינטראקציות חברתיות וויסות רגשי.
מבוגרים ילדים ומתבגרים המתמודדים עם בעיית השמנה ומחפשים דרך לעבור תהליך שיהיה אחר מ"דיאטות" שניסו בעבר, תהליך שיבחן במשולב את הקשיים הרגשיים והפיזיים ויחפש פתרון אישי עבורם.
מבוגרים מתבגרים וילדים המתמודדים עם קושי רגשי או תקופה קשה בחייהם ומעוניינים בטיפול שיבחן איתם דרכים להשיב איזון ולחזק כוחות.
מבוגרים מתבגרים וילדים המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז או סרבול וקשיים מוטוריים. בטיפול בבישול ניתן יהיה להתמודד עם מגוון הקשיים הללו, לחזק יכולות מוטוריות, קוגניטיביות, אירגוניות, הבנת התהליך וכן להשתמש בעשייה במשותפת לחיזוק הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות, חוויה של הצלחה והעצמאות.
ילדים עם צרכים מיוחדים ממגוון סוגים אשר מחפשים טיפול רגשי שאינו רק מילולי. במקרה זה מומלץ שלילדים תהיה מוטיבציה בסיסית לעבודה במטבח או עם אוכל.
מי מוסמך להציע טיפול בבישול?
טיפול בבישול הוא ראשית כל טיפול ולכן כדאי לוודא שהמטפל הוא בעל תואר במקצוע טיפולי (כלומר: פסיכולוגיה קלינית, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק, דיאטנות קלינית, טיפול באמנות) במסגרות חינוכיות יתכן כי גם מורה לחינוך מיוחד תוכל להעניק טיפול דרך בישול שהדגש שלו יהיה חיזוק פדגוגי שרלוונטי לחינוך המיוחד.
טיפול בבישול הוא תחום חדש וקיים בארץ רק 7 שנים. מפתחת השיטה לטיפול בבישול, אילת ברק היא עובדת סוציאלית MSW ודוקטורנטית לעבודה סוציאלית באונ' ת"א (נושא המחקר שלה עוסק גם הוא בטיפול בבישול), בעלת התמחות בשילוב כלים אמנותיים בטיפול. אילת היא גם שף בוגרת תדמור. במהלך 7 השנים האחרונות מפעילה אילת מגוון קבוצות לטיפול בבישול וכן טיפול פרטני למגוון אוכלוסיות בהן: עיוורים וכבדי ראיה, ילדים ומתבגרים המאובחנים על הרצף האוטיסטי, ילדים ומתבגרים חולי נפש, אוכלוסיית מבוגרים חולי סרטן (קבוצות הניתנות בחינם באגודה למלחמה בסרטן בשילוב דיאטנית), קבוצות להורים וילדים, קבוצות לחולים במחלה כרונית, טיפול פרטני לנשים הסובלות מהשמנת יתר ועוד.
לפני שנתיים נפתחה באוניברסיטה העברית בירושלים התוכנית הראשונה ללימודי שילוב בישול בטיפול בריכוזה והנחייתה של אילת ברק. תוכנית הלימודים מיועדת לאנשי מקצועות הטיפול, בעלי ניסיון. התוכנית משלבת מגוון רחב מאוד של מרצים מתחומי ידע שונים והיא כוללת התנסות מעשית ופרקטיקום מודרך. לכן בוגרי התוכנית בירושלים הם מטפלים המיומנים ביותר בתחום.
ניתן לצור קשר עם אילת ברק - עו"ס MSW ושף בטלפון: 054-4822059 או במייל [email protected]
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![לימור רז-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/4189.jpg)
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת.
התמחות: מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, בעלת ניסיון רב בעבודה עם זוגות, משפחות ויחידים. משלבת בין גישות מגוונות
אזור בארץ: מרכז,הוד השרון, שומרון
שפה: עברית
מומחיות וניסיון קליני רב שנים בטיפול אישי, זוגי ומשפחתי. משלבת גישות מקצועיות בהתאם לצורך. ועבודה על יחסים. מניסיוני,טיפול טוב מאפ
![צומת לב-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/5991.jpg)
המרכז לאבחון, טיפול רגשי בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם וקשיים ח
התמחות: המרכז לאבחון (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם, דידקטי, MOXO ) ,טיפול רגשי ,הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם. פסיכ
אזור בארץ: קרית טבעון, חיפה, קריות, טירת הכרמל, ישובי חוף הכרמל, אזור הצפון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית,ערבית
המרכז מתמחה באבחונים- (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם , דידקט). טיפול רגשי, הדרכת הורים .במרכז צוות מקצועי ומנוסה של פסיכולוגים, פסיכי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הפרעת קשב וריכוז במבוגרים צוות על הספה
הפרעת קשב וריכוז הפכה למונח מוכר ורווח בשנים האחרונות, בשל הגידול בשכיחותה בקרב ילדים. כמעט ואין כיתה בה אין ילדים הסובלים מההפרעה, שביטוייה הם רבים ומערכתיים אבל עולים בעיקר בקושי ללמוד במסגרת בית הספר, והמחקר עסוק לא מעט בשאלת הגורמים לגידול בקושי ודרכי הטיפול הנכונות.
ניצה היא קיבוצניקית בת 70, כשהיתה בת 25, נשואה טרייה ובהיריון עם ילדה הראשון, נהרג בעלה בתאונת דרכים. ניצה, שבדיוק בתקופה זו לקחה שיעורי נהיגה ראשונים בחייה, נטשה את השיעורים ומעולם לא חזרה לשבת ליד ההגה. כמו ניצה יש אלפי אנשים שמסרבים לשבת ליד ההגה ומתמודדים עם סימפטומים של חרדה
ילדים לא מקובלים הילה שבורון
השבוע שודרה בטלויזיה תוכנית ראיונות ותחקירים העוסקת בילדים לא מקובלים חברתית, ילדים שעברו חרמות והתעללות חברתית בבית הספר. אין ספק שזה נושא בוער המעסיק הורים רבים. כל הורה רוצה שילדו יהיה מקובל, פופולרי, מוקף חברים.
הפסיכולוגיה של הבדידות וכיצד אפשר להתמודד איתה צוות על הספה
לבדידות פנים רבות ושונות זו מזו ואין קשר ממשי בינה לבין היות האדם לבדו מבחינה פיזית. כלומר, בדידות היא תחושה ולא מצב אובייקטיבי ולכן אדם יכול לחוש בדידות גם כאשר הוא נמצא בחברת אנשים רבים ולהיפך, אדם עשוי להיות לבדו ולא לחוש בודד בכלל.