עולים לכיתה א' עם טיקיטק
Tikitime
הורה קשוב ורגיש ירגיע חששות מעצם ההקשבה להם. לא חייבות להיות לכם את כל התשובות, ערך השיחה אינו בעצות שתתנו, אלא בהכלה, באמפטיה, בהקשבה, בחיבוק הגדול ובלגיטימציה להרגיש. כל אלו יתנו לילד שלכם את התחושה הבטוחה והחשובה ביותר – שהוא לא לבד.
מסיבת סיום גן חובה היתה מזמן, ותלמידי כיתה א' רוצים ששנת הלימודים תתחיל כבר. החופש הגדול מזדחל, וכל יום שעובר הוא זמן של מתח והתרגשות עבורם. הראש הקטן והמתוק שלהם מלא בשאלות ומחשבות; יש ילדים שמדברים על המחשבות שלהם כל הזמן ויש ילדים שלא מדברים בכלל, אבל עוד לא הכרתי אף ילד שהנו אדיש למעבר החשוב והמשמעותי מהגן לבית-ספר.
מי תהיה המורה? האם היא תאהב אותי? מה יקרה אם אצטרך פיפי באמצע שיעור? ואם לא אבין מה המורה אומרת? ועם מי אשחק בהפסקה? ומה אם לא אפגוש את החברים שלי? ואם אשכח להביא משהו בתיק? ואם יכעסו עלי? ואם לא אדע את התשובה?...
אלו הן חלק מהמחשבות שמציפות את הילדים, והם באמת ובתמים לא יודעים את התשובות לשאלות הללו. חלקם ניזונים מסיפורי "אימים" של אחיהם הבוגרים, חלקם שמעו סיפורים מרגיעים מהגננת ומהחברים. אבל האמת, את המעבר לכיתה א' אפשר להבין רק כשחווים אותו בפעם הראשונה. ההכנה הכי טובה לכיתה א' מתרחשת ביום הראשון ללימודים. הילדים פוגשים את בית- הספר, את הכיתה, את המורה והחברים, מתחילים להבין את הסביבה ונרגעים.
גם אנו המבוגרים, כשאנו עומדים בפני הלא-ידוע, אנחנו מתמלאים במחשבות, חששות וציפיות. יש כאלה שמדברים ויש שמופנמים, אך כולנו מרגישים את ההתרגשות והציפייה.
לדבר על מה שמרגישים -
"טיקיטק" כאן כדי לתת לכם, ההורים, כלי שימושי להיעזר בו בשיחות עם הילד שלכם. המטרה היא עצם השיחה על מה שמעסיק אותו, היכולת לשוחח בפתיחות על הנושאים השונים ולבטא מחשבות ורגשות שהילד שלכם חש. הורה קשוב ורגיש ירגיע חששות מעצם ההקשבה להם. לא חייבות להיות לכם את כל התשובות, ערך השיחה אינו בעצות שתתנו, אלא בהכלה, באמפטיה, בהקשבה, בחיבוק הגדול ובלגיטימציה להרגיש. כל אלו יתנו לילד שלכם את התחושה הבטוחה והחשובה ביותר – שהוא לא לבד.
לפניכם 4 דפי יצירה של "טיקיטק עולה לכיתה א" להורדה. שבו עם הילד שלכם והביטו בו גוזר, מדביק וצובע את הדפים. בהמשך רשומות נקודות עליהן ניתן לקיים שיחה. עבודת היצירה היא כלי ביטוי השלכתי ולא מאיים עבור ילדים. אין צורך לפרש אותה עבורו. התבוננו, עודדו ושוחחו על המתרחש בדף. כל דף עוסק בנושא אחר המעסיק את ילדכם העולה לכיתה א'. מומלץ בכל פעם להתייחס לדף יצירה אחד. הדף האחרון הוא עבורכם. גם לכם, ההורים המתרגשים, מחשבות ורגשות המעניינות ומסקרנות את ילדכם. דף זה יעזור לכם לשתף אותו במחשבות וברגשות שלכם. עשו זאת בהנאה ובתבונה שמחזקת את הילד ולא מציפה אותו. למשל, ספרו לו זיכרון שמח שלכם מכיתה א'.
על מה נדבר? מה נשאל בכל תמונה? בחרו בנושאים שמעסיקים את הילד שלכם? השתדלו לשאול שאלות פתוחות והתעניינו לגבי ההרגשה שלהם.
הכיתה שלי מוכנה לכיתה א' -להכיר ולהתרגל למסגרת חדשה: איך תיראה הכיתה שלי? איך אדע איפה לשבת? איך אדע מתי לחזור מההפסקה? מתי מותר לשחק? ואם יהיה לי קשה לשבת כל כך הרבה זמן? איך יהיה היום הראשון? איך אני מרגיש לקראת הכניסה לכיתה? ואם אבכה?
החברים שלי ואני עולים לכיתה א' - את מי אני אכיר בכיתה? ליד מי לשבת בכיתה? עם מי אשחק בהפסקה? איך אמצא את חברי בהפסקה? איך אדע מתי לחזור מההפסקה? אם לא יהיה לי עם מי לשחק? ממי מבקשים עזרה בהפסקה?
התיק שלי מוכן לכיתה א' - איך אדע מה לשים בתיק? ואם אשכח לקחת דברים ? מתי אוכלים? ואם ילכו לי דברים לאיבוד? איך אדע מה להוציא מהתיק בשיעור?
שלום כיתה א', שלום לאמא ואבא - איך אגיע לבית ספר? מי מלווה אותי ביום הראשון? מה אמא או אבא מרגישים? מה אני חושב שאני ארגיש? לאן אלך בסוף יום הלימודים? מתי אפגוש את אמא ואבא? מה יקרה אם יהיה לי עצוב ואבכה?
טיקיטק מאחלים לכם ולילדים שלכם, שההתרגשות והשמחה יעטפו אתכם באושר גדול של צמיחה, עניין וסיפוק. שנת לימודים נפלאה!!
טיקיטק – ערכה לניהול זמן לילדים. www.tikitime.co.il
להורדת 4 דפי יצירה של "טיקיטק לחץ כאן.
כתיבה – רוית לירון. תרפיסטית באומנות, CBT, הדרכת הורים
פיתוח ועיצוב גרפי – מרב זימלר
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית, חוקרת לתואר ד"ר, Ph.D, מאוניבר
התמחות: חרדה, דיכאון, CBT, הנעת תהליכי שינוי, משברי חיים, טיפול זוגי, משפחה וזוגיות, בריאות הנפש, טראומה, או
אזור בארץ: שרון,הוד השרון, פתח תקווה, כפר סבא, טיפול אונליין
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים, נוער וילדים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, חרדות מסוגים שונים, קשיים רגשיים, חרדות, דכאון, טר
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: מומחה בפסיכולוגיה קלינית. נוער ומבוגרים, טיפול בלהט''ב, חרדה ,פוביה,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה, ק
אזור בארץ: גבעתיים, רמת גן, תל אביב
שפה: עברית
מומחה בפסיכולוגיה קלינית. מטפל בבני נוער ומבוגרים. אני מאמין שטיפול פסיכולוגי ''בגובה העיניים'' יכול לאפשר ''פסק זמן'' משיגרת חיינ
פסיכותרפיסט, מומחה לטיפול בטראומה
התמחות: חרדות, דכאון, טראומות, טראומות מורכבות, חוסר מימוש עצמי,
הערכה עצמית נמוכה, משברי חיים, אובדן, הגשמ
אזור בארץ: כפר יונה, נתניה, חדרה, עמק חפר,
אבן יהודה, אזור השרון וטיפול אונליין
שפה: עברית
פסיכותרפיסט בעל ניסיון רב בטיפול בטראומות, חרדות, בעיות זהות וגיבוש עצמי, משברי חיים, ביטחון ודימוי העצמי, טראומות מורכבות, קשיים
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בפסיכותרפיה
התמחות: ילדים, מתבגרים, הדרכת הורים. התמודדות עם משברי חיים, גירושים, חרדות, קשיים חברתיים, הפרעות קשב וריכו
אזור בארץ: שרון,רעננה,כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בפסיכותרפיה. עובדת בגישה דינאמית ומשלבת גישות טיפול נוספות בהתאם לצורכי המטופל. בעיני קשר טיפולי מתבסס ע
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
צמיחה והתחדשות צוות אתר על הספה
הורה היה רוצה שילדו ידע לקום אחרי שנופל, לברך על מה שיש לו ולא רק לרצות את מה שיש לאחרים. כהורים יש בנו תפילה מתמדת שלילד שלנו יהיה כוח להתמודד עם כל משבר שלא יבוא.
חרם חברתי צוות על הספה
תופעת החרם היא אחת התופעות הקשות הקשורות בבריונות בחברת הילדים. בריונות מוגדרת כאלימות מכוונת, חזרתית, המנצלת ומייצרת יחסי כוחות לא הוגנים בין הפוגע לבין הנפגע. ילדים הנפגעים מחרם עשויים לשאת בתוכם צלקות למשך שנים רבות
עבודה טיפולית עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים עפ מודל עיבוד האבל של קובלר רוס אמוץ לוטפי M.S.W
ברצוני להתמקד במאמר זה על מודל עבודה קלינית עם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים על פי מודל חמשת שלבי האבל של קובלר רוס (1973).
חרדה חברתית- כיצד להתמודד צוות אתר על הספה
יש סיטואציות חברתיות שמלחיצות כמעט כל אחד. רבים מאיתנו זוכרים איך התרגשנו ביום הראשון בעבודה חדשה או באוניברסיטה. אף אחד לא הכיר אותנו והיה חשש שכל דבר שנאמר או נעשה יותיר רושם ראשוני שיכול להיות לטובתנו או לרעתנו.