ניתן לאמר שהאוירה היא המוזיקה המתנגנת לאורך חיינו ואותה אנו לוקחים לכול מקום, לכול בית אוירה המאפיינת אותו, ישנם בתים פתוחים אשר מעודדים קשר ויחסים, ישנם בתים סגורים ומופנימים, ישנם בתים בהם לא מוותרים על ארוחה משפחתית ושיח בערב שבת ויש כאלו שהמפגש בין בני הבית הוא ספונטני ולא מתוכנן.
בעידן הנוכחי אחד הקשיים המרכזיים שפוגשות משפחות הוא היכולת למצוא זמן איכות חוויתי כמשפחה. ריבוי המשימות, המחויבויות הרבות והרצון להספיק הכול, דומה כי דחקו את הערך החשוב מכל הלא הוא
מערכת היחסים המשפחתית וההשקעה בה.
ככלל כאשר
עוקבים אחר התפתחות של ילד ניתן לזהות שלושה מרכיבים מרכזיים אשר באמצעותם ניתן להעריך את הרגשתו הכללית, תפקודו ותחושת השייכות שלו, ערכים אלו הם האוירה המשפחתית בה חיי, המערך המשפחתי ותפקידו הסובייקטיבי על הילד ודרכי החינוך הקיימים בביתו.
שלושת גורמים אלו מתקיימים אם נרצה ואם לא, אך ללא שימת לב אליהם, הבנתם והשקעה במידה הדרושה, על אף קיומם נגלה קושי בהעברת הערכים הנחוצים לילדים בכדי שיגדלו ויתפתחו בצורה מיטבית.
לעיתים קרובות אני פוגש זוגות הורים שבאים להתייעץ. הפרדוקס המצוי בימינו הוא שהעשייה המרובה בפן הקרייריסטי והמשימתי נועדו לשרת את הבית והמשפחה ובפועל לעיתים רבות דווקא גובים מחיר שאליו לא התכוונו אליו לא רצו בו.
אוירה משפחתית אינה משימה ואף לא כלי כי אם דרך חיים אשר עושה הפרדה ברורה בין הדחוף והחשוב, כל אחד מבני האדם סוחב עימו את האוירה המשפחתית בה גדל וממנה ספג ערכים, נורמות ותרבות.
האוירה המשפחתית היא המצע שממנו יוצא הילד ובבגרותו מקיים אותו, משפחה אשר מקצה את הזמן הדרוש לתכנון האוירה בה חיים משכילה להיות במקום משפיעה עם יד מכוונת. לעיתים קרובות אני עושה שימוש באנלוגיה של "כבאי" או "בנאי", כאשר האוירה המשפחתית מכוונת מטרה אנו למעשה עוסקים בבניה של תהליך מכוון בעל מטרה להשגה בעוד הרעיון של "כיבוי שריפה" הוא תוצר של מסלול נגרר מגיב ולא יוזם.
אם כך מהי אוירה משפחתית? כיצד זו משפיעה על ילדינו ועלינו?
ניתן לאמר שהאוירה היא המוזיקה המתנגנת לאורך חיינו ואותה אנו לוקחים לכול מקום, לכול בית אוירה המאפיינת אותו, ישנם בתים פתוחים אשר מעודדים קשר ויחסים, ישנם בתים סגורים ומופנימים, ישנם בתים בהם לא מוותרים על ארוחה משפחתית ושיח בערב שבת ויש כאלו שהמפגש בין בני הבית הוא ספונטני ולא מתוכנן.
ילדים קולטים את השדר שהבית מעביר, ולעיתים קרובות השדר שקלטו הופך להיות הם עצמם, לכול בית מאפיינים משלו אך חשוב כי הורים יזהו את מה שביתם משדר ומעביר כך שיוכלו לבחון האם יש מתאם בין מה שהיו רוצים לבין מה שקורה בפועל ברמת השדר והאוירה.
ככול שהאווירה יותר מעודדת קשר ויחסים כך קל יותר לילדים ללמוד ערכים של סבלנות, כבוד הקשבה ואמפטיה לאחר. מפגשים משותפים קבועים, שיתוף במה שעברו בני הבית לפחות פעם בשבוע, הקשבה לאחר, הומור משפחתי, ועוד מאלו מסייע מאוד ביצירת חוויה מגובשת אשר מביעה אחדות ואף רצון עז להשתייך.
כאשר בני הבית מתקשים למצוא זמן פנוי זה לזה, והריצה אחר השעון והמשימות היא זו אשר משתלטת על הנעשה, לדבר השפעה רבה במיוחד על הילדים שצמאים לקשר ולחוויה שרואים אותם.
לא אחת פגשתי בחיי המקצועיים נערים ונערות אשר הביעו רצון לקשר וקרבה באמצעות התנהגות בלתי חיובית אשר מרמזת על החוסר הטמון בנפש, בעוד ככול שיש יותר אפשרות לקשר ויחסים קל יותר לילד ולמתבגר להביע עצמו בדרכים חיוביות ונהירות.
סגלו לעצמכם זמן פנוי, משפחתי חם ומעודד, שבו וחישבו איזו אוירה קיימת היום בדלת אמותינו ואיזו היינו רוצים שתהיה, גלו יוזמה בכדי לצמצם את הפער, שתפו את כל בני הבית ברצון שלכם למקסם זמן איכות יחד ובקשו מכולם להתגייס לטובת מטרה זו.
מהר תגלו עד כמה נעים לבלות בזמן משותף רגוע ומזמין. ועד כמה לזה יהיו השפעות חיוביות עליכם ועל ילדכם.