עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך
רועי אזולאי
בכדי שתחושת השייכות אצל ילד תתקיים יש לנו, הורים, מחנכים ומדריכים תפקיד מרכזי ביצירת הזדמנויות להתנסות עבור הילד כדי שהללו יעניקו לילד חוויה מיטיבה שתאפשר לו לאמץ תפיסות והתנהגויות חיוביות.
הרעיון המדבר על כך שכדי שילד יוכל לתפקד בצורה בריאה במעגלי חייו ( לימודים,חברה ומשפחה) חייב הוא לחוש לא רק שהוא משתייך למשפחה וחברה כי אם חש ומאמין כי הוא שייך ומשמעותי במעגלים אלו.
במאמר זה אפרט כיצד מסייעים לילד לחוש שייך ולבסס את נחיצותו ומשמעותו בביתו, בסביבתו וכך לגבש תפיסה חיובית באשר למקומו ולתרומתו לזולת ולחברה.
קודם לכן חשוב להדגיש כי עקרון השייכות עומד בבסיסה של התפיסה החיובית של הילד, משחר ילדותו מתבונן הילד על השדה החברתי בו הוא מתנסה, באופן בלתי מודע שואל עצמו מה עלי לעשות כדי למצוא מקום? לצורך הדוגמא ילד הנולד למשפחה מבחין כי ישנם תפקידים בבית אשר תפוסים, והילד מסיק כי אין לו סיבה להתאמץ ולהאבק על תפקיד קיים, מכאן שעליו למצא את הדרך להבליט את יחודיתו, כאשר הדבר מתאפשר בצורה חיובית יחוש הילד שייך ובעל משמעות. למעשה לא יצטרך לבזבז מאמץ ומשאבים על מאבק, בעוד כאשר הדרך איננה מונגשת לו יאמץ התנהגויות חדשות בכדי למצוא מקום. התנהגויות אלו מכונות "דרכים מוטעות לתחושת שייכות" דרכים אלו הם בבחינת " עדיף לי שיכעסו עליי מאשר שלא אמצא לי מקום" וכך התנהגויות בלתי חיוביות זוכות לתגובות בלתי חיוביות מה שלעיתים קרובות מייצר קבעון התנהגותי, הילד מגבש לעצמו דימוי שלילי של "הילד הרע" וזהו למעשה מעגל קסמים לא חיובי שמאוד קשה לצאת ממנו.
אם כך כיצד אנו כהורים יכולים לאפשר ולייצר דרך חיובית להשתייך? להלן חמישה עקרונות מרכזיים:
התייחסות אישית- עקרון מנחה השם דגש על המימד האינדיווידואלי של הילד, היחס האישי הוא זה אשר מקנה לילד תחושת משמעות גבוהה ומבססת אצלו את החוויה כי הוא מורגש, חשוב ובעיקר שייך. כיצד מרגיש ילד שמגיע לכיתה עם תספורת חדשה והמורה מבחינה ומיד מתייחסת? בוודאי בעל ערך. כאשר ילד בא הביתה ואמא אומרת " הכנתי את התבשיל האהוב עלייך" אילו הם דוגמאות לייחס אישי אשר גורם לתחות ערך וביטחון באשר למקומי.
ערך- " אני בעל ערך ואני שווה" התחושה היא שאני שווה ערך לאחרים מבוגרים וילדים כאחד. המקום ניתן בעיקר כאשר דעתו של הילד ורצונותיו מקבלים הקשבה ויחס. כאשר ההורים מחליטים להתחדש במכונית חדשה ומתייעצים עם הילד לגבי הצבע שלה, לא משנה מה ייבחר בסוף עצם הרעיון שדעתך חשובה לנו מבססת חוויה בעלת ערך וכבוד לקיומי.
צמיחה גדילה והתפתחות – ההכרה בשלב הפסיכולוגי, ההתנהגותי, הפיזיולוגי והרגשי שכל אחד מהילדים נמצא בו והעידוד שהשלב זוכה לו. כל אחד מהילדים נמצא ברמת מסוגלות בהתאמה לשלב בו נמצא, כאשר הורה מעודד זאת הילד חש כי יש הכרה ביכולותיו מה שמעיד על כך שהוא משמעותי. לדוגמא: ילד הגיע לבשלות כזו שמאפשרת שילך למכולת השכונתית לבדו כאשר ההורה מעודד זאת ומקנה תחושה של סומכים עלייך כי אתה יכול! לדבר זה משמעות גדולה ברצון הילד להמשיך להתפתח כאשר הכיוון הוא תמיד בעד התפתחות.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: טיפול בחרדות ומתחים וטראומה, במועקה וכאב נפשי, בתקופות של אתגרים ושינויים, שאלות לגבי קריירה וזוגיות
אזור בארץ: להבות הבשן, גליל עליון, קרית שמונה, צפון רמת הגולן, ראש פינה.
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית, עם ניסיון ארוך שנים בבריאות הנפש של מבוגרים ילדים ונוער; מטפלת בקליניקה פרטית בקיבוץ להבות הבשן, וכן טי
עו"ס קלינית M.S.W, מטפלת פרטנית, זוגית, משפחתית ומנחת קבוצות
התמחות: קשיים בזוגיות, תקשורת, מיניות ותשוקה, דימוי עצמי, קשיים בהורות, שליטה בכעסים, אלימות זוגית, התמודדות
אזור בארץ: שפלה,רחובות,נס ציונה
שפה: עברית
הטיפול מיועד לפרט, זוג או משפחה הרוצים להרחיב את ההבנה של העצמי בתוך קשרים אינטימיים ולחזק את היכולת לקרבה ולתקשורת, בתוך תהליך מח
המרכז לאבחון, טיפול רגשי בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם וקשיים ח
התמחות: המרכז לאבחון (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם, דידקטי, MOXO ) ,טיפול רגשי ,הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם. פסיכ
אזור בארץ: קרית טבעון, חיפה, קריות, טירת הכרמל, ישובי חוף הכרמל, אזור הצפון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית,ערבית
המרכז מתמחה באבחונים- (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם , דידקט). טיפול רגשי, הדרכת הורים .במרכז צוות מקצועי ומנוסה של פסיכולוגים, פסיכי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך בוחרים מטפל לטיפול פסיכולוגי? צוות אתר על הספה
דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה, התמכרות, מתבגרים, זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי
כל הנעשה בחדר הטיפול וכל תוצאה של התהליך הן בהכרח פועל יוצא של האינטראקציה המיוחדת הנוצרת בין האנשים היושבים יחד בחדר שבוע אחר שבוע. מכיוון שכך, בחירת המטפל דומה מאוד לבחירת שותף למסע.
המדריך לאבחונים לילד צוות על הספה
אין ספור הורים פונים לעל הספה בבקשה לקבל הסבר מפורט ומרוכז על שלל האבחונים המוצעים לילדים, במטרה להבחין ביניהם ולהבין מהו האבחון הנדרש לילד שלהם. המאמר הבא סוקר את סוגי האבחונים השונים הקיימים בשוק, ומנסה להכווין אתכם ההורים, איזה אבחון נחוץ לילד שלכם?
כיצד להתמודד עם עם ילד/ה בארון צוות על הספה
יותר ויותר בני נוער מבקשים שלא נחייב אותם להגדרות, הם מתייחסים למיניות ולנטייה המינית כאל רצף, שעליו הם ממקמים את עצמם ולאורכו הם בוחרים לנוע בחופשיות, בלי לחוש צורך להתחייב או להסביר לאיש את בחירתם.
אינטימיות צוות אתר על הספה
אינטימיות היא משתנה מפתח ביחסים בינאישיים. זהו תהליך אינטראפסיכי ובינאישי, מצב קוגניטיבי המתייחס לידע של המציאות הנפשית. להיות אינטימי משמעו להפוך את הפנימי ביותר של האדם לידוע, מוכר, לחלוק את גרעינו של האחר, את האמת שלו.