![עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך - רועי אזולאי עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך - רועי אזולאי](https://www.alhasapa.co.il/art/3288.jpg)
עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך
רועי אזולאי
בכדי שתחושת השייכות אצל ילד תתקיים יש לנו, הורים, מחנכים ומדריכים תפקיד מרכזי ביצירת הזדמנויות להתנסות עבור הילד כדי שהללו יעניקו לילד חוויה מיטיבה שתאפשר לו לאמץ תפיסות והתנהגויות חיוביות.
הרעיון המדבר על כך שכדי שילד יוכל לתפקד בצורה בריאה במעגלי חייו ( לימודים,חברה ומשפחה) חייב הוא לחוש לא רק שהוא משתייך למשפחה וחברה כי אם חש ומאמין כי הוא שייך ומשמעותי במעגלים אלו.
במאמר זה אפרט כיצד מסייעים לילד לחוש שייך ולבסס את נחיצותו ומשמעותו בביתו, בסביבתו וכך לגבש תפיסה חיובית באשר למקומו ולתרומתו לזולת ולחברה.
קודם לכן חשוב להדגיש כי עקרון השייכות עומד בבסיסה של התפיסה החיובית של הילד, משחר ילדותו מתבונן הילד על השדה החברתי בו הוא מתנסה, באופן בלתי מודע שואל עצמו מה עלי לעשות כדי למצוא מקום? לצורך הדוגמא ילד הנולד למשפחה מבחין כי ישנם תפקידים בבית אשר תפוסים, והילד מסיק כי אין לו סיבה להתאמץ ולהאבק על תפקיד קיים, מכאן שעליו למצא את הדרך להבליט את יחודיתו, כאשר הדבר מתאפשר בצורה חיובית יחוש הילד שייך ובעל משמעות. למעשה לא יצטרך לבזבז מאמץ ומשאבים על מאבק, בעוד כאשר הדרך איננה מונגשת לו יאמץ התנהגויות חדשות בכדי למצוא מקום. התנהגויות אלו מכונות "דרכים מוטעות לתחושת שייכות" דרכים אלו הם בבחינת " עדיף לי שיכעסו עליי מאשר שלא אמצא לי מקום" וכך התנהגויות בלתי חיוביות זוכות לתגובות בלתי חיוביות מה שלעיתים קרובות מייצר קבעון התנהגותי, הילד מגבש לעצמו דימוי שלילי של "הילד הרע" וזהו למעשה מעגל קסמים לא חיובי שמאוד קשה לצאת ממנו.
אם כך כיצד אנו כהורים יכולים לאפשר ולייצר דרך חיובית להשתייך? להלן חמישה עקרונות מרכזיים:
התייחסות אישית- עקרון מנחה השם דגש על המימד האינדיווידואלי של הילד, היחס האישי הוא זה אשר מקנה לילד תחושת משמעות גבוהה ומבססת אצלו את החוויה כי הוא מורגש, חשוב ובעיקר שייך. כיצד מרגיש ילד שמגיע לכיתה עם תספורת חדשה והמורה מבחינה ומיד מתייחסת? בוודאי בעל ערך. כאשר ילד בא הביתה ואמא אומרת " הכנתי את התבשיל האהוב עלייך" אילו הם דוגמאות לייחס אישי אשר גורם לתחות ערך וביטחון באשר למקומי.
ערך- " אני בעל ערך ואני שווה" התחושה היא שאני שווה ערך לאחרים מבוגרים וילדים כאחד. המקום ניתן בעיקר כאשר דעתו של הילד ורצונותיו מקבלים הקשבה ויחס. כאשר ההורים מחליטים להתחדש במכונית חדשה ומתייעצים עם הילד לגבי הצבע שלה, לא משנה מה ייבחר בסוף עצם הרעיון שדעתך חשובה לנו מבססת חוויה בעלת ערך וכבוד לקיומי.
צמיחה גדילה והתפתחות – ההכרה בשלב הפסיכולוגי, ההתנהגותי, הפיזיולוגי והרגשי שכל אחד מהילדים נמצא בו והעידוד שהשלב זוכה לו. כל אחד מהילדים נמצא ברמת מסוגלות בהתאמה לשלב בו נמצא, כאשר הורה מעודד זאת הילד חש כי יש הכרה ביכולותיו מה שמעיד על כך שהוא משמעותי. לדוגמא: ילד הגיע לבשלות כזו שמאפשרת שילך למכולת השכונתית לבדו כאשר ההורה מעודד זאת ומקנה תחושה של סומכים עלייך כי אתה יכול! לדבר זה משמעות גדולה ברצון הילד להמשיך להתפתח כאשר הכיוון הוא תמיד בעד התפתחות.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![איילת כץ דהן-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3529.jpg)
פסיכולוגית חינוכית מומחית
התמחות: קשיים: רגשיים, חברתיים ( דחיה בידוד), התנהגותיים התפרצויות זעם, הפרעות חרדה, OCD,קשב וריכוז,הדרכת הו
אזור בארץ: שרון,כפר סבא,הוד השרון,פתח תקווה
שפה: עברית
מאמינה בהתאמת השיטה הטיפולית ואורך הטיפול קצר וממוקד או ארוך לצרכיו הייחודיים של כל מטופל ומטרותיו תוך שימוש בגישות טיפוליות שונות
![מימי ז'רנקוב-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/4802.jpg)
טיפול נפשי למתבגרות ונשים צעירות
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות במיניות וזהות מינית, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,כפר סבא
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסטית מומחיות בטיפול במתבגרות ונשים צעירות המתמודדות עם בטחון עצמי נמוך, קשיים במערכות יחסים, זוגיות, אתגרים במקום עבודה,
![הרן ולדמן-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/6263.jpg)
פסיכולוג בהתמחות קלינית
התמחות: מערכות יחסים, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
מטפל במבוגרים ובבני נוער, בגישה דינאמית בשילוב כלים מעולם ה-CBT. עם נסיון ב-PTSD על רקע צבאי, וכן עיסוק ומחקר בנושא זוגיות ועולם ה
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מתבגרים וסמארטפון חלק ג' ואחרון יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
אז מה היה לנו? בחלק א' (איך הסמארטפון משפיע על ילדנו), נחשפנו לסכנות האמיתיות הטמונות בשימוש בסמארטפון, בחלק ב' (מתבגרים וסמארטפון חלק ב') דיברנו תכל'ס על איך זה מתבטא במציאות של בני הנוער, בהחלט חומר מטלטל (וחובה לקריאה לפני שממשיכים הלאה), ועכשיו מה?
תקשורת בין אישית: אמפתיה ענבר לבקוביץ, טנטולוגית-מומחית בתחומי מוות
אמפתיה היא עמוד תווך של איכות המגע בין אדם לחברו, זוהי התנסות חווייתית, שבה אדם פתוח ורגיש למתחולל בעולמו הרגשי- הנעתי של האחר.
הסוד שבתוכנו איילת שקד שילוני, עובדת סוציאלית קליני(MSW),
למי מאתנו אין בכלל סודות? מגיל צעיר ילדים נושאים עמם סודות שהם לא תמיד מגלים לאחרים. כילדים חלק מהשובבות הילדית לפעמים כרוכה בין השאר גם בלהסתיר דברים מחברים וממבוגרים במשפחה שלא רוצים שידעו.
בטיחות והנאה בחופש הגדול Tikitime
רבים כבר יעצו וכתבו על השיחות החשובות שיש לקיים עם הילדים לפני החופש הגדול. על דיאלוג בגובה עיניים, מכבד ומאפשר לתיאום ציפיות והבהרת גבולות. על ההסכמים שיש להגיע עם הילדים כדי לאפשר הרגשה של חופש מצד אחד אך גם לשמור על ביטחונם ובריאותם של הילדים