
הילד נרתע מהחול בחצר? הילדה מחזיקה את העיפרון חזק מידי?
צוות על הספה
כהורים, חשוב לא להילחץ מכך שלילד יש קושי, ולדעת שניתן לטפל ולעזור לילד לתפקד בצורה מיטבית. לכם ההורים יש חלק משמעותי בקידום הילד. בחיזוק חיובי ובתמיכה בו, בעידוד של הילד ועזרה ביישום ההמלצות שניתנו בטיפול.
אלו רק חלק מהסיבות שבגינן הגננת יכולה להפנות אתכם, ההורים, לפגישה עם מרפא/ה בעיסוק. יכול להיות שגם אתם שמתם לב להתנהגות השונה אצל הילד בבית ועכשיו אתם מנסים להבין מה בדיוק צריך לעשות. המאמר שלפניכם יסביר מהו ריפוי בעיסוק, מה עושים, למי פונים, ואיך אתם יכולים לסייע לתהליך, כהורים.
מה זה ריפוי בעיסוק?
ריפוי בעיסוק (Occupational Therapy) הוא תחום טיפול שיקומי העוסק בפיתוח ושיפור תפקוד האדם בפעולות העיסוק המשמעותיות שלו בחיי היום יום. פעולות כמו אכילה, שינה, התארגנות פיסית ועוד. משמעות השם ריפוי בעיסוק הוא בכך שהריפוי מתבצע באמצעות עיסוק משמעותי לאדם, ריפוי המאפשר לו להשתתף שוב במארג החיים. אצל ילדים, הדגש הוא על רכישת מיומנויות התפתחות תקינות כנדרש, בהתאם לגילם ולמצבם החברתי, הקוגניטיבי והחושי.
גיל הגן, זהו גיל משמעותי שבו הילד מתפתח ורוכש מיומנויות חשובות לחיים. אך לא תמיד הוא מצליח לרכוש את המיומנויות הללו כנדרש וישנם כמה תחומים שבהם יכול להתעורר קושי. לעתים זה קושי בויסות החושי, כמו רתיעה מחול, חוסר נוחות עם תויות בבגדים, מגע לא מווסת. לעתים יש קושי במוטוריקה גסה ועדינה, כמו החזקה לא נכונה של עיפרון, קושי בישיבה זקופה ליד השולחן. לעיתים נראה קושי בהסתגלות חברתית, כמו ילד שאינו משחק עם אחרים או שאינו מבין כללים חברתיים. בכל התחומים האלו ההמלצה היא לפנות למרפאה בעיסוק שתסייע לילד לפתח את המיומנות הדרושה לתפקוד תקין.
מה קורה בטיפול עצמו?
במפגש הראשון המרפאה בעיסוק תאבחן את הילד ותזהה מוקדי עוצמה וחולשה. לאחר מכן היא תחליט על מסגרת מתאימה, אם הטיפול יהיה קבוצתי או פרטני, ומה יהיה משך ותדירות המפגשים. לאחר בניית התכנית הטיפולית היא תעבוד עם הילד באופן ספציפי על מוקדי החולשה שלו. למשל, ילד שיש לו קושי בהתארגנות - התלבשות לגן בבוקר, ניתן לתת לו כלים של סדר: לתת לו תמונות מצוירות עם פירוט קצר של הפעולות אותן הוא צריך לבצע, ולתרגל איתו את ההתארגנות, עם הקצבת זמן באמצעות שעון חול. זוהי רק דוגמה אחת לתרגול עם ילדים, כאשר החוויה היא משחקית נעימה ומאפשרת, כדי שהילד יוכל להתחבר לתרגילים בהנאה.
השתתפות ההורים בטיפול
כהורים, חשוב לא להילחץ מכך שלילד יש קושי, ולדעת שניתן לטפל ולעזור לילד לתפקד בצורה מיטבית. לכם ההורים יש חלק משמעותי בקידום הילד. בחיזוק חיובי ובתמיכה בו, בעידוד של הילד ועזרה ביישום ההמלצות שניתנו בטיפול. המרפאה בעיסוק גם תדריך אתכם אילו יישומים צריך לבצע עם הילד וכיצד לסייע לו. חשוב לא לשדר לילד שיש לו 'בעיה' אלא להתייחס לקושי שלו כאל הזדמנות ללמוד משהו חדש, להתקדם ולצמוח.
איפה ניתן לקבל את הטיפול וכמה זמן הטיפול נמשך?
על מנת לקבל את הטיפול צריך לבקש הפניה מרופא המשפחה. בקופות החולים בארץ יש מרכזים להתפתחות הילד בהם ניתן לקבל שירות זה. אפשר גם ללכת למרפאה בעיסוק באופן פרטני בתשלום ולפעמים לקבל החזר, אך במקרה זה חשוב לבדוק שהמטפל אכן מוכשר לעסוק בגיל הגן ושיש לו ידע לקושי המסוים שעבורו הטיפול נדרש. משך זמן הטיפול נע בין חצי שעה לשעה, ומספר הפגישות משתנה בהתאם לאבחון של הילד.
בהצלחה!
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוגית חינוכית מדריכה, מטפלת משפחתית וזוגית מוסמכת, טיפו
התמחות: חרדה, קשיים בזוגיות, במיניות, קושי במציאת זוגיות, משברי חיים פרטניים/משפחתיים/אובדן, הדרכה הורית הכו
אזור בארץ: יקנעם, קריות, טיפול אונליין
שפה: עברית, אנגלית
כמטפלת אישית/זוגית ותיקה מאמינה ביצירת מרחב טיפולי בטוח לחשיפת קשיים/מצוקות, לביטוי הצרכים הרגשיים, להעצמה ומתן כלים להתמודדות במג

פסיכותרפיסטית ב CBT ותרפיה באמנות
התמחות: סיוע בזמן משבר וליווי לשינוי, חרדה, OCD ,דכאון, פוביות, ויסות רגשי, מיינדפולנס וקשיים חברתיים ביל
אזור בארץ: מודיעין,רחובות
שפה: עברית
אני מתרכזת בקשר טיפולי ממוקד, קרוב ושוויוני, מכיל, אמפטי, סבלני, המקנה כלים לצמיחה וגדילה תוך קבלה וחוסר שיפוטיות. משלבת גם פגיש

המרכז לאבחון, טיפול רגשי בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם וקשיים ח
התמחות: המרכז לאבחון (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם, דידקטי, MOXO ) ,טיפול רגשי ,הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם. פסיכ
אזור בארץ: ירושלים והסביבה, תל אביב וגוש דן, אזור המרכז, חיפה והסביבה, קרית טבעון, אזור הצפון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית,ערבית
המרכז מתמחה באבחונים- (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם , דידקט). טיפול רגשי, הדרכת הורים .במרכז צוות מקצועי ומנוסה של פסיכולוגים, פסיכי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ביבליותרפיה – אל עצמי דרך המילים גיא ביסמוט - ביבליותרפיסט
מרגע הלידה, אנו מוקפים באינסוף מילים וסיפורים, שמעצבים אותנו ומהדהדים בנו רגשות עמוקים. מסיפורים לפני השינה, יומנים, ספרים, שירים וזכרונות, אנחנו מזהים חלקים בעצמנו בטקסטים השונים ויכולים דרכם להעמיק את ההבנה וההיכרות עם עצמנו. הקסם של האינטראקציה בינינו לטקסטים, נמצא בליבה של הביבליותרפיה
איך מגייסים את הילדים לניקיונות הפסח? צוות על הספה
יש לי זיכרון נעים מאוד מהילדות, איך השבוע של חופשת הלימודים שלפני פסח מוקדש למיון חפצים, ניקיון המגירות, ומציאת אוצרות אבודים. כל שנה, אני וחברותי היינו מחלקות את הימים שלפני החג בתורנות- כל יום אצל חברה אחרת. היינו מגיעות בבוקר, לוקחות הרבה שקיות ניילון, סמרטוטים ושוקעות במשך שעות במלאכת הניקיון.
הכירו את ה אבהות החדשה מיכל דביר קורן
הם יותר מעורבים בגידול ילדים, יותר עוזרים בבית ויותר תומכים בבת זוגן הקרייריסטית – הכירו את האבות החדשים - מעורבים יותר בגידול ילדים אך עדיין רבים מהם חשים שהם רק עוזרים לאם ולא באמת מחליפים אותה.
איך סמארטפון משפיע על ילדינו יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
באירוע נוצץ בראשית שנת 2007, עמד סטיב ג'ובס על במה והכריז לבאי האירוע ולשאר האנושות ש"היום אפל הולכת להמציא מחדש את הטלפון". במהלך תיאטרלי, משעשע, ומבריק הציג ג'ובס לעולם את מה שכינה ה"סופר סמארטפון" או כפי שכולנו מכירים אותו ה'אייפון'.