דמי כיס לילדים – למה, כמה ואיך?
צוות על הספה
ילדים שמקבלים דמי כיס רוכשים מיומנויות רבות ומשמעותיות וחשוב לא פחות – מקבלים הצצה לעולם הערכים של ההורים בנוגע לכסף.
בעוד שבעבר נטו הורים לראות במתן דמי כיס פתרון פרקטי, שמאפשר לילדים לרכוש דברים קטנים לעצמם, הרי שהיום, הורים רבים רואים בכך גם הזדמנות לחינוך פיננסי מעשי ולהתנסות הילד באספקטים כלכליים חשובים לעתיד כמו ניהול תקציב ויצירת סדר עדיפויות.
מה ילדים לומדים מקבלת דמי כיס
ילדים שמקבלים דמי כיס רוכשים מיומנויות רבות ומשמעותיות וחשוב לא פחות – מקבלים הצצה לעולם הערכים של ההורים בנוגע לכסף.
ראשית, הם מקבלים את המסר החשוב של אחריות אישית על הכסף ואת התחושה שהוריהם סומכים עליהם שידעו לנהל תקציב מוגדר מראש בצורה הטובה ביותר.
בנוסף, הם רוכשים כלים וניסיון מעשי בנושאים החשובים לכל אדם שעתיד לנהל משק בית כלכלי: איך מחלקים את הסכום השבועי/חודשי כך שיספיק לכל התקופה? על מה בוחרים להוציא את הכסף? מה ההבדל בין צריך לרוצה ואיפה כדאי יותר להשקיע את דמי הכיס שניתנו? האם כסף הוא אמצעי או מטרה? כיצד מגדירים סדר עדיפויות אישי ובוחרים בין הפיתויים הרבים שמציפים אותנו בכל יום? מהן השפעות הפרסומות והתוכן השיווקי על הרצון האישי? באיזו מידה משפיע עלינו לחץ חברתי להוציא כספים על דברים שאולי לא היינו בוחרים באופן אישי? האם צריך להוציא את כל הכסף שיש ברשותנו, או שעדיף לשמור חלק ממנו לחסכון שיאפשר רכישה גדולה יותר בעתיד?
מעבר לכלים ומיומנויות העיקריות והערכיות הללו, ילדים שמקבלים דמי כיס לומדים גם מיומנויות חשבוניות בסיסיות וחשובות – חיבור וחיסור, חישוב אחוזים, עלות יחסית של מוצר אל מול תכולתו, הפחתת משקל האריזה להגעה למשקל נטו ועוד, כמו כן הם רוכשים מיומנויות רגשיות משמעותיות כמו דחיית סיפוקים, תכנון מראש במקום אימפולסיביות וכד'.
כמה דמי כיס לתת לילדים
כעקרון, דמי הכיס צריכים לגדול עם הילדים ולעמוד בהלימה לשלב ההתפתחותי שלהם. לילדים צעירים (גילאי 5-6) ניתן סכום סמלי של 5-10 ₪ בחודש כדי לאפשר להם התנסות ראשונית עם כסף שכולו שלהם.
ככל שהילדים גדלים, ניתן להגדיל את הסכומים שניתנים בכל שבוע או בכל חודש ובהדרגה להעביר לניהולם האישי חלקים נרחבים יותר מהתקציב שנוגע להם. בגיל התיכון, אפשר להגיע למצב שרוב הכספים הקשורים בהוצאות המתבגר/ת נמצאים בשליטתם ובאחריותם. ההדרגתיות
חשובה, כיוון שבכל שלב התפתחותי הילד רוכש יכולות ומיומנויות נוספות, לקראת ההגעה לבגרות, אז מצופה ממנו לנהל תקציב משק בית עצמאי בהצלחה.
אחריות וגבולות – למידה דרך הכיס
מילת המפתח בנושא (ובואו נודה על האמת, כמעט בכל אתגר הורי) היא גבולות.
השקיעו זמן ומחשבה בהגדרת הגבולות לשימוש בדמי הכיס, ראשית בין ההורים ולאחר מכן ביניכם לבין הילדים.
העובדה שלרשות הילדים עומד סכום מסוים, לא מאפשרת להם לעשות בו שימוש ככל העולה על רוחם, והשימוש צריך להתאפשר רק בתוך הגבולות המוסכמים מראש על ידי כל משפחה ובהתאם לעולם הערכים שלכם ההורים.
עשה ואל תעשה
תוכלו להגדיל את הסיכוי ללמידה אפקטיבית באמצעות ההתנסות בניהול דמי כיס, על ידי הקפדה על מספר כללי אצבע פשוטים:
1. הילד בזבז את דמי הכיס שלו ביום אחד ובא לבקש מקדמה על חשבון דמי הכיס הבאים? לא מומלץ. הלמידה לאחריות מגיעה מתוך ההתנסות והילדים צריכים ללמוד להסתדר עם מה שיש להם כרגע ולא ממה שעתיד להינתן להם בהמשך.
2. תנו לילדים כלים לחסכון שיאפשר להם לרכוש משהו גדול ויקר יותר שהם רוצים, הסבירו להם שכדאי להפריד את הכסף שהם מבקשים לשמור מתוך הסכום הכללי, כדי לא לעשות בו שימוש במסגרת ההוצאות ה"רגילות".
3. אל תשתמשו בדמי הכיס כאמצעי לאיום או לענישה, אם קבעתם מראש שהילדים מקבלים סכום קבוע בכל שבוע או חודש – עמדו בכך גם אם התנהגותם בשאר התחומים לא מקובלת עליכם.
4. עודדו את הילדים להגדיל את הסכום העומד לרשותם באמצעות עבודה, כמובן בהתאם לגיל וליכולת, לכסף שעובדים עבורו יש ערך שונה לחלוטין מכסף שניתן ללא עבודה.
5. נסו להגיע עם הילדים להסכם על אופן השימוש הבא בדמי הכיס שלהם: 50% לחיסכון עבור מטרות גדולות, 40% לשימוש לצרכים שגרתיים ופינוקים קטנים ו 10% למתנה או תרומה לאחר.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית פרטנית ומטפלת זוגית
התמחות: בעיות זוגיות, הפרעות אכילה,חרדה ופוביה,דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, פוסט טראומה, קשישים, אבל ושכו
אזור בארץ: מרכז
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית מוסמכת ומטפלת זוגית. מתמחה במשברי חיים, פוסט טראומה, הפרעות נפש, אבל ושכול, שאלות מגדר ונטייה מינית, דיכאון, חרדה וע
טיפול נפשי למתבגרות ונשים צעירות
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות במיניות וזהות מינית, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,כפר סבא
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסטית מומחיות בטיפול במתבגרות ונשים צעירות המתמודדות עם בטחון עצמי נמוך, קשיים במערכות יחסים, זוגיות, אתגרים במקום עבודה,
מטפלת דינמית ממוקדת ומטפלת CBT
התמחות: פוסט טראומה, חרדה ודכאון, אבל ואובדן, התמכרויות, מחלות כרוניות, מחלות סופניות, בריאות הנפש, התמודדות
אזור בארץ: שרון,נתניה ורעננה
שפה: עברית,אנגלית
לאורך השנים ליוויתי מטופלים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, קשיים רגשיים, חרדות, טראומות, קשיים במסגרת המשפחה וקונפליקטים מסוגים שונ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
עקרונות בהתמודדות עם דחיית ביצוע מטלות (דחיינות) גד בן שפר, פסיכולוג קליני
נטיה לדחות מטלות ("דחיינות") היא דפוס התנהגות שמאפיין את מרבית האנשים, ובכללם סטודנטים כדוגמת שרון. בספרות המקצועית ניתן למצוא טענות לפיהן לא ניתן לטפל בדחיינות
איפה עובר הגבול בין הגנה על הילדים להגנת יתר? צוות על הספה
החיים הם מגרש המשחקים וזירת האימון של ילדיכם. האם הורים המגוננים על ילדיהם יתר על המידה פוגעים ביכולתם לפתח יכולות עצמאיות? ואיפה עובר הגבול בין הגנה להגנת יתר?
איך סמארטפון משפיע על ילדינו יוסי אוסדון - פסיכולוג חינוכי מומחה
באירוע נוצץ בראשית שנת 2007, עמד סטיב ג'ובס על במה והכריז לבאי האירוע ולשאר האנושות ש"היום אפל הולכת להמציא מחדש את הטלפון". במהלך תיאטרלי, משעשע, ומבריק הציג ג'ובס לעולם את מה שכינה ה"סופר סמארטפון" או כפי שכולנו מכירים אותו ה'אייפון'.
חרם בעידן הוואטסאפ צוות על הספה
כמו במקרים רבים אחרים, הטיפול המיטבי בחרם ברשתות החברתיות הוא מניעתו מראש, זאת באמצעות חיזוק יכולת העמידה והחוסן של הילדים ושיפור האווירה החברתית בכיתה.