![מציקים לילד בבית הספר – מה אפשר וצריך לעשות? - צוות על הספה מציקים לילד בבית הספר – מה אפשר וצריך לעשות? - צוות על הספה](https://www.alhasapa.co.il/art/3512.jpg)
מציקים לילד בבית הספר – מה אפשר וצריך לעשות?
צוות על הספה
הורים רבים עסוקים בשאלת התגובה הנכונה למצבים בהם הילד שלהם סובל מבריונות בבית הספר. הרצון המיידי והטבעי הוא להגן על הילד בכל מחיר, כולל התעמתות עם הילד הפוגע, עם הוריו ועם הצוות במסגרת החינוכית, אך האם ההתערבות עלולה להחמיר את מצבו החברתי של הילד הנפגע?
הנתונים המדאיגים
החשש שמלווה הורים רבים מפני בריונות בבית הספר מובן לחלוטין, בעיקר בהינתן הנתונים המדאיגים שמגיעים ממערכת החינוך וממחקרים אקדמיים בתחום ומראים על עלייה משמעותית בהיקף התופעה לאורך השנים.
מחקר מקיף שנערך בשנת 2019 העלה תמונת מצב עגומה כאשר 26% מהמורים והמנהלים בבתי הספר דיווחו על מקרי אלימות בין תלמידים, שחלקם הובילו לפגיעה פיזית. הנתונים הללו, יש לציין, גבוהים פי 6 (!) מהיקף התופעה של אלימות בבתי ספר במדינות OECD אחרות.
על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על בריונות או אלימות בבית הספר
בריונות או אלימות של תלמידים כלפי תלמידים אחרים עשויה להתבטא בדרכים רבות, מלבד אלימות פיזית המוכרת לכולנו וסימניה הם הברורים ביותר לאיתור.
• אלימות מילולית – קללות, הקנטות, איומים והשפלות
• אלימות רגשית – השמצות, סחטנות, בידוד חברתי וחרם
• אלימות מינית – הפשטה, הטרדות מיניות, כפיית מגע ואף אונס
• בריונות רשת – חרם וואטסאפ, הפצת תמונות או התכתבויות אינטימיות ועוד
איך מזהים ילד שסובל מבריונות
ילדים שונים יגיבו בצורות שונות לתוקפנות שהם חווים מצד חבריהם ללימודים ולכן, באופן כללי, ההמלצה הטובה ביותר לזיהוי המצוקה היא לנסות ולשים לב לשינויים שניכרים בילד:
• שינויים משמעותיים בדפוסי השינה והאכילה
• עצבנות יתר שאינה מוסברת ואינה אופיינית
• חוסר רצון ללכת לביה"ס שעלול להגיע עד להתקפי בכי בבקרים
• ירידה בהישגים הלימודיים
• תלונות על מיחושי בטן וראש בבקרים או במהלך יום הלימודים
• הצוות החינוכי מדווח על הימנעות של הילד מיציאה להפסקות ו/או היצמדות לצוות בכל הזדמנות כדי לחפש הגנה
מציקים לילד שלי – מה לעשות?
הורים רבים עסוקים בשאלת התגובה הנכונה למצבים בהם הילד שלהם סובל מבריונות בבית הספר. הרצון המיידי והטבעי הוא להגן על הילד בכל מחיר, כולל התעמתות עם הילד הפוגע, עם הוריו ועם הצוות במסגרת החינוכית, אך האם ההתערבות עלולה להחמיר את מצבו החברתי של הילד הנפגע? האם יש דרכים נוספות לסייע לו או לה? ומה בית הספר יכול לעשות?
התערבויות ברמה הבית ספרית
שיפור האקלים הבית ספרי
בבתי ספר רבים נפוצות תוכניות לשיפור האקלים הבית ספרי ותחושת השייכות והמוגנות של כלל התלמידים בו. יש אסטרטגיות מגוונות המסייעות להפחתת התנהגויות אלימות בכיתה ובמרחב הציבורי בבית הספר ולמניעת אלימות ופגיעה בתלמידים.
שיח פתוח ונגיש
ילדים צריכים לדעת שהם יכולים לפנות לצוות בית הספר במקרה שנפגעו מאלימות ושהצוות ידע להכיל את האירוע ולתת לו מענה, תוך שמירה על כבוד כלל הגורמים המעורבים. אסור לפחד לדבר על אלימות והיא לעולם לא פורצת בגלל שמדברים עליה, אפשר וצריך לדבר עם ילדים, בכל גיל, על דרכים לזהות אלימות ובריונות, על כל סוגיה, ועל אסטרטגיות להתמודד איתה.
התערבויות ברמה המשפחתית
ראשית כל, נושמים עמוק
תגובה דרמטית שנעשית ללא מחשבה מקדימה עלולה להגביר את הנזק במקום לסייע ולכן חשוב לקחת רגע, אחרי שהקשבתם לילד שלכם ושאלתם כמה שאלות שיעזרו לכם להבין טוב יותר את המצב. שבו יחד עם ההורה הנוסף או עם חבר/ה טובים על כוס קפה, דברו על הדברים, אפשרו לדמעות לזרום אם צריך ואז, ממקום שקט יותר, חשבו והחליטו מה לעשות הלאה. זכרו: לא כל הצקה בבית הספר משמעה שהילד שלכם נפל קורבן לבריונות מתמשכת ולכן חשוב שתבינו עד הסוף מה בדיוק קורה לפני שאתם פועלים.
משדרים ביטחון
ילדים נוטים להפתיע אותנו ביכולת שלהם להתמודד עם אתגרי החיים, בעיקר כאשר מאמינים בהם וביכולות שלהם. המסר שצריך לעבור אל הילד הנפגע הוא שאתם בטוחים לגמרי ביכולת שלו להתמודד עם המצב, כמובן בעזרתכם ובעזרת חברים לכיתה והצוות החינוכי. כדי שהמסר הזה יעבור כמו שאתם רוצים – עליכם להאמין בו בעצמכם. באמת.
מחזקים את הכוחות
זה בדיוק הזמן לתת לילד שלכם אוטונומיה רבה יותר בתוך הבית ומחוצה לו, לחזק את תחושת העצמאות והיכולת, את תחושת השליטה והבחירה וכמובן את הביטחון העצמי.
פונים לעזרה
במקרים בהם הילד נפגע מאלימות פיזית או מינית, מומלץ לשקול פנייה לגורמים המתאימים בבית הספר – מחנכת, יועצת או מנהלת. רצוי לפנות לדמות שיש לה סמכות לפעול בנושא, שהילד מרגיש קרוב אליה ושלא תפעל בפזיזות או באופן שעלול להביך או לסכן את הילד.
פגיעה פיזית, נפשית או מינית בבית הספר עלולה לפגוע משמעותית באיכות החיים של הילד ולהותיר חותם שישפיע על יחסיו העתידיים עם העולם, עד כדי פיתוח הפרעות חרדה והתנהגות. לכן, אם אתם מרגישים שאתם או הילד חווים מצוקה נפשית, תחושת חוסר אונים וייאוש – כדאי מאוד לגשת לטיפול אצל איש מקצוע המתמחה בעבודה עם ילדים ונוער. מטפל כזה יוכל לתת מענה למצוקה הנפשית המיידית וכן לבנות עם הילד אסטרטגיות שימנעו ממנו להיות קורבן לאלימות בעתיד.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![מורן שמר-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3504.jpg)
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית, חוקרת לתואר ד"ר, Ph.D, מאוניבר
התמחות: חרדה, דיכאון, CBT, הנעת תהליכי שינוי, משברי חיים, טיפול זוגי, משפחה וזוגיות, בריאות הנפש, טראומה, או
אזור בארץ: שרון,הוד השרון, פתח תקווה, כפר סבא, טיפול אונליין
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים, נוער וילדים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, חרדות מסוגים שונים, קשיים רגשיים, חרדות, דכאון, טר
![נטלי אפוטה אלגרישי-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/4536.jpg)
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה,חדרה
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מומחית, טיפול בילדים מתבגרים ומבוגרים. מאמינה כי המפגש הטיפולי הוא יצירה של מרחב משותף- מכיל ובטוח, המהווה בסיס
![נועה נגר-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/5415.jpg)
עו''ס מומחית בשיקום נפשי, אימון אישי קוגניטיבי, צעירים ומבוג
התמחות: ליווי צעירים ומבוגרים בתהליכי שינוי, התמודדות עם משברי חיים, דיכאון, יחסים בין אישיים ושיקום על רקע
אזור בארץ: אבן שמואל, קריית גת, אשקלון,אזור הדרום
שפה: עברית
אני עו''ס, מאמנת אישית, מומחית בשיקום בגישת CBT/NLP/פסיכו' חיובית. מתמחה בצעירים ומבוגרים עם קשיים על רקע נפשי או רפואי, מצבי משבר
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
החופש הגדול עומד להסתיים – מהם הקשיים של ילדים בחזרה לשגרת הלימודים? צוות על הספה
החזרה מחופש לשגרה ומחויבות קשה לכולנו, וקשה בעיקר לילדים שטרם רכשו את המיומנות המאפשרת מעברים חלקים בין שלבים שונים בחיים. הילדים, נהנו מחודשיים של שחרור רסן, מתקשים לחזור "ולאסוף" את עצמם לקראת שנת לימודים החדשה
מה עובר על ילדים ביום השואה ויום העצמאות? צוות אתר על הספה
התבוננתי בבני מרכין את ראשו היום כששר את התקווה בטקס יום הזיכרון. אמרתי לו אחרי הטקס שאת התקווה צריך לשיר בראש מורם בגאווה גדולה. הוא לא הסכים איתי. היו לו נימוקים משלו. הייתי גאה בו.
מתבגרים רבים, ולא רק הם, סובלים מחרדת מבחנים אשר מונעת מהם להביא לידי ביטוי את היכולות האמיתיות שלהם וגורמת למתח נפשי רב, אשר פוגע באופן משמעותי באיכות החיים שלהם. במאמר זה ניתן לכם את כל המידע הדרוש על חרדת מבחנים – מה הגורם לחרדה הזו? איך ניתן להתמודד איתה?
מדוע חשוב להציב גבולות לילדים ואיך עושים את זה נכון צוות על הספה
הורים שומעים באופן תדיר על הצורך להציב גבולות לילדים. חלק מההורים מעדיפים לא להתעמת עם הילדים להיענות לרצונם, גם כאשר אינו מותאם למציאות, הורים אחרים בוחרים בגבולות נוקשים וקשוחים שלא מאפשרים דרגות חופש כלל.