
מציקים לילד בבית הספר – מה אפשר וצריך לעשות?
צוות על הספה
הורים רבים עסוקים בשאלת התגובה הנכונה למצבים בהם הילד שלהם סובל מבריונות בבית הספר. הרצון המיידי והטבעי הוא להגן על הילד בכל מחיר, כולל התעמתות עם הילד הפוגע, עם הוריו ועם הצוות במסגרת החינוכית, אך האם ההתערבות עלולה להחמיר את מצבו החברתי של הילד הנפגע?
הנתונים המדאיגים
החשש שמלווה הורים רבים מפני בריונות בבית הספר מובן לחלוטין, בעיקר בהינתן הנתונים המדאיגים שמגיעים ממערכת החינוך וממחקרים אקדמיים בתחום ומראים על עלייה משמעותית בהיקף התופעה לאורך השנים.
מחקר מקיף שנערך בשנת 2019 העלה תמונת מצב עגומה כאשר 26% מהמורים והמנהלים בבתי הספר דיווחו על מקרי אלימות בין תלמידים, שחלקם הובילו לפגיעה פיזית. הנתונים הללו, יש לציין, גבוהים פי 6 (!) מהיקף התופעה של אלימות בבתי ספר במדינות OECD אחרות.
על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על בריונות או אלימות בבית הספר
בריונות או אלימות של תלמידים כלפי תלמידים אחרים עשויה להתבטא בדרכים רבות, מלבד אלימות פיזית המוכרת לכולנו וסימניה הם הברורים ביותר לאיתור.
• אלימות מילולית – קללות, הקנטות, איומים והשפלות
• אלימות רגשית – השמצות, סחטנות, בידוד חברתי וחרם
• אלימות מינית – הפשטה, הטרדות מיניות, כפיית מגע ואף אונס
• בריונות רשת – חרם וואטסאפ, הפצת תמונות או התכתבויות אינטימיות ועוד
איך מזהים ילד שסובל מבריונות
ילדים שונים יגיבו בצורות שונות לתוקפנות שהם חווים מצד חבריהם ללימודים ולכן, באופן כללי, ההמלצה הטובה ביותר לזיהוי המצוקה היא לנסות ולשים לב לשינויים שניכרים בילד:
• שינויים משמעותיים בדפוסי השינה והאכילה
• עצבנות יתר שאינה מוסברת ואינה אופיינית
• חוסר רצון ללכת לביה"ס שעלול להגיע עד להתקפי בכי בבקרים
• ירידה בהישגים הלימודיים
• תלונות על מיחושי בטן וראש בבקרים או במהלך יום הלימודים
• הצוות החינוכי מדווח על הימנעות של הילד מיציאה להפסקות ו/או היצמדות לצוות בכל הזדמנות כדי לחפש הגנה
מציקים לילד שלי – מה לעשות?
הורים רבים עסוקים בשאלת התגובה הנכונה למצבים בהם הילד שלהם סובל מבריונות בבית הספר. הרצון המיידי והטבעי הוא להגן על הילד בכל מחיר, כולל התעמתות עם הילד הפוגע, עם הוריו ועם הצוות במסגרת החינוכית, אך האם ההתערבות עלולה להחמיר את מצבו החברתי של הילד הנפגע? האם יש דרכים נוספות לסייע לו או לה? ומה בית הספר יכול לעשות?
התערבויות ברמה הבית ספרית
שיפור האקלים הבית ספרי
בבתי ספר רבים נפוצות תוכניות לשיפור האקלים הבית ספרי ותחושת השייכות והמוגנות של כלל התלמידים בו. יש אסטרטגיות מגוונות המסייעות להפחתת התנהגויות אלימות בכיתה ובמרחב הציבורי בבית הספר ולמניעת אלימות ופגיעה בתלמידים.
שיח פתוח ונגיש
ילדים צריכים לדעת שהם יכולים לפנות לצוות בית הספר במקרה שנפגעו מאלימות ושהצוות ידע להכיל את האירוע ולתת לו מענה, תוך שמירה על כבוד כלל הגורמים המעורבים. אסור לפחד לדבר על אלימות והיא לעולם לא פורצת בגלל שמדברים עליה, אפשר וצריך לדבר עם ילדים, בכל גיל, על דרכים לזהות אלימות ובריונות, על כל סוגיה, ועל אסטרטגיות להתמודד איתה.
התערבויות ברמה המשפחתית
ראשית כל, נושמים עמוק
תגובה דרמטית שנעשית ללא מחשבה מקדימה עלולה להגביר את הנזק במקום לסייע ולכן חשוב לקחת רגע, אחרי שהקשבתם לילד שלכם ושאלתם כמה שאלות שיעזרו לכם להבין טוב יותר את המצב. שבו יחד עם ההורה הנוסף או עם חבר/ה טובים על כוס קפה, דברו על הדברים, אפשרו לדמעות לזרום אם צריך ואז, ממקום שקט יותר, חשבו והחליטו מה לעשות הלאה. זכרו: לא כל הצקה בבית הספר משמעה שהילד שלכם נפל קורבן לבריונות מתמשכת ולכן חשוב שתבינו עד הסוף מה בדיוק קורה לפני שאתם פועלים.
משדרים ביטחון
ילדים נוטים להפתיע אותנו ביכולת שלהם להתמודד עם אתגרי החיים, בעיקר כאשר מאמינים בהם וביכולות שלהם. המסר שצריך לעבור אל הילד הנפגע הוא שאתם בטוחים לגמרי ביכולת שלו להתמודד עם המצב, כמובן בעזרתכם ובעזרת חברים לכיתה והצוות החינוכי. כדי שהמסר הזה יעבור כמו שאתם רוצים – עליכם להאמין בו בעצמכם. באמת.
מחזקים את הכוחות
זה בדיוק הזמן לתת לילד שלכם אוטונומיה רבה יותר בתוך הבית ומחוצה לו, לחזק את תחושת העצמאות והיכולת, את תחושת השליטה והבחירה וכמובן את הביטחון העצמי.
פונים לעזרה
במקרים בהם הילד נפגע מאלימות פיזית או מינית, מומלץ לשקול פנייה לגורמים המתאימים בבית הספר – מחנכת, יועצת או מנהלת. רצוי לפנות לדמות שיש לה סמכות לפעול בנושא, שהילד מרגיש קרוב אליה ושלא תפעל בפזיזות או באופן שעלול להביך או לסכן את הילד.
פגיעה פיזית, נפשית או מינית בבית הספר עלולה לפגוע משמעותית באיכות החיים של הילד ולהותיר חותם שישפיע על יחסיו העתידיים עם העולם, עד כדי פיתוח הפרעות חרדה והתנהגות. לכן, אם אתם מרגישים שאתם או הילד חווים מצוקה נפשית, תחושת חוסר אונים וייאוש – כדאי מאוד לגשת לטיפול אצל איש מקצוע המתמחה בעבודה עם ילדים ונוער. מטפל כזה יוכל לתת מענה למצוקה הנפשית המיידית וכן לבנות עם הילד אסטרטגיות שימנעו ממנו להיות קורבן לאלימות בעתיד.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכותרפיסטית בכירה, MA
התמחות: חרדה, דיכאון, סטרס, OCD, חוסר סיפוק, תקיעות במימוש עצמי, קשיים ביחסים, ליווי בהריון ובהורות, סוגיות
אזור בארץ: רמת השרון, הרצליה, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
מתמחה בטיפול בחרדה ובדיכאון. בעלת ניסיון רב בטיפול בנשים. משלבת שיח המביא לתובנה מעמיקה(גישה פסיכודינמית) עם טכניקות של CBT -בכדי

עובדת סוציאלית MSW למתבגרים
התמחות: התמכרויות, לקויות למידה קשב וריכוז, הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים, טיפול קבוצת
אזור בארץ: פתח תקווה,אונליין
שפה: עברית
טיפול רגשי לנוער וצעירים- גילאי 11-40. בבית המטופל או בקליניקה. מאמינה בטיפול מותאם לכל מטופל תוך שימוש ביצירתיות וגמישות על מנת ל

מטפלת רגשית - נפשית
התמחות: ערך עצמי,פוסט-טראומה,התמודדות עם משברי חיים ואלימות,בעיות משפחתיות וזוגיות,דיכאון וחרדה,אבל ואובדן,פ
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת מוסמכת (אונ' חיפה) מנוסה בטיפול פסיכולוגי במצבי משבר וקושי. טראומה, חרדה, דיכאון, אבל ואובדן, דימוי וערך עצמי, מע' יחסים רעי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
אנורקסיה – מה זה? למה זה קורה? צוות על הספה
המילה אנורקסיה מקורה ביוונית עתיקה ופירושה חוסר תיאבון. למעשה, ברוב המקרים קיימת תחושת רעב אך הלוקים בהפרעה מתעלמים ממנה או נוקטים באמצעים כגון הקאות יזומות ונטילת תרופות משלשלות כדי להיפטר מתכולת הקיבה בטרם תעוכל. המונח Nervosa מעיד על כך ששורשי ההפרעה הם פסיכולוגיים נפשיים ולא פיזיולוגיים.
נוכחות הורית בעידן הקורונה צוות על הספה
האתגר ההורי, שנולד ביחד עם הילד הראשון, התעצם לאחרונה והפך למורכב הרבה יותר – דאגות בריאותיות וכלכליות, חרדות חדשות שצומחות ככל שמתארך המשבר והצורך להתמודד עם כל אלו, כאשר הילדים בבית, רואים הכל וזקוקים לנוכחות הורית רבה מהרגיל.
חרם חברתי צוות על הספה
תופעת החרם היא אחת התופעות הקשות הקשורות בבריונות בחברת הילדים. בריונות מוגדרת כאלימות מכוונת, חזרתית, המנצלת ומייצרת יחסי כוחות לא הוגנים בין הפוגע לבין הנפגע. ילדים הנפגעים מחרם עשויים לשאת בתוכם צלקות למשך שנים רבות
פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות צוות אתר על הספה
אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים הורים לפעוטות, הוא קצב ההתפתחות המוטורית של ילדיהם. כמעט בכל יום מתקבלות אצלנו פניות של הורים מודאגים עם שאלות בנושא זה. "הבן שלי בן כמעט שנה ועדיין לא עומד", "הילדה זוחלת אחורה", "הילד הולך על קצות האצבעות, זה תקין?"