לקות שפתית מהי? ואיך ניתן לטפל בה?
צוות על הספה
החדשות הטובות הן שבמקרים רבים, בעיקר בעזרת טיפול ממוקד, הילד יכול להתמודד בהצלחה עם הלקות ולהציג שיפור ניכר ביכולות השפתיות שלו.
מהי לקות שפתית?
לקות שפתית היא שם כולל למגוון הפרעות הקשורות בדיבור, קשב שפתי, קריאה, כתיבה והבנת השפה הכתובה והמדוברת. הפרעות המופיעות שלא על רקע עיכוב התפתחותי כמו אוטיזם, לא על רקע בעיות שמיעה וללא ליקויים קוגניטיביים בתחומים שאינם שפתיים.
מהם ממדי התופעה?
כ-7% מהילדים בגיל הגן יציגו תסמינים של לקות שפתית, רובם בנים.
החדשות הטובות הן שבמקרים רבים, בעיקר בעזרת טיפול ממוקד, הילד יכול להתמודד בהצלחה עם הלקות ולהציג שיפור ניכר ביכולות השפתיות שלו.
מהם הסימפטומים של לקות שפתית?
ילדים עם לקות שפתית יציגו את הסימפטומים הבאים, או את חלקם:
* תחילת דיבור מאוחרת
* קושי בהגייה מדויקת של מילים
* אוצר מילים מצומצם ודל – קושי ברכישת שפה
* קושי בניסוח ובנייה של משפטים מורכבים
* קושי בהבנת מסרים והנחיות, בעיקר כאשר מדובר במסרים מורכבים
* קשיי כתיבה וקריאה, שגיאות כתיב רבות
* קושי בהבנת דימויים או שפה מופשטת
* קושי לזכור מילים וחוסר ארגון בדיבור
* קושי בשיום מהיר של דמויות, צבעים, אותיות ומספרים
מהם ההשלכות של לקות שפתית?
לצערנו, לקות שפתית לא מתקיימת רק במרחב השפה של הילד, אלא משפיעה השפעות נרחבות על תחומים רבים בחיינו:
בתחום הלימודי הילד מתמודד עם קושי להגיע להישגים.
בתחום החברתי הלקות פוגעת ביכולתו של הילד ליצור ולתחזק קשרים חברתיים, המבוססים על תקשורת בין אישית.
בתחום הנפשי הלקות פוגעת בתחושת הערך העצמי והיכולות, כאשר כלל זירות התמודדות עלולות להביא את הילד להתקפי זעם ולהתנהגות אלימה ותוקפנית.
מהם הגורמים ללקות שפתית?
ללקות שפתית יש רכיב גנטי מובהק וכמו כן היא עלולה להופיע בעקבות קשיים בהריון ובלידה.
לקות שפתית מועדת להעברה בתורשה ולפחות במחצית המקרים, ילד עם לקות שפתית מגיע ממשפחה בה לפחות אדם אחד נוסף מתמודד עם הלקות.
איך מאבחנים לקות שפתית?
הסימן הראשון ללקות שפתית הוא איחור משמעותי שרכישת שפה – ילד שלא מתחיל לדבר אחרי גיל שנתיים, או שמתקשה להבין מבנה מילים (מורפולוגיה) או מבנה משפט (תחביר).
לקות שפתית מאובחנת על ידי אנשי מקצוע המוסמכים לכך – פסיכולוג חינוכי, קלינאי תקשורת וכד'.
אבחונים מתאימים לאיתור לקות שפתית הם אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים.
מטרת האבחון היא לאמוד את גודל הפער בין היכולות השפתיות של הילד לבין היכולות האופייניות לבני גילו.
האבחון מסייע לאתר את מוקדי הקושי עמו מתמודד הילד – שפה מדוברת, קריאה, הבנה, וכן לאתר את מוקדי הכוח שלו בתחום.
אבחון שפתי כולל מורכב מתצפית על הילד, ראיונות איתו ועם הוריו, שאלונים לצוות החינוכי במסגרת הלימודים ומבדקים שונים שבוחנים את היכולות בתחומים השונים.
איך מטפלים בלקות שפתית?
ברוב המקרים הטיפול האפקטיבי ביותר בלקות שפתית יהיה טיפול מותאם על ידי קלינאי תקשורת או באמצעות הוראה מתקנת על ידי מורים מומחים בחינוך מיוחד ולקויות למידה.
טיפול בלקות למידה, מתוקף היותו מיועד לילדים, הוא מותאם באופן אישי לצרכים וליכולות של הילד וכולל שימוש במגוון כלים שמטרתם לעודד שיתוף פעולה של הילד ומעורבות שלו בטיפול, כגון משחקים, מוזיקה וכד'.
בטיפול מושם דגש על מוקדי הכוח של הילד, במטרה לחזק את תחושת המסוגלות והערך העצמי.
בחלק גדול מהמקרים ההורים יהיו מעורבים באופן אקטיבי בטיפול או שישתתפו בהדרכת הורים ממוקדת, כאשר המטרה היא להמשיך את הטיפול בבית, בחיי היום יום של הילד.
לקות שפתית והפרעות אחרות
המחקר מראה על הפרעות נוספות המופיעות לצד לקות שפתית, במקרים רבים:
רבים מהילדים המתמודדות עם לקות שפתית מתמודדים גם עם הפרעות קשב וריכוז ועם לקויות למידה כמו דיסלקציה, דיסקלקוליה ועוד.
בנוסף, קיים מתאם בין לקות שפתית ללקויות מוטוריות כמו סרבול מוטורי וקושי במוטוריקה עדינה. המחקר מסביר זאת בכך שמנגנון דומה עומד מאחורי יכולות מוטוריות ויכולות שפתיות.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: הפרעות אכילה, חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, התמודדות עם משברי חיים, קושי סביב זהות וד
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה,חדרה, עמק חפר, חריש, חוף כרמל
שפה: עברית
פסיכולוג קליני, בעל דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית-שיקומית, מטפל בגישה פסיכודינאמית ובכלים טיפוליים ממוקדים. מאמין במפגש פתוח, קשוב וב
פסיכותרפיסטית בגישה דינמית
התמחות: הפרעות חרדה, דיכאון, שאלות זהות, אבל ואובדן, פוסט טראומה,משברי חיים. מטפלת דינמית עם הסמכה גם בEMDR
אזור בארץ: רחובות,נס ציונה
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון של 25 שנה בטיפול במגוון מצוקות וקשיים רגשיים ובפרט עבודה עם טראומה. מאמינה שמכל חוויה גם הכואבת ביותר ניתן לצמוח
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: התמודדות עם משברי חיים,חרדה,דיכאון,אבל ואובדן,זהות-מינית ומגדרית,פוסט טראומה,קשיים בזוגיות,קשיים בתפ
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שפלה
שפה: עברית,אנגלית
עמרי יצחק – פסיכולוג קליני מומחה, עוסק בטיפול פסיכולוגי פרטני במבוגרים ומתבגרים, הדרכת הורים, טיפול בהורות, בעל ניסיון רב בטיפול ב
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: CBT, חרדה, חרדה חברתית, ACT, דימוי עצמי, יחסים בינאישיים, קשיים זוגיים, להט''ב (כולל התאמה מגדרית),
אזור בארץ: מטפל ברעננה, באזור השרון,
בנוסף מטפל בקליניקה בתל אביב
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה המטפל במבוגרים, נוער, ילדים, וכן בהדרכת הורים. ניסיון רב בטיפול באנשים במצבי מצוקה, חרדה, דיכאון, משברי חיים,
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
קשיי הסתגלות לאוניברסיטה גילי כ"ץ בן-שפר
שינויים רבים בחיינו מעוררים מתח וחרדה. לדוגמה, התחלה של מסגרת חדשה (גן, בית ספר חדש או אוניברסיטה, גיוס לשירות הצבאי), עזיבת בית ההורים בראשונה, מעבר דירה, חתונה או הסתגלות לתנאי חיים חדשים
מה בין עיסוק בספורט להתפתחות חברתית תומר קמיל מאמן ספורט טיפולי
כיום קיימת מודעות הולכת וגוברת לכך שעיסוק בספורט יש בכוחו להוות "מקפצה" איכותית ויעילה ביותר בתחומים רבים ומגוונים, הרבה מעבר לשיפור היכולות המוטוריות. אין ספור מחקרים בשנים האחרונות כבר הוכיחו קשר בין עיסוק בפעילות גופנית להצלחה בלימודים
גם לאמא יש חיים צוות אתר על הספה
הבוקר אינני הולכת לעבודה. אני לא ממהרת לפזר את הילדים. אני שותה קפה, מתלבשת, נפרדת מכל אחד מהם לאיטי ושולחת אותם לקייטנות שלהם. הבוקר יש לי חיים.
פסיכותרפיה התייחסותית – מהי ומה הקשר גישות פסיכולוגיות אחרות? צוות על הספה
פסיכותרפיה התייחסותית היא אסכולה טיפולית מודרנית, ששמה במרכז הטיפול את מערכות היחסים של האדם והשפעתן על מבנה האישיות שלו ועל בריאותו הנפשית.