התפתחות מוטורית תקינה אצל תינוקות
צוות אתר על הספה
היכולות המוטוריות תלויות בהתפתחות פיזית ושכלית תקינה ולכן אין סיבה (או אפשרות) לנסות להאיץ את התהליכים
לתינוק שנולד ממתינות משימות התפתחותיות רבות בתחומים מגוונים – קוגניציה, רגש והתקשרות וכמובן מוטוריקה ותנועה.
במאמר זה נתאר את שלבי ההתפתחות המוטורית הנורמטיביים בקרב תינוקות, אך לפני כן נזכיר נקודה חשובה במיוחד: כל תינוק מתפתח בקצב שלו ובמרבית המקרים ממש אין סיבה לדאגה אם הוא עושה זאת בקצב אחר מתינוקות אחרים שאתם מכירים.
עקרונות מפתח בהתפתחות מוטורית של תינוקות
* ההתפתחות מתבצעת בשלבים המגיעים בסדר קבוע והתינוק, בדרך כלל, יעבור לשלב הבא רק לאחר שרכש ביטחון במיומנויות שרכש בשלב הקודם.
* היכולות המוטוריות תלויות בהתפתחות פיזית ושכלית תקינה ולכן אין סיבה (או אפשרות) לנסות להאיץ את התהליכים. למשל – שרירי הגב של התינוק צריכים להיות חזקים מספיק על מנת לתמוך ביכולת לשבת ויכולת כזו תגיע בדרך כלל רק לאחר שלב הזחילה.
שלבי ההתפתחות המוטורית של התינוק לפי חודשים
בחודש הראשון לחיים
בסוף החודש הראשון, התינוק מתחיל בדרך כלל להרים את ראשו ומסוגל להחזיק אותו באמצעות שרירי הצוואר למשך שניות ספורות בכל פעם. הוא עדיין זקוק לתמיכה ולהגנה על הראש והצוואר בשלב הזה.
בחודש השני
* היכולת להחזיק את הראש משתפרת, אך התינוק עדיין זקוק לתמיכה.
* התינוק מזיז את הראש במעקב אחר גירויים שמוצגים לו.
* מתחיל להזיז את הידיים לכיוון מרכז הגוף.
בחודש השלישי
* התינוק מסוגל להחזיק את עצמו לזמן קצר כשהוא שכוב על הבטן ונשען על האמות.
* מתחיל להושיט את היד ולאחוז בחפצים שמעניינים אותו.
בחודש הרביעי
* התינוק מסוגל להישען על המרפקים בעת שכיבה על הבטן.
* מרים רגליים לכיוון הידיים בעת שכיבה על הגב.
* שולט היטב בתנועות הראש במעקב אחר גירויים.
בחודש החמישי
* התינוק מתחיל להתהפך בעצמו מצד לצד.
* מסוגל להרים את פלג הגוף העליון בזמן שכיבה על הבטן, באמצעות השענת כפות הידיים על הרצפה.
* קשר עין יד משתפר והתנועות הופכות מתוכננות ורצוניות יותר.
* משחק עם הרגליים שלו בעת שכיבה על הגב.
* מסוגל להעביר חפץ מיד ליד.
בחודש השישי
* תופס רגל עם היד הנגדית ומכניס אותה לפה.
* מסובב את הראש כתגובה לקריאה בשמו.
* מסתובב על צירו בשכיבה על הבטן.
* עולה ויורד בזמן השכיבה, בתנועה שנראית כמו "שכיבות שמיכה".
בחודשים השביעי והשמיני
* מתחיל להרים ישבן למעלה ומגיע לעמידת שש.
* מתחיל לזחול לאחור ולפנים.
* מוטוריקה עדינה מתפתחת – אחיזת חפצים קטנים יותר, הרמתם והפלתם.
* מסוגל לשבת לזמן קצר מאוד כאשר מושיבים אותו.
בחודש התשיעי
* מסוגל לשבת לפרק זמן ארוך יותר, אך לא בהכרח להתיישב לבד.
* מפתח יכול לאחוז חפץ בעזרת האגודל והאצבע (אחיזת צבת).
* מתחיל למחוא כפיים.
בחודש העשירי
* מסוגל למשוך את עצמו למצב של עמידה בעזרת חפץ תומך כמו שולחן או כיסא.
* מצליח להחזיק את הבקבוק בעצמו.
* יכול לטפס במדרגות.
בחודש האחד עשר
* מסוגל ללכת עם הליכון או תוך דחיפת עגלת בובה.
* מסוגל ללכת סביב רהיטים כשהוא אוחז בהם לתמיכה.
בגיל שנה
* מסוגל ללכת בכוחות עצמו. אצל חלק מהילדים השלב הזה יקח עוד 2-3 חודשים.
* מסוגל לערום קוביות למגדל.
* מתכופף לאסוף מהרצפה חפצים בהם הוא מעוניין.
* מוטוריקה עדינה – מסוגל לשרבט עם עפרון או צבע ולא לשמוט אותם מידיו.
מה אתם יכולים לעשות כדי לסייע לתינוק לשפר את יכולותיו המוטוריות?
תפקידם של מבוגרים מיטיבים בחייו של תינוק הוא לאתגר אותו ולתמוך בו בשלבי ההתפתחות המוטורית:
* הניחו את התינוק על הבטן ובחנו את תגובתו. נסו להאריך את משך השהייה על הבטן בכל מספר ימים, כל עוד הדבר לא מסב לו אי נוחות.
* בגיל שלושה חודשים אפשר לעזור לילד לשכב על הבטן ולהחזיק את הראש למעלה - הצמידו את מרפקיו זה לזה כדי שיוכל להישען עליהם.
* גרו אותו לתנועה באמצעות חפצים מעניינים ומותאמים אותם תניחו במרחק הולך וגדל כדי שינוע לעברם.
* הניחו בידיו חפצים עם מרקמים שונים ואפשרו לו לחקור אותם.
* השתמשו בשירי משחק הקשורים בתנועה והשמיעו מוזיקה בעת הפעילות.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
עו''ס קלינית ופסיכותרפיסטית מדריכה, LCSW
התמחות: עו''ס קלינית (LCSW) ופסיכותרפיסטית מדריכה. גישה דינמית בשילוב EMDR, גשטלט וטיפול באמנות. התמודדות עם
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, מרכז
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
עו''ס קלינית (LCSW) ופסיכותרפיסטית מדריכה. גישה דינמית בשילוב EMDR, גשטלט וטיפול באמנות. התמודדות עם משברי חיים, חרדה, דיכאון, בעי
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: מומחה בפסיכולוגיה קלינית. נוער ומבוגרים, טיפול בלהט''ב, חרדה ,פוביה,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה, ק
אזור בארץ: גבעתיים, רמת גן, תל אביב
שפה: עברית
מומחה בפסיכולוגיה קלינית. מטפל בבני נוער ומבוגרים. אני מאמין שטיפול פסיכולוגי ''בגובה העיניים'' יכול לאפשר ''פסק זמן'' משיגרת חיינ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
דחיקת לשון – למה זה קורה ומה עושים כדי לטפל? צוות על הספה
הורים רבים שומעים מרופא השיניים או מרופאת הילדים שהילד שלהם מראה סימנים של דחיקת לשון או דחיפת לשון (Tongue Thrust) ולא תמיד מבינים במה מדובר ומה צריך לעשות.
מתי פונים לפסיכולוג ילדים? צוות על הספה
כמעט אף פעם אי אפשר לדעת בזמן אמת עם האינסטינקטים ההוריים שלנו היו נכונים, מה כן אפשר לעשות? לנסות כמיטב יכולתנו לקבל החלטות מהמקומות הנכונים, כאלה שלוקחות בחשבון את הצרכים האמיתיים של הילד או הילדה שלנו וחשוב לא פחות – לדעת לפנות לעזרה כאשר אנחנו מרגישים חסרי אונים.
זיהוי מחוננות, עבור הורות מותאמת רותם פוקס פסיכולוג חינוכי
לאחרונה הגיעו אלי לקליניקה, זוג הורים ולהם שני ילדים, האחד בכיתה א' ובת צעירה בגן טרום חובה. הזוג, אקדמיים ובעלי משרות מכובדות, האב סיפר לי בענייניות כי בשבועות האחרונים הם מתקשים לגרום לבתם הצעירה להקשיב להם...
שיעורי הבית של הילדים- כיצד נדע עד כמה להיות מעורבים? צוות על הספה
שיעורי בית הנם אחד הנושאים השנויים במחלוקת בקהילת בתי הספר בארץ. ישנם המצדדים במתן שיעורי בית ורואים בהם הזדמנות לרכישת מיומנויות למידה, הרחבת הידע ולמידה חוויתית שאינה מתאפשרת בבית הספר.