
התפתחות מוטורית תקינה אצל תינוקות
צוות אתר על הספה
היכולות המוטוריות תלויות בהתפתחות פיזית ושכלית תקינה ולכן אין סיבה (או אפשרות) לנסות להאיץ את התהליכים
לתינוק שנולד ממתינות משימות התפתחותיות רבות בתחומים מגוונים – קוגניציה, רגש והתקשרות וכמובן מוטוריקה ותנועה.
במאמר זה נתאר את שלבי ההתפתחות המוטורית הנורמטיביים בקרב תינוקות, אך לפני כן נזכיר נקודה חשובה במיוחד: כל תינוק מתפתח בקצב שלו ובמרבית המקרים ממש אין סיבה לדאגה אם הוא עושה זאת בקצב אחר מתינוקות אחרים שאתם מכירים.
עקרונות מפתח בהתפתחות מוטורית של תינוקות
* ההתפתחות מתבצעת בשלבים המגיעים בסדר קבוע והתינוק, בדרך כלל, יעבור לשלב הבא רק לאחר שרכש ביטחון במיומנויות שרכש בשלב הקודם.
* היכולות המוטוריות תלויות בהתפתחות פיזית ושכלית תקינה ולכן אין סיבה (או אפשרות) לנסות להאיץ את התהליכים. למשל – שרירי הגב של התינוק צריכים להיות חזקים מספיק על מנת לתמוך ביכולת לשבת ויכולת כזו תגיע בדרך כלל רק לאחר שלב הזחילה.
שלבי ההתפתחות המוטורית של התינוק לפי חודשים
בחודש הראשון לחיים
בסוף החודש הראשון, התינוק מתחיל בדרך כלל להרים את ראשו ומסוגל להחזיק אותו באמצעות שרירי הצוואר למשך שניות ספורות בכל פעם. הוא עדיין זקוק לתמיכה ולהגנה על הראש והצוואר בשלב הזה.
בחודש השני
* היכולת להחזיק את הראש משתפרת, אך התינוק עדיין זקוק לתמיכה.
* התינוק מזיז את הראש במעקב אחר גירויים שמוצגים לו.
* מתחיל להזיז את הידיים לכיוון מרכז הגוף.
בחודש השלישי
* התינוק מסוגל להחזיק את עצמו לזמן קצר כשהוא שכוב על הבטן ונשען על האמות.
* מתחיל להושיט את היד ולאחוז בחפצים שמעניינים אותו.
בחודש הרביעי
* התינוק מסוגל להישען על המרפקים בעת שכיבה על הבטן.
* מרים רגליים לכיוון הידיים בעת שכיבה על הגב.
* שולט היטב בתנועות הראש במעקב אחר גירויים.
בחודש החמישי
* התינוק מתחיל להתהפך בעצמו מצד לצד.
* מסוגל להרים את פלג הגוף העליון בזמן שכיבה על הבטן, באמצעות השענת כפות הידיים על הרצפה.
* קשר עין יד משתפר והתנועות הופכות מתוכננות ורצוניות יותר.
* משחק עם הרגליים שלו בעת שכיבה על הגב.
* מסוגל להעביר חפץ מיד ליד.
בחודש השישי
* תופס רגל עם היד הנגדית ומכניס אותה לפה.
* מסובב את הראש כתגובה לקריאה בשמו.
* מסתובב על צירו בשכיבה על הבטן.
* עולה ויורד בזמן השכיבה, בתנועה שנראית כמו "שכיבות שמיכה".
בחודשים השביעי והשמיני
* מתחיל להרים ישבן למעלה ומגיע לעמידת שש.
* מתחיל לזחול לאחור ולפנים.
* מוטוריקה עדינה מתפתחת – אחיזת חפצים קטנים יותר, הרמתם והפלתם.
* מסוגל לשבת לזמן קצר מאוד כאשר מושיבים אותו.
בחודש התשיעי
* מסוגל לשבת לפרק זמן ארוך יותר, אך לא בהכרח להתיישב לבד.
* מפתח יכול לאחוז חפץ בעזרת האגודל והאצבע (אחיזת צבת).
* מתחיל למחוא כפיים.
בחודש העשירי
* מסוגל למשוך את עצמו למצב של עמידה בעזרת חפץ תומך כמו שולחן או כיסא.
* מצליח להחזיק את הבקבוק בעצמו.
* יכול לטפס במדרגות.
בחודש האחד עשר
* מסוגל ללכת עם הליכון או תוך דחיפת עגלת בובה.
* מסוגל ללכת סביב רהיטים כשהוא אוחז בהם לתמיכה.
בגיל שנה
* מסוגל ללכת בכוחות עצמו. אצל חלק מהילדים השלב הזה יקח עוד 2-3 חודשים.
* מסוגל לערום קוביות למגדל.
* מתכופף לאסוף מהרצפה חפצים בהם הוא מעוניין.
* מוטוריקה עדינה – מסוגל לשרבט עם עפרון או צבע ולא לשמוט אותם מידיו.
מה אתם יכולים לעשות כדי לסייע לתינוק לשפר את יכולותיו המוטוריות?
תפקידם של מבוגרים מיטיבים בחייו של תינוק הוא לאתגר אותו ולתמוך בו בשלבי ההתפתחות המוטורית:
* הניחו את התינוק על הבטן ובחנו את תגובתו. נסו להאריך את משך השהייה על הבטן בכל מספר ימים, כל עוד הדבר לא מסב לו אי נוחות.
* בגיל שלושה חודשים אפשר לעזור לילד לשכב על הבטן ולהחזיק את הראש למעלה - הצמידו את מרפקיו זה לזה כדי שיוכל להישען עליהם.
* גרו אותו לתנועה באמצעות חפצים מעניינים ומותאמים אותם תניחו במרחק הולך וגדל כדי שינוע לעברם.
* הניחו בידיו חפצים עם מרקמים שונים ואפשרו לו לחקור אותם.
* השתמשו בשירי משחק הקשורים בתנועה והשמיעו מוזיקה בעת הפעילות.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

מטפלת באמצעות אומנות חזותית
התמחות: טיפול רגשי לילדים, מתבגרים וצעירים, קשיים בתחום החברתי, דיכאון, חרדה, הפרעות קשב וריכוז, מחוננות, הפ
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה,אונליין
שפה: עברית
מטפלת מוסמכת (M.A) באומנות חזותית. מתמחה בעבודה עם ילדים ומתבגרים. מאמינה בכוחו המגדל והמעצים של קשר טיפולי מאפשר ואמפתי וביכולת ש

עובדת סוציאלית קלינית (MSW)
התמחות: דיכאון, חרדה, טראומה, משברי חיים, זהות ומגדר, יחסים, פריון הריון ולידה, הורות ואל-הורות, הדרכת הורים
אזור בארץ: תל אביב ,שפלה ,טיפול אונליין ,מזכרת בתיה ,גדרה ,יישובי גדרות ,רחובות ,מודיעין
שפה: עברית
בעלת ניסיון רב בליווי וטיפול בנשים, גברים, בוגרות.ים-צעירות.ים. אני מאמינה כי קשר טיפולי / קשר הדרכה טוב, בטוח ומכיל מאפשר מסע של

פסיכולוגית שיקומית מומחית
התמחות: נכויות ומחלות כרוניות, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיקים ותסמונת טורט,
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,רוסית
שמי נטליה, פסיכולוגית שיקומית. אני מטפלת בבני נוער והוריהם ובמבוגרים המתמודדים עם קשיים רגשיים, כמו גם עם מחלות כרוניות. אני מתאימ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
השגחה הורית בתקופת השבתת המשק בשל הקורונה טל פישר, פסיכולוג קליני
התקופה הנוכחית מאתגרת מאד. כבר זמן רב שכולם עוקבים במתח רב אחרי התפשטות וירוס הקורונה, ואף שכיום כבר יודעים יותר על הוירוס ולצד החדשות השליליות ישנן גם כאלה חיוביות, הלא ידוע מלחיץ.
הלימודים הושבתו בגלל הקורונה – מה עושים עם הילדים בבית? צוות על הספה
שבועות ארוכים ללא לימודים מצפים לילדנו, שבועות ללא השיגרה, ללא המפגש החברתי, ללא ההיפרדות החשובה כל כך מהבית ומההורים. איך מתארגנים? כמה עצות להתארגנות לשבועות הקרובים:
איך לחפש באינטרנט שיחות עם פסיכולוג צוות אתר על הספה
למה כדאי לחפש פסיכולוג באינטרנט? מהם החסמים העיקריים? מהם היתרונות בחיפוש פסיכולוג ברשת? כיצד אדע שהפסיכולוג מומחה בטיפול בבעיה ממנה אני סובל?
איך ילדים מביעים רגשות דרך משחקים? צוות אתר על הספה
משחק הוא חלק מהותי וחיוני בתהליכי התפתחות הילד. המשחק מאפשר לילדים לחקור, לבטא ולעבד רגשות מגוונים בסביבה בטוחה ותומכת. באמצעות משחקי תפקידים וכלים משחקיים אחרים, ילדים לומדים להבין ולהביע רגשות, מפתחים אמפתיה, ומשפרים את כישורי התקשורת והיכולות החברתיות שלהם, תוך התנסות במצבים מורכבים מחיי היומיום.