
פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות
צוות אתר על הספה
במרבית המקרים, תוכלו לסייע להתפתחות המוטורית של הפעוט בעצמכם באמצעות משחקים מותאמים ועידוד תנועה בבית
במאמר זה נסביר מהי התפתחות מוטורית, ניתן קווי מתאר כלליים להתפתחות נורמלית ונמליץ מה לעשות ולמי לפנות, אם אתם חושבים שמשהו לא תקין.
מהי התפתחות מוטורית?
התפתחות מוטורית של פעוט מתייחסת ליכולותיו לעשות שימוש בגופו ולהיות פעיל במרחב.
כשאנו מדברים על התפתחות מוטורית, אנו מתייחסים לשני סוגים מרכזיים:
מוטוריקה גסה – היכולת לבצע תנועות גדולות, הנדרשות לישיבה או זחילה ובהמשך להליכה, טיפוס, קפיצה וכד'.
מוטוריקה עדינה – היכולת לבצע תנועות קטנות הדרושות לאחיזה ולשימוש בחפצים קטנים כמו צעצוע ובהמשך עיפרון או מספריים.
באיזה גיל מתפתחות היכולות המוטוריות?
מיד נציג את אבני הדרך המוכרות בהתפתחות מוטורית, אך לפני כן נזכיר שכל ילד מתפתח בקצב שונה ולא כל עיכוב בלוחות הזמנים פירושו בעיה הדורשת התערבות.
גילאי 0-3 חודשים: התינוק מפתח שליטה בשרירי הצוואר ומסוגל להחזיק את הראש למשך כמה שניות, בנוסף הוא מפתח יכולת לאחוז בחוזקה בחפצים כמו חיתול בד או אצבע של מבוגר.
גילאי 3-6 חודשים: התינוק מרים את הראש ואת הזרועות כשהוא שוכב על הבטן, מתחיל להתהפך מהבטן לגב, מעביר חפצים מיד ליד.
גילאי 6-12 חודשים: מתפתחת היכולת לשבת, לזחול ואף להיעמד בעזרת חפצים, יכולת שליטה באצבעות כף היד ואחיזה ושמיטה מכוונת של חפצים קטנים.
גילאי 12-18 חודשים: יכולת הליכה ודחיפה של חפצים תוך כדי הליכה (למשל עגלת בובות), יכולת להחזיק כפית או מזלג, הצבעה על חפצים או אנשים רצויים.
איך אפשר לסייע לפעוט לפתח יכולות מוטוריות?
ילדים זקוקים לגירוי ולעידוד בתהליכי ההתפתחות המוטורית. הפעלת מכוונת מטרה של שרירים דורשת מאמץ רב מהתינוק ומהפעוט ולכן יצירת מוטיבציה לתנועה עשויה לסייע.
כמובן שהפעילות צריכה להיות מותאמת לשלב ההתפתחותי בו מצוי הפעוט, כמפורט בפסקה הקודמת.
תוכלו לקדם את ההתפתחות המוטורית של ילדיכם במספר דרכים פשוטות:
* אפשרו להם להתנסות במגע עם סוגים שונים של מרקמים ותנו להם למשש בחופשיות חומרים שיש בכל בית – מים, בצק, פרווה של כלב, כף מעץ, כוס מפלסטיק ועוד.
* תנו להם לשחק עם פלסטלינה או בצק משחק ייעודי. מדובר בחומר שמאפשר תנועתיות רבה בתוך כף היד ומעודד הפעלה של מגוון שרירים.
* גלגלו אליהם חפצים כמו כדור רך ואפשרו להם להתאמן בתפיסתו.
* גרו אותם לתנועה באמצעות הצבת חפצים מושכים במרחק מסוים מהם.
* בגיל מאוחר יותר – צרו לפעוט מסלול מכשולים פשוט הכולל מעבר בתוך גליל, זחילה מעל כרית וכד'.
איך יודעים אם משהו לא תקין?
להלן מספר נורות אזהרה מותאמות גיל, שיכולות לסייע לכם להבין אם לילד יש עיכוב התפתחותי הדורש התערבות וטיפול.
בגילאי 0-3 חודשים: אם התינוק לא מסובב את הראש או מסובב אותו רק לצד אחד, גם כאשר נשמע לידו רעש חזק.
גילאי 3-6 חודשים: אם התינוק משתמש רק בצד אחד של גופו (למשל מושיט רק יד אחת לחפצים), לא מנסה להגיע לחפצים בסביבתו, לא מביא חפצים לפה, או בכל מקרה של תינוק שנראה מאוד נוקשה פיזית או מאוד רפוי ושמוט.
גילאי 6-12 חודשים: התינוק לא מסוגל לשבת בלי תמיכה, לא מסוגל להחזיק את משקל גופו על רגליו גם בהינתן תמיכה, לא זוחל, לא מעביר חפצים מיד ליד.
גילאי 12-18 חודשים: התינוק לא הולך, לא מצביע על חפצים ולא מנסה לחקות פעולות מוטוריות שהוא רואה סביבו.
בנוסף, כל נסיגה על הרצף ההתפתחותי (למשל חזרה לזחילה אחרי שנרכשה היכולת ללכת) היא נורת אזהרה המחייבת בדיקה התפתחותית.
מי מורשה לאבחן קשיים או עיכובים בהתפתחות מוטורית?
אם אתם חושדים שמשהו לא תקין בהתפתחות המוטורית של הפעוט, ניתן לפנות בשלב ראשון לטיפת חלב של קופות החולים או לרופא הילדים.
גורמי טיפול מנוסים ידעו, לא פעם, להעריך האם מדובר בעיכוב טבעי או בעיה הדורשת התערבות.
הגורם היחיד שיכול לאבחן עיכוב התפתחותי מוטורי הוא רופא או פסיכולוג התפתחותי.
האבחון כולל שאלון קצר על מהלך ההיריון והלידה, תצפית על מידת התנועתיות של הפעוט וגירוי אקטיבי לתנועה, תוך בדיקת טונוס השרירים באיברים השונים.
איך ניתן לטפל בבעיות בהתפתחות המוטורית?
במרבית המקרים, תוכלו לסייע להתפתחות המוטורית של הפעוט בעצמכם באמצעות משחקים מותאמים ועידוד תנועה בבית. שוב, בהתאם לגיל וליכולות שהילד אמור להפגין בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא.
טיפול מקצועי לקידום התפתחות מוטורית יכלול בדרך כלל מתן תרגילים מותאמים לחיזוק התחום בו ניכר העיכוב ומעקב צמוד. לעיתים נדרשת פיזיותרפיה לחיזוק או הרפיית טונוס השרירים בגוף.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכותרפיסטית התנהגותית קוגניטיבית CBT
התמחות: טיפול במשברי חיים, התמודדות עם חרדה, דיכאון, שכול וטראומה. תוך כדי התמקדות בקשיים במערכות יחסים זוגי
אזור בארץ: ראשון לציון והסביבה
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית מומחית (CBT), בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים ע''פ הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית כשהמטרה היא להקל על המטופל במצוקה ובס

פסיכותרפיסט מוסמך, מטפל בתנועה
התמחות: טיפול במבוגרים ומתבגרים. טיפול בטראומה, דיכאון, חרדה,משברים, קושי חברתי ,זוגיות, הפרעות אכילה, פגיעו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, פרדס חנה והסביבה, בכל הארץ (און ליין)
שפה: עברית,אנגלית
אני מטפל מעל 20 שנה. מדייק ולומד דרכים כדי להשיג תוצאות מעולות בכל טיפול. במוקד: איך לפגוש רגשות קשים, איך לבטא רגש, מה המקור של

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ומדריכה מוסמכת
התמחות: טיפול אישי, זוגי ומשפחתי במשברי חיים, שאלות וקושי לפני נישואין, קשיים בזוגיות ובנישואין, גירושים, זו
אזור בארץ: שרון,כפר סבא, רעננה, הוד''ש
שפה: עברית
בעלת ניסיון רב בטיפול אישי, זוגי ומשפחתי בהתמודדות עם משברי חיים. הטיפול משלב הבנה דינאמית לצד ראיה מערכתית וכלים מעשיים במטרה ל
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך לעזור לילדים להסתגל לבית הספר? צוות על הספה
אמנם בישראל החזרה לשגרה בספטמבר היא מושג יחסי, לאור חגי תשרי העומדים בפתח והחופשות הרבות מבית הספר במהלך החודש הקרוב, אך עם זאת הילדים אכן חזרו לבית הספר לפני פחות משבועיים וההסתגלות לא פשוטה לרבים מהם.
אמהות ובנות הילה שבורון
אימהות היא דבר מסובך. דויד גרוסמן כתב בספרו "שתהיי לי הסכין" שהמילה אימהות מורכבת משתי מילים אי- מהות. הסתירה הפנימית בין נקודת המבט שמציע דויד גרוסמן לתחושה העמוקה כי ההורות היא המהות הכי עמוקה וחשובה שלנו מדגישה את המורכבות של ההורות בכלל ואת האימהות לבנות בפרט.
עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך רועי אזולאי
במאמר זה אפרט כיצד מסייעים לילד לחוש שייך ולבסס את נחיצותו ומשמעותו בביתו, בסביבתו וכך לגבש תפיסה חיובית באשר למקומו ולתרומתו לזולת ולחברה.
פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות צוות אתר על הספה
אחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים הורים לפעוטות, הוא קצב ההתפתחות המוטורית של ילדיהם. כמעט בכל יום מתקבלות אצלנו פניות של הורים מודאגים עם שאלות בנושא זה. "הבן שלי בן כמעט שנה ועדיין לא עומד", "הילדה זוחלת אחורה", "הילד הולך על קצות האצבעות, זה תקין?"