ילד שזוכה גם לקבלה וגם להוכחות פנימיות שהוא מסוגל, בונה לעצמו ביטחון עמוק ולא תלוי נסיבות
מבוא
אחת המתנות הגדולות ביותר שאנו יכולים להעניק לילדינו היא תחושה פנימית של ערך עצמי, מסוגלות וביטחון. אלו שלושת היסודות שמלווים את הילד לאורך חייו, משפיעים על בריאותו הנפשית, על יכולתו ליצור קשרים חברתיים ועל האופן שבו יתמודד עם אתגרי החיים.
ילד שמרגיש ראוי, אהוב ומסוגל יצעד קדימה בביטחון. ילד שמפנים חוויות של חוסר אמון, ביקורת והשוואות בלתי פוסקות עלול לפתח חרדה, חוסר שייכות והימנעות.
ערך עצמי למסוגלות עצמית ובטחון עצמי
ד"ר נעמי אפל מתארת את ההבחנה:
ערך עצמי – ערך עצמי נבנה כאשר הילד חש כי הוא אהוב ורצוי גם ללא קשר להישגים. הקבלה הזו מספקת לילד בסיס רגשי יציב, שממנו הוא יכול לצאת ולחקור את העולם.
מסוגלות עצמית – תחושת המסוגלות העצמית מתפתחת כאשר הילד מתנסה, מתאמן, מתמודד – ומגלה כי הוא יכול להצליח. כאן חשוב תפקיד ההורה והמטפל, שמכוונים את הילד להציב מטרות ריאליות, לפרק משימות לצעדים קטנים, ולחוות חיזוק חיובי על כל התקדמות.
ביטחון עצמי - ביטחון עצמי בריא נולד מהחיבור בין שני המימדים:
* קבלה ללא תנאי (אתה אהוב כי אתה אתה)
* יכולת מוכחת (אתה מצליח כי התמודדת התאמצת)
זהו בעצם לב הגישה – ילד שזוכה גם לקבלה וגם להוכחות פנימיות שהוא מסוגל, בונה לעצמו ביטחון עמוק ולא תלוי נסיבות.
כלים טיפוליים לחיזוק ערך עצמי וביטחון:
ד"ר אפל מציגה מודל מעשי בשם "חם חם" שמסייע להורים לחזק את עולמו הפנימי של הילד:
1. חיוך – שדר לא-מילולי שמרגיע ומשרה ביטחון.
2. מגע – יד על הכתף, חיבוק – תקשורת שמרפאה יותר מאלף מילים.
3. חיזוק – הערות חיוביות ממוקדות ולא כלליות.
4. מחמאה – מילה טובה אמיתית, שמסמנת להורה שראה את הילד באמת.
מודל זה מהווה בסיס פשוט אך עוצמתי לטיפוח ערך עצמי ושייכות.
כלים טיפוליים בקליניקה
בקליניקה שלי אני עושה שימוש בכלים פרקטיים מעולם ה־ CBT כדי לתרגם את המושגים הללו למציאות יומיומית:
* שפה חיובית בבית – תרגול עם ההורים כיצד לתת משוב מעצים ולא רק ביקורתי.
* דיאלוג רגשי – מתן מילים לרגשות, והכוונה איך לשאול את הילד שאלות פתוחות ולאפשר לו להביע את עצמו.
* פירוק משימות קטנות – עזרה לילד לזהות יעד קטן ובר־השגה, שמאפשר לו לחוות הצלחה.
* חיזוק חוויות של הצלחה – הדגשה חוזרת של רגעים בהם הילד התמודד והצליח, גם אם באופן חלקי.
* עבודה עם מחשבות מקטינות – זיהוי אמירות פנימיות שליליות ("אני לא מסוגל", "אני תמיד נכשל") והחלפתן באמירות מציאותיות ומקדמות.
* שיתוף פעולה עם ההורה – חיבור ההורה כשותף מלא לתהליך, כדי לאפשר עקביות ותחושת תמיכה בבית.
כמה מילים לסיכום
כמטפלת אני פוגשת שוב ושוב את ההשפעה האדירה שיש לחוויות יומיומיות קטנות מילה טובה, מבט מקבל, הצלחה קטנה שמקבלת הכרה. אלו הרגעים שבונים בילד תחושת ערך ומסוגלות פנימית.
אני מאמינה שכל ילד יכול לצמוח לחיים מלאי ביטחון וחוסן רגשי, כשהוא מקבל ליווי אוהב, סבלני ומקדם. תפקידי כמטפלת הוא לא רק ללמד כלים, אלא גם להחזיק עבור הילד והוריו את האמונה בדרך – עד שזו תתבסס גם בתוכם.
בברכה,
שגית נורדהאוזן בצלאל
פסיכותרפיסטית CBT | מטפלת רגשית | ייעוץ והדרכת הורים
רשימת מקורות:
אפל, נ' (2022). לדבר CBT עם הורים וילדים. תל אביב: רסלינג