על הספה - פורומי מומחים

פורום אבחונים

בדיקת התפתחות - האם יש צורך?

פורום אבחונים

פורום אבחונים הפורום מנהול עלידי מכון אפיקים אפיקים הנו מכון פרטי, אשר מתמחה עריכת אבחונים פסיכולוגיים, אבחונים פסיכודיאגנוסטים, אבחוני מסוגלות הורית, איבחונים דידקטיים, איבחונים פסיכו-דידקטיים, אבחונים התפתחותיים, ועוד.

צוות אפיקים מורכב מאנשי מקצוע מהשורה הראשונה, אשר לכל אחת ואחד מהם מומחיות בתחומים הקשורים לסוגיות כגון קשיי למידה, קשיים רגשיים, קשיים בתקשורת, הערכות פסיכו-דיאגנוסטיות, מסוגלות הורית ועוד. באפיקים, בעזרת בחינתם של הצרכים האבחוניים בכל פנייה, מתבצעת התאמה לאנשי המקצוע, לכלים האבחוניים ולפורמט המתאימים ביותר. האבחון עצמו כולל ניתוח מעמיק של הממצאים, ועל מנת שיעשה בו שימוש מועיל, ניתן בסיומו משוב אישי מפורט וייעוץ בנוגע להמלצותיו.

הפורום עוסק בכל נושא האבחונים : אילו סוגים של אבחונים קיימים וכיצד יודעים איזה אבחון מתאים ומתי? כיצד קוראים ומבינים את תצאות האבחון? מתי כדאי לפנות לאבחון וכמה זמן אורך התהליך?

תחומי הפורום:

* אבחוני מסוגלות הורית
* איבחונים דידיקטיים
* איבחונים פסיכו דידיקטיים
* איבחונים התפתחותיים
* איבחונים נוירופסיכולוגיים
* הערכות מסוכנות
* איזה איבחון מתאים ומתי.
* קריאת תוצאות האיבחון.
* מתי כדאי לפנות לאבחון ואיך....

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

כל מה שצריך לדעת על אבחונים

מכון אפיקים באתר על הספה

לאתר המכון

מכון אפיקים בפייסבוק

שאלה:  בדיקת התפתחות - האם יש צורך?  -  (שרה)


שלום וברכה, בני בן 4 וארבעה חודשים. לומד שנה שנייה בגן טרום חובה. כל בדיקות ההתפתחות בטיפת חלב עד כה היו תקינות. רכש את כל אבני הדרך בזמן וללא עיכוב. נהנה מאוד מהאזנה לסיפורים מתוך ספרים ואף בע"פ, יודע להסביר סיבה ותוצאה, לדוגמה: אורי עצוב כי הדובי שלו אבד. בבחירת סיפורים מעדיף סיפורים מסוימים על פני אחרים. נהנה ממשחקי הרכבה (מגנטים, קפלות) גם ממשחק משותף וגם לבד. מחזיק את העיפרון בין האצבע לבין האגודל כך שהאגודל נוגעת באצבע. (אחיזתו קרובה לאחיזה תקינה אך לא לגמרי). כשצובע יוצא מעט מהקווים אך לא באופן חריג. גוזר קווים ישרים. מזהה ומשיים צורות בסיס ואף צורות משנה. מזהה ומשיים את כל הצבעים. נהנה מאוד ממשחקי חצר (כדור, אופניים טיפוס על מתקני שעשועים) מצליח לשמור על כללי התנהגות מקובלים בגן וגם בבית. מזהה את רוב הספרות עד 10. לעתים מתבלבל בזיהוי הספרות 3, 8, 9. יודע למנות היטב כמות של שלושה פריטים. לעתים מתבלבל במנייה של 4 ו5 פריטים. כשאני מבקשת ממנו למנות שוב וממקדת אותו לספור לאט, הוא מונה נכון. מזהה כמות תבניתית של מספר האצבעות עד חמש. יודע לבצע דפי משימה של התאמת כמות וספרה. משתף בחוויות מהגן ומחיי היומיום. אין שיבושים בהגייה, חוץ מהגייה של האות ר' במילים מסוימות כמו: רק, טרקטור. מזהה את כל אותיות א'-ב'. משחק במשחקי "כאילו". בתחילת השנה ערכה לו הגננת אבחון וטענה שאינו עומד במספר פרמטרים בתחום המתמטי ובתחום השפתי כששאלתי אותה מהם פירטה לי שהתקשה בתיאור של חפץ, מאכל או בע"ח( לדוגמה: ציפור, קופסא, אבטיח) כששאלתי אותו בבית איך נראית ציפור, אמר לי: "יש לה כנפיים והיא עפה" כמו כן, לטענתה התקשה בסיפור עפ"י רצף של תמונות. בתחום המתמטי כמו שפירטתי זהו הידע של הילד. מעבר לזה הגננת טוענת, שמתקשה בחלוקה לקטגוריות (הנושא הנלמד בגן) וחריזה. חשוב לי לציין שחרוזים שנלמדו בגן חוזר עליהם בבית, אך אינו מצליח להבחין בחרוזים חדשים ולא מוכרים. כמו כן, הגננת טוענת שאינו יוזם משחקים עם ילדים אחרים, אך מקובל בחברת הילדים ונענה למשחק עם ילדים אחרים. בנוסף, הגננת טוענת שאוצר המילים שלו דל ביחס לבני גילו. לאחר הצגת הקשיים ע"י הגננת לקחתי את הילד לבדיקת התפתחות נוספת אצל האחות בטיפת חלב. האחות בדקה אותו והוציאה מסמך המאשר שהכול תקין. לטענתה הילד מעט ביישן ויש לדעת איך לגשת אליו. בכל אופן פניתי גם לרופאת הילדים, תיארתי לה את תפקוד הילד ואת מה שהגננת ציינה, היא אמרה שלעתים הציפיות מהילדים מוגזמות ולדעתה, מצבו בסדר. אך בכל אופן כדאי לעשות אבחון מקיף בהתפתחות הילד. כעת אני ממתינה לתור לאבחון שיהיה רק בעוד חודשיים. לכן, אני רוצה לשמוע חוות דעת נוספת עפ"י התיאור שהבאתי כאו. וכן האם יש אפשרות לבצע אבחון התפתחות באחד ממכוני הטיפול באופן פרטי ובמועד מוקדם יותר. תודה רבה!!

תשובה:  בדיקת התפתחות - האם יש צורך? - ( דר רונית רוט )


שלום רב, נשמע באמת על פי התיאור שלך שאין דחיפות באבחון שכן בסה״כ בנך מתפקד באופן תקין וכמצופה לגילו. ניתן לפנות לאבחון פסיכולוגי באופן פרטי - אך כאמור מדובר בהליך יקר יחסית. אם ההמתנה במכון להתפתחות הילד היא עד חודשיים, במקרה הספציפי הזה, אין מניעה לחכות.
 X