על הספה - פורומי מומחים

פורום גיל ההתבגרות

בן 16 מתבודד

פורום גיל ההתבגרות

מנהל פורום רועי אזולאי
רועי אזולאי מנחה הורים ומשפחה פרטני ובקבוצות בגישה האדלריאנית, פורום גיל ההתבגרות
בעל B.A במדעי הרוח והחברה וm.A בחינוך. מאמן אישי ומומחה לגיל ההתבגרות. מנהל פנימייה לנוער בסיכון.

ברוכים הבאים לפורום גיל ההתבגרות.

גיל ההתבגרות הינו שלב בחיים מאתגר, חשוב ובעל השפעה רבה בהתפתחות האדם, בעידן בו אנו חיים האתגר הופך למאתגר שבעתיים, הורים רבים מחפשים כילים ודרכים בכדי להצליח להתמודד עם אתגרי הגיל בצורה מיטבה ובמקביל המתבגרים עצמם רוצים לחוש את חווית הבגרות והעצמאות לה מייחלים משחר ילדותם. הפורום ישמש כקרקע פוריה להעלות סוגיות, שאלות ושיתופים מהתמודדות היום יום עם אתגרי הגיל ובכלל עם החוויה ההורית אשר מתמודדת עם שלב חדש, אחר ולעיתים לא מוכר.

בפורום אתייחס ואתן מענה התחלתי וראשוני לשלל הסוגיות שיעלו כאן, כאשר אתם מוזמנים להעלות סוגיות שונות ומגוונות עימם אתם מתמודדים.

בהצלחה!


שאלה:  בן 16 מתבודד  -  (מינה)


כשהבן שלי היה קטן הוא היה מלא התלהבות, היה בהרבה מאוד חוגים וגילה כשרונות רבים. הרגשנו כהורים שהוא זקוק לספייס שלו ולכן מההתחלה הענקנו לו חדר פרטי. בהדרגה הוא הלך והסתגר בחדר. כיום הוא לא נמצא בשום תנועת נוער ("המדריך מדבר שטויות וזה לא מעניין"), לא מתחזק חברויות (יש לו שני חברים שעמם כמעט ולא נפגש), לא נמצא בחוגים (בעבר היה ספורטיבי וכל המורים ציינו שיש לו כשרון), מרגע שחוזר מבית הספר (שעה 4) רוצה רק להסתגר בחדר ולשחק במשחקי מחשב, לא מוכן להצטרף לפעילות חברתית. מצד אחד אנחנו רוצים להתייחס אליו כאל בוגר ולתת לו את הספייס שלו ומצד שני אנחנו מרגישים שעשינו טעות ונתנו לו ככ הרבה חופש. כעת כשאנחנו מנסים להגביל אותו בשעות מסך או בשעות הסתגרות בחדר הוא מכניס אותנו לויכוח מטורף שיכול להימשך שעות על כמה שאנחנו לא הוגנים שאנחנו גוזלים ממנו את הזכויות שלו. הוא נהיה מקובע מאוד - מתפרץ בכל פעם שאנחנו חורגים מעט מהגדרות שנקבעו מראש למשל מתי חוזרים הביתה מפעילות משפחתית (אם יש עיכוב של חמש דקות), אם יש שינוי בתוכניות או אם לא הודענו לו מספיק מראש על תוכניות. הויכוחים איתו מתישים ונראה שאנחנו לא מצליחים לחדור אליו. הוא ננעל בויכוחים על דקויות והויכוח לא מתקדם לשום מקום. הוא לא משתף אף אחד במה שעובר עליו. הוא לא חווה הצלחות כמו שהיינו רוצים שיחווה. הוא חסר בטחון (גם כשאני שולחת אותו למזכירות להביא משהו למזכירה בבית הספר הוא נלחץ). העולם שלו כרגע מצומצם לתחומי ענין בודדים. אני מתלבטת כיצד עלי לפעול איתו.

תשובה:  בן 16 מתבודד - (רועי אזולאי)


שלום רב, את מתארת מציאות בה יש פער גדול בין הציפיות שלכם כהורים לאיך שהמתבגר שלכם מתפקד בפועל. גיל ההתבגרות מביא איתו שינויים רבים בהם פיסיים, נפשיים, פסיכולוגיים ועוד. הנושא של הסתגרות הוא גורם מוכר שהרעיון שעומד מאחוריו הוא הגדרת עצמאות בעניו של המתבגר "ככה נוח לי" , אכן עדיף היה שיתחזק קשרים חברתיים מעבר למה שתיארת אך כאשר הוא לא בוחר בזה בשלב זה חשוב שאתם תשימו לב לדברים כגון האם הוא במצב רוח טוב? האם הוא חיוני? ניתן תמיד לשוחח איתם ולשתף אותם במה אתם מרגישים, מתוך ניסיון להניע למקומות נוספים, ויכוחים ומריבות לא יניבו תוצאה חיובית בהכרח ולפעמים אף ישיגו תוצאה הפוכה. הוא אינו חייב להיות פעיל בתנועת נוער כפי שלא כולם עושים זאת, אך אם הוא חיוני, מתפקד בבית הספר כדוגמא אז רוב הסיכויים שתקופה זו תחלוף כאשר ירגיש שמיצא אותה, אתם מצידכם תנסו לטפח כל הזמן את מציג הקשר איתו עם כמה שפחות תחושה שיפוטית או כועסת על מנת שזו תגדיל את שיתוף הפעולה עימו. בהצלחה
 X