על הספה - פורומי מומחים

פורום הדרכת הורים

התנהגות המנעותית

פורום הדרכת הורים

פורום הדרכת הורים
מנהלת פורום אירית רוזנפלד אשר
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מדריכת הורים וכמו כן מציעה טיפולים פרטניים. פורום הדרכת הורים
ההדרכה ההורית באה לסייע להורים להתנהל מול ילדיהם בחיי היום-יום בדגש על אופן ההתמודדות עם בעיות התנהגויות שונות, העצמת הסמכות ההורית, הגדרה מחדש של גבולות, כלים להתמודדות עם שלבי ההתפתחות של הילדים( כגון גיל ההתבגרות).

הפורום יעסוק בשאלות לגבי הצבת גבולות, התמודדות עם בעיות התנהגות של ילדים וחיזוק סמכותם של ההורים בתוך המשפחה .

הפורום אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע ואינו מספק אבחון או טיפול, אלא מהווה מקום לקבלת תמיכה והכוונה.

שאלה:  התנהגות המנעותית  -  (משפחת כהן)


שלום לך. יש לנו בת מקסימה בכיתה ד' עדינה וטובת לב אך אנו חוששים קצת כי אני מרגישה שהיא עדינה מידי. היא עדינה ונוטה ללחץ במהירות וכתצואה משני אלה היא נמנעת מדברים. אפרט כמה דוגמאות שונות: בתקופת הלימודים מהבית בזום הייתה נלחצת כאשר המורה הייתה פונה אליה בשאלה (בכיתה הייתה עונה ללא בעיה) והגיע למצב שלא הייתה נכנסת לזום. על כך קיבלנו דיווח מהמורה כי אנחנו לא נמצאים בבית ולא מודעים (לנו סיפרה שנכנסה ככשאלנו אותה בסוף כל יום עוד עניין שהטריד). לאחר שיחה עם הילדה התברר שהיא נלחצת ומתביישת ופוחדת שסיטואציה זו תקרה שוב. יש בבית הספר תכנית לקידום תלמידים מצטיינים במתמטיקה היא נבחרה על ידי המורה וסירבה להכנס לקבוצה זו (בבכי של לחץ). אמרה שהיא לא מספיק טובה כמו שאר הילדים ששם ושהיא לא מסוגלת. המחנכת נתנה עבודה בכיתה בקבוצות של 4-5 ילדים. כל קבוצה הייתה צריכה לבחור נושא ולכתוב עליו עבודה ובשלב השני אף להציג אותה בפני הכיתה. היא בקבוצה עם חברות שלה אבל היא מאוד מוטרדת מדברת על שהיא מתה שה''דבר המטומטם הזה'' כבר ייגמר ואמרה לבעלי שאולי הוא ידבר עם המורה אם הוא יכול לבקש ממנה שתעשה לבד את העבודה. אתמול הבנות קבעו להפגש בבית של אחת הבנות ובאופן ''מפתיע'' מהבוקר בכתה שכואבת לה הבטן ושהיא לא רוצה ללכת לבית ספר וכמובן שלא הלכה לפגישה. אלו דוגמאות מובילות אבל כמובן שכל מה שלא ''נראה לה'' מלחיץ אותה היא מרימה ידיים מדלגת מעל ועוברת הלאה ולא רק בבית הספר. בדרך כלל היא ילדה ללא בעיות בלימודים, היא אחת האהודות בכיתה, אין ילד/ה שלא אוהב אותה (ילדה שממש מתנה לחברה) ולא חסרות לה חברות. מאז הקורונה אנחנו רואים איך הילדה הופכת ככל שהזמן עובר ליותר ויותר מסוגרת לחוצה מפוחדת. ממש יש נסיגה חברתית ולימודית. הרגשנו עליה שהסגרים הריחוק החברתי הלמידה דרך זום עירערו אותה אבל חשבנו שהמצב יחזור לקדמותו גם היא תחזור לעצמה. בפועל הם כבר הרבה זמן בבית הספר והמצב לא משתפר אלא מחמיר ככל שעובר הזמן. לצד כל זה נוספו חידושים השבוע של סירוב להבחן בבוחן שלמדה אליו והייתי עדה ליכולתה לקראת בוחן זה (לא היכולת הרגילה שלה אבל גם לא 50-60 ובטח לא הכלום ש''השיגה'' בסוף), סירוב לצאת להפסקות עם החברות, וסירוב להגיע לבית הספר בכלל. מתוסכלים ולחוצים בעצמינו מול המצב שלה ואנחנו גם חוששים להכניס אותה לטיפול רגשי כי מהיכרות איתה, ביטוחנה יכול לרדת יותר.

תשובה:  התנהגות המנעותית - (אירית רוזנפלד אשר)


שלום, מתיאורכם עולה ילדה שנוטה להילחץ בקלות ולחץ זה לרב משתק אותה גורם לה להימנע מלהתמודד. כמו כן אתם מתארים החמרה בעקבות תקופת הקורונה-וזו תופעה מוכרת ורווחת אצל רבים. גם אם נדמה שעבר זמן רב אולי יתכן שבתכם זקוקה לזמן נוסף להסתגל למציאות החדשה. ראשית הייתי מציעה לא להישאר עם הדבר הזה לבדכם- כדאי לשתף את הצוות החינוכי בסוגיה ותנסו לעבוד יחד. כמו כן הייתי שוקלת פניה לאיש מקצוע שיוכל קצת להדריך אתכם ואולי בהמשך לטפל בילדה. דבר נוסף, לבדוק היכן המקומות שהיא כן מצליחה להתמודד ולבדוק עימה איך זה ששם זה עובד?. בהצלחה אירית
 X