מהו אבחון?
אבחון מטרתו לזהות ולהגדיר דיאגנוזה, כלומר, לתת אבחנה. האבחנה המתקבלת כאשר מדובר באבחון פסיכולוגי, מצביעה על מצבו הנפשי של האדם, על קיומה או אי קיומה של הפרעת אישיות לדוגמה או לאפיין את מצבו האישיותי של האדם. כך האבחנה באבחון פסיכודידקטי, אמורה להתייחס לקיומן או אי קיומן של לקויות למידה כגון דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה או להצביע על פערים בין יכולות שכליות מסויות ליכולות ביצועיות. בגדול, מדובר בתהליך שהתוצר הסופי שלו אמור להיות כותרת, או שם שאוצר בתוכו רשימה מתאפיינים המצטרפים להגדרה של קושי או הפרעה מסוימים, קבוצה של תסמינים היוצרים חריגה מהנורמה, ממוצע סטטיסטי.
כמובן כל סטייה סטטיסטית סופה, או התחלתה מקורה בממצא תרבותי, חברתי, תלוי זמן תקופה , גיל מגדר ותרבות. כמובן גם שציוני התקן וההגדרה מה "בנורמה" ומה "חריג" הם תלויי מי מגדיר, איך מודדים, ומתי מודדים. למרות שקיימים היום כלי אבחון לאבחון פסיכולוגי או לאבחון דידקטי שאמורים להיות מותאמים לעולם ולתרבות המודרניים, כלים אשר עברו תיקוף ומחקרים מעמיקים, עדיין יש סטיות כאשר מדובר בפערי שפה או מוצא תרבותי. כך אדם שגדל בתרבות שונה מהעולם המערבי ולא היה חשוף לעולם המושגים המוכר בעולם המערבי עשוי לקבל אבחנה או ציון של יכולות שכליות שגויים. לכן חשוב מאוד ליידע את המאבחן על עברו של הנבדק, על שפת האם שלו וודא שיש התאמות בפיענוח הממצאים לשוני שפתי או תרבותי בהתאם.
כפי שרופא נותן אבחנה רפואית על סמך ממצאי בדיקות מסוימות, כך גם אבחונים פסיכולוגיים למיניהם -אמורים לתת אבחנה לגבי מקור הקושי או תמונת מצב של מצבו הנפשי והשכלי של האדם או הילד.
אבחונים שונים מתאימים לגילאים שונים ולשאלות שונות אותן רוצים לברר. ישנם אבחונים כוללניים יותר שכוללים בטרייה (סט) של כמה מבחנים. אבחונים אלו מטרתם לתת תמונה לגבי יכולת שכלית (קוגנטיבית. כלומר מדידת אינטליגנציה IQ ) , יכולת לימודית (לאבחן לקויות למידה אם קיימות) ורגשית (מצב נפשי, מבנה אישיות, כוחות רגשיים, אבחון של דיכאון או חרדה או ממצא נפשי פתולוגי אחר) של הילד או האדם המאובחן. ויש אבחונים ספציפיים יותר שמטרתם לאשש או להפריך חשד ספציפי להפרעה מסוימת, כגון הפרעה על הרצף האוטיסטי, לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז.
בשנים האחרונות, עקב שינויים בתחום התאמות שעושה משרד החינוך עבוד תלמידים עם לקויות למידה, והעלאת המודעות לשוני בין תלמידים והמענים להם זקוקים כדי להצליח בלימודים, ועם השינויים שחלים בחוק החינוך המיוחד, יותר ויותר הורים פונים עם ילדיהם לאבחון במטרה לאפשר להם נקודת פתיחה טובה יותר ללימודים, לבגרויות ולחיים שאחרי בית הספר. חשוב להבין מה מטרת האבחון ולפנות לאיש המקצוע שמוסמך ומוכר על ידי הרשויות לערוך אבחון זה. בנקודה זו חשוב לציין שילד או נער אשר תוצאות האבחון הראו על קיום של לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז, עשויים לקבל על ידי משרד החינוך התאמות מסוימות במשימות הערכה ובמהלך הלימודים בתיכון או באוניברסיטה.
אם בעבר עצם הפניה לאבחון, שלא לדבר על תוצאות שמאתרות לקות כלשהיא היו עילה לבושה והסתרה, היום ילדים הם היוזמים והדוחפים לאבחון – במטרה לקבל הארכת זמן, או בלשונם "הקלות" במבחנים. כמה שחשובה המודעות שמאפשרת למי שצריך נגישות טובה יותר והזדמנות אמיתית להצלחה, חשוב גם המסר, שהתאמות אלו אינן "הקלות". לילד שאכן סובל מלקות למידה או הפרעה קשב או כל הפרעה שהיא, ההתאמות לא עושות את החיים קלים יותר. רק מעט יותר נגישים.
האבחון אמור להיות אובייקטיבי ואמור להתגבר על הטיות מכוונות – ילדים שרוצים הארכת זמן, לדוגמה. אבל בכל אבחון יש היבטים תרבותיים, היבטים של ניסיון קודם וחשיפה מוקדמת לגירויים המוצגים באבחון ועל המאבחן לקחת הטיות אלו בחשבון.
מה חשוב לדעת על אבחונים
מדוע יש כל כך הרבה סוגי אבחונים?
אכן בעולם האבחונים קיימים סוגי אבחונים רבים ואין ספק שהמצב מבלבל הורים רבים מכיוון שהם צריכים לקבל החלטות חשובות בנושא שלפעמים לא נראה כל כך ברור, לכן רצוי לפנות לאיש מקצוע מתאים שידע להדריך אתכם לגבי האפשרויות הקיימות ויסייע לכם להתאים את האבחון המתאים עבור הצרכים של הילד שלכם.
מה זה אבחון לקויות למידה?
אבחון המתמקד בקשיים המונעים מהילד לממש את יכולתו בלימודים, ומטרתו לאתר את הקשיים של הילד כדי לבדוק מה ניתן לעשות על מנת לסייע לילד לממש את מלוא הפוטנציאל הלימודי שלו, הילד שמגיע לאבחון עושה שורת מבחנים אשר בודקים את כישורי הלמידה שלו, יכולות בעל פה, יכולות ביטוי בכתב, הבנת הקריאה וכישורי כתיבה.
איזה אבחון מתאים לבעיות קשב וריכוז?
אבחון לקויות למידה, אחד הדברים שבודקים הן בעיות קשב וריכוז אצל הילד, חשוב להבין כי לא ילד שמתקשה בלימודים סובל מבעיית קשב וריכוז, מטרת האבחון היא להבין טוב יותר את מצבו של הילד ולמצוא את הבעיות והקשיים שיש לאותו ילד על מנת שנוכל לטפל בהם בצורה המתאימה לילד.
כמה עולה אבחון?
עלות אבחון כמובן משתנה בהתאם למקום המאבחן וסוג האבחון, לרוב אבחונים מקיפים נערכים כמספר שעות, לרוב צריך שתי פגישות לפחות, ולאחר שורת מבחנים תגיע שיחת משוב. גורמים אשר יכולים להשפיע על המחיר הם סוג האבחון, הוותק והרזומה של המטפל המאבחן, בעולם האבחונים קיימים החזרים כספיים מחברות הביטוח הפרטיות (מומלץ לבדוק אל מול חברת הביטוח שלכם).
מי רשאי לבצע אבחונים?
השאלה הראשונה היא באיזה סוג אבחון מדובר, אבחון פסיכולוגי נעשה על ידי פסיכולוגיים מוסמכים בלבד, סוגים שונים של אבחונים כגון אבחון דידקטי יכול להתבצע גם על ידי מאבחנת דידקטית מוסמכת לכך, גם רופאים יכולים לבצע אבחונים מסוגים שונים כמו אבחון התפתחותי, אבחונים מסוג זה יכולים להתבצע גם על ידי פסיכיאטר, אשר יכול לאבחן גם סוגים שונים של הפרעות נפשיות.
כאשר אתם הולכים לבצע אבחון חשוב לוודא כי המאבחן הוא איש מקצוע אשר מוסמך לכך ורשאי לבצע אבחונים.
אמנם כל ילד הוא ייחודי, אך יש מצבים שכיחים שמראים כי הילד או המתבגר זקוק לאבחון דוגמאות אבחון פסיכולוגי, אבחון פסיכודידקטי או אבחון דידקטי.
* הילד מסרב ללכת למסגרת בה הוא נמצא באופן עקבי.
* הילד מפגין קשיים במקצוע לימוד ספציפי (למשל קושי באנגלית או קושי בחשבון).
* הילד מתקשה לשמור על ריכוז לאורך זמן
* לילד יש בעיות התנהגות במסגרת הלימודית
* הילד לא מכין את שיעורי הבית באופן עקבי, מראה דחיינות לביצוע משימות או מראה כישורי תכנון לוקים בחסר.
במידה והילד שלכם מפגין את אחד התסמינים למעלה או יותר, מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מוסמך אשר יסייע לכם לפנות לגורמים המתאימים לקבלת אבחון.
סוגי אבחונים
אבחון דידקטי
אבחון שמטרתו לאתר קשיי למידה או לקויות למידה אצל ילד או אדם אשר עשויים להשפיע על יכולותיו וביצועיו בתחום הלימודי. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה ומאתר מקרים של לקויות למידה שונות.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון המשלב של החלק הדידקטי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכולוגי מעמיק שמטרתו לאתר כוחות ואתגרים נפשיים ורגשיים. מטרתו לשפוך אור על המקור לשינויים בהתנהגות ובתפקוד של ילד או אדם, להעריך מבנה אישיותי. כמו כן בודק אבחון זה אינטליגנציה ותוצאותיו מאפשרות הסקת מסקנות של השילוב בין קוגניציה לכוחות נפשיים.
אבחון התפתחותי
נעשה על ידי פסיכולוגים התפתחותיים או פסיכולוג קליני של הילד. מטרת האבחון לבחון את תפקוד הילד בהתאם לגילו הכרונולוגי בכל תחומי ההתפתחות ולאתר האם קיימים עיכובים בהתפתחות באחד או יותר מתחומי ההתפתחות.
אבחון קשב וריכוז
קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז. חלקם נשענים ראיונות ועל תצפיות ודיווח עצמי של המשפחה ושל המאובחן עצמו וחלקם אבחונים ממוחשבים. מטרת האבחון להבין מהו הרקע לקשיי הלמידה של הילד או האדם ולאתר את דרכי ההתערבות היעילות ביותר עבורו.
אבחון מסוגלות הורית
אבחון מסוגלות הורית הוא אבחון רחב היקף, אשר נערך במקרים בהם עולות שאלות בנוגע ליכולות של הורה לתפקד כהורה, באופן סביר ומספק, ביחס לצרכים של ילדיו. אבחון מסוגלות הורית הוא על פי רוב רחב היקף, ונערך על ידי פסיכולוג קליני.
אבחונים נוספים
קיימים סוגים נוספים של אבחונים למטרות שונות- הערכה התפתחותית, אבחון להערכת יכולות תקשורת, אבחון להדלגה ועוד.
כל מה שצריך לדעת על הפרעות קשב אצל מבוגרים
צוות אתר על הספה
לקויות למידההפרעת קשב וריכוז ADHD אצל מבוגרים הפכה לנושא מדובר בעשור האחרון, עם עלייה משמעותית במספר האבחונים ובמודעות לתופעה. הערכות עדכניות בבריטניה מדברות על 2.7% מהמבוגרים במדינה אשר מתמודדים עם הפרעות קשב
מהם סוגי לקויות הלמידה הנפוצות וכיצד הן משפיעות על ילדים בבית הספר?
צוות אתר על הספה
לקויות למידהלקויות למידה הן הפרעות נוירו-התפתחותיות המשפיעות על תפקודי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחשבון ועל היכולת של הילד לתפקד בסביבה לימודית. כיצד לקויות הלמידה משפיעות על תפקודו של הילד בבית הספר ועל מצבו הנפשי והחברתי.
פיתוח מוטוריקה אצל פעוטות
צוות אתר על הספה
התפתחות הילד, לקויות למידהאחד הנושאים המרכזיים שמעסיקים הורים לפעוטות, הוא קצב ההתפתחות המוטורית של ילדיהם. כמעט בכל יום מתקבלות אצלנו פניות של הורים מודאגים עם שאלות בנושא זה. "הבן שלי בן כמעט שנה ועדיין לא עומד", "הילדה זוחלת אחורה", "הילד הולך על קצות האצבעות, זה תקין?"
אבחון התפתחותי לילדים
צוות אתר על הספה
התפתחות הילד, לקויות למידהאחד הכלים הפסיכולוגיים המשמעותיים בתחום התפתחות הילד, הוא אבחון התפתחותי שבודק את רמת התפקוד של הילד הנבדק במספר תחומים מרכזיים ומסייע בבניית תוכנית התערבות אפקטיבית ארוכת טווח ומותאמת.