באיזה עיר אנחנו מחפשים?
סוגי טיפול
תחומי טיפול
הדרכת הורים הינה שם הכול בתוכו הרבה מאוד תחומים. ילדים אשר מופנים לטיפול בשל בעיות נפשיות או רגשיות, חשוב להדריך את הוריהם כיצד להתנהל מולם בבית ולשתפם בתהליך שעובר הילד. כמו כן מוצעת הדרכת הורים להורים לילדים אשר מרגישים אובדן שליטה ואובדן של הסמכות ההורית על המשמעת והתנהגות ילדיהם. הדרכת הורים עשויה לעסוק בניהול תיק הטיפול של ילד עם צרכים מיוחדים ולסייע להורים בתיווך מול אנשי המקצוע השונים ובין הרשויות. מחפש/ת הדרכת הורים ? אינדקס על הספה ריכז עבורך אנשי מקצוע מנוסים אשר הכשרתם להדרכת הורים נבדקה על ידי הצוות שלנו. אם ברצונך לקבל הדרכת הורים להתמודדות עם קשיי התנהגות של ילדכם או קשיים התפתחותיים אחרים, כאן תמצא/י את מיטב אנשי המקצוע המתאימים לך.














נטע עופר-הדרכת הורים

נטע עופר

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,התמודדות עם משברי חיים,בעיות משפחתיות וזוגיות,טיפולי פוריות, היריון ולידה.
אזור בארץ: רמת גן,מרכז
שפה: עברית
מטפלת במבוגרים ומתבגרים, טיפול פרטני וזוגי. במצבי חיים של מצוקה וחרדה, אובדן ומשבר, קשיים במערכות יחסים, ורגעים של צורך בשינוי. מאמינה בכוחו של קשר טיפולי לרפא ולהניע תהליכים משמעותיים בחי
מעיין פינסקר-הדרכת הורים

מעיין פינסקר

פסיכולוגית מתמחה בפסיכולוגיה חינוכית

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים,טיפול במתבגרים, משברי חיים, אבל ואובדן.
אזור בארץ: מרכז,ראש העין, פתח תקווה
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בילדים, מתבגרים והדרכות הורים. בעלת גישה אינטגרטיבית המשלבת טיפול דינאמי עם טכניקות קוגניטיביות התנהגותיות (CBT), ביופידבק ומיינדפולנס, בהתאם לצרכיו הייחודיים של המטופל.
חמדת שמואלי -הדרכת הורים

חמדת שמואלי

פסיכותרפיסטית , מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת

התמחות: טיפול פסיכולוגי דינמי. מומחית בטיפול זוגי. הדרכת הורים. מטפלת באון-לין (תוכנת זום וכו)
אזור בארץ: הרצליה,רמת השרון
שפה: עברית
פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית מוסמכת -המטפלת ביחידים ובזוגות. בעלת ניסיון רב בטיפול נפשי בגישה המכוונת להתבוננות מעמיקה על העולם הפנימי ובכך לשינוי וצמיחה.
מיטל לוי מטלון -הדרכת הורים

מיטל לוי מטלון

פסיכותרפיסטית CBT וסכמה תרפיה

התמחות: טיפול במבוגרים, במתבגרים מגיל 10, הדרכת הורים. חרדות, OCD, דיכאון, ויסות רגשי והתמודדות עם משברי חיים וטראומה.
אזור בארץ: קרית טבעון, תל אביב
שפה: עברית,אנגלית
מציעה מספר גישות טיפוליות, על מנת להתאים את הגישה לאדם ולא להפך. מאמינה שבכל אדם יש כוחות התמודדות, לצד חלק רגיש ופגיע שזקוק למקום חם, חומל שבו יוכל להיות הוא עצמו.
ליסה גרוסמן-הדרכת הורים

ליסה גרוסמן

פסיכולוגית חינוכית

התמחות: אימון מבוגרים, נוער, הורים וזוגות לשיפור השליטה הרגשית, הרגלי למידה ובריאות, תקשורת אפקטיבית וצמיחה מקצועית.
אזור בארץ: מרכז,שרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמינה שניתן לשנות דפוסי חשיבה והתנהלות ע"י מתן כלים לחיזוק התפקודים הניהוליים של המוח, שהם יכולת תכנון, יצירת מוטיבציה, מיקוד במטרה וויסות רגשית, תקשורת מקרבת ובקרה עצמית
אור דוד-הדרכת הורים

אור דוד

פסיכולוג בהתמחות קלינית

התמחות: טיפול בילדים, נוער ומבוגרים, הדרכת הורים. סביב קשיי חרדה, קשיים חברתיים ותפקודיים, דכאון ומשברי חיים, דילמות הוריות
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
שמי אור, ואני פסיכולוג בהתמחות קלינית. אני רואה בטיפול הזמנה למסע משותף, וליצירת קשר משמעותי, המובילים להתמודדות משותפת עם קשיים ודילמות העולים בגילאים ושלבים שונים במהלך החיים.
דר תמר הרן-הדרכת הורים

ד"ר תמר הרן

פסיכולוגית קלינית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,ראשון לציון
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית. מאמינה ביכולת של פסיכותרפיה לרפא, להעצים, ולאפשר חופש ואוטנטיות בהתנהלותנו בעולם.
גיא בן שחר-הדרכת הורים

גיא בן שחר

עובד סוציאלי קליני

התמחות: בעיות הסתגלות של ילדים, חרדה ,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,רעננה
שפה: עברית,אנגלית
מאמין במסע משותף של המטפל והמטופל לגילוי הכוחות של המטופל והתמודדות עם אתגרים, כדרך לאיכות חיים טובה יותר.
אסף כהן-הדרכת הורים

אסף כהן

פסיכולוג קליני ומטפל זוגי

התמחות: חרדה, טראומה, משברים, דריאליזציה, דיכאון, קושי בינאישי, טיפול זוגי, בעיות במיניות, ופיתוח מנהלים. מטפל גם אונליין
אזור בארץ: רמת גן, גבעתיים, באר שבע , טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מאמין בתהליך טיפולי מעורב והדדי המאפשר פיתוח חוסן נפשי, פתיחות רגשית והשגת מטרות אישיות ומקצועיות. עובד עם מבוגרים ונוער וכן עם מנהלים המבקשים לפתח כישורים מקצועיים ובינאישיים.
עדי כץ דוידוביץ -הדרכת הורים

עדי כץ דוידוביץ

פסיכותרפיסטית MSW

התמחות: חרדות, דיכאון, פוסט טראומה, אובדנים ופרידות, אכילה רגשית, התמכרויות, בעיות מיניות, בעיות משפחתיות וזוגיות.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, נס ציונה, ראשון לציון
שפה: עברית
מטפלת במצבי משבר שונים: מצבי דיכאון, חרדה וטראומה, פרידות ואובדנים, התמכרויות, בעיות מיניות. שאלות של זהות אישית והתפתחות אישית. מטפלת בבוגרים ומתבגרים. לסטודנטים טיפול מוזל.
אסנת כהן-הדרכת הורים

אסנת כהן

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: התמודדות עם מעברים, דיכאון, חרדה, קשיים ביצירת קשר ובזוגיות, טראומה, אובדן ואבל, קשיים בהורות, מיניות וזהות מינית
אזור בארץ: רמת גן, גבעתים
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מדריכה, בעלת ניסיון רב בטיפול נפשי במבוגרים ובבני נוער. הקליניקה נמצאת ברמת גן
ליבנת לאמור-הדרכת הורים

ליבנת לאמור

פסיכולוגית בהתמחות קלינית

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: פתח תקווה
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית בהתמחות קלינית המטפלת במבוגרים ומתבגרים. מאמינה כי עמדה מכבדת וקשובה בטיפול חיונית ליצירת קשר משמעותי המאפשר התפתחות וצמיחה.




הדרכה הורית



הדרכת הורים הינה מפגש בין הורי הילד אשר זיהו קושי בהתפתחותו או בתפקודו הרגשי / התנהגותי /חברתי לבין איש מקצוע אליו פנו או הופנו לקבלת מענה. זהו כלי טיפולי אשר מהווה חלופה לטיפול פסיכולוגי או פרא רפואי או כטיפול מלווה ומסייע לטיפול המקצועי בילד. הדרכת ההורים בעיקרה הינה מתן כלים ויעוץ תוך כדי איסוף מידע מההורים על ילדם. מחקרים מראים כי הורים אשר לומדים להתבונן בילד ולדווח על התפתחותו מגיעים למידע המשקף לרוב את אותן תוצאות אשר יתקבלו באבחון פסיכולוגי. ההנחה הבסיסית היא כי ההורים מכירים את ילדם בצורה הטובה ביותר, לרוב יותר מכל איש מקצוע וכי השפעתם על הילד היא גדולה בהרבה מזו של איש מקצוע. כמו כן, ילד יפיק יותר וירגיש בטחון רב יותר כאשר העזרה לקשייו מגיעה וניתנת מהוריו ולא מזר ולשם כך צריכים ההורים הנחיה כיצד לתת לו את המענים המדוייקים להם זקוק.

לכל מקצוע ישנה הכשרה כלשהי- אם באמצעות חניכה וחפיפה או הכשרה לימודית באורך כזה או אחר. להורות, התפקיד המשמעותי והחשוב בחיינו- אין הכנה ואין הכשרה. מרגע היוולדם ועד סוף חיינו אנו מהווים מקור תמיכה, מוקד לציפיות של הילד ושל החברה. אבל בכל שלב התפתחותי, אנו נדרשים לשנות את סגנון ההורות שלנו והילדים זקוקים מהוריהם לדברים שונים. יותר מזה, כל ילד במשפחה הוא שונה ודורש מההורים סגנון התמודדות אחר.

הדרכה הורית הינו ענף יעוצי שהתפתח בשנים האחרונות כתגובה לאופנה הדמוקרטית בניהול המשפחה. מצד שני, אפשר לומר כי הדרכות הורים על סוגיהן השונים הם תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.

בעידן המודרני, בו לילדים נגישות אינסופית למידע, הם חשופים בין היתר גם לתכנים אלימים ובלתי מותאמים לגילם. מצד שני, מדברים על העצמתם, הורים רוצים לתת לילדיהם תחושת כוח ומסוגלות ולעיתים מבלבלים את חופש הבחירה בחופש מוחלט. התוצאה של תהליכים אלו היא אובדן הסמכות ההורית.

בתהליך, עובדים עם ההורים על יחסיהם עם הילדים, על תפיסתם את מעמדם ההורי ועל דפוסי התקשורת בבית. הדרכת הורים משלבת גישות קוגניטיביות (שינוי דפוסי חשיבה של ההורים) והתנהגותיות כמו גם גישות מערכתיות ומשפחתיות. מקובל מאוד לערוך חלק או את כל המפגשים בבית המשפחה כך מתאפשר למדריכ/ה לראות "בשידור חי" את דפוסי התקשורת ואת דרך התנהלות הבית ולהתייחס לחוזקות ולקשיים של המשפחה.

הורים למתבגרים



לטיפול במתבגרים מגיעים הורים למתבגרים המרגישים כי דרכי התקשורת או ההתנהלות המשפחתית יצאה משליטה, הורים למתבגרים מתקשים להטיל סמכותם על ילדים ומאבדים שליטה על ניהול המשפחה. כמו כן ההדרכה מתאימה מאוד גם במקרים בהם במשפחה ילד עם לקות למידה או ילדים בעלי נכויות התפתחותיות או חולי כרוני ואז מתמקדת ההדרכה על מתן מקום לכל ילדי הבית, על דפוסים של הגנת יתר ועל הדרכת ההורים בניהול הטיפול המיוחד.

היא ממוקדת הווה וממוקדת התנהגות ואין מטרתה, בניגוד לטיפול פסיכולוגי, לחקור את עברו של המטופל, את יחסיהם של ההורים עם הוריהם וכן הלאה. ההדרכה היא כלי נפלא ויעיל, כאשר מדובר בהורים למתבגרים המצליחים ליישם את ההדרכה. הורים למתבגרים המתקשים להעביר את המידע שמקבלים מהתיאוריה למעשה, לסיטואציות היומיומיות, רצוי שיפנו לתהליך רחב ומקיף יותר אשר יבדוק ויטפל בקשיים בעטים לא מצליחים ליישם את ההדרכה.

למה ניתן לצפות בהדרכת הורים?

ראשית, ההדרכה אמורה לתת להורים ידע ומידע. נושאי הידע הם מגוונים – מידע אודות התפתחות של ילדים, השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ילדם ולמה זקוק מהם בשלב זה. בזמן הטיפול ניתנים דגשים על עולמו הרגשי של הילד וכיצד התנהגות ההורים יכולה לווסת קשיים רגשיים כמו גם להעצימם. בנוסף ניתן לקבל ידע אודות זכויות, שירותים, דרכי טיפול, כלים ומחקרים.

בניגוד לטיפול פסיכולוגי בו המטפל עוזר למטופל להגיע לתובנות בעצמו, המדריך או המדריכה יבואו עם אג'נדה ברורה כיצד הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים ויתן כלים ממשיים ו"הוראות הפעלה". יתכן ואף חשוב שהמדריך ותפיסת עולמו יתאימו לתפיסת עולמכם וכי מטרות ההדרכה יהיו ברורות עוד פני תחילת התהליך. הדרכה טובה היא כזו אשר מתחשבת באורח החיים של המשפחה ומתאימה את ההנחיות לתרבות ולחיי המשפחה עד כמה שניתן.

בתוך התהליך , נעשה תהליך העצמה וביסוס הסמכות של הורים. הורים כמנהיגים הם הורים אשר לוקחים שליטה על ניהול חיי הבית, יש להם את הידע והכלים להנהיג את המשפחה ולהביאה למקום אליו הם רוצים להגיע. להורים צריך להיות חזון וראייה של עתיד ילדיהם. ילדים צריכים לדעת כי הוריהם יודעים מה לעשות ויוכלו להתמודד עם בעיות וקשיים. כך רוכשים הילדים בטחון. הורים שירכשו בחזרה את בטחונם ביכולתם להנהיג את המשפחה יעבירו את הבטחון הזה לילדיהם.

עוד חשוב לדעת כי המדריך או המדריכה צריכים להיות אנשי מקצוע המכירים את השלב ההתפתחותי של הילד מספיק טוב כדי להתריע במידה ונראה שהבעיה מורכבת יותר ודורשת אבחון או התערבות טיפולית רחבה יותר .

מתי לפנות להדרכת הורים?

  • כאשר הורים מרגישים כי אבדו שליטה על המשמעת של ילדיהם, הורים למתבגרים שאינם מצליחים להציב גבולות וכל חיי המשפחה תלויים במידת שיתוף הפעולה של הילד. כאשר הורים מוצאים עצמם מתלבטים אם לצאת מהבית או לתכנן תכניות בגלל חשש מהתנהגות ושיתוף הפעולה של הילד- סימן שהמנהיגות ההורית אינה ברורה בבית. כאשר הורים צריכים "לבקש רשות" או לקוות שילדם ישתף פעולה- רצוי לפנות להדרכה. ככל שהזמן יעבור- הבעיות יגדלו עם הילד. ילד בן שנתיים שמסרב לקום כשקוראים לו, אפשר לקחת אותו על הידיים. כשיהיה בן 6 או 7 זה יהיה קשה מאוד ומאוחר יותר- בלתי אפשרי.


  • כאשר קיימת בעיית ויסות וקושי במעברים אצל ילדים בגיל הרך-סביב שינה, אכילה, מקלחות. ילדים אשר מתקשים ובוכים מאוד במעברים כנראה יש בעית ויסות וניתן לטפל בה. במקרים אלו כדאי לשלב הדרכה על ידי מרפאה בעיסוק כדי לערוך אבחון סנסורי יחד עם הדרכה אשר תתמקד בהתנהלות ההתנהגותית של ההורים מול הילד. קשיים בויסות החושי משפיעים ישירות על יכולת הויסות הרגשי וההתנהגותי של הילד ורצוי לטפל בהם בהקדם ולחסוך מהילד ומהוריו חודשים או שנים של תסכול מתמשך.


  • ילדים עם קשיי מעבר למזון מוצק, גמילה מחיתולים, גמילה ממוצץ וכדומה.


  • ילדים בעלי צרכים מיוחדים- לעיתים נדרשת הדרכה על ידי איש מקצוע מתחום השיקום המכיר את צרכים היחודיים של הילד. במקרים אלו ההדרכה תעסוק לרוב גם בהתנהלות מול האחים של הילד בעל הצרכים המיוחדים.


  • הדרכת הורים לילדים עם לקויות למידה ו/ או בעיות קשב וריכוז- בתהליך זה תתן להורים כלים ישומיים בנוגע לעזרה בלימודים, ארגון הסביבה וסדר היום של הילד, התנהלות מול בית הספר ומידע בנוגע לשירותים וזכויות.


  • בעיות התנהגות, בעיות חברתיות ורגשיות של ילדים- במיוחד בגילאי בית הספר, כשילד אינו עוד "רך" וכבר רכש כוח פיזי והתנהגותי (אלימות מילולית או פיזית, השלכת חפצים, סרבנות, התעלמות מההורים וכו') , הדרכת הורים במקרים אלו הינה הכרחית אך לרוב אינה מספיקה, יש לבדוק האם התפתחו קשיים רגשיים אחרים אצל הילד והאם הוא זקוק לעזרה כלשהי במקביל להדרכת ההורים.



סוגים של הדרכת הורים

ההדרכה יכולה להתבצע בקבוצת הורים או בצורה פרטנית. היא יכולה להתרחש בבית או בקליניקה. הנה כמה יתרונות וחסרונות של סוגיה השונים של הדרכות הורים שונות:

ההדרכה בקבוצה בדרך כלל מאגדת הורים לילדים סביב אותם גילאים לדוגמה הורים למתבגרים, וסביב אותן סוגיות. בקבוצה ניתן ללמוד מניסיונם של אחרים, למצוא תמיכה בקשרים הנוצרים עם הורים המתמודדים עם קשיים דומים, ובעיקר לקבל "אישור" על כך שלא רק אצלי יש בעיות ותהליך נורמליזציה זה מהווה שחרור מתחושות האשמה והוא חלק מתהליך ההעצמה.

הדרכה פרטנית עוסקת כולה במשפחה ובילד. היא יכולה להתרחש כולה בקליניקה, ולהסתמך על דיווחי ההורים או על תצפית בילד ובאינטראקציה שלו עם ההורים בקליניקה. כמו כן יכולה להתרחש הדרכה בחלקה או כולה בבית. בבית, מקבל המדריך אינפורמציה אותנטית וחשובה, מתצפית באירועים של חיי היום יום ובתגובה של ההורים ושל הילד. מצד שני, משפחות מסויימות עשויות להרגיש נפלשות כאשר המדריך צופה בבית.

כאשר מדובר בטיפול לילדים גדולים יותר כגון הורים למתבגרים (גיל בית ספר) הילדים עשויים להתנגד במידה אשר לא תאפשר תהליך של שינוי. התפתח גוף ידע משמעותי העוסק בדיווחי הורים וניתן אף לצלם ולתעד סיטואציות בבית ולהביאן לקליניקה. כאשר הילדים גדולים יותר, התיאור שהם נותנים הינו מידע לא פחות חשוב.

ישנן הדרכות הורים שהן חלק מטיפול בקשיים של הילד- כאשר ילד הולך לטיפול פסיכולוגי על הוריו לקבל הדרכה בנוגע לקשיים המעסיקים אותו. כך גם כאשר ילד נמצא בטיפול של מרפאה בעיסוק או איש מקצוע אחר- על ההורים לקבל הדרכה לגבי דברים שהם יכולים לעשות בכדי לקדם את המטרות הטיפוליות.

מי מתאים לעשות הדרכת הורים?

תלוי בקושי בעטיו פונים להדרכה. חשוב לבדוק כמה ניסיון וידע יש למדריך בקושי הספציפי בגללו פניתם למדריך או המדריכה. כאשר הבעיה הינה בעיה התנהגותית של ילד בגיל הרך, ויש להורים קושי בהצבת גבולות, יתכן ואשת מקצוע אשר עברה הכשרה כמדריכת הורים במוסד מוכר תתן מענה מקצועי הולם.

כאשר לילד קושי התפתחותי מורכב יותר, חשוב כי ההדרכה תינתן על ידי איש מקצוע המומחה בתחום התפתחות הילד.

כאשר לילד בעיות רגשיות /נפשיות /חברתיות והוא זקוק לטיפול פסיכולוגי, חשוב כי גם ההורים יקבלו הדרכה מאותו איש מקצוע.

עובדים סוציאליים המתמחים בתחום התפתחות הילד יכולים לתת מענה טוב להורים לילדים בגיל הרך ולילדים עם קשיים התפתחותיים. כמו כן אנשי טיפול (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ) המתמחים בתחום השיקום יכולים לתת הדרכה להורים לילדים עם נכויות התפתחותיות.

אנשי מקצוע מתחומי מקצועות הבריאות – קלינאית תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק- ידריכו את ההורים בנוגע לתרגול עם הילד בתחומי המוטוריקה והשפה בהם מטפלים.

מצא עבורי הדרכת הורים