באיזה עיר אנחנו מחפשים?
סוגי טיפול
תחומי טיפול
הדרכת הורים הינה שם הכול בתוכו הרבה מאוד תחומים. ילדים אשר מופנים לטיפול בשל בעיות נפשיות או רגשיות, חשוב להדריך את הוריהם כיצד להתנהל מולם בבית ולשתפם בתהליך שעובר הילד. כמו כן מוצעת הדרכת הורים להורים לילדים אשר מרגישים אובדן שליטה ואובדן של הסמכות ההורית על המשמעת והתנהגות ילדיהם. הדרכת הורים עשויה לעסוק בניהול תיק הטיפול של ילד עם צרכים מיוחדים ולסייע להורים בתיווך מול אנשי המקצוע השונים ובין הרשויות. מחפש/ת הדרכת הורים ? אינדקס על הספה ריכז עבורך אנשי מקצוע מנוסים אשר הכשרתם להדרכת הורים נבדקה על ידי הצוות שלנו. אם ברצונך לקבל הדרכת הורים להתמודדות עם קשיי התנהגות של ילדכם או קשיים התפתחותיים אחרים, כאן תמצא/י את מיטב אנשי המקצוע המתאימים לך.














מיטל לוי יצחק-הדרכת הורים

מיטל לוי יצחק

פסיכותרפיסטית ממוקדת, CBT עובדת סוציאלית קלינית

התמחות: מומחית בפסיכותרפיה דינמית ממוקדת, מומחית בCBT, בריאות הנפש,חרדה,דיכאון,אבל ואובדן,טראומה, הדרכת הורים,משברי חיים
אזור בארץ: פתח תקווה,בקעת אונו
שפה: עברית
עובדת סוציאלית קלינית, מטפלת במבוגרים וילדים. מאמינה בכוחותיו של האדם וביכולתו למצוא את התשובות הנכונות עבורו. משלבת גישות שונות בטיפול.
אורנה שרצקי-הדרכת הורים

אורנה שרצקי

פסיכולוגית קלינית בכירה

התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות במיניות וזהות מינית,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: הרצליה, רעננה
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בפסיכותרפיה. מציעה טיפול בשיחות בגישה פסיכודינמית בשילוב של טכניקות טיפוליות נוספות. מטפלת במבוגרים ובמתבגרים.
חנה פישביין-הדרכת הורים

חנה פישביין

פסיכותרפיסטית התנהגותית קוגניטיבית CBT

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים.
אזור בארץ: ראשון לציון והסביבה
שפה: עברית
טיפול במבוגרים.למצוקה ולכאב יש הסבר אבל גם מענה. הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית היא שיטת טיפול המסייעת למטופל לשפר את הרגשתו ולהתמודד באופן היעיל והקצר ביותר עם הקשיים.
מיכל נרבר-הדרכת הורים

מיכל נרבר

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת

התמחות: מתמחת בעזרה בהתמודדיות במשפחה: זוגיות, מעבר להורות,הדרכה הורית,משברים אישיים ומשפחתיים : גרושים,זוגיות שניה,אובדן.
אזור בארץ: שפלה,רחובות
שפה: עברית
טיפול מהווה הזדמנות להיות במרחב מוגן,שמאפשר הקשבה לעצמך,הבנה מעמיקה יותר למה שמנהל אותך כאדם, כבן/ת. זוג ,כהורה וכחבר/ה. הליווי המקצועי מאפשר תובנות שמובילות לצמיחה ואיכות חיי ם.
עדי ברוך-הדרכת הורים

עדי ברוך

פסיכולוגית קלינית מתמחה

התמחות: בריאות הנפש,דיכאון,לקויות למידה קשב וריכוז,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: צפון, מערבי
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מתמחה. מטפלת בקליניקה בראש הנקרה. בעלת ניסיון בעבודה עם ילדים, מתבגרים ומבוגרים. מטפלת בגישה פסיכודינאמית תוך גמישות והתאמה לצרכי המטופל.
מאיה גילת-הדרכת הורים

מאיה גילת

עו"ס, פסיכותרפיסטית

התמחות: טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. הדרכת הורים. התמחות בתחום הטיפול בגיל הרך.
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז
שפה: עברית
אביטל לוטן-הדרכת הורים

אביטל לוטן

פסיכולוגית חינוכית מומחית, מתמחה בפסיכולוגיה קלינית והתפתחותית

התמחות: דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז, אונליין
שפה: עברית
אני מאמינה שניתן לצמוח מתוך כאב וקושי. חשוב לי ליצור עם מטופליי שיח אנושי, אותנטי ולא שיפוטי, שיקדם שינוי והתפתחות. טיפול דינמי במבוגרים, נוער וילדים, יעוץ והדרכה, CBT, EMDR.
גלית ביבי-הדרכת הורים

גלית ביבי

פסיכותרפיסטית ומטפלת זוגית ומשפחתית

התמחות: דיכאון וחרדה, אובדן ואבל, בעיות משפחתיות וזוגיות,הדרכת הורים, שינויי גיל ההתבגרות, התמודדות עם שינויים ומשברי חיים.
אזור בארץ: ראשון לציון, מרכז, חולון, רחובות, טיפול אונליין
שפה: עברית
אני שמה דגש על הקשר הטיפולי, ובאמצעות ההתמחות הייחודית שלי בפסיכותרפיה ובטיפול זוגי ומשפחתי יתאפשר לך תהליך עמוק ורב מימדי המשלב את הנפש והלא מודע, עם החלקים הזוגיים והמשפחתיים.
עינת עופרי לנדא-הדרכת הורים

עינת עופרי לנדא

פסיכותרפיה- מבוגרים ומתבגרים

התמחות: דיכאון, חרדה, טיפול בטראומה, משברי חיים, חיפוש זוגיות, ליווי בתהליכי גירושין, ליווי בתהליכי אבל ואובדן.
אזור בארץ: שרון
שפה: עברית,אנגלית
בעלת נסיון רב בטיפול במבוגרים ובמתבגרים (מגיל 15+). מטפלת ומדריכה במיגוון שיטות טיפוליות המותאמות לעולמו הפנימי ולצרכיו של המטופל.
כרמית עזר-הדרכת הורים

כרמית עזר

פסיכותרפיסטית דינאמית, EMDR

התמחות: משברי חיים, דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, אבל ואובדן, פגיעות מיניות, טיפול זוגי, להט"ב, סיבות פסיכוסומאטיות ועוד.
אזור בארץ: שפלה,דרום
שפה: עברית,ספרדית,אנגלית
הקשר עם המטופלים הוא הבסיס ליכולת שלי לעזור להם. אמפתיה וחום מאפשרים לי להתאים את עצמי אליהם ולהתחבר לחווית המטופל, בדרך שתראה את הקושי ותאפשר צמיחה שלו
גיל עמיחי-הדרכת הורים

גיל עמיחי

פסיכולוג קליני מומחה

התמחות: ניהול לחצים, קשיים סביב זוגיות,חרדות,דיכאון, אבל , בעיות במיניות וזהות , הרצף האוטיסטי. ניתן גם ב ZOOM/SKYPE.
אזור בארץ: שרון, נתניה
שפה: עברית,אנגלית
גיל עמיחי בעל נסיון רב בטיפול במבוגרים מתבגרים וילדים, במגוון של קשיים. משלב טיפול דינמי עם אלמנטים של CBT. מאמין קודם כל -בקשר אנושי בגובה העיניים.
נעמה מוזס-הדרכת הורים

נעמה מוזס

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת

התמחות: טיפול אישי זוגי ומשפחתי, יעוץ מיני, בגידה,הדרכת הורים, זוגיות לפני חתונה טיפול קוגנטיבי-התנהגותי CBT בחרדות ודכאון
אזור בארץ: שרון, כפר סבא
שפה: עברית
בכל קושי טמונה הזדמנות לצמיחה. טיפול אישי וזוגי בהתמודדות עם משברי החיים, הענקת כלים לשיפור התקשורת הזוגית וההורית. בעלת ניסיון רב בעבודה עם זוגות, הורים ומתבגרים.




הדרכה הורית



הדרכת הורים הינה מפגש בין הורי הילד אשר זיהו קושי בהתפתחותו או בתפקודו הרגשי / התנהגותי /חברתי לבין איש מקצוע אליו פנו או הופנו לקבלת מענה. זהו כלי טיפולי אשר מהווה חלופה לטיפול פסיכולוגי או פרא רפואי או כטיפול מלווה ומסייע לטיפול המקצועי בילד. הדרכת ההורים בעיקרה הינה מתן כלים ויעוץ תוך כדי איסוף מידע מההורים על ילדם. מחקרים מראים כי הורים אשר לומדים להתבונן בילד ולדווח על התפתחותו מגיעים למידע המשקף לרוב את אותן תוצאות אשר יתקבלו באבחון פסיכולוגי. ההנחה הבסיסית היא כי ההורים מכירים את ילדם בצורה הטובה ביותר, לרוב יותר מכל איש מקצוע וכי השפעתם על הילד היא גדולה בהרבה מזו של איש מקצוע. כמו כן, ילד יפיק יותר וירגיש בטחון רב יותר כאשר העזרה לקשייו מגיעה וניתנת מהוריו ולא מזר ולשם כך צריכים ההורים הנחיה כיצד לתת לו את המענים המדוייקים להם זקוק.

לכל מקצוע ישנה הכשרה כלשהי- אם באמצעות חניכה וחפיפה או הכשרה לימודית באורך כזה או אחר. להורות, התפקיד המשמעותי והחשוב בחיינו- אין הכנה ואין הכשרה. מרגע היוולדם ועד סוף חיינו אנו מהווים מקור תמיכה, מוקד לציפיות של הילד ושל החברה. אבל בכל שלב התפתחותי, אנו נדרשים לשנות את סגנון ההורות שלנו והילדים זקוקים מהוריהם לדברים שונים. יותר מזה, כל ילד במשפחה הוא שונה ודורש מההורים סגנון התמודדות אחר.

הדרכה הורית הינו ענף יעוצי שהתפתח בשנים האחרונות כתגובה לאופנה הדמוקרטית בניהול המשפחה. מצד שני, אפשר לומר כי הדרכות הורים על סוגיהן השונים הם תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.

בעידן המודרני, בו לילדים נגישות אינסופית למידע, הם חשופים בין היתר גם לתכנים אלימים ובלתי מותאמים לגילם. מצד שני, מדברים על העצמתם, הורים רוצים לתת לילדיהם תחושת כוח ומסוגלות ולעיתים מבלבלים את חופש הבחירה בחופש מוחלט. התוצאה של תהליכים אלו היא אובדן הסמכות ההורית.

בתהליך, עובדים עם ההורים על יחסיהם עם הילדים, על תפיסתם את מעמדם ההורי ועל דפוסי התקשורת בבית. הדרכת הורים משלבת גישות קוגניטיביות (שינוי דפוסי חשיבה של ההורים) והתנהגותיות כמו גם גישות מערכתיות ומשפחתיות. מקובל מאוד לערוך חלק או את כל המפגשים בבית המשפחה כך מתאפשר למדריכ/ה לראות "בשידור חי" את דפוסי התקשורת ואת דרך התנהלות הבית ולהתייחס לחוזקות ולקשיים של המשפחה.

הורים למתבגרים



לטיפול במתבגרים מגיעים הורים למתבגרים המרגישים כי דרכי התקשורת או ההתנהלות המשפחתית יצאה משליטה, הורים למתבגרים מתקשים להטיל סמכותם על ילדים ומאבדים שליטה על ניהול המשפחה. כמו כן ההדרכה מתאימה מאוד גם במקרים בהם במשפחה ילד עם לקות למידה או ילדים בעלי נכויות התפתחותיות או חולי כרוני ואז מתמקדת ההדרכה על מתן מקום לכל ילדי הבית, על דפוסים של הגנת יתר ועל הדרכת ההורים בניהול הטיפול המיוחד.

היא ממוקדת הווה וממוקדת התנהגות ואין מטרתה, בניגוד לטיפול פסיכולוגי, לחקור את עברו של המטופל, את יחסיהם של ההורים עם הוריהם וכן הלאה. ההדרכה היא כלי נפלא ויעיל, כאשר מדובר בהורים למתבגרים המצליחים ליישם את ההדרכה. הורים למתבגרים המתקשים להעביר את המידע שמקבלים מהתיאוריה למעשה, לסיטואציות היומיומיות, רצוי שיפנו לתהליך רחב ומקיף יותר אשר יבדוק ויטפל בקשיים בעטים לא מצליחים ליישם את ההדרכה.

למה ניתן לצפות בהדרכת הורים?

ראשית, ההדרכה אמורה לתת להורים ידע ומידע. נושאי הידע הם מגוונים – מידע אודות התפתחות של ילדים, השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ילדם ולמה זקוק מהם בשלב זה. בזמן הטיפול ניתנים דגשים על עולמו הרגשי של הילד וכיצד התנהגות ההורים יכולה לווסת קשיים רגשיים כמו גם להעצימם. בנוסף ניתן לקבל ידע אודות זכויות, שירותים, דרכי טיפול, כלים ומחקרים.

בניגוד לטיפול פסיכולוגי בו המטפל עוזר למטופל להגיע לתובנות בעצמו, המדריך או המדריכה יבואו עם אג'נדה ברורה כיצד הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים ויתן כלים ממשיים ו"הוראות הפעלה". יתכן ואף חשוב שהמדריך ותפיסת עולמו יתאימו לתפיסת עולמכם וכי מטרות ההדרכה יהיו ברורות עוד פני תחילת התהליך. הדרכה טובה היא כזו אשר מתחשבת באורח החיים של המשפחה ומתאימה את ההנחיות לתרבות ולחיי המשפחה עד כמה שניתן.

בתוך התהליך , נעשה תהליך העצמה וביסוס הסמכות של הורים. הורים כמנהיגים הם הורים אשר לוקחים שליטה על ניהול חיי הבית, יש להם את הידע והכלים להנהיג את המשפחה ולהביאה למקום אליו הם רוצים להגיע. להורים צריך להיות חזון וראייה של עתיד ילדיהם. ילדים צריכים לדעת כי הוריהם יודעים מה לעשות ויוכלו להתמודד עם בעיות וקשיים. כך רוכשים הילדים בטחון. הורים שירכשו בחזרה את בטחונם ביכולתם להנהיג את המשפחה יעבירו את הבטחון הזה לילדיהם.

עוד חשוב לדעת כי המדריך או המדריכה צריכים להיות אנשי מקצוע המכירים את השלב ההתפתחותי של הילד מספיק טוב כדי להתריע במידה ונראה שהבעיה מורכבת יותר ודורשת אבחון או התערבות טיפולית רחבה יותר .

מתי לפנות להדרכת הורים?

  • כאשר הורים מרגישים כי אבדו שליטה על המשמעת של ילדיהם, הורים למתבגרים שאינם מצליחים להציב גבולות וכל חיי המשפחה תלויים במידת שיתוף הפעולה של הילד. כאשר הורים מוצאים עצמם מתלבטים אם לצאת מהבית או לתכנן תכניות בגלל חשש מהתנהגות ושיתוף הפעולה של הילד- סימן שהמנהיגות ההורית אינה ברורה בבית. כאשר הורים צריכים "לבקש רשות" או לקוות שילדם ישתף פעולה- רצוי לפנות להדרכה. ככל שהזמן יעבור- הבעיות יגדלו עם הילד. ילד בן שנתיים שמסרב לקום כשקוראים לו, אפשר לקחת אותו על הידיים. כשיהיה בן 6 או 7 זה יהיה קשה מאוד ומאוחר יותר- בלתי אפשרי.


  • כאשר קיימת בעיית ויסות וקושי במעברים אצל ילדים בגיל הרך-סביב שינה, אכילה, מקלחות. ילדים אשר מתקשים ובוכים מאוד במעברים כנראה יש בעית ויסות וניתן לטפל בה. במקרים אלו כדאי לשלב הדרכה על ידי מרפאה בעיסוק כדי לערוך אבחון סנסורי יחד עם הדרכה אשר תתמקד בהתנהלות ההתנהגותית של ההורים מול הילד. קשיים בויסות החושי משפיעים ישירות על יכולת הויסות הרגשי וההתנהגותי של הילד ורצוי לטפל בהם בהקדם ולחסוך מהילד ומהוריו חודשים או שנים של תסכול מתמשך.


  • ילדים עם קשיי מעבר למזון מוצק, גמילה מחיתולים, גמילה ממוצץ וכדומה.


  • ילדים בעלי צרכים מיוחדים- לעיתים נדרשת הדרכה על ידי איש מקצוע מתחום השיקום המכיר את צרכים היחודיים של הילד. במקרים אלו ההדרכה תעסוק לרוב גם בהתנהלות מול האחים של הילד בעל הצרכים המיוחדים.


  • הדרכת הורים לילדים עם לקויות למידה ו/ או בעיות קשב וריכוז- בתהליך זה תתן להורים כלים ישומיים בנוגע לעזרה בלימודים, ארגון הסביבה וסדר היום של הילד, התנהלות מול בית הספר ומידע בנוגע לשירותים וזכויות.


  • בעיות התנהגות, בעיות חברתיות ורגשיות של ילדים- במיוחד בגילאי בית הספר, כשילד אינו עוד "רך" וכבר רכש כוח פיזי והתנהגותי (אלימות מילולית או פיזית, השלכת חפצים, סרבנות, התעלמות מההורים וכו') , הדרכת הורים במקרים אלו הינה הכרחית אך לרוב אינה מספיקה, יש לבדוק האם התפתחו קשיים רגשיים אחרים אצל הילד והאם הוא זקוק לעזרה כלשהי במקביל להדרכת ההורים.



סוגים של הדרכת הורים

ההדרכה יכולה להתבצע בקבוצת הורים או בצורה פרטנית. היא יכולה להתרחש בבית או בקליניקה. הנה כמה יתרונות וחסרונות של סוגיה השונים של הדרכות הורים שונות:

ההדרכה בקבוצה בדרך כלל מאגדת הורים לילדים סביב אותם גילאים לדוגמה הורים למתבגרים, וסביב אותן סוגיות. בקבוצה ניתן ללמוד מניסיונם של אחרים, למצוא תמיכה בקשרים הנוצרים עם הורים המתמודדים עם קשיים דומים, ובעיקר לקבל "אישור" על כך שלא רק אצלי יש בעיות ותהליך נורמליזציה זה מהווה שחרור מתחושות האשמה והוא חלק מתהליך ההעצמה.

הדרכה פרטנית עוסקת כולה במשפחה ובילד. היא יכולה להתרחש כולה בקליניקה, ולהסתמך על דיווחי ההורים או על תצפית בילד ובאינטראקציה שלו עם ההורים בקליניקה. כמו כן יכולה להתרחש הדרכה בחלקה או כולה בבית. בבית, מקבל המדריך אינפורמציה אותנטית וחשובה, מתצפית באירועים של חיי היום יום ובתגובה של ההורים ושל הילד. מצד שני, משפחות מסויימות עשויות להרגיש נפלשות כאשר המדריך צופה בבית.

כאשר מדובר בטיפול לילדים גדולים יותר כגון הורים למתבגרים (גיל בית ספר) הילדים עשויים להתנגד במידה אשר לא תאפשר תהליך של שינוי. התפתח גוף ידע משמעותי העוסק בדיווחי הורים וניתן אף לצלם ולתעד סיטואציות בבית ולהביאן לקליניקה. כאשר הילדים גדולים יותר, התיאור שהם נותנים הינו מידע לא פחות חשוב.

ישנן הדרכות הורים שהן חלק מטיפול בקשיים של הילד- כאשר ילד הולך לטיפול פסיכולוגי על הוריו לקבל הדרכה בנוגע לקשיים המעסיקים אותו. כך גם כאשר ילד נמצא בטיפול של מרפאה בעיסוק או איש מקצוע אחר- על ההורים לקבל הדרכה לגבי דברים שהם יכולים לעשות בכדי לקדם את המטרות הטיפוליות.

מי מתאים לעשות הדרכת הורים?

תלוי בקושי בעטיו פונים להדרכה. חשוב לבדוק כמה ניסיון וידע יש למדריך בקושי הספציפי בגללו פניתם למדריך או המדריכה. כאשר הבעיה הינה בעיה התנהגותית של ילד בגיל הרך, ויש להורים קושי בהצבת גבולות, יתכן ואשת מקצוע אשר עברה הכשרה כמדריכת הורים במוסד מוכר תתן מענה מקצועי הולם.

כאשר לילד קושי התפתחותי מורכב יותר, חשוב כי ההדרכה תינתן על ידי איש מקצוע המומחה בתחום התפתחות הילד.

כאשר לילד בעיות רגשיות /נפשיות /חברתיות והוא זקוק לטיפול פסיכולוגי, חשוב כי גם ההורים יקבלו הדרכה מאותו איש מקצוע.

עובדים סוציאליים המתמחים בתחום התפתחות הילד יכולים לתת מענה טוב להורים לילדים בגיל הרך ולילדים עם קשיים התפתחותיים. כמו כן אנשי טיפול (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ) המתמחים בתחום השיקום יכולים לתת הדרכה להורים לילדים עם נכויות התפתחותיות.

אנשי מקצוע מתחומי מקצועות הבריאות – קלינאית תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק- ידריכו את ההורים בנוגע לתרגול עם הילד בתחומי המוטוריקה והשפה בהם מטפלים.

מצא עבורי הדרכת הורים