Blog Image

לימור כהן

פסיכותרפיסטית MSW

התמחות: טיפול בילדים מבוגרים והדרכת הורים, בעיות משפחתיות וזוגיות, משברי חיים, פוסט טראומה, חרדה, דיכאון, אבל ואובדן
אזור בארץ: רמת גן,גבעתיים
שפה: עברית


עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית. מטפלת בילדים, צעירים ומבוגרים בגישה פסיכו דינמית מתוך ידע וניסיון קליני מעמיק ורב שנים. קליניקה פרטית ברמת גן על גבול גבעתיים
Blog Image

סיון בן ארי

פסיכותרפיסטית MSW

התמחות: התמודדות עם משברי חיים,קושי במערכות יחסים,קושי בגיבוש זהות,דיכאון וחרדה,אבל ואובדן,טיפול בילדים והדרכת הורים
אזור בארץ: רמת גן,גבעתיים
שפה: עברית


מציעה טיפול נפשי בגישה פסיכודינמית עדכנית המעוגנת בניסיון קליני וידע מקצועי עשיר ומעמיק, תוך התאמה לייחודיות של כל פונה. הטיפול מתנהל באווירה תומכת המעודדת צמיחה ושינוי.
Blog Image

מירי שכטר

MSW פסיכותרפיסטית

התמחות: חרדה , דיכאון, פוסט טראומה, משברי חיים, קשיים בזוגיות או ביצירת זוגיות, קשיי תקשורת, טיפול בהורות והדרכת הורים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,גבעתיים, מרכז
שפה: עברית


טיפול מעמיק בשילוב רכישת כלים בילדים , מתבגרים ומבוגרים . הדרכת הורים - חיזוק ההורות. כמו כן מנוסה בטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי והדרכת הורים לילדים על הספקטרום.
Blog Image

דנה בן זאב כהן

מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת

התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות, טיפול במתבגרים, זהות מינית, חרדה ופוביה,דיכאון,פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים.
אזור בארץ: שפלה, מודיעין
שפה: עברית,אנגלית


מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת ע''י האגודה לטיפול משפחתי.גיי פרנדלי. בעלת נסיון רב בטיפול במתבגרים וביחסים בין הורים לילדים.
Blog Image

מרכז משמעות

מכון לטיפול ואבחון פסיכולוגי

התמחות: דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים, טראומה,מיניות,חרדה
אזור בארץ: שפלה,מודעין
שפה: עברית,רוסית,אנגלית


המרכז מנוהל ע"י ידי 4 פסיכולוגיות קליניות. אנו מאמינות בטיפול כדרך לשינוי משמעותי, באמצעות שימוש באבחון מעמיק ובכלים מקצועיים, ובמתן מענה מקיף לצורכי המטופל והסובבים אותו.
Blog Image

ליאת נחמני-אוחנה

מטפלת אישית, זוגית ומשפחתית מוסמכת

התמחות: בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים.
אזור בארץ: מרכז, תל אביב וגוש דן,ראשון לציון
שפה: עברית


לפעמים לא כדאי להגיע לקצה על מנת להבין שהדרך חזרה היא ארוכה יותר.מטפלת אישית, זוגית ומשפחתית מוסמכת, הדרכת הורים, הדרכת אנשי מקצוע, גישור.
Blog Image

רוני רוזנבוים

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: באר שבע
שפה: עברית,אנגלית


פסיכולוגית קלינית בעלת ניסיון רב בטיפול זוגי, אישי וטיפול במתבגרים ובילדים. מטפלת בגישה פסיכודינאמית בדיכאון, חרדה, קשיי הסתגלות וטראומה.
Blog Image

גלעד הורוביץ

פסיכולוג קליני מומחה

התמחות: יחסים, משברים, ערך עצמי, תחושת זהות ושייכות, בעיות משפחתיות וזוגיות, חרדה, דיכאון, התמכרויות, הפרעות אכילה
אזור בארץ: תל אביב
שפה: עברית


פסיכולוג קליני מומחה, מטפל במבוגרים ילדים ומתבגרים. לצד מקצועיות המטפל, מאמין כי יצירת קשר ישיר, פתוח ואמיתי בין שני אנשים, הוא הבסיס לעבודה טיפולית קשובה ומרחיבה.
Blog Image

גלית איסלר

עו''ס קלינית, מטפלת ומדריכה מוסמכת, פסיכותרפיסטית

התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: יקנעם,זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,רוסית


למפגש הטיפולי אני מביאה שנים של ניסון בטיפול והדרכה וארגז כלים עשיר. אני מאמינה כי קשר טיפולי בו המטופל מרגיש מובן ובטוח הוא הבסיס לשינוי וצמיחה.
Blog Image

רוני רז חביב

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: הפרעות אכילה,דיכאון, טיפול בילדים, טיפול דיאדי, אבל ואובדן,הדרכת הורים,התמודדות עם משברי חיים,
אזור בארץ: עפולה,קרית טבעון
שפה: עברית


אני מאמינה שדרך מפגש טיפולי כנה מתאפשרת הכרות מעמיקה עם עצמנו, ועם האנשים המשמעותיים לנו. וכן, מתבססות דרכי התמודדות ושינוי דפוסים הגורמים לקושי.
Blog Image

נועה טייכר

פסיכולוגית קלינית מבוגרים וילדים

התמחות: זוגיות, משפחה, קריירה; טיפול בחרדות, דיכאון, טראומה, מתח, ביקורת עצמית וריקנות. טיפול במתבגרים, ילדים והדרכת הורים.
אזור בארץ: בנימינה, זכרון יעקב
שפה: עברית, אנגלית


ניסיון קליני במצבים מורכבים עם מבוגרים, ילדים ומשפחות. מעניקה טיפול קלאסי וטיפול קוגנטיבי - התנהגותי בגישה תומכת ומקצועית.
Blog Image

סבסטיאן פוקסמן

פסיכולוג

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות,בריאות הנפש,דיכאון,אבל ואובדן,התמודדות עם משברי חיים,הדרכת הורים,חרדה,פוסט טראומה.
אזור בארץ: חיפה,צפון
שפה: עברית,ספרדית,אנגלית


מאמין שהתהליך הטיפולי מקל, מרגיע ומאפשר שינוי. הזדמנות להעמיק ההיכרות האישית והבין אישית, להתחבר לרצונות משמעותיים, להתגבר על קשיים או להתמודד עמם באופן יעיל ובטוח יותר.




הדרכה הורית

הדרכת הורים הינה מפגש בין הורי הילד אשר זיהו קושי בהתפתחותו או בתפקודו הרגשי / התנהגותי /חברתי לבין איש מקצוע אליו פנו או הופנו לקבלת מענה. זהו כלי טיפולי אשר מהווה חלופה לטיפול פסיכולוגי או פרא רפואי או כטיפול מלווה ומסייע לטיפול המקצועי בילד. הדרכת ההורים בעיקרה הינה מתן כלים ויעוץ תוך כדי איסוף מידע מההורים על ילדם. מחקרים מראים כי הורים אשר לומדים להתבונן בילד ולדווח על התפתחותו מגיעים למידע המשקף לרוב את אותן תוצאות אשר יתקבלו באבחון פסיכולוגי. ההנחה הבסיסית היא כי ההורים מכירים את ילדם בצורה הטובה ביותר, לרוב יותר מכל איש מקצוע וכי השפעתם על הילד היא גדולה בהרבה מזו של איש מקצוע. כמו כן, ילד יפיק יותר וירגיש בטחון רב יותר כאשר העזרה לקשייו מגיעה וניתנת מהוריו ולא מזר ולשם כך צריכים ההורים הנחיה כיצד לתת לו את המענים המדוייקים להם זקוק.

לכל מקצוע ישנה הכשרה כלשהי- אם באמצעות חניכה וחפיפה או הכשרה לימודית באורך כזה או אחר. להורות, התפקיד המשמעותי והחשוב בחיינו- אין הכנה ואין הכשרה. מרגע היוולדם ועד סוף חיינו אנו מהווים מקור תמיכה, מוקד לציפיות של הילד ושל החברה. אבל בכל שלב התפתחותי, אנו נדרשים לשנות את סגנון ההורות שלנו והילדים זקוקים מהוריהם לדברים שונים. יותר מזה, כל ילד במשפחה הוא שונה ודורש מההורים סגנון התמודדות אחר.

הדרכה הורית הינו ענף יעוצי שהתפתח בשנים האחרונות כתגובה לאופנה הדמוקרטית בניהול המשפחה. מצד שני, אפשר לומר כי הדרכות הורים על סוגיהן השונים הם תוצר של ההבנה לגבי חשיבות המידע שיכולים הורים לרכוש ובכך להיות הורים טובים עוד יותר לילדיהם.

בעידן המודרני, בו לילדים נגישות אינסופית למידע, הם חשופים בין היתר גם לתכנים אלימים ובלתי מותאמים לגילם. מצד שני, מדברים על העצמתם, הורים רוצים לתת לילדיהם תחושת כוח ומסוגלות ולעיתים מבלבלים את חופש הבחירה בחופש מוחלט. התוצאה של תהליכים אלו היא אובדן הסמכות ההורית.

בתהליך, עובדים עם ההורים על יחסיהם עם הילדים, על תפיסתם את מעמדם ההורי ועל דפוסי התקשורת בבית. הדרכת הורים משלבת גישות קוגניטיביות (שינוי דפוסי חשיבה של ההורים) והתנהגותיות כמו גם גישות מערכתיות ומשפחתיות. מקובל מאוד לערוך חלק או את כל המפגשים בבית המשפחה כך מתאפשר למדריכ/ה לראות "בשידור חי" את דפוסי התקשורת ואת דרך התנהלות הבית ולהתייחס לחוזקות ולקשיים של המשפחה.

הורים למתבגרים

לטיפול במתבגרים מגיעים הורים למתבגרים המרגישים כי דרכי התקשורת או ההתנהלות המשפחתית יצאה משליטה, הורים למתבגרים מתקשים להטיל סמכותם על ילדים ומאבדים שליטה על ניהול המשפחה. כמו כן ההדרכה מתאימה מאוד גם במקרים בהם במשפחה ילד עם לקות למידה או ילדים בעלי נכויות התפתחותיות או חולי כרוני ואז מתמקדת ההדרכה על מתן מקום לכל ילדי הבית, על דפוסים של הגנת יתר ועל הדרכת ההורים בניהול הטיפול המיוחד.

היא ממוקדת הווה וממוקדת התנהגות ואין מטרתה, בניגוד לטיפול פסיכולוגי, לחקור את עברו של המטופל, את יחסיהם של ההורים עם הוריהם וכן הלאה. ההדרכה היא כלי נפלא ויעיל, כאשר מדובר בהורים למתבגרים המצליחים ליישם את ההדרכה. הורים למתבגרים המתקשים להעביר את המידע שמקבלים מהתיאוריה למעשה, לסיטואציות היומיומיות, רצוי שיפנו לתהליך רחב ומקיף יותר אשר יבדוק ויטפל בקשיים בעטים לא מצליחים ליישם את ההדרכה.

למה ניתן לצפות בהדרכת הורים?

ראשית, ההדרכה אמורה לתת להורים ידע ומידע. נושאי הידע הם מגוונים – מידע אודות התפתחות של ילדים, השלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ילדם ולמה זקוק מהם בשלב זה. בזמן הטיפול ניתנים דגשים על עולמו הרגשי של הילד וכיצד התנהגות ההורים יכולה לווסת קשיים רגשיים כמו גם להעצימם. בנוסף ניתן לקבל ידע אודות זכויות, שירותים, דרכי טיפול, כלים ומחקרים.

בניגוד לטיפול פסיכולוגי בו המטפל עוזר למטופל להגיע לתובנות בעצמו, המדריך או המדריכה יבואו עם אג'נדה ברורה כיצד הדרך הנכונה להתמודד עם הקשיים ויתן כלים ממשיים ו"הוראות הפעלה". יתכן ואף חשוב שהמדריך ותפיסת עולמו יתאימו לתפיסת עולמכם וכי מטרות ההדרכה יהיו ברורות עוד פני תחילת התהליך. הדרכה טובה היא כזו אשר מתחשבת באורח החיים של המשפחה ומתאימה את ההנחיות לתרבות ולחיי המשפחה עד כמה שניתן.

בתוך התהליך , נעשה תהליך העצמה וביסוס הסמכות של הורים. הורים כמנהיגים הם הורים אשר לוקחים שליטה על ניהול חיי הבית, יש להם את הידע והכלים להנהיג את המשפחה ולהביאה למקום אליו הם רוצים להגיע. להורים צריך להיות חזון וראייה של עתיד ילדיהם. ילדים צריכים לדעת כי הוריהם יודעים מה לעשות ויוכלו להתמודד עם בעיות וקשיים. כך רוכשים הילדים בטחון. הורים שירכשו בחזרה את בטחונם ביכולתם להנהיג את המשפחה יעבירו את הבטחון הזה לילדיהם.

עוד חשוב לדעת כי המדריך או המדריכה צריכים להיות אנשי מקצוע המכירים את השלב ההתפתחותי של הילד מספיק טוב כדי להתריע במידה ונראה שהבעיה מורכבת יותר ודורשת אבחון או התערבות טיפולית רחבה יותר .

מתי לפנות להדרכת הורים?
  • כאשר הורים מרגישים כי אבדו שליטה על המשמעת של ילדיהם, הורים למתבגרים שאינם מצליחים להציב גבולות וכל חיי המשפחה תלויים במידת שיתוף הפעולה של הילד. כאשר הורים מוצאים עצמם מתלבטים אם לצאת מהבית או לתכנן תכניות בגלל חשש מהתנהגות ושיתוף הפעולה של הילד- סימן שהמנהיגות ההורית אינה ברורה בבית. כאשר הורים צריכים "לבקש רשות" או לקוות שילדם ישתף פעולה- רצוי לפנות להדרכה. ככל שהזמן יעבור- הבעיות יגדלו עם הילד. ילד בן שנתיים שמסרב לקום כשקוראים לו, אפשר לקחת אותו על הידיים. כשיהיה בן 6 או 7 זה יהיה קשה מאוד ומאוחר יותר- בלתי אפשרי.


  • כאשר קיימת בעיית ויסות וקושי במעברים אצל ילדים בגיל הרך-סביב שינה, אכילה, מקלחות. ילדים אשר מתקשים ובוכים מאוד במעברים כנראה יש בעית ויסות וניתן לטפל בה. במקרים אלו כדאי לשלב הדרכה על ידי מרפאה בעיסוק כדי לערוך אבחון סנסורי יחד עם הדרכה אשר תתמקד בהתנהלות ההתנהגותית של ההורים מול הילד. קשיים בויסות החושי משפיעים ישירות על יכולת הויסות הרגשי וההתנהגותי של הילד ורצוי לטפל בהם בהקדם ולחסוך מהילד ומהוריו חודשים או שנים של תסכול מתמשך.


  • ילדים עם קשיי מעבר למזון מוצק, גמילה מחיתולים, גמילה ממוצץ וכדומה.


  • ילדים בעלי צרכים מיוחדים- לעיתים נדרשת הדרכה על ידי איש מקצוע מתחום השיקום המכיר את צרכים היחודיים של הילד. במקרים אלו ההדרכה תעסוק לרוב גם בהתנהלות מול האחים של הילד בעל הצרכים המיוחדים.


  • הדרכת הורים לילדים עם לקויות למידה ו/ או בעיות קשב וריכוז- בתהליך זה תתן להורים כלים ישומיים בנוגע לעזרה בלימודים, ארגון הסביבה וסדר היום של הילד, התנהלות מול בית הספר ומידע בנוגע לשירותים וזכויות.


  • בעיות התנהגות, בעיות חברתיות ורגשיות של ילדים- במיוחד בגילאי בית הספר, כשילד אינו עוד "רך" וכבר רכש כוח פיזי והתנהגותי (אלימות מילולית או פיזית, השלכת חפצים, סרבנות, התעלמות מההורים וכו') , הדרכת הורים במקרים אלו הינה הכרחית אך לרוב אינה מספיקה, יש לבדוק האם התפתחו קשיים רגשיים אחרים אצל הילד והאם הוא זקוק לעזרה כלשהי במקביל להדרכת ההורים.



סוגים של הדרכת הורים

ההדרכה יכולה להתבצע בקבוצת הורים או בצורה פרטנית. היא יכולה להתרחש בבית או בקליניקה. הנה כמה יתרונות וחסרונות של סוגיה השונים של הדרכות הורים שונות:

ההדרכה בקבוצה בדרך כלל מאגדת הורים לילדים סביב אותם גילאים לדוגמה הורים למתבגרים, וסביב אותן סוגיות. בקבוצה ניתן ללמוד מניסיונם של אחרים, למצוא תמיכה בקשרים הנוצרים עם הורים המתמודדים עם קשיים דומים, ובעיקר לקבל "אישור" על כך שלא רק אצלי יש בעיות ותהליך נורמליזציה זה מהווה שחרור מתחושות האשמה והוא חלק מתהליך ההעצמה.

הדרכה פרטנית עוסקת כולה במשפחה ובילד. היא יכולה להתרחש כולה בקליניקה, ולהסתמך על דיווחי ההורים או על תצפית בילד ובאינטראקציה שלו עם ההורים בקליניקה. כמו כן יכולה להתרחש הדרכה בחלקה או כולה בבית. בבית, מקבל המדריך אינפורמציה אותנטית וחשובה, מתצפית באירועים של חיי היום יום ובתגובה של ההורים ושל הילד. מצד שני, משפחות מסויימות עשויות להרגיש נפלשות כאשר המדריך צופה בבית.

כאשר מדובר בטיפול לילדים גדולים יותר כגון הורים למתבגרים (גיל בית ספר) הילדים עשויים להתנגד במידה אשר לא תאפשר תהליך של שינוי. התפתח גוף ידע משמעותי העוסק בדיווחי הורים וניתן אף לצלם ולתעד סיטואציות בבית ולהביאן לקליניקה. כאשר הילדים גדולים יותר, התיאור שהם נותנים הינו מידע לא פחות חשוב.

ישנן הדרכות הורים שהן חלק מטיפול בקשיים של הילד- כאשר ילד הולך לטיפול פסיכולוגי על הוריו לקבל הדרכה בנוגע לקשיים המעסיקים אותו. כך גם כאשר ילד נמצא בטיפול של מרפאה בעיסוק או איש מקצוע אחר- על ההורים לקבל הדרכה לגבי דברים שהם יכולים לעשות בכדי לקדם את המטרות הטיפוליות.

מי מתאים לעשות הדרכת הורים?

תלוי בקושי בעטיו פונים להדרכה. חשוב לבדוק כמה ניסיון וידע יש למדריך בקושי הספציפי בגללו פניתם למדריך או המדריכה. כאשר הבעיה הינה בעיה התנהגותית של ילד בגיל הרך, ויש להורים קושי בהצבת גבולות, יתכן ואשת מקצוע אשר עברה הכשרה כמדריכת הורים במוסד מוכר תתן מענה מקצועי הולם.

כאשר לילד קושי התפתחותי מורכב יותר, חשוב כי ההדרכה תינתן על ידי איש מקצוע המומחה בתחום התפתחות הילד.

כאשר לילד בעיות רגשיות /נפשיות /חברתיות והוא זקוק לטיפול פסיכולוגי, חשוב כי גם ההורים יקבלו הדרכה מאותו איש מקצוע.

עובדים סוציאליים המתמחים בתחום התפתחות הילד יכולים לתת מענה טוב להורים לילדים בגיל הרך ולילדים עם קשיים התפתחותיים. כמו כן אנשי טיפול (עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ) המתמחים בתחום השיקום יכולים לתת הדרכה להורים לילדים עם נכויות התפתחותיות.

אנשי מקצוע מתחומי מקצועות הבריאות – קלינאית תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק- ידריכו את ההורים בנוגע לתרגול עם הילד בתחומי המוטוריקה והשפה בהם מטפלים.

מצא עבורי הדרכת הורים