מקצועות הבריאות



פיזיותרפיה

עוסקת באבחון, שיקום ומניעה של בעיות במערכת התנועה. עיקר הטיפול הוא לשפר יכולות ותפקוד בתחום השלד- שריר- עצב. המטופלים בפיזיותרפיה יכולים להיות ילדים, מתבגרים, קשישים, ספורטאים או כל מי שזקוק לשיקום מוטורי. הכלים בהם משתמש הפיזיותרפיסט נעים בין עיסוי ומגע, שימוש בעזרים ותרגילים. הוא אינו משתמש בפעולות חודרניות.קיימים מספר תחומי התמחות בפיזיותרפיה: אורתופדיה (טיפול במערכת שריר שלד), נוירולוגיה (טיפול במערכת העצבים), שיקום נשימתי, טיפול התפתחותי בתינוקות וילדים, אונקולוגיה, רפואת ספורט, שיקום לב.

ריפוי בעיסוק Occupational Therapy

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע שיקומי המסייע לאנשים בעלי בעיות תפקוד שונות הנגרמות מבעיות נפשיות, פיזיות, חברתיות או קוגניטיביות. עיקר מטרות התהליך – להביא את המטופל לתפקוד מיטבי ומירבי לצורך העלאת איכות חייו באופן עצמאי במשפחה ובקהילה בה חי. ריפוי בעיסוק מתאים לכל גיל, מתינוקות ועד קשישים. תחומי ההתערבות מגוונים- יכולות משחק, מוטוריקה עדינה (אחיזת עפרון, גזירה וכדומה) יכולות למידה, ויסות תחושה, שימושי מחשב והתאמת אביזרי עזר. מרפאים בעיסוק עוסקים באבחון, טיפול והדרכת הורים.

ילדים- יכולים להעזר בריפוי בעיסוק במגוון קשיים- קשיי אכילה ושינה, ויסות חושי, בעיות תקשורת ואוטיזם, סירבול מוטורי, בעיות שמיעה או ראייה, קשיי קשב וריכוז, קשיי למידה (קוגניטיביים, קשיי ארגון) ועוד.

קשישים- שיקום מחלות ניוויות, לאחר אירוע מוחי, חולי פרקטינסון ואלצהיימר, בעיות בזיכרון ועוד.

ריפוי בעיסוק פיזיקאלי - מטופלים הסובלים מקשיים נוירולוגיים ומוטוריים שונים: טיפול לאחר טראומה, ניתוחי כף יד ו /או פגיעות בגידים, כוויות, שברים, פרקים.

קלינאי תקשורת

בעל מקצוע המטפל ומאבחן מבוגרים וילדים בעלי קשיים באחד או יותר מהתחומים הבאים:

  • קשיים בדיבור כמו קשיי היגוי, גמגום, צרידות.
  • ליקויים בשפה: קושי בהבנת שפה מילולית ו/או בהפקת שפה (אוצר מילים, תחביר, דיקדוק, סיפור).
  • הפרעות בתקשורת מילולית ולא מילולית.
  • הפרעות בבליעה.

הפרעות אלו עשויות לנבוע מקשיים מוטוריים, התפתחותיים, נוירולוגיים, מבניים או פסיכולוגיים.

מטרת הטיפול של קלינאי התקשורת היא לשפר את השפה והדיבור כאמצעי לשיפור התקשורת.

תחומי ההתמחות של קלינאי התקשורת – מבוגרים, ילדים, פעוטות ותינוקות, שיקום שמיעה, טיפולי שפה, דיבור ותקשורת, שימוש בתקשורת תומכת וחליפית (במקרים בהם אין יכולת להפיק שפה דבורה).