הרשמה לאינדקס על הספה   |  כניסת מטפלים רשומים   |     על הספה בפייסבוק

אודות על הספה   |  הרשם לניוזלטר שלנו   |  צור קשר

לוגו על הספה
  • בית
  • חפש מטפל
      • חיפוש באינדקס
      • חיפוש מתקדם
      • קבל המלצה מהצוות שלנו
      • פיזיותרפיה
      • ריפוי בעיסוק
      • קלינאית תקשורת
      • טיפולים בהבעה ויצירה
      • טיפול באומנות
      • טיפול משפחתי
      • טיפול פסיכולוגי בסקייפ
      • טיפול פסיכולוגי

      • טיפול פסיכולוגי תל אביב
      • טיפול פסיכולוגי בשרון
      • טיפול פסיכולוגי בדרום
      • טיפול פסיכולוגי בחיפה
      • טיפול פסיכולוגי בצפון תל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול פסיכולוגי לילדים

      • טיפול פסיכולוגי לילדים בשרון
      • טיפול פסיכולוגי לילדים בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול זוגי

      • טיפול זוגי בתל אביב
      • טיפול זוגי בשרון
      • טיפול זוגי בצפון
      • טיפול זוגי בירושלים
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול במתבגרים

      • טיפול במתבגרים תל אביב
      • טיפול במתבגרים בשרון
      • טיפול במתבגרים בצפון
      • ...אזורים נוספים
      • הדרכת הורים

      • הדרכת הורים בתל אביב
      • הדרכת הורים בשרון
      • הדרכת הורים בצפון
      • הדרכת הורים במרכז
      • ...אזורים נוספים
      • CBT

      • CBT בתל אביב
      • ...אזורים נוספים
      • טיפול מיני

      • טיפול פסיכיאטרי

  • פורומים
      • פורום קלינאית תקשורת
      • פורום התמכרויות
      • פורום הגיל השלישי
      • פורום אמהות, היריון ולידה
      • פורום גיל ההתבגרות
      • פורום ייעוץ לקהילה הגאה
      • פורום הדרכת הורים
      • פורום זוגיות , טיפול זוגי
      • פורום פסיכולוגיית ספורט
      • פורום טיפול פסיכולוגי
      • פורום דיכאון, חרדה
      • פורום קורונה
      • פורום אבחונים
      • פורום טיפול פסיכולוגי ילדים
      • פורום שירות צבאי
      • פיזיותרפיה התפתחותית
  • ערוצי תוכן
      • מידע כללי

      • מילון מונחים
      • השירות הציבורי
      • מכונים טיפוליים
      • מידע על סוגי טיפול
      • הכשרות והסמכות של מטפלים
      • כלים להורות אפקטיבית
      • הבלוגים של על הספה
      • ערוץ וידאו

      • גמילה מחיתולים
      • התפתחות מוטורית תינוקות
      • סרטוני הדרכת הורים
      • ויסות חושי
      • הכנה לכיתה א
      • הצבת גבולות וסמכות הורית
      • אכילה בררנית
      • התפתחות תינוקות - זחילה
      • מאמרים

      • גיל ההתבגרות
      • טיפול בילדים
      • כתבות בנושא דיכאון וחרדה
      • לקויות למידה
      • זוגיות ומשפחה
      • טיפול פסיכולוגי
      • איכות חיים
      • חגים ומשפחה
  • לאנשי מקצוע
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
    • הרשמה לניוזלטר
    • פרסום מאמרים בעל הספה
    • כניסת מטפלים רשומים
  • תחומי טיפול
      • טיפול בדיכאון
      • טיפול בחרדה
      • הפרעות אכילה
      • התמכרויות
      • לקויות למידה והפרעות קשב
      • נכויות ומחלות כרוניות
      • אבחונים
      • התמכרויות
      • הגיל השלישי
      • התפתחות הילד
      • גיל ההתבגרות
      • בעיות משפחתיות וזוגיות
      • אבל ואובדן
      • טיפול רגשי לילדים

חפש באתר  
חפש באתר  
מי אנחנו
  • אודות על הספה
  • הרשמה לאינדקס שלנו
  • צור קשר
  • כניסת מטפלים רשומים
  • בית
  • חפש מטפל
    • חיפוש באינדקס
    • טיפול פסיכולוגי
    • טיפול אונליין
    • טיפול זוגי
    • הדרכת הורים
    • טיפול במתבגרים
    • טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT
  • פורומים
    • לפורומים של אתר על הספה
  • ערוצי תוכן
    • מאמרים
    • ערוץ וידאו
  • לאנשי מקצוע
    • כניסת מטפלים
    • הצטרפות לאינדקס שלנו
    • מאגר מדריכים מקצועיים
    • מאמרים מקצועיים
    • לוח לקהילה המקצועית
    • כלים ושירותים למטפלים
  • תחומי טיפול
    • טיפול בדיכאון
    • טיפול בחרדה
    • התפתחות הילד
    • לקויות למידה והפרעות קשב
    • לכל תחומי הטיפול
    • הפרעות אכילה
לוגו על הספה

על הספה, המגזין, כתבות בנושא טיפול בילדים


  • בית
  • המגזין
  • כתבות ומאמרים
  • התפתחות חברתית- חמש השנים הראשונות בהתפתחותה של חבורה

התפתחות חברתית- חמש השנים הראשונות בהתפתחותה של חבורה

הילה שבורון


א | א | א | א | (שנה גודל אות)
בני הבכור נולד בקיץ 2004. פחות או יותר ביחד אתו נולדו לעולם בניהן של שתיים מחברותי הטובות. עם השנים התפתחו בין שלושת הבנים קשרים חברתיים המלמדים רבות על תהליך ההתפתחות החברתית בגיל הרך. אנסה לתאר כאן כמה מהם.

מהי התנהגות חברתית?

התכונה הראשונה במעלה אשר על הילד לרכוש ובלעדיה לא יוכל לפתח קשרים חברתיים משמעותיים היא האמון. האמון נרכש לראשונה בקשר הסימביוטי עם האם הטובה דיה המספקת לתינוק הקטנטן כל מה שזקוק לו, רגישה לצרכיו השונים ומספקת אותם בצורה עקבית.

מושג נוסף הוא דימוי עצמי, המתייחס לתפישה הסובייקטיבית של אדם או ילד אודות עצמו- גופו, יכולתיו ותכונותיו, ותחושות הסביבה כלפיו. כל התנהגות חברתית קשורה לדימוי העצמי כיוון ועל פי תפישה זו מכוון האדם את התנהגותו כלפי האחרים. ילד אשר ירכוש דימוי עצמי חיובי אודות עצמו יזום יותר התנהגויות חברתיות. הוא ירגיש מספיק בטוח בעצמו כמסוגל להתמודד מול העולם החברתי החיצוני.

התנהגות חברתית מתייחסת גם למקובלות החברתית. מדד זה מתאר את המידה בה חש ילד או אדם כי הסביבה החברתית סביבו מקבלת אותו כחבר שווה בה ומאפשרת לו לחוש בטוח בתוכה.

כמו כן התנהגות חברתית אינה רק פעולה בתוך קבוצה חברתית והתנהלות בה אלא גם היכולת ליצור קשרים משמעותיים עם אחרים. לא מספיק לשחק בחבורה, ילד צריך לפתח יכולת להמצא בחברתו של אחר, לא בן משפחה, לאורך זמן, מה שיהפוך בעתיד ליכולת לסמוך על אחרים, להרגיש נוח להתנהג באופן טבעי תוך תחושת בטחון ביציבות הקשר.

בשלבים מתקדמים יותר של החיים התנהגות חברתית מתארת גם את היכולת ליצור ולהשאר בקשרים זוגיים ואת היכולת לחשיפה אינטימית ולהכיל תכנים אינטימיים של הזולת המשמעותי.

כאשר היה עומר בן חצי שנה הגיע חג החנוכה. נפגשנו עם החברים להדלקת נר והבנים הונחו זה ליד זה על השטיח. מיותר לציין כי מלבד הרצון להיאחז בכל דבר שיעזור לו להמשיך בסיבוב הגחון (פלומת ראשו של התינוק החבר) לא עניינה אותו נוכחותו של תינוק בן גילו בשטח.

המפגש המשמעותי הבא התרחש כשהיו הבנים בני שנה וקצת. החלנו במסורת של נסיעות לצימרים ברחבי הארץ. בנסיעה זו כבר היו מודעים היטב לנוכחותו של ילד נוסף המאיים על חפציהם הקרובים ועל הבלעדיות מהתלהבות הקהל מחוכמות חדשות. כאשר יואב הביא כדורסל רצו גם האחרים את הכדור. הם עוד לא ידעו לשחק בינם לבין עצמם והיו זקוקים לתיווך של מבוגר. הם הביעו כעס ותסכול אם לאחר היו אופניים ולהם לא אבל גם ידעו לחקות את חברם אשר רקד וצחק והצטרפו אליו בצחוק גדול. באותה תקופה החלו לבלוט ההבדלים בתכונות האישיות ובהעדפותיהם של הילדים. כולם רצו ללכת לרפת לראות את הפרות. לא כולם הצליחו להתגבר על הפחד. לזה הריח הציק לאחר דוקא קולות הגעיה העלו מבטי אימה וגררו הצמדות כמגנט לרגלי ההורים.

פסח. הילדים בני שנתיים וחצי. כבר בהכנות לנסיעה, עומר צופה בי מכינה משחק חברתי למבוגרים ורוצה להביא בעצמו משחק לחבורה שלו. הוא מחקה אותי וגוזר בריסטול, מצייר על הגזירים. עדיין אין חוקים מורכבים והפרס לזוכה בתום התהליך אינו מדבר אליו- מבחינתו פרסים הם משהו שמקבלים כתוצאה מפעילות בודדת ולא על משחק רב כללים ותהליך. נסענו דרומה ומיד כאשר נפגשו הילדים בקריאות שמחה, החלו להתרוצץ בין החדרים. עומר רצה להתקלח "בבית" של יואב- הצימר מימין לחדר שלנו, ואלון רצה לישון בבית המלון של עומר. כל אחד מהם רכש את עולם המושגים שהוצגו לו בבית ועשה את ההכללות המילוליות והחברתיות בעצמו. בנופש זה כאשר העפלנו למצדה, הבנים כבר הראו את ניצני התחרותיות- מי יותר ומי פחות, רצו להיות גיבורים כלוחמי המצדה, ללכת בראש החבורה והצורך בחיזוקים ובהשוואה החברתית הלך והתרחב. הם כבר יכלו להסיק מהתנהלות משפחה אחרת כיצד יוכלו להשיג דברים מול הוריהם שלהם- אם אלון קיבל ארטיק, עומר לא יסכים לישון עד שיאכל גם הוא. הם כבר ידעו לשאול את השאלות הנכונות, להבין את תוצאות מעשיהם ולתכנן את צעדיהם בהתאם. ב"חושה" ליד החדר- הם יכלו לשחק שלושתם ללא כל תיווך- הזיזו מזרונים, סידרו את השטח- מה היתה המטרה- לעולם לא נדע...

בגיל ארבע, לילדים רזומה של שישה נופשים, כמה טיולים ובילויי אחר הצהריים משותפים רבים. הם כבר מכירים את התכונות השונות אחד של השני וההבדלים בין תכונותיהם בולטים יותר ויותר- אלון טוב הלב והאמיץ, יואב שחקן הכדורגל אוהד ספורט מושבע היודע להעריך את הדברים הטובים שלחיים יש להציע (אוכל ותנומה) ועומר- רגיש ופיקח, חושב וחושב, בעל הדימיון המופלג. הם מתקשים בשלב זה להתגבר על הקצב השונה ועל נטיות הלב השונות. בשלב זה הם יותר רבים, מקנאים, מאוד מתגעגעים ושמחים להפגש אבל מתקשים לאורך זמן לקבל אחד את השני. עליהם לווסת את הדחפים, לחכות בתור, להיות סבלני וסובלני, לשחק במה שמתאים לכולם. הם מצופים לנהל רגשותיהם- אכזבות על הפסד, צחוק כשחבר נכשל, שמחה לאיד, כעס ותסכול ומקבלים פידבק מהסביבה כל הזמן- האם מתנהלים על פי המצופה מהם? האם עומדים בכללים החברתיים? האם משפחה אחת מנחה את ילדיה לאותן תגובות כמו האחרת? בגיל ארבע מצפים מהם להבין שגם אם אלון שותה קולה, עדיין עומר מצופה לומר שאמא שלו לא מרשה לו. הם כבר מספיק פקחים ובשלים רגשית להבין מהות של שקר ויכולים לתכנן מחיר מול רווח- האם לומר את האמת או לשתות קולה ולא לספר?

בגיל חמש, החבורה תופסת כיוון חדש. הילדים הופכים עסוקים (ואמותיהם עוד יותר) והמפגשים הופכים נדירים יותר. בכל זאת, הם רגועים יותר, כאילו שכח הדחף להתגרות ולהתחרות. הם נפגשים, נעלמים שלושם בחדר ויש להם עולם מלא שלנו אין כל דריכה בו.

אז מה צריך היה לקרות, להתפתח על מנת שתהליך זה יקרה?

יכולות נדרשות להתפתחות של התנהגות חברתית (בנדורה 1986)

בנדורה מנה מספר תכונות הנדרשות אצל הילד על מנת שיוכל להתנהג כיצור חברתי בתוך חברה בעלת נורמות וכללים:
יכולת סימבוליזציה מילולית- שפה היא מערכת סמלים המאפשרת התנהלות בתוך עולם עמוס גירויים. החשיבה מתפתחת יחד עם השפה ואכן אנו חושבים במילים. גם החלומות שלנו מורכבים מתמונות שאנו זוכרים במילים. בשנה הראשונה מתנהל התינוק ללא שפה. בשלב זה התנהגותו החברתית היא בחיתוליה – היא ראשונית ומתייחסת להורים ולדמויות המטפלות העיקריות בלבד. היכולת להעתיק קשרים אלו גם למעגלים רחבים יותר – ילדים בגן, חברי המשפחה וכדומה מתפתחת יחד עם התפתחות השפה. בגיל שנה וחצי כבר רכשו הילדים הרגלים וכאשר ישבנו לאכול ארוחת ערב בפתח הצימרים כבר הלכו הבנים אחד אחרי השני מחדר לחדר, ישבו ביחד וביקשו לאכול בדיוק מה שיש לשני בצלחת. הם רצו "גם קטשופ" ו"רק קטשופ".


ניבוי תוצאות ותכנון- היכולת להבין את כללי המשחק החברתי- לשם כך יש צורך להגיע לבשלות מסויימת בהתפתחות השכלית. לרכוש יכולת להבין כי אם אמשוך בשיער של ילדה, גם אם הוא צהוב וזוהר באור השמש, היא תבכה ולא תרצה לשחק איתי. שי סיבה ותוצאה לכל התנהגות. כמו כן צריכה להיות יכולת תכנון על מנת ללמוד משחקים ולבצעם לפי הכללים.


לימוד מאחר- החיקוי הינו אחת המיומנויות החברתיות החשובות ביותר. ילד לומד באמצעות חיקוי כמעט כל דבר בשנים הראשונות. לא בכדי אנו שומעים את עצמנו מדברים מפי ילדנו, ואומרים כי "הוא למד את זה ממני". החיקוי מאפשר בשלב הראשון לימוד מיומנויות משחק בסיסיות וכלי התנהגות ולאחר מכן הוא הפותח לילד את עולם המשחק הסמבולי והמשחק הדימיוני.


ויסות עצמי- מתייחס ליכולת של הילד להרגיע את עצמו, לווסת את תגובותיו הרגשיות בהתאם לסיטואציה, לווסת את מצוקתו כאשר מתעורר רעב או עייפות.


יכולת רפלקטיבית עצמית- מתייחסת ליכולת לתת משוב עצמי להתנהגות. להבין את תחושותי ורגשותי, את הסיבה להתנהגותי ולהבחין בין התנהגות טובה לרעה מקובלת או שאינה מקובלת בהתייחס לעצמי.



כל התהליך מתחיל במשפחה.

המשפחה היא סוכן החברות הראשוני והיא המודל החברתי הראשון ממנו לומד הילד. המשפחה גם חיה בתוך הקשר חברתי ותרבותי רחב יותר המשפיע על הדרך בה מחנכת את ילדיה.

היא מעבירה את הערכים החברתיים, הדתיים, ותפיסותיה לגבי החברה. המשפחה מאפשרת לילד הסתגלות לתרבות, לחברה ולערכים מצד שני היא מאפשרת הגנה פסיכו-חברתית (יוצרת סלקציה מהחברה). מתווכת בין בני המשפחה ומתווכת בין מערכות חברתיות בכלל (ביה"ס, עבודה וכו').

עלינו להיות רגישים לקצב של הילד להבין את יחודיותו והעדפותיו ולהנחות אותו סבלנות ובקבלה רבה על מנת שיצליח ויצלח את משימת ההסתגלות החברתית המורכבת המצפה לו.
  • תגיות

  • התפתחות הילד

  • זוגיות ומשפחה

  • איכות חיים

המשפחה היא סוכן החברות הראשוני והיא המודל החברתי הראשון ממנו לומד הילד. המשפחה גם חיה בתוך הקשר חברתי ותרבותי רחב יותר המשפיע על הדרך בה מחנכת את ילדיה.


אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

דקלה אופיר-אינדקס מטפלים מומלצים

דקלה אופיר

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: דיכאון, דיכאון לאחר לידה, חרדה, בעיות זוגיות ומשפחתיות, התמודדות עם משברי חיים.
אזור בארץ: מרים החשמונאית 21 תל אביב
קהילת ביאליסטוק 10, הדר יוסף, תל אביב
שפה: עברית, אנגלית

מטפלת במבוגרים ונוער. אני מאמינה שטיפול מתחיל במפגש בין שני אנשים, מטפל ומטופל,ומתוך הקשר שנוצר ביניהם מתאפשר התהליך האישי.

מידע נוסף

   

צור קשר

הילה שבורון-אינדקס מטפלים מומלצים

הילה שבורון

הדרכת הורים - עובדת סוציאלית שיקומית

התמחות: נכויות ומחלות כרוניות, התפתחות הילד,שיקום
אזור בארץ: שרון,כפר סבא
שפה: עברית,אנגלית,שפת סימנים

הדרכת הורים, מדריכה עובדים סוציאליים במסגרות שיקום, מנהלי מסגרות ורכזים בתחומי מוגבלות, שיקום, התפתחות הילד והתערבות בסביבה הביתית, וצוותים פארארפואיים בתחומי ניהול תיק ועבודה עם משפחות.

מידע נוסף

   

צור קשר

ענבל שטיינפלד-אינדקס מטפלים מומלצים

ענבל שטיינפלד

פסיכולוגית קלינית מומחית

התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, צמיחה מתוך משבר, תמיכה במהלך הריון ובטיפולי פוריות, ליווי לאחר אובדן הריון, סוגיות של זהות.
אזור בארץ: זיכרון יעקב/בינימינה,חדרה
שפה: עברית

מטפלת במבוגרים המעוניינים בשיפור איכות חייהם או מתמודדים עם מצוקות ומשברים. מטפלת בגישה אינטגרטיבית המשלבת טיפול דינמי ו CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי).

מידע נוסף

   

צור קשר

אילן המאירי-אינדקס מטפלים מומלצים

אילן המאירי

עובד סוציאלי MSW

התמחות: קשישים,התמכרויות,בריאות הנפש,הדרכת הורים,טיפול פרטני במתבגרים, נערים ונערות בסיכון ובמבוגרים.
אזור בארץ: גליל עליון, צפת, כרמיאל
שפה: עברית,אנגלית

אני מאמין כי לכל אדם יש את הזכות לטיפול נפשי ויעוץ כולל בעלויות שוות לכל נפש.

מידע נוסף

   

צור קשר




כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

מה ההבדל בין טיפול זוגי לייעוץ זוגי? - צוות על הספה

זוגיות ומשפחה

מה ההבדל בין טיפול זוגי לייעוץ זוגי? אם אתם מרגישים שהיחסים ביניכם עלו על שרטון, אם כבר תקופה ארוכה ששורר מתח לא נעים בבית וכל שיחה מתפתחת לוויכוח או שפשוט יש באוויר שתיקה מעיקה ואתם לא מצליחים להיזכר מי זה האדם שאייתו התחתנתם – אתם כנראה חווים משבר בזוגיות וזקוקים לעזרת מומחה.

אינטימיות - צוות אתר על הספה

דיכאון, זוגיות ומשפחה, איכות חיים

אינטימיות אינטימיות היא משתנה מפתח ביחסים בינאישיים. זהו תהליך אינטראפסיכי ובינאישי, מצב קוגניטיבי המתייחס לידע של המציאות הנפשית. להיות אינטימי משמעו להפוך את הפנימי ביותר של האדם לידוע, מוכר, לחלוק את גרעינו של האחר, את האמת שלו.

טיפול זוגי – עוזר או לא עוזר? - צוות על הספה

זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי

טיפול זוגי – עוזר או לא עוזר? אם חשבתם בשלב כלשהו ללכת לטיפול זוגי והחלטתם להתייעץ עם חברים ובני משפחה בנושא, בוודאי תשמעו מגוון סיפורים מאנשים שחוו בעצמם טיפול כזה ותתבלבלו עוד יותר - חלק מהזוגות יספרו כי הטיפול הזוגי "הציל" אותם ואת הזוגיות שלהם וחלק יטענו בלהט שטיפול זוגי פשוט לא עוזר.

זוגיות בימי קורונה – איך שומרים על התא הזוגי בצילו של משבר עולמי חסר תקדים? - חלק א' – אתגרי התקופה - צוות על הספה

זוגיות ומשפחה, איכות חיים

זוגיות בימי קורונה – איך שומרים על התא הזוגי בצילו של משבר עולמי חסר תקדים? - חלק א' – אתגרי התקופה משבר הקורונה והשלכותיו הבריאותיות, החברתיות והכלכליות, העצימו לאין ערוך את האתגרים העומדים בפני זוגות והביאו עמם מערכת חדשה של לחצים, איך שומרים על התא הזוגי בצילו של משבר עולמי? חלק א'






על הספה

צוות אתר על הספה, משלב אנשי מקצוע טיפוליים יחד עם אנשי אינטרנט. לכולנו, חוויה מדהימה ועם זאת כל כך שונה של טיפול פסיכולוגי. לשם כך יצרנו את "על הספה" מתוך רצון לעזור לכל מי שחש אי נוחות או קושי בחייו, למצוא את העזרה המקצועית הנכונה ולהתחיל, כבר היום, במסע לקראת איכות חיים טובה יותר.

  •    אודות על הספה
  •  [email protected]
  •  054-5690181
  •  על הספה בפייסבוק
  •    צור קשר

 אודות ועזרה


אתר על הספה מקשיב לכם על מנת לשרת אתכם טוב יותר, נשמח לקבל מכם תגובות, הערות וביקורות.
מטפלים ממליצים עלינו
אין תחליף למפגש הבינאישי. אך בימינו המפגש הראשוני מתחיל הרבה לפני ששני אנשים נפגשים פנים אל פנים
הצטרפות לאינדקס מטפלים - "על הספה" מציע לך מגוון שירותים וחבילות אטרקטיביות שיאפשרו לכם שליטה מלאה ואיכותית בתכנים שיקראו אודותכם לקוחות וקולגות

 ערוצים מומלצים


  •    פורומים בעל הספה
  •    ערוץ הוידאו של הספה
  •    כתבות בעל הספה
  •    תחומי טיפול
  •    אזור אנשי מקצוע
  •    אינדקס מדריכים
  •    טיפול פסיכולוגי מוזל
  •    לוח לקהילה המקצועית
  •    הבלוגים של על הספה

 אינדקס על הספה


  •    טיפול פסיכולוגי
  •    טיפול זוגי
  •    הדרכת הורים
  •    פיזיותרפיה
  •    קלינאית תקשורת
  •    ריפוי בעיסוק
  •    טיפול פסיכיאטרי
  •    קבוצות טיפוליות
  •    CBT

התכנים והמידע המוצגים באתר זה מספקים מידע בלבד. אין לראות בהם אבחנה ו/או חוות דעת ו/או המלצה רפואית והם אינם מהווים בשום מקרה תחליף לייעוץ עם גורם מקצועי מוסמך.
השימוש באתר או בתכניו הוא על אחריותו הבלעדית והמלאה של המשתמש. שימוש באתר ובתכניו ייחשב כהסכמה מצד המשתמש לתקנון האתר .
  כל הזכויות שמורות לאתר על הספה ©