חוגים לילדים
צוות אתר על הספה
לכו עם הילד לשיעורי ניסיון. רוב הילדים הצעירים שנמצאים עדיין בשלב חיפוש התחביב יעדיפו ללכת עם חברים וזה בסדר גמור. זה נותן תחושת שייכות וביטחון ועוזר להתגבר על חוסר הודאות לגבי מה הולך להיות, ועל שאלות כגון מי יהיה המדריך מה עושים ואיך יהיה לי.
כיצד לגשת בכלל לכל נושא החוגים? האם לעודד? לדחוף? להכריח? אולי פשוט לוותר ולהשאר פאסיביים? ומה עושים עם הילדים שכל שנה נרשמים לחוג ואחרי חודש כבר לא רוצים ללכת, מתווכחים כל שבוע מחדש והופכים לפורשים סדרתיים? בכתבה זו ננסה לענות על שאלות אלו ואחרות.
בשביל מה צריך את זה בכלל?
ראשית חשוב להבין את חשיבותם של החוגים. חוג מטרתו העשרת עולמו של הילד. החוג מהווה עבור הילד מפגש חוויתי החושף אותו לעולם תוכן ומפתח אצלו חושים וכישורים שלא יחשף אליהם במקומות אחרים. חוג אמור לפתוח את הילד לעולם תוכן אחר מזה המציע בית הספר ולהדגיש כישור כזה או אחר באופן חוויתי ואנטנסיבי יותר. החוג הוא מפגש חברתי. הילד פוגש קבוצת ילדים אחרת מזו הפוגש מדי יום בכיתה. זו קבוצת ילדים עם עניין משותף, תחביב משותף ונחשף לקשר חברתי מסוג אחר. התנסויות חברתיות מסוגים שונים הן חשובות ביותר להתפתחותו של הילד. בנוסף, חוג בו הילד נהנה ועוסק בדברים שהוא אוהב וטוב בהם, מאפשר לו תחושה של הצלחה והישג מעצם תוקף העשייה של אותו תחביב וללא מבחנים והערכות היוצרות השוואה חברתית. חוגים מסויימים הולכים ומתפתחים עם השנים להישגיים יותר ולכן בשיקולי בחירת החוג חשוב לבחון את יכולתו והמוטיבציה של הילד לעמוד גם במבחן התחרותיות ויכולתו להתמודד בקבוצה תחרותית. ילד המצליח להתמיד לאורך שנים בחוג, שהופך בעצם לתחביב או תחום עשיה, מרויח תחושת ערך. יש לו נישה משלו, הדבר שהוא שלו שהוא אוהב וטוב ולו וגם מבחין אותו מאחיו או מילדים אחרים. הדבר חשוב ותורם מאוד לערך העצמי ולדימוי עצמי חיובי.
מה לבחור?
מדי שנה מגוון החוגים ומגוון הספקים המציעים חוגים הולכת וגדלה. מעבר לחוגי הספורט, אומנות, מחול, מוסיקה המסורתיים, צומחים להם חוגי אומנויות לחימה, בישול, לגו, ועד רובוטיקה, קיפולי נייר, אנגלית לילדי הגן ועוד ועוד. זה נפלא שהמגוון רחב כל כך ומאפשר באמת לכל ילד למצוא משהו שיתחבר אליו. אבל ההצפה היא בלתי אפשרית. חשוב להציג לילד מספר חוגים שהוא יכול להשתלט על הבחירה ביניהם. לשאול אותו "איזה חוג אתה רוצה" מתוך רשימת חמישים חוגים היא שאלה בלתי אפשרית. יש ילדים שהכל מעניין אותם. הם רוצים להתסות בכל דבר. עבור אחרים- בכל דבר ימצאו דבר מה מרתיע ולכן יעדיפו פשוט להמנע. רוב הילדים מבולבלים ומוצפים וילכו עם הדבר האחרון שתציעו כי זה מה שזוכרים, או שילכו לאן שהולך החבר הטוב.
אתם מכירים את הילד שלכם ויודעים מהם כשרונותיו ותחביביו. אתם גם יודעים מה חשוב לכם כהורים. האם הילד שלכם אוהב להשתמש בגופו ומגלה נטייה ספורטיבית? האם מוסיקליות או יצירתיות הם הצדדים החזקים שלו? חוג אמור להיות כיף. הקפידו כי הילד יבחר חוג המגשים את רצונותיו שלו ולא את שלכם. הורים רבים מוצאים עצמם מאוכזבים כשהילדה לא רוצה ללבוש בגד בלט ורוד ורוצה להירשם לג'ודו או לכדורגל. וכך להיפך. תנו להם להגשים עצמם ולהתנסות. בדיוק בשביל זה יש חוגים.
ילדים הזקוקים לחוג מסויים בכדי לחזק תחום התפתחותי כלשהו, (מוטורי, שפתי וכדומה) דאגו שיהיה לו חוג נוסף שהוא בוחר רק בשביל הכיף.
מיינו עבורם את תחומי החוגים.- חוגי ספורט ומחול (חוגים שמפעילים את הגוף), חוגי אומנות ויצירה (חוגים שמפעילים את הידיים), חוגי מוסיקה, חוגי חשיבה (מחשבים, מבוכים ודרקונים, הרופא הצעיר). החליטו לכמה חוגים נראה לכם מתאים שהילד ילך והציעו לו לבחור חוג מכל תחום. בהחלטה על מספר חוגים חשוב לקחת בחשבון גם זמן פנוי שנשאר לילד לפגוש חברים, להכין שיעורי בית וגם זמן מנוחה, זמן עם עצמו ללא תכלית, זמן עם אחיו ומשפחתו. לילדים תכנית עמוסה בשעות היום. אחר הצהרים חשוב להפחית את רמת האינטנסיביות של הגירויים .
לרוב, החוג אליו מתחילים ילדים ללכת בגילאי הגן לא יהיה החוג שאיתו יתמידו לאורך שנים. הסבירות היא כי אם התחילו חוג בגיל מאוד מוקדם, בשנות בית הספר ירצו להתנסות בדברים אחרים. רוב הילדים הנהנים מחוגים מבססים את תחום הענין שלהם סביב כיתה ב'.
לכו עם הילד לשיעורי ניסיון. רוב הילדים הצעירים שנמצאים עדיין בשלב חיפוש התחביב יעדיפו ללכת עם חברים וזה בסדר גמור. זה נותן תחושת שייכות וביטחון ועוזר להתגבר על חוסר הודאות לגבי מה הולך להיות, ועל שאלות כגון מי יהיה המדריך מה עושים ואיך יהיה לי.
כמה ההורים משפיעים?
בגיל הצעיר יש להורים השפעה גדולה מאוד על בחירת החוגים. ההורים צריכים להגדיר מהו התקציב שהם יכולים להשקיע בנושא החוגים, מהן המגבלות הטכניות של הסעה, קירבה גיאוגרפית, וכדמה. וההורים הם גם המתווכים עבור הילד. ילדים רבים יטו לבחור חוגים מתחומים של תחביבי ההורים. בבית בו ההורים עסוקים רבות בספורט סביר להניח כי לפחות אחד הילדים ירצה מאוד גם הוא לעסוק בספורט. לפעמים כאשר ילד אחד הולך אחרי ההורה לאותו תחוםף, האח יטה להתרחק דוקא מתחום זה ויחפש לעצמו נישה אחרת. כאן תפקיד ההורים לאפשר את המרחב הזה ולעזור במציאת הנישה הזו שתתאים לכישורי הילד.
ההורים משפיעים מאוד גם בסבלנות ואורך הרוח שהם משקיעים בתקופת החיפושים. לכמה שיעורי ניסיון אתם מוכנים ללכת? האם אתם יכולים להרשות לעצמכם ללכת עם הילד לכמה קבוצות כדורגל ואחכ לכמה מורים לאורגנית? כמה ילדים יש לכם בגיל החוגים שצריך להסיע וללוות?
תפקיד נוסף של ההורים הוא להעריך את איכות החוג והמדריך. נכון שהמטרה היא פנאי והעשרה אבל חשוב שהמדריך הוא בעל כישורים לעבוד עם ילדים, עם סבלנות וגישה נכונה ועם ידע מספיק כדי להעביר פעילות שהיא אכן מעשירה, תורמת ומעניינת. בדקו שיש רישיון וביטוח למקום בו אתם רוכשים את החוג. חלק מהחוגים מתקיימים במתנסים או בבתי הספר אבל גם הקבלן שמפעיל את החוגים לא תמיד מקפיד על המדריכים ולא תמיד מכיר אותם היטב. בדקו את החוזה מול המפעיל לגבי ביטולים שלכם או של המדריך, מה קורה בחגים, האם יש הופעות/ שיעורים לדוגמה, האם יש ציוד או תלבושת או ביטוח שעליכם לשלם בנפרד וכדומה.
כמה לדחוף ולהתערב?
יש ילדים שהם פורשים סדרתיים. זה בסדר. במיוחד עד כיתה ב' רוב הילדים מתקשים למצוא לעצמם חוג שילכו איתו לאורך שנים. הרבה מזה עניין של אישיות. חלק קשור לתפקיד שהילד מוצא בבית מול האחים שלו. לפעמים באמת לוקח זמן עד שמוצאים את התחום והמורה והקבוצה שגורמת הרגשה מספיק טובה כדי לגרום להתמדה. מכיוון ומדובר בהשקעה כספית, עשו הסכם עם הילד, ללא כעס, שכאשר מתחיל להראות סימנים מוקדמים של פרישה, תחליטו ביחד איתו כמה שבועות אתם מוכנים להתנדנד ביחד איתו ולהמשיך לנסות ומתי מחליטים יחד שהגיע הזמן לפרוש. דאגו לסכם את תנאי הפרישה מול מנהל החוג. ואם הילד פשוט לא נהנה אל תכריחו. הציעו לו לנסות משהו אחר, בזמן שירגיש שמתאים לו. אל תתנו לו להרגיש כשלון בכל פעם שפורש. נכון שצריך לעודד התמדה אבל צריך גם איזון.
לסיכום, התיווך של ההורים בבחירת החוג, הליווי של ההורה לאורך השנה והמעורבות שמגלה בתחום העניין שהילד בחר בו משפיעים רבות על ההתמדה וההנאה של הילד בחוג. חשוב למצוא איזון עדין בין דחיפה לבין חופש, מרחב וכבוד להעדפות של הילד שיודע מה טוב בשבילו.
איך בוחרים חוג וגם מתמידים
Tikitime - להפוך ידע ועצות מקצועיים לכלים שימושיים
על המדף במחסן הבית מקופלים בגדי קרטה בצד קסדת טאיקוונדו, מקל הוקי מקצועי, ליד מגני ברכיים ואשכים, נעלי בלט, ג'ז וכדורגל.
בכל תחילת שנה הילדים מתלהבים ונרגשים, מלאי ציפייה, נרשמים לחוגים ואנחנו ההורים נדרשים לצייד אותם באבזור מקצועי מלא, כל חוג ודרישותיו. הילדים שלי פרשו עד גיל 9 מחוג ג'ז, מקפוארה, רובוטיקה, קומיקס, הוקי והרשימה עוד ארוכה מלהכיל. החוג משעמם, קשה, הילדים מרגיזים, המורה צועק, הסיבות רבות ולא רלוונטיות. השאלה היחידה הנשארת באוויר היא איך מונעים את הפרישה הבאה?
הם בקשו, התלבטו, החליטו ובחרו. התנסו ואחר כך עזבו.
קבלת החלטות. היכולת להתבונן באופן רחב על כל האפשרויות, על כל השיקולים, לעשות סדר עדיפויות, להעמיד יתרונות מול חסרונות, להקשיב לקול ההורי ולקבל החלטה.
אלו מיומנויות מורכבות שהילד נדרש להן, מיומנויות מורכבות וללא עזרתנו, ההורים, הוא יתקשה לעמוד בהן.
הכנו עבור הילדים דף זרימה שיעזור לו לעבור על פני ההתלבטויות המשמעותיות ומתוכן לבסוף לקבל את החלטה הנכונה ביותר. החלטה שתהיה מבוססת על שיקול דעת, חשיבה לא אימפולסיבית והבנת המשמעות של כל בחירה.
להורדת שאלון בחירת חוגים לחץ כאן
תהליך החשיבה עם הילד והדיון המובנה והמסודר, יעבירו לילד שלכם את ההבנה שקבלת החלטות הנו אקט רציני עם מחויבות ודרישה ללקיחת אחריות.
ובצד כל אלו, אוסיף, אדגיש ואסתייג. הדבר החשוב ביותר הוא שלילד יהייה כייף בחוג ותהייה חדוות למידה והתנסות. בהתבוננות לאחור על ההתנסויות של ילדי שלי אומר כי עצם ההתנסות והטעימה במגוון חוגים אפשר להם להכיר עצמם, מה חשוב להם ומה הם אוהבים. בדף המצורף מומלץ להשתמש כדי לעזור לילד לבחור ולדייק יותר בבחירותיו בתוך מגוון החוגים המציפים ומלהיבים.
www.tikitime.co.il
טיקיטק – ערכה לניהול זמן לילדים
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית מוסמכת מומחית בטיפול בטראומה, דיכאון, חרדה
התמחות: טיפול במבוגרים, מתבגרים והדרכת הורים; התמודדות עם משברי חיים, מתחים זוגיים ומשפחתיים, דיכאון, חרדה,
אזור בארץ: אזור השרון, כפר סבא, רעננה, הוד השרון, מטפלת אונליין
שפה: עברית, אנגלית
פסיכותרפיסטית עם ניסיון של למעלה מ-20 שנים בטיפול במבוגרים ומתבגרים סביב משברי חיים, רצון להתפתחות וצמיחה אישית, דיכאון, חרדה, קשי
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, קשיים במערכות יחסים, קשיי הסתגלות, משברי חיים, הפרעות אכילה, בעיות משפחתי
אזור בארץ: נתניה,עמק חפר
שפה: עברית,אנגלית
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בתחום הטיפול והאבחון. מקבלת מבוגרים, מתבגרים, הורים וזוגות, סביב משברי חיים, קשיים במערכות יחסים,
פסיכולוג בהתמחות קלינית
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,בעיות שינה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת השרון
שפה: עברית
אני מטפל בגישה דינמית עם כלים מעולם הCBT. אני מאמין כי לכל מטופל צריך להתאים את הגישה שמתאימה לו ולכן אני מקפיד על גמישות במהלך הת
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בטיפול מיני
התמחות: נכויות ומחלות כרוניות, בריאות הנפש, אנשים עם מוגבלות, מיניות , זהות מינית, אבל ואובדן, התמודדות עם מ
אזור בארץ: חיפה,צפון
שפה: עברית, אנגלית
עובדת סוציאלית עם התמחות קלינית ומתמחה בטיפול במיני. מנוסה בטיפול בילדים, נוער ובוגרים עם וללא מוגבלות. מטפלת במגוון מצבי חיים המז
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טיפול מיני וזוגי בהתייחסות אישית יהודית גלעדי ברגר - סקסולוגית, מטפלת מינית מוסמכת
בתכנית רדיו שהתראיינתי כסקסולוגית ומטפלת זוגית, נשאלתי: אם תבוא אליך אישה ותאמר: אינני יכולה לחיות איתו יותר, אנחנו כל הזמן רבים, וגם יחסי מין כבר אין לנו, החיים הפכו גיהינום... האם להתגרש? מה תייעצי לה?
הילד סובל מהרטבה? מה אפשר לעשות ? צוות על הספה
רוב הילדים נגמלים מהרטבת לילה עד גיל חמש, אך אחוז בני החמש שטרם רכשו שליטה על הרטבת הלילה גבוה יותר ממה שנהוג לחשוב ועומד על 15-20%.
על הקשר בין דיכאון למיניות צוות על הספה
בתקופה הנוכחית, שבה נדמה כאילו האנושות כולה נמצאת בדכדוך ובחוסר אנרגיה כתוצאה ממשבר הקורונה והסגרים המתמשכים, חשוב לנו במיוחד לשפוך אור על מושג הדיכאון ולדבר על אחת ההשפעות הפחות מדוברות שלו – פגיעה בחשק ובתפקוד המיני.
הפינוק ועונשו- לגדל ילד אומלל רועי אזולאי
בכול בית ולכול זוג הורים ישנה את הדרך שלהם לחנך את ילדיהם, אך על דבר אחד אין עורערין - חינוך באמצעות פינוק מוביל להתפתחות נפשית והתנהגותית קשה וכי ילד שגדל על טהרת הפינוק יגדל להיות אומלל.