פסיכולוגיה של דור ה Z
צוות אתר על הספה
אם אתם רוצים לתקשר היטב עם דור ה Z ולהצליח להעביר לו מסרים אפקטיביים אתם מוכרחים לעשות שימוש באמצעים דיגיטליים ולשמור על קצב מהיר
ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, שקצבה הוכפל בעשרות מונים בשנים האחרונות, יצרה פער ממשי בין ילדי דור ה Z , שנמצאים כעט בשנות השלושים לחייהם ובין המבוגרים המשמעותיים בחייהם – הורים, עמיתים לעבודה, חברים ומנהלים.
במאמר זה ננסה לשפוך מעט אור על מאפייני הדור הייחודי הזה, הדרכים בהם הוא בא לידי ביטוי ואיך בכל זאת ניתן להבין את הפסיכולוגיה של דור ה Z.
מיהם דור ה Z?
מדובר באנשים שנולדו בין סוף שנות התשעים (1995 לערך) לבין 2010.
בשנת 2024 בני הדור כוללים 2 מיליארד אנשים ברחבי העולם. במדינות אפריקה ודרום אסיה הם מהווים למעלה מ 30% מהאוכלוסייה ואילו באירופה וארה"ב משקלם הוא כ-20% מהאוכלוסייה הכללית.
מבחינת מאפיינים סוציו-אקונומיים בני דור ה Z מגוונים יותר מבחינה אתנית, משכילים ואמידים יותר מבני הדורות הקודמים ובעלי אחוז גבוה יותר של אנשים שבחרו בתעסוקה עצמאית.
איך נראים החיים של בני דור ה Z?
חייהם של בני הדור הזה, בישראל ובעולם, שונים בתכלית מאלו של הוריהם ויש להם מספר מאפיינים ייחודיים:
1. תנודתיות תעסוקתית – אם בעבר, שאיפתה של כל אם היתה לראות את ילדיה מקבלים קביעות בעבודה ונהנים יציבות תעסוקתית, העובדים הצעירים של היום ממש לא מחפשים את היציבות הזו. הערכים התעסוקתיים שמובילים אותם הם ערכים של שינוי, הגשמה, התקדמות אישית והתחדשות והם נוטים לעסוק במספר דברים במקביל ולא להתחייב למקום עבודה או אפילו למקצוע אחד.
2. שאיפה להגשמה עצמית – זהו ערך מרכזי בחייהם של בני דור ה Z, שלא מוכנים להתמסר עוד לציפיות הסביבה החברתית ונחושים למצוא את הדרך הייחודית שתעניק להם תחושת סיפוק והגשמה. או במילים אחרות – הם רוצים ליהנות מהחיים ולא רק לעבוד ולגדל ילדים.
מאפיינים פסיכולוגיים של בני דור ה Z
מחקרים שנערכו בנושא מראים כי מדובר, אכן, במאפיינים שונים מאלו של בני הדור המבוגר יותר. הצעירים מראים רמות גבוהות יותר של מודעות רגשית ביחס למבוגרים ומראים נכונות לנהוג בכנות רבה יותר מזו שהיתה מקובלת בדורות קודמים.
הם מעורבים יותר חברתית ומראים אכפתיות גבוהה לסוגיות גלובליות כמו שינוי האקלים.
כמו כן, הצעירים מראים רמה גבוהה יותר של ידידותיות פמיליארית ולא מצייתים לקודים קודמים של ריחוק חברתי. כתוצאה מכך, יש להם ביטחון חברתי גבוה יותר משל הוריהם.
בצד החיובי פחות - קשה להם עם התחייבות מכל סוג, דבר שמוביל לחוסר יציבות מובנה בעולמות התעסוקה ולא פעם גם בחיי המשפחה האישיים, הם ממעטים לקחת אחריות, בעיקר בעבודה ועבודתם לא פעם מרושלת ושטחית.
מדוע הפסיכולוגיה של בני דור ה Z שונה מזו של דורות קודמים?
ילדי הדור, גדלו בסוף שנות התשעים ותחילת שנות האלפיים, תקופה בה תופעה חדשה יחסית היתה בעיצומה - הורים השמים את הילדים וצרכיהם במרכז החיים.
הם צמחו במערכות עוטפות ששמרו עליהם ועודדו אותם להביא את עצמם לידי ביטוי באופן אותנטי, דבר שבאופן טבעי הם מבקשים להמשיך לעשות גם בבגרותם.
מערכות היחסים האופייניות שלהם הם הוריהם ומוריהם, היו מערכות יחסים של בטחון וקרבה ואת המערכות הללו הם מנסים לשעתק לתוך עולם העבודה והמשפחה ושואפים למערכת יחסים רגשית וקרובה עם מנהלים ועמיתים.
יחד עם זאת, חשוב לזכור כי לצד ערכים של שותפות ועבודה בצוות, הכלים המעשיים שעומדים לרשותם בתחומים הללו היו מוגבלים, לכל אורך הדרך, מאחר וזהו למעשה הדור הראשון שגדל אל תוך עולם של רשתות חברתיות ותקשורת דיגיטלית בעיקר.
לכן, לא פעם אנו רואים קושי וסרבול חברתי מסוים, על אף הרצון הגבוה במעורבות ובביטחון חברתי.
מה עלינו לעשות כהורים ומנהלים של בני דור ה Z
אחרי שהבנו את הסיבות שיצרו את המאפיינים הייחודיים של בני דור ה Z, ננסה להבין כיצד כדאי לנהוג ולאילו דברים חשוב לשים לב באינטראקציה עם הצעירים.
1. הימנעו מהשוואות – נכון. בתקופתכם הדברים נראו אחרת אבל אלו המאפיינים והערכים שמובילים את הפסיכולוגיה של בני ה Z והשוואות לרעתם לא יקדמו את התקשורת.
2. עשו שימוש בטכנולוגיה מותאמת – לא לחינם מכונה דור ה Z בשם "הדור הדיגיטלי" ואלו הם למעשה, הילדים הראשונים שנולדו בעידן האינטרנט. הם שוחים ברשת ומתנהלים באמצעותה בכל תחומי החיים, המקצועיים והאישיים גם יחד. אם אתם רוצים לתקשר היטב עם דור ה Z ולהצליח להעביר לו מסרים אפקטיביים, אתם מוכרחים לעשות שימוש באמצעים דיגיטליים ולשמור על קצב מהיר ועל דינמיות.
3. הציבו גבולות וכללים ברורים – כפי שכתבנו קודם, מדובר באנשים שגדלו כשהם במרכז ולא פעם מתקשים בעמידה בגבולות כמו דד-ליינים בעבודה.
המדיות החברתיות, בהן התנהלו כל חייהם, לימדו אותם כלים חברתיים מוגבלים וחלשים יחסית ולכן הם זקוקים לתיאום ציפיות ברור ולכללים בהירים שיעזרו להם להתנהל.
לסיכום, דור ה-Z, שנולד בין אמצע שנות ה-90 לשנות ה-2010 המוקדמות, מתאפיין בפסיכולוגיה ייחודית המושפעת מהתפתחויות טכנולוגיות מהירות וחשיפה מוקדמת למדיה דיגיטלית. חשוב גם לציין כי דור זה מדגיש את ערך האותנטיות והקבלה העצמית, ומחפש מסגרות עבודה וגישה לחיים המאפשרות גמישות, משמעות אישית ואיזון בין עבודה לחיים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסט , מטפל זוגי ומשפחתי מוסמך
התמחות: התמכרויות,בריאות הנפש,חרדה ,דיכאון,בעיות במיניות,בעיות משפחתיות ,פוסט טראומה,הדרכת הורים,משברי חיים,
אזור בארץ: מודיעין, מכבים רעות
שפה: עברית
פסיכותרפיסט קליני, מטפל זוגי ומשפחתי מוסמך, בעל ניסיון רב בטיפול בילדים, מתבגרים, המתמודדים עם חרדות, התמכרויות, מצבי רוח, נפגעי א
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית, חוקרת לתואר ד"ר, Ph.D, מאוניבר
התמחות: חרדה, דיכאון, CBT, הנעת תהליכי שינוי, משברי חיים, טיפול זוגי, משפחה וזוגיות, בריאות הנפש, טראומה, או
אזור בארץ: שרון,הוד השרון, פתח תקווה, כפר סבא, טיפול אונליין
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים, נוער וילדים שהתמודדו עם מצבי משבר בחייהם, חרדות מסוגים שונים, קשיים רגשיים, חרדות, דכאון, טר
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, קשיי הסתגלות, פוסט טראומה, OCD, שינויים ומשברי חיים, קשיים בתחום החברתי ו
אזור בארץ: עמק חפר, נתניה, חדרה, אזור השרון
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מומחית ומדריכה בטיפול ובאבחון. מטפלת במבוגרים בגישה פסיכודינאמית, תוך התבוננות רחבה על האדם וחייו. משלבת עקרונות
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
משפחה ואינטרנט- אויב או אוהב? הילה שבורון
המשפחה הפוסט מודרנית, תולדת המאה ה 20, מאופיינת ב "שבריריות מבנית" וקיומה קשור בנכונותם של הפרטים לחיות במסגרות המשפחתיות שיצרו. מצד שני, האינטרנט ההופך את העולם לכפר גלובלי עלול לפגוע בתקשורת האינטימית בתוך המשפחה
חשיבות מיקום הילד במשפחה נירה גבאי
הגיעה להדרכת הורים יעל (השמות בדויים), אימא לשלושה ילדים: אדם בן 10, גל בן 8, ואפרת בת 4. במצב של יאוש וחוסר אונים. הבן האמצעי שלה גל בן 8, ממש לא מתנהג יפה בבית הספר, מפריע למהלך התקין של השיעורים וגם לעיתים נוהג באלימות בהפסקות.
שילוב הפנטזיה במציאות - היועץ כפסיכותרפיסט ד"ר דניאלה קרמר-מור
סטודנטים רבים בוחרים ללמוד ייעוץ חינוכי כברירת מחדל, לאחר שתקוותיהם להיות פסיכולוגים קליניים או פסיכותרפיסטים מתנפצות. עבור מרביתם הבחירה במסגרת חינוכית היא פשרה
הדימוי ועצמי צוות על הספה
'דימוי עצמי' – צמד מילים שמקפל בתוכו את כל התכונות והמחשבות שאדם מייחס כלפי עצמו. הדימוי העצמי הוא לרוב דינאמי ועשוי להשתנות באמצעות תהליכים שונים, גם לאחר שהתגבש אי שם בשנות ההתבגרות.