חרדה חברתית אצל ילדים ובני נוער
מור גולן, פסיכולוגית
החרדה החברתית נוטה לא להיעלם עם הזמן, אלא להתקבע בבגרות, ויש לה השלכות על מציאת עבודה, הגשמה עצמית בלימודים וכמובן בתהליך היכרות עם בן / בת זוג. אצל תמר ולירן מתפתח במשך הזמן אמונות שליליות לגבי עצמם ויכולותיהם, וככל שהם מסתגרים בתוך עצמם, תחושת הערך העצמי שלהם יורדת יותר ויותר.
תמר לומדת בכיתה ד', היא תלמידה טובה ונעימה. המורים תמיד אומרים עליה שהיא "ביישנית" ו"נחבאת אל הכלים". תמר מגיעה כל יום לבית הספר, יושבת בשקט בשיעורים, וכאשר המורה שואלת שאלה, היא אף פעם לא מצביעה, למרות שהיא יודעת את התשובה. בהפסקה, תמר יוצאת לחצר, אך תמיד משחקת רק עם חברה אחת, ושתיהן עמדות מרוחקות משאר הבנות בכיתה. תמר לא מוכנה ללכת לאף מקום לבד, אלא רק בליווי של הוריה או אחותה הגדולה. היא נמנעת מלדבר או לבקש דבר מה מהמוכרת בחנות הבגדים או בסופר, לוחשת לאמה מה היא רוצה והיא מבקשת במקומה. השנה, תמר החלה גם ללכת לצופים, אך גם שם, תמר מעדיפה להקשיב ולא משתתפת פעילה בהפעלות.
בתוך תוכה, תמר התרגלה לחשוב "אולי אני אטעה? אולי אגיד איזו שטות? ואז כל הילדים יצחקו עליי?" ייתכן שהמחשבות הללו כל כך אוטומטיות ומופנמות, עד כי תמר לא שמה לב אליהן, היא כבר פשוט התרגלה להימנע מלדבר, להשתתף או ליזום.
חרדה חברתית אצל בני נוער
בגיל ההתבגרות, חרדה חברתית יכולה לבוא לידי ביטוי באופן שונה: לירן הוא בחור בן 16. הוא לומד בכיתה י"א, אך בפועל, הוא מבלה את רוב ימיו בבית, בחדרו, ונעדר רבות מבית הספר. מאז שהוא זוכר את עצמו, נחשב לביישן, ותמיד כתבו לו המורים "מים שקטים חודרים עמוק". למרות שלירן אובחן כמחונן, ציוניו בשנה האחרונה התדרדרו מאוד, הוא מסרב להגיע לבית הספר, ויושב כמעט כל שעות היום (והלילה!) על המחשב.
הוריו כועסים עליו, מאוכזבים מאוד ודואגים לו, אך אינם מצליחים לשכנע אותו ללכת ללימודים. במשך שנות ילדותו, היו ללירן חברים בבית הספר, אך בשנים האחרונות, לירן מרגיש שהוא "לא מוצא את עצמו" כשלכולם יש חברות וידידות. בתוך תוכו, לירן מפחד שהוא משעמם ולא נראה טוב והבנות בכיתתו מעדיפות לדבר עם חבריו. דווקא באינטרנט, ללירן יש חברים רבים, הוא מרגיש איתם בנוח ולא מבין למה בכלל הוא צריך ללכת לבית הספר.
מה משותף לתמר ולירן? שניהם סובלים מחרדה חברתית.
מהי חרדה חברתית?
חרדה חברתית עלולה לגרום לטווח רחב של קשיים ומגבלות, אך המשותף לכולם הוא שהם גורמים לפגיעה משמעותית בתפקוד. למרות דרגות החומרה השונות זו מזו, גם תמר וגם לירן אינם מצליחים לממש את הפוטנציאל שלהם, הן מבחינה חברתית והן מבחינה לימודית. הם הולכים ומסתגרים ובמשך הזמן יהפכו יותר ויותר חרדים מפני כל אינטראקציה חברתית. פעמים רבות, ההורים והחברות הקרובות הופכים ל"שליחים" ומדברים בשם תמר, החוששת לדבר. כך, תמר תמשיך להימנע ולא תתמודד עם הפחד לדבר עם אחרים וזרים.
הפיכת ההורים ל"שליחים" מהווה תמרור אזהרה עבורכם, ההורים. הדבר מעיד כי ילדכם חושש לבטא את עצמו מול אחרים וכי למעשה תפקודו העצמאי נפגע. כך גם לא מתאפשר לו ביטוי ייחודי אישי והוא מסתפק ב"שליחים", שידברו בשמו ויעשו במקומו.
חרדה חברתית מועצמת ומחמירה לרוב בגיל ההתבגרות, תקופה בה הפן החברתי הוא המשמעותי ביותר. בגיל ההתבגרות תמרורי האזהרה עלולים להיות בולטים יותר, כגון הימנעות מהגעה סדירה לביה"ס, הסתגרות בבית ואף בחדר האישי שעות רבות, יצירת עולם חברתי באינטרנט, אשר מהווה אלטרנטיבה להתמודדות פנים מול פנים עם הקשיים החברתיים בביה"ס.
החרדה החברתית נוטה לא להיעלם עם הזמן, אלא להתקבע בבגרות, ויש לה השלכות על מציאת עבודה, הגשמה עצמית בלימודים וכמובן בתהליך היכרות עם בן / בת זוג. אצל תמר ולירן מתפתח במשך הזמן אמונות שליליות לגבי עצמם ויכולותיהם, וככל שהם מסתגרים בתוך עצמם, תחושת הערך העצמי שלהם יורדת יותר ויותר.
כיצד ניתן לטפל ולהתמודד עם חרדה חברתית?
ראשית, כהורים חשוב מאוד לשים לב לקשיים אלו ולפנות לייעוץ והערכה מקצועית מוקדם ככל האפשר, על מנת שלא ליצור מעגל שלילי של כישלונות ותת הישגים.
טיפול מקצועי בחרדה חברתית, אינו מכוון להפוך את לירן ל"מסמר הערב", או את תמר ל"מלכת הכיתה", אך יאפשר להם לממש ולהגשים את יכולותיהם ושאיפותיהם. טיפול מסוג זה מתמקד בשיפור הדרגתי של התפקוד, ע"י יצירת "מדרג חשיפות" והתמודדויות עם האינטראקציות המלחיצות את הילד (מתחילים מהקל אל הכבד).
יצירת הקשר בין המטפל למטופל, יהווה דוגמא לקשרים אחרים בחייו של הילד, ויאפשר לילד אמצעי תרגול, להתמודדות עם קשיים בביטוי עצמי ונקיטת יוזמה ועצמאות.
עם התקדמות הטיפול, האמון והקשר המיטיב שנוצר בין הילד למטופל והירידה ברמות החרדה, יביאו לכך שהילד יהיה מסוגל להתמודד טוב יותר עם סיטואציות חברתיות מחיי היומיום ולהמנע מהן פחות. במקביל, הטיפול מאפשר לילד להיות מודע יותר למחשבות והאמונות השליליות על עצמו, אשר מזינות את החרדה החברתית. ככל שייאספו חוויות של הצלחה במהלך הטיפול, כך אמונות שליליות אלה ישתנו לתחושה של מסוגלות ויכולת.
אין לתאר את תחושת הסיפוק של הילד, כאשר הוא מצליח ליזום פגישה עם חבר, לדבר בכיתה, להזמין קפה ממלצר ללא עזרת "שליחים", להתחיל ללמוד שיעורי נהיגה או לחזור להגעה סדירה לבית הספר.
איך מטפלים בחרדה חברתית אצל ילדים ומתבגרים?
מטרת הטיפולים בחרדה חברתית אצל ילדים ומתבגרים היא הפחתת חרדה יומיומית אצל הילד על מנת שיוכל להתמודד ברמה היומיומית עם אתגרים בבית הספר ובמסגרות החברתיות השונות.
לטובת זה קיימים מגוון גדול של טיפולים מסוגים שונים שנמצאו אפקטיבים לטיפול בחרדות. החל טיפולים התנהגותיים כגון CBT, טיפולים פסיכותרפיים, EMDR ועוד.
טיפולים אלה מעניקים לבני הנוער כלים להתמודדות הקשה עם החרדות בעזרת טיפולים ממושכים יכולים להביא לעליה באיכות החיים של הילד והמתבגר.
רוצים לדעת עוד על חרדה חברתית? לחצו כאן
מור גולן, פסיכולוגית M.A.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית בכירה, MA
התמחות: חרדה, דיכאון, סטרס, OCD, חוסר סיפוק, תקיעות במימוש עצמי, קשיים ביחסים, ליווי בהריון ובהורות, סוגיות
אזור בארץ: רמת השרון, הרצליה, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
מתמחה בטיפול בחרדה ובדיכאון. בעלת ניסיון רב בטיפול בנשים. משלבת שיח המביא לתובנה מעמיקה(גישה פסיכודינמית) עם טכניקות של CBT -בכדי
טיפול זוגי, טיפול רגשי והדרכות הורים
התמחות: טיפול זוגי, טיפול רגשי פרטני פסיכודינאמי והתנהגותי, והדרכות הורים.
אזור בארץ: אזור סובב כנרת, עמק הירדן, טבריה, מטפלת אונליין
שפה: עברית
הטיפול עבור אנשים החווים משבר בחיים האישיים, הזוגיים ו/או המשפחתיים. אנו נחפש אחר הגורמים המודעים והלא מודעים אשר משמרים את המצו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
תיאוריית ההתקשרות צוות אתר על הספה
תיאורית ההתקשרות שעסקה בראשיתה בקשר הרגשי בין הפעוט למטפל בו, הורחבה כמתארת מאפיינים של קשרים בין אישיים בבגרות בכלל וקשרים אינטימיים בפרט, כנגזרים מדפוסי ההתקשרות.
גישור וייעוץ זוגי - פירוט הטיפולים האפשריים, ואופן הבחירה ביניהם צוות על הספה
מחפשים מידע על גישור וייעוץ זוגי? בעמוד זה תמצאו מידע על טיפול המיועד למשברים בזוגיות או לגירושין, מתי כדאי לפנות לייעוץ זוגי, בחירת סוג הטיפול המתאים, ועוד. לקריאה >>
יום המשפחה - מה נשאר מיום האם המיתולוגי צוות אתר על הספה
יום האם המקורי עסק בעיקר בהודיה. ביכולת של הילדים לראות ליום אחד כמה עושים עבורם, לא לקחת כמובן מאליו את נוכחותה של האם ואת כל העבודה והמחשבה שמשקיעה בילדיה.