איך ילדים מביעים רגשות דרך משחקים?
צוות אתר על הספה
משחקים מעודדים שיתוף פעולה ומלמדים ילדים לכבד חוקים ולפתח שליטה עצמית בדחפים
במרבית המקרים מדובר במשחקים ספונטניים, אותם משחקים הילדים באופן טבעי. יחד עם זאת, מטרת מאמר זה היא לגרום לכם, הורים ומחנכים, להבין כיצד תוכלו לעשות שימוש במשחק יזום כדי לברר ולעבד רגשות עם הילדים וכדי לחזק יכולות וכישורים ספציפיים.
משחקי תפקידים לפיתוח אמפתיה
משחקי תפקידים הם כלי יעיל במיוחד לפיתוח אמפתיה אצל ילדים והם עושים שימוש בכלי זה באופן טבעי, במגוון סיטואציות חברתיות ומגיל צעיר מאוד. אחד המשחקים המומלצים, שמבוגרים יכולים ליזום, הוא "הובלה בעיניים עצומות" - שבו ילד אחד מוביל את חברו, שעיניו עצומות, במסלול מכשולים. משחק זה מחייב את המוביל להרגיש ולהבין לעומק את העולם מנקודת מבטו של האחר ולפתח רגישות כלפיו. משחקים כאלה מאפשרים לילדים לחוות מגוון רגשות ומצבים, לפתח מיומנויות חברתיות ולאמץ נקודות מבט שונות על המצב.
משחקי תפקידים קבוצתיים מעמיקים את הגיבוש, מחזקים את תחושת ה"ביחד", מעודדים שיתוף פעולה ומלמדים את הילדים לפתח סבלנות ושליטה עצמית. גם כאשר מדובר במשחקים תחרותיים, הם מחזקים את יכולת ההתמודדות עם תסכול והפסד ומסייעים לפיתוח חוסן נפשי החיוני להתמודדות עם אתגרי החיים.
חיזוק יכולת הוויסות הרגשי דרך משחקי פנטומימה
משחקי פנטומימה הם כלי יעיל לסיוע בוויסות רגשי אצל ילדים, במיוחד כאשר הם מתקשים להביע את עצמם מילולית בעקבות גילם הצעיר או בגלל בעיות תקשורת. משחקי פנטומימה מאפשרים לילדים להעביר מסרים רגשיים באמצעות שפת גוף ותנועה, שלעיתים פשוטה עבורם יותר משימוש במילים, בזכות הממד הקומי והמשעשע שלה. הורים ואנשי צוות חינוכי יכולים אף הם להשתמש בפנטומימה ככלי משחק משפחתי או כיתתי, המאפשר הבעת רגשות כמו כעס, עצב או שמחה ובכך לחזק את יכולתם של הילדים לזהות ולהבין רגשות שונים – של עצמם ושל אחרים.
השפעת משחקים על היכולת לפתרון קונפליקטים
משחקים היוו, מאז ומתמיד, כלי יעיל לפיתוח מיומנויות של פתרון קונפליקטים אצל ילדים.
קונפליקט שעולה במשחק תפקידים, נתפס כפחות מאיים וסביבת המשחק נתפסת כסביבה בטוחה ומבוקרת, בה ניתן להתנסות ולהתאמן בפיתוח אסטרטגיות יעילות לפתרון בעיות ולשיפור כישורי התקשורת.
משחקים חברתיים ומשחקי שיתוף פעולה מעודדים ילדים לחשוב באופן יצירתי, לשקול נקודות מבט שונות ולמצוא פתרונות משותפים ומוסכמים, משחקי לוח ומשחקי חשיבה מפתחים יכולות אסטרטגיות וחשיבה ביקורתית, החיוניות לפתרון בעיות.
דרך המשחק, ילדים לומדים להקשיב לאחרים, להביע את דעתם בכבוד ולפתור מחלוקות בצורה בונה.
פיתוח שליטה עצמית באמצעות משחק
משחק חברתי מסייע לפיתוח שליטה עצמית בקרב ילדים, מיומנות חיונית להתפתחות רגשית וחברתית תקינה. משחקים מאפשרים לילדים לתרגל שליטה עצמית בסביבה בטוחה, תוך למידה על ההבדל בין כעס טבעי ומסתגל לזעם הרסני. באמצעות משחקים אלה, ילדים לומדים לזהות רגשות, לווסת תגובות, ולפתח אסטרטגיות להתמודדות עם תסכול וכעס.
משחקים מאפשרים לילדים לתרגל דחיית סיפוקים ולקבל החלטות מושכלות לאור הסיטואציה.
תרגול חוזר של פעולות במשחק מפתח שליטה עצמית גופנית וקואורדינציה, המחזקות את הביטחון העצמי.
משחקי תורות מלמדים סבלנות ויכולת המתנה, מיומנויות חיוניות לשליטה עצמית.
דיון על אסטרטגיות במשחק, מסייע לילדים להעביר את כישורי השליטה העצמית לחיי היומיום.
משחקי תפקידים לשיפור תקשורת בין אישית
משחקי תפקידים מהווים כלי יעיל לשיפור מיומנויות של תקשורת בין-אישית, במיוחד בקרב בני נוער בחטיבת הביניים. באמצעות משחקים אלה, הילדים מפתחים יכולות חיוניות כמו הקשבה פעילה, תקשורת ברורה, ופתרון בעיות משותף. המשחקים מאפשרים להם להתנסות במגוון מצבים חברתיים בסביבה בטוחה, ובכך לשפר את יכולתם ליצור קשרים חיוביים ולהתמודד עם לחץ חברתי. המשחקים מעודדים שימוש במטא-קומוניקציה, המסייעת בפיתוח יכולות שיח וכישורים חברתיים הדרושים בגיל הבגרות הצעירה. בנוסף, המשחק המשותף מעשיר את אוצר המילים ואת יכולת הביטוי ומלמד את הילדים להתאים את סגנון הדיבור שלהם למצבים חברתיים שונים.
חיזוק כישורים חברתיים באמצעות משחק
משחקים מהווים כלי יעיל לפיתוח וחיזוק כישורים חברתיים אצל ילדים. באמצעות משחק חווייתי עם ילדים אחרים, הם לומדים ליצור קשר עין, לפתח תשומת לב למרחב האישי והפרטי של כל אדם, ולתקשר באופן ברור ואפקטיבי עם אחרים. משחקי תפקידים, כפי שראינו, מאפשרים לילדים להתנסות במגוון מצבים חברתיים, לפתח אמפתיה ולהבין דינמיקה חברתית מורכבת.
משחקים מעודדים שיתוף פעולה ומלמדים ילדים לכבד חוקים ולפתח שליטה עצמית בדחפים (לדוגמה היכולת לעמוד בתור ולחכות מבלי להתפרץ), שיחות ספונטניות על רגשות המתפתחות במהלך המשחק, מפתחות אמפתיה ומסייעות לילדים ללמוד כיצד להגיב בצורה מותאמת במצבים חברתיים שונים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג רפואי מומחה
התמחות: CBT וטיפול מבוסס מיינדפולנס ברמה״ש ובת״א.
התמחות בהפרעות חרדה, כאב כרוני ובקשיים שמתבטאים במפגש בי
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון, רעננה
שפה: עברית, אנגלית
טיפול פסיכולוגי ממוקד בהפרעות חרדה, כאב וסומטיזציה במבוגרים ובני נוער. טיפול באנשים המתמודדים עם מצבים רפואיים, ניסיון רב עם בני ה
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת.
התמחות: מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, בעלת ניסיון רב בעבודה עם זוגות, משפחות ויחידים. משלבת בין גישות מגוונות
אזור בארץ: אריאל, פתח תקווה, אזור המרכז, הוד השרון, אזור השומרון
שפה: עברית
מומחיות וניסיון קליני רב שנים בטיפול אישי, זוגי ומשפחתי. משלבת גישות מקצועיות בהתאם לצורך. ועבודה על יחסים. מניסיוני,טיפול טוב מאפ
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הילד סובל מהרטבה? מה אפשר לעשות ? צוות על הספה
רוב הילדים נגמלים מהרטבת לילה עד גיל חמש, אך אחוז בני החמש שטרם רכשו שליטה על הרטבת הלילה גבוה יותר ממה שנהוג לחשוב ועומד על 15-20%.
אתגר ההורות בגיל ההתבגרות צוות אתר על הספה
הורים רבים למתבגרים מתארים את החיים כשדה קרב נוקב, מייגע ואפילו מייאש. הם מנסים בכל דרך אפשרית להגיע ללידיהם, להיות להם למשענת, לעזר, בגיל ההתבגרות, בתקופה הקשה, אך הם נהדפים שוב ושוב.
החופש הגדול עומד להסתיים – מהם הקשיים של ילדים בחזרה לשגרת הלימודים? צוות על הספה
החזרה מחופש לשגרה ומחויבות קשה לכולנו, וקשה בעיקר לילדים שטרם רכשו את המיומנות המאפשרת מעברים חלקים בין שלבים שונים בחיים. הילדים, נהנו מחודשיים של שחרור רסן, מתקשים לחזור "ולאסוף" את עצמם לקראת שנת לימודים החדשה
דימוי עצמי נמוך צוות על הספה
אני סתם מכוער, אני תלמידה גרועה, לי אין סיכוי להתקדם בעבודה, היא לא תרצה בי בחיים... אם יצא לכם לומר לעצמכם משפטים המבוססים על ראיית עצמכם כפחותי ערך, אם בנוסף לכך אתם חוששים מכישלון או מהצלחה, - ייתכן שאתם סובלים מדימוי עצמי נמוך. מה הוא דימוי עצמי נמוך וכיצד ניתן לטפל בכך?