מהו אבחון פסיכודידקטי?
אבחון המשלב את האבחון הדידקטי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
הבנה מקיפה שלוקחת בחשבון את מצבו הרגשי נפשי של התלמיד תאפשר בנית תכנית טיפול והתאמת מסגרת חינוכית טובה יותר.
מטרת האבחון המשולב היא לבדוק את יכולותיו של הילד מבחינה לימודית, אקדמית. היכולות הנבדקות מגוונות- יכולת שכלית (הערכת אינטליגנציה, IQ), יכולות למידה (איתור לקויות וקשיי למידה), וכן יכולות רגשיות והתנהגותיות המשפיעות על הילד ועם ביצועיו בתחום הלימודי. כמובן שלצד הקשיים מאותרים כוחות שיסייעו לילד ולצוות המטפל בבניית אסטרטגיות למידה.
כך למשל, כאשר האינטליגנציה תקינה ועדין מראה ילד פער בין רמת ביצועיו בלימודים לאלו של בני גילו, מתעורר החשד לקיומן של לקויות למידה.
הפניה לאבחון פסיכודידקטי
הפנית הילד לאבחון פסיכודידקטי יכולה להיעשות על ידי אחד המורים או הצוות החינוכי, או על ידי ההורים. ההפניה תעשה במקרים בהם קיים פער בין ביצועיו של הילד בלימודים מול הביצועים המצופים ממנו בהתאם לגילו, תרבותו והרקע ממנו מגיע.
מקרים נוספים בהם מפנים לאבחון פסיכודידקטי הם מקרים בהם הילד מראה קשיים רגשיים והתנהגותיים, או כאשר ישנה שאלה לגבי התאמת המסגרת החינוכית, כאשר יש חשד לאינטליגנציה נמוכה מהממוצע. כמו כן, כאשר יש קושי לערוך אבחון דידקטי – כאשר הילד לא קורא או כותב, מתקשה בביצוע מטלות האבחון הדידקטי, האבחון המשולב, קרי, אבחון פסיכודידקטי יכול לשפוך אור על הגורמים לקושי זה.
במקרים בהם הקושי לבצע את האבחון הדידקטי נובע מחשד להפרעת קשב וריכוז – יש לערוך אבחון קשב וריכוז, שהוא אבחון שונה מאבחון פסיכודידקטי.
מה כולל האבחון הפסיכודידקטי?
בשלב הראשון באבחון, המאבחן יאסוף מידע על הנבדק- מהילד עצמו (תלוי בגיל וביכולות התקשורתיות שלו), מהצוות החינוכי ומההורים. לאחר קבלת תמונה כללית ורקע, יעבור הילד סדרה של מטלות ומבחנים, אשר ההרכב שלהם קבוע, ושבאים לבדוק יכולות חשיבה, פתרון בעיות, קריאה, חשבון, מודעות פונולוגית, תפישה חזותית, יכולות גרפו-מוטוריות, יכולות התמודדות עם מצבים רגשיים שונים, אינטליגנציה, ואת עולמו הרגשי של הנבדק.
לאחר שלב זה יגבש המאבחן מסקנות והמלצות להמשך. במידה ואותרו באבחון לקויות למידה, ההמלצות יכללו את ההתאמות הנדרשות לנבדק מהמסגרת החינוכית, על פי הנחיות משרד החינוך.
מי מוסמך לערוך אבחון פסיכודידקטי?
ניתן לחלק את ביצוע האבחון לשני חלקים ולשני מאבחנים- המאבחן הדידקטי יערוך את החלק הדידקטי ופסיכולוגי יערוך את מבחני האינטליגנציה ואת החלק הפסיכולוגי. כמו כן פסיכולוג מורשה, יכול לערוך את שני חלקי האבחון, במידה ועבר את הכשרה המתאימה.
סוגי אבחונים
אבחון דידקטי
אבחון שמטרתו לאתר קשיי למידה או לקויות למידה אצל ילד או אדם אשר עשויים להשפיע על יכולותיו וביצועיו בתחום הלימודי. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה ומאתר מקרים של לקויות למידה שונות.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון המשלב של החלק הדידקטי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכולוגי מעמיק שמטרתו לאתר כוחות ואתגרים נפשיים ורגשיים. מטרתו לשפוך אור על המקור לשינויים בהתנהגות ובתפקוד של ילד או אדם, להעריך מבנה אישיותי. כמו כן בודק אבחון זה אינטליגנציה ותוצאותיו מאפשרות הסקת מסקנות של השילוב בין קוגניציה לכוחות נפשיים.
אבחון התפתחותי
נעשה על ידי פסיכולוגים התפתחותיים או פסיכולוג קליני של הילד. מטרת האבחון לבחון את תפקוד הילד בהתאם לגילו הכרונולוגי בכל תחומי ההתפתחות ולאתר האם קיימים עיכובים בהתפתחות באחד או יותר מתחומי ההתפתחות.
אבחון קשב וריכוז
קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז. חלקם נשענים ראיונות ועל תצפיות ודיווח עצמי של המשפחה ושל המאובחן עצמו וחלקם אבחונים ממוחשבים. מטרת האבחון להבין מהו הרקע לקשיי הלמידה של הילד או האדם ולאתר את דרכי ההתערבות היעילות ביותר עבורו.
אבחון מסוגלות הורית
אבחון מסוגלות הורית הוא אבחון רחב היקף, אשר נערך במקרים בהם עולות שאלות בנוגע ליכולות של הורה לתפקד כהורה, באופן סביר ומספק, ביחס לצרכים של ילדיו. אבחון מסוגלות הורית הוא על פי רוב רחב היקף, ונערך על ידי פסיכולוג קליני.
אבחונים נוספים
קיימים סוגים נוספים של אבחונים למטרות שונות- הערכה התפתחותית, אבחון להערכת יכולות תקשורת, אבחון להדלגה ועוד.