כל מה שצריך לדעת על אבחון פסיכולוגי
אבחון פסיכולוגי הוא תהליך מקצועי ועמוק שמטרתו להבין את האדם בצורה כוללת מהפן הנפשי, הרגשי, ההתנהגותי והקוגניטיבי. מדובר בכלי מרכזי ומורכב שמשמש פסיכולוגים קליניים או פסיכודיאגנוסטיים מוסמכים כדי לזהות קשיים, לנסח אבחנות מדויקות, ולהמליץ על דרכי טיפול או תמיכה מותאמות.
אבחון פסיכולוגי אינו רק "בדיקה" אלא מסע להבנת האדם. האבחון מאפשר הצצה לעולם הפנימי, לדפוסי החשיבה, לרגשות, לדרכי ההתמודדות עם מצבי חיים, ולהשפעה של אלה על התפקוד היומיומי.
מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכולוגי?
אבחון פסיכולוגי יכול להתאים במגוון מצבים:
* כאשר יש חשש למצוקה רגשית או נפשית מתמשכת (חרדה, דיכאון, תחושת ריק, חוסר חשק, חוסר תפקוד)
* במצבים של בלבול, קושי בקבלת החלטות, או תחושת תקיעות מתמשכת
* לצורך אבחנה פסיכיאטרית מדויקת למשל: הפרעות מצב רוח, הפרעות חרדה, הפרעת אישיות, OCD ועוד
* כאשר יש קושי בתפקוד לימודי, תעסוקתי או חברתי ללא סיבה ברורה
* במצבים של טראומה, אבל מורכב או היסטוריה של התעללות רגשית/פיזית
* לפני התחלת טיפול נפשי, כאשר יש צורך בהבנה מעמיקה של מקור הקושי
* כחלק מהליך משפטי או ועדות (למשל מסוגלות הורית, אבחונים לצורך גיוס, שירות לאומי, קצבה מביטוח לאומי ועוד)
מטרות האבחון הפסיכולוגי
המטרה העיקרית של האבחון היא לנסח "מפת דרכים" להבנת האדם. זו אינה רק רשימת ציונים או תסמינים אלא תיאור אינטגרטיבי של מבנה האישיות, דפוסי החשיבה, החוזקות והקשיים.
המסקנות של האבחון מאפשרות:
* לקבל החלטות טיפוליות נכונות
* להתאים מסגרת חינוכית או תעסוקתית
* להבחין בין מצבים פסיכולוגיים דומים (למשל בין הפרעת קשב לחרדה)
* להבין לעומק את מקורות הקושי ודרכי ההתמודדות
שלבי האבחון הפסיכולוגי
1. ראיון קליני מקיף – שיחה מעמיקה עם המאובחן (ולעיתים עם ההורים/משפחה) בה נבדקים ההיסטוריה ההתפתחותית, חוויות חיים, דפוסי קשר, מצבי חיים עדכניים, תחושות ורגשות.
2. שאלונים פסיכולוגיים – כלים להערכה עצמית של תחושות, מצבים רגשיים, תפקוד יומיומי, יכולות קוגניטיביות ועוד.
3. מבחנים פסיכולוגיים מובנים – מבחני אינטליגנציה (למשל WISC-V לילדים, WAIS-IV למבוגרים), מבחנים השלכתיים (רורשאך, TAT), מבחני קשב וריכוז, מבחני זיכרון, ארגון חזותי, חשיבה אבסטרקטית ועוד.
4. עיבוד וניתוח ממצאים – שלב בו הפסיכולוג עושה אינטגרציה של כל הנתונים שנאספו תוך התייחסות לדינמיקה בין מרכיבי האישיות, תפקוד קוגניטיבי ורגשי, תכנים לא מודעים ועוד.
5. דו"ח אבחוני מסכם – כולל את כל הממצאים, פרשנות מקצועית ואבחנות רלוונטיות. בנוסף ניתנות המלצות טיפוליות או מוסדיות מותאמות אישית.
סוגי אבחונים פסיכולוגיים נפוצים
* אבחון פסיכודיאגנוסטי – כולל הערכה רגשית וקוגניטיבית ומיועד לזיהוי הפרעות נפשיות.
* אבחון נוירו פסיכולוגי – מתמקד בהשלכות של תפקוד מוחי (כגון פגיעות ראש, ליקויים נוירולוגיים, מחלות נוירודגנרטיביות).
* אבחון מסוגלות הורית – מיועד לבחינת יכולת ההורה לספק סביבה בטוחה, יציבה ורגשית לילד.
* אבחון לצרכים משפטיים – כולל הערכת מסוכנות, כשירות משפטית, צורך באשפוז כפוי ועוד.
ההבדל בין אבחון פסיכולוגי לאבחון פסיכודידקטי
בעוד שאבחון פסיכולוגי עוסק בהיבטים הרגשיים, האישיותיים והקוגניטיביים, אבחון פסיכודידקטי כולל גם מרכיב לימודי. זהו אבחון המיועד לתלמידים שחווים קשיים בלמידה וכולל בדיקת קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא ומתמטיקה. האבחון הפסיכודידקטי מאפשר התאמות במבחנים והקלות במערכת החינוך.
סודיות ואתיקה באבחון פסיכולוגי
כל תהליך אבחון נעשה תוך הקפדה על כללי האתיקה המקצועית של הפסיכולוגים בישראל:
* שמירה על סודיות מוחלטת
* שימוש בכלים תקפים ומהימנים בלבד
* מתן הסברים מלאים על התהליך
שקיפות מול המאובחן או ההורים (במקרה של קטינים)
כמה זמן נמשך אבחון?
משך האבחון משתנה בהתאם לגיל, למטרת האבחון ולמורכבות המקרה. לרוב מדובר על בין 3–6 שעות של מפגשים בפועל (פזורים על פני מספר פגישות) ולאחר מכן זמן לעיבוד וכתיבת הדו"ח. התוצאה היא מסמך מפורט שיכול לשמש את המאובחן במשך שנים.
איך מתכוננים לאבחון?
לרוב אין צורך בהכנה פורמלית אך חשוב:
* להגיע נינוחים, אחרי שינה מספקת וארוחה קלה
* להביא מסמכים רלוונטיים (אבחונים קודמים, חוות דעת, תעודות)
עבור ילדים – להכין אותם בעדינות ולהסביר שמדובר בפגישה שמטרתה להכיר אותם טוב יותר
סוגי אבחונים
אבחון דידקטי
אבחון שמטרתו לאתר קשיי למידה או לקויות למידה אצל ילד או אדם אשר עשויים להשפיע על יכולותיו וביצועיו בתחום הלימודי. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה ומאתר מקרים של לקויות למידה שונות.

אבחון פסיכודידקטי
אבחון המשלב של החלק הדידקטי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכולוגי מעמיק שמטרתו לאתר כוחות ואתגרים נפשיים ורגשיים. מטרתו לשפוך אור על המקור לשינויים בהתנהגות ובתפקוד של ילד או אדם, להעריך מבנה אישיותי. כמו כן בודק אבחון זה אינטליגנציה ותוצאותיו מאפשרות הסקת מסקנות של השילוב בין קוגניציה לכוחות נפשיים.
אבחון התפתחותי
נעשה על ידי פסיכולוגים התפתחותיים או פסיכולוג קליני של הילד. מטרת האבחון לבחון את תפקוד הילד בהתאם לגילו הכרונולוגי בכל תחומי ההתפתחות ולאתר האם קיימים עיכובים בהתפתחות באחד או יותר מתחומי ההתפתחות.
אבחון קשב וריכוז
קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז. חלקם נשענים ראיונות ועל תצפיות ודיווח עצמי של המשפחה ושל המאובחן עצמו וחלקם אבחונים ממוחשבים. מטרת האבחון להבין מהו הרקע לקשיי הלמידה של הילד או האדם ולאתר את דרכי ההתערבות היעילות ביותר עבורו.
אבחון מסוגלות הורית
אבחון מסוגלות הורית הוא אבחון רחב היקף, אשר נערך במקרים בהם עולות שאלות בנוגע ליכולות של הורה לתפקד כהורה, באופן סביר ומספק, ביחס לצרכים של ילדיו. אבחון מסוגלות הורית הוא על פי רוב רחב היקף, ונערך על ידי פסיכולוג קליני.
אבחונים נוספים
קיימים סוגים נוספים של אבחונים למטרות שונות- הערכה התפתחותית, אבחון להערכת יכולות תקשורת, אבחון להדלגה ועוד.