מהו אבחון קשב וריכוז?
קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז. חלקם נשענים ראיונות ועל תצפיות ודיווח עצמי של המשפחה ושל המאובחן עצמו וחלקם אבחונים ממוחשבים. מטרת האבחון להבין מהו הרקע לקשיי הלמידה של הילד או האדם ולאתר את דרכי ההתערבות היעילות ביותר עבורו.
אבחון של הפרעת קשב וריכוז התפתחות עם השנים ועם המודעות להפרעה זו. רבים מבקשים לעבור את האבחון בשל קשיים לימודיים או קשיים שקשורים לתפקוד בעולם העבודה.
מבחן זה הוא האבחון הממוחשב הנפוץ והפופולרי בארץ עד לשנים אחרונות.
שהו מבחן תפקודי בו המאובחן מתבקש לשבת מול מחשב למשך 25 דקות וללחוץ על כפתור בכל פעם שמופיע גירוי על המסך. הנבדק צריך להימנע מללחוץ על הכפתור כאשר אין גירוי וכך נבדקת גם האימפולסיביות. מבחן זה מבוצע פעם ראשונה ללא נטילת תרופות ופעם נוספת לאחר נטילת ריטלין. המבקרים של האבחון טוענים כי אבחון זה בעיקר בודק את השפעת הריטלין (בגלל ההשוואה לתפקוד עם וללא תרופה) אבל לא מעריך את תפקודיו השונים של הנבדק בחיי היום יום.
אבחון BRC
גם זה אבחון משימתי ממוחשב המקיים לאורך של כשעה מול מסך מגע. מבחן זה, בודק מעבר למוסחות לגירויים ויכולת ריכוז- גם זיכרון, יכולת ארגון ותכנון ויכולות ניהוליות, כך שנותן תמונה קוגניטיבית רחבה יותר מזו המתקבלת במבחן TOVA.
המבחן מותאם לפי גיל הנבדק ותוצאותיו מתקבלות בהשוואה לביצועים של נבדקים אחרים בני אותו גיל. תוצאות האבחון כוללת גם המלצות לטיפול.
אבחון חדיש יותר , גם הוא ממוחשב, ודומה מאוד למבחן TOVA הוא ,MOXO.
סוגי אבחונים
אבחון דידקטי
אבחון שמטרתו לאתר קשיי למידה או לקויות למידה אצל ילד או אדם אשר עשויים להשפיע על יכולותיו וביצועיו בתחום הלימודי. האבחון בודק יכולות קוגניטיביות וכישורי למידה ומאתר מקרים של לקויות למידה שונות.
אבחון פסיכודידקטי
אבחון המשלב של החלק ההתפתחותי של יכולות שכליות וכישורי למידה יחד עם היבטים רגשיים הקשורים ליכולות הלימודיות. אבחון זה יכול לתת תמונה מקיפה יותר של הגורמים המפריעים לילד או לאדם להגיע להישגים לימודיים ותוצאותיו יסייעו בבניית מערך התאמות ותכנית לימודים אישית.
אבחון פסיכודיאגנוסטי
אבחון פסיכולוגי מעמיק שמטרתו לאתר כוחות ואתגרים נפשיים ורגשיים. מטרתו לשפוך אור על המקור לשינויים בהתנהגות ובתפקוד של ילד או אדם, להעריך מבנה אישיותי. כמו כן בודק אבחון זה אינטליגנציה ותוצאותיו מאפשרות הסקת מסקנות של השילוב בין קוגניציה לכוחות נפשיים.
אבחון התפתחותי
נעשה על ידי פסיכולוגים התפתחותיים או פסיכולוג קליני של הילד. מטרת האבחון לבחון את תפקוד הילד בהתאם לגילו הכרונולוגי בכל תחומי ההתפתחות ולאתר האם קיימים עיכובים בהתפתחות באחד או יותר מתחומי ההתפתחות.
אבחון קשב וריכוז
קיימים סוגים רבים ושונים של אבחונים לאיתור הפרעת קשב וריכוז. חלקם נשענים ראיונות ועל תצפיות ודיווח עצמי של המשפחה ושל המאובחן עצמו וחלקם אבחונים ממוחשבים. מטרת האבחון להבין מהו הרקע לקשיי הלמידה של הילד או האדם ולאתר את דרכי ההתערבות היעילות ביותר עבורו.
אבחון מסוגלות הורית
אבחון מסוגלות הורית הוא אבחון רחב היקף, אשר נערך במקרים בהם עולות שאלות בנוגע ליכולות של הורה לתפקד כהורה, באופן סביר ומספק, ביחס לצרכים של ילדיו. אבחון מסוגלות הורית הוא על פי רוב רחב היקף, ונערך על ידי פסיכולוג קליני.
אבחונים נוספים
קיימים סוגים נוספים של אבחונים למטרות שונות- הערכה התפתחותית, אבחון להערכת יכולות תקשורת, אבחון להדלגה ועוד.