על הספה - פורומי מומחים

פורום קלינאית תקשורת


התפתחות תקשורת, משחק ושפה, דיבור, היגוי, שטף דיבור וקול אצל ילדים

פורום קלינאית תקשורת

פורום קלינאית תקשורת מנהלת פורום תמר לבין-שרון קלינאית תקשורת מוסמכת, בוגרת החוג להפרעות בתקשורת באוניברסיטת תל אביב(.B.A). בעלת תואר שני (.M.A).בחוג לחינוך באוניברסיטת תל אביב. מומחית בהתפתחות הילד.

בעלת ניסיון עשיר באבחון וטיפול בלקויות שפה ודיבור, כולל:

עיכוב בהתפתחות השפה בגיל הרך, לקויות שפה בגיל בית ספר, מובנות דיבור נמוכה ושיבושי היגוי, צרידות ובעיות קול, בעיות בשטף הדיבור ('דיבור חטוף' וגמגום).

בעלת ניסיון טיפולי עשיר ומגוון במסגרות שונות, כגון: מכונים להתפתחות הילד, מכוני שמיעה ודיבור.

בעלת ניסיון בהדרכה של קלינאיות מתמחות וסטודנטיות.

כיום- עובדת כקלינאית תקשורת עצמאית, בעלת קליניקה פרטית ברמת גן.

 X

שלום רבקה, הקושי שאת מתארת בשיום מושגים כמו צבעים וצורות, והקושי בהבנת הוראות מילוליות דורש אבחון מעמיק של יכולות השפה של בתך על ידי קלינאית תקשורת. חשוב לאבחן, לטפל ולעקוב אחר קשיים אלו כבר מהגיל הרך, מאחר וקשיים בשליפה ובשפה בגילאי הגן עלולים להשפיע בהמשך על רכישת הקריאה וכישורי הלמידה בגילאי ביה"ס.




ממליצה לך להיכנס לאתר אגודת קלינאי התקשורת בישראל ולחפש קלינאי המתמחה בטיפול בהפרעות קול.


שלום רב, חסך שמיעתי יכול להשפיע על עיכוב בהתפתחות השפה וההיגוי. לרוב, גם לאחר ניתוח הכפתורים, כשהשמיעה כבר תקינה, יש צורך בטיפול קלינאית תקשורת, על מנת לצמצם את הפערים הקיימים. לבתך בת ה- 3:4, שיבושים מסוג סטופינג (החלפה של ש' וס' ב- t), שבשלב זה- היו אמורים כבר להיעלם. בנוסף, הקושי לספר חווייה בצורה מאורגנת- דורש התייחסות ובדיקה מעמיקה של יכולות השפה של בתך. ממליצה לפנות לקלינאית תקשורת, המתמחה בטיפול בשפה והיגוי. בהצלחה!


שלום רב, כרגע אין צורך לפנות לטיפול. כדאי להמשיך ולעודד אותה להפיק את הצליל ר' בחיקוי. אם בתך עדיין לא תרכוש את הצליל ר' לקראת גיל 4 שנים- כדאי לפנות לאבחון וטיפול קלינאית תקשורת.



שלום יערה, ראשית, מומלץ לפנות לאבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת, שתוכל להנחות אתכם ולתת לכם כלים כיצד לעבוד עם נכדך. באופן כללי, ישנם משחקי רצפים כמו: סיפור בשלבים או אנילוגי של ׳יצירה׳. אני ממליצה גם על האפליקציה isequences. בהצלחה!



שלום איילת, ציינת שחשוב לך שבתך תקבל את הרקע הרחב והטוב ביותר לפיתוח שפה. הבנת השפה מתפתחת כבר בשנה הראשונה, עוד הרבה לפני הופעת המילים הראשונות, והדרך העיקרית בה השפה מתפתחת היא בעיקר על ידי מודל מהסביבה. לדעתי, כדאי לקחת בחשבון, שמאחר והגננת, הדמות שתהפוך להיות משמעותית עבור בתך כ- 8 שעות ביום, היא עולה חדשה יחסית, העברית שלה, מן הסתם, אינה עשירה מספיק ואולי אף משובשת. כדאי לקחת בחשבון, שיכולה להיות לכך השפעה על רכישת השפה של בתך.


שלום נטאלי, לרוב, ילדים עם שקד מוגדל, נוטים לעבור לנשימה פומית (כלומר, לנשום דרך הפה). גם במשך הלילה- הם נוטים לישון עם פה פתוח. עם הזמן, יכולה להיות לכך השפעה על מנח ומבנה אברי ההיגוי והחיך, ועל שרירי השפתיים והלשון. מצב זה יכול לגרום לשיבושי היגוי ואף לריור.


שלום רעות, ייתכן שמדובר בגמגום התפתחותי, המופיע אצל כ- 5% מהילדים סביב גילאי 2:6-3 שנים, וברוב המקרים- אצל 3 מתוך 4 ילדים- יכול לחלוף לאחר מספר חודשים. עם זאת, אם הגמגום קיים כבר מספר שבועות, ואתם מודאגים לגבי העניין- מומלץ לפנות לאבחון וייעוץ אצל קלינאית תקשורת המתמחה בגמגום בגיל הרך, במיוחד לאור העובדה, שהאב מגמגם. לשאלתך- סביר להניח שלא מדובר בחיקוי של האב, אך העובדה שהאב מגמגם מהווה חשד שייתכן ומדובר בגמגום ולא בחוסר שטף התפתחותי, מאחר וידוע שלגמגום יש נטייה משפחתית. קלינאית התקשורת תוכל לתת ייעוץ והדרכה, ולהמליץ על טיפול ו/או מעקב במידת הצורך. בהצלחה!