![תיאוריית ההתקשרות - צוות אתר על הספה תיאוריית ההתקשרות - צוות אתר על הספה](https://www.alhasapa.co.il/art/3136.jpg)
תיאוריית ההתקשרות
צוות אתר על הספה
מערכת ההתקשרות מספקת לאדם ביטחון באמצעות הבטחה כי יקבל מענה לכשיפנה לחפש דאגה ועזרה אצל אחרים תומכים כאשר חש צורך להגנה ולתמיכה
הקשר שנוצר בין הפעוט לאמו מהווה בסיס לבנייה של "מודלי פעולה פנימיים" (Internal Working Models) באמצעות הפנמה של התנהגות האם והקשר בינה לבין הפעוט. מודלים אלו מסייעים לילד לפרש את הנעשה בסביבה החברתית שלו ולגבש ציפיות מהאחרים בחייו. מכאן, חשיבות רבה ניתנת ליכולתה ולנכונותה של האם להיענות לצרכי הילד. הדרך בה יחווה הפעוט את היענותה של האם לצרכיו, תשפיע על האמונות שלו כאדם ראוי (או לא) לאהבה, תשומת לב ודאגה, ועל הציפיות לגבי הקשר והזמינות של האחרים המשמעותיים כלפיו (Mikulincer & Shaver, 2003). אמונות אלו ממשיכות להתקיים לאורך החיים, גם בבגרות (Bowlby 1988;1982).
יחסי ההתקשרות השונים הנוצרים בין האם לתינוק יוצרים שלושה דפוסי התקשרות; האחד, בטוח ושניים בלתי בטוחים: הדפוסים הנמנע והחרד. הדפוס הבטוח, אלו תינוקות שאימותיהם הגיבו בצורה תואמת לאיתותיו של התינוק ויזמו יותר אינטראקציות התואמות את צרכיו. בעלי סגנון זה, הם אלו החשים ראויים לאהבה. השני, הנמנע, האימהות תוארו כמנוכרות, פולשניות או עוינות. אימהות אלו יוזמות פחות אינטראקציות, והאינטראקציות הללו הן בהתאם לצורכיהן ולמערכת ההגנתית שלהן. מתוך אינטראקציות אלו הילד ילמד כי עליו לסמוך על עצמו בלבד. הסגנון השלישי הוא החרד. התנהגותם של הילדים נעה בין היצמדות לאם לבין כעס כלפיה. אמותיהם נוטות להראות סימני חוסר אונים וחוסר היענות לאיתותיהם של ילדיהן; תגובותיהן בדרך כלל אינן צפויות מראש (Ainsworth et al., 1978).
Bartholomew (1990; 1997), הרחיבה את המודל לארבעה סגנונות התקשרות. בעל הסגנון הבטוח, הוא בעל תפיסה חיובית של עצמו ושל האחרים. מרגיש ראוי לאהבה והאחרים זמינים וראויים לאמון. לבעל הסגנון החרד, ערך עצמי נמוך, והערכה גבוהה של האחרים. הסגנון הנמנע מבטל, מתאר בעלי תפיסה נמוכה של האחרים אך תחושת ערך עצמי גבוהה ואילו הנמנע מפוחד, הוא בעל תפיסה שלילית של עצמו ושל האחרים (Finzi-Dottan, Cohen & Tyano, 2004).
המחקר העדכני בתחום ההתקשרות מציע בדיקתם של סגנונות ההתקשרות על שני צירים הנעים בין שני מימדי על רציפים: חרדה והימנעות (Mikulincer & Shaver, 2003 ). מימד ההימנעות מתייחס לנטייה של הפרט לחוש שלא בנוח עם קרבה ותלות ומימד החרדה מתייחס לפחד מנטישה. לפי מודל זה, מבוגרים המקבלים ציון נמוך בשני המימדים, הימנעות וחרדה, תואמים לדפוס הבטוח, ואילו אנשים המקבלים ציון נמוך בהימנעות אך גבוה בחרדה, תואמים לדפוס החרד. הדפוס הנמנע-מבטל מתאפיין בציון גבוה בהימנעות ונמוך בחרדה, בעוד שהדפוס הנמנע-מפוחד מקבל ציון גבוה הן בחרדה והן בהימנעות (Brennan, Clark & Shaver, 1998).
התקשרות בבגרות
בילדות ההורים מהווים דמויות ההתקשרות העיקריות, ואילו בבגרות בן הזוג מהווה דמות התקשרות המספק קרבה, 'בסיס בטוח' ו'מפלט בטוח' ומנחם בעת מצוקה ( Mikulincer & Shaver, 2003). נמצא קשר בין התקשרות בטוחה בילדות ובין יחסים בין אישיים מספקים בבגרות עם חברים ובמיוחד עם בני זוג. האינטראקציות השונות אותן אנשים חוו מגבשות ייצוגים פנימיים בעלי טבע שונה ויכולות עדכון לאור התנסויות בינאישיות חוזרות לאורך אירועי החיים Finzi-Dottan, Cohen & Tyano, 2004) ). התקשרות בטוחה בילדות המוקדמת מאפשרת אינדיבידואציה, שהיא תנאי הכרחי להתקשרות בבגרות, במיוחד יחסים אינטימיים עם בן זוג (Weisel & Kamara, 2005).
מערכת ההתקשרות מספקת לאדם ביטחון באמצעות הבטחה כי יקבל מענה לכשיפנה לחפש דאגה ועזרה אצל אחרים תומכים כאשר חש צורך להגנה ולתמיכה. בבגרות, מנגנון זה מפעיל ייצוגים פנימיים של השותפים ליחסים המספקים הגנה ודאגה ועל כן חשוב לשמירה על יציבות רגשית ובריאות נפשית, התפתחות דימוי עצמי חיובי, ועיצוב עמדות חיוביות כלפי בני זוג ביחסים קרובים (Bowlby, 1988). כמו כן, אסטרטגיות בטוחות של התקשרות מאפשרות אמונה ברצון הטוב של האחר, הוקרת תודה, וחיבה כלפי בן הזוג כמו גם סובלנות כלפי התנהגויות שליליות שלו ( Mikulincer, & Shaver, 2003).
מקורות:
Ainsworth, M.D., Blehar, E., & Wall, S. (1978). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation. Erlbaum: Hillsdale, New Jersey. Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Journal of Social Personal Relationships, 7, 147-178.
Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Vol.1: Attachment. Middlesex, England: Penguin Books. Bowlby, J. (1988). A secure base: Clinical applications of attachment theory. London: Routledge. Brennan, K. A., Clark, C. L., & Shaver, P. R. (1998). Self-report measurement of adult attachment: An integrative overview. In J. A. Simpson & W. S. Rholes (Eds), Attachment theory and close relationships. (pp.46-76). NY: Guilford Press.
Finzi-Dottan, R., Cohen, O. & Tyano, S. (2004). Le couple : sa formation, sa destruction et ce qu’il y a entre les deux. Perspectives Psychiatriques, 43, 310-317 )Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2003). The attachment behavioral system in adulthood: Activation, psychodynamics, and interpersonal processes. In M. P. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 35, pp. 53-152). San Diego, CA: Academic Press. Weisel, A. & Kamara, A. (2005).Attachment and Individuation of Deaf/ Hard of Hearing and Hearing Young Adults. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 10,(1)
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![גילה עוזרי בן דוד-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3998.jpg)
פסיכותרפיסטית בגישה דינמית
התמחות: הפרעות חרדה, דיכאון, שאלות זהות, אבל ואובדן, פוסט טראומה,משברי חיים. מטפלת דינמית עם הסמכה גם בEMDR
אזור בארץ: רחובות,נס ציונה
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון של 25 שנה בטיפול במגוון מצוקות וקשיים רגשיים ובפרט עבודה עם טראומה. מאמינה שמכל חוויה גם הכואבת ביותר ניתן לצמוח
![דר סמדר דה לנגה-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/4543.jpg)
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: התפתחות אישית, טראומה, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים, מצבי תודעה ,דיכאון, חרדה, אבל ואובדן, ני
אזור בארץ: תל אביב יפו, חיפה ואזור הקריות, מודיעין ואזור השפלה
שפה: עברית,אנגלית
פתיחת האופק והכלה לכאב, למשבר ולאתגר מתוך תואמות ואיזון עם סביבת החיים. מפגש של נוכחות חומלת, אי שיפוטיות ותנועה לחירות פנימית. פי
![גלית סאידיאן-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/6182.jpg)
עובדת סוציאלית קלינית MSW ופסיכותרפיסטית יונגיאנית
התמחות: בריאות הנפש, דיכאון, חרדה, פוסט טראומה, EMDR, הדרכת הורים, התמודדות עם משברי חיים, פסיכותרפיה יונגיא
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן,גבעתיים
שפה: עברית
עובדת סוציאלית קליניתMSW, מומחית בטיפול בפעוטות ובילדים, טיפול דיאדי, טיפול ממוקד טראומה, טיפול באוטיזם, הדרכת הורים. טיפול במבוגר
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ילדים וחשיפה לאלימות צוות אתר על הספה
הורים שבעת שגרה, מנסים באופן אקטיבי למנוע חשיפה של ילדיהם לאלימות באמצעי התקשורת או במשחקים, מתקשים לעשות זאת מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל ב 7/10. במאמר זה ננסה להבין מהן ההשלכות הפוטנציאליות של חשיפת ילדים למראות של אלימות קשה.
קשה להיות מטפל צוות על הספה
מטפלים רגשיים, בין אם הם פסיכולוגים מומחים ובין אם הם פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים, מטפלים בהבעה ויצירה וכן הלאה, לומדים שנים רבות על מנת לקבל את המומחיות ועובדים עוד שנים רבות עד הרגע בו הבשילה העת והגיעה התחושה כי עכשיו הזמן המתאים לפתוח קליניקה פרטית משלי.
זמן לדאגה דפניאלה אציל פסיכולוגית קלינית
טכניקה שיעילה להתמודדות עם חרדות ודאגות יומיומית ע"י יצירה של זמן אשר מוקדש אך ורק לדאגות.
מהי הצפה רגשית ואיך ניתן להתגבר עליה? צוות על הספה
רוב אנשים עברו חוויה של הצפה רגשית, לפחות פעם אחת בחייהם. במאמר זה ננסה להסביר מדוע הצפה כזו מתרחשת, כיצד היא באה לידי ביטוי ומה אפשר לעשות כדי להתגבר עליה.