טיפול נפשי או יעוץ רגשי, וכן כל מה שבטווח הם בעצם מערכות יחסים אישיות ואינטימיות בעלות גבולות והגדרה ברורים ושונים ממערכות היחסים האחרות שלנו בחיי היום יום. כל הנעשה בחדר הטיפול וכל תוצאה של התהליך הן בהכרח פועל יוצא של האינטראקציה המיוחדת הנוצרת בין האנשים היושבים יחד בחדר שבוע אחר שבוע. מכיוון שכך, בחירת המטפל דומה מאוד לבחירת שותף למסע.

אם תחשוב על עצמך כיוצא למסע ארוך בארץ שוממה- את מי תרצה לקחת? האם תרצה שותף שקט, שיתן לך מרחב, מקום להתבטא, ללכת בקצב שלך או שמא דוקא שותף פעיל, דברני, הלוקח אחריות על כל החלטה ושיחה, האם אדם מוביל ודומיננטי הוא זה שיתן לך תחושה של ביטחון ברגעים של אובדן הדרך, געגוע ובדידות?

כשם שבני הזוג שאנו בוחרים ואוהבים, נבחרים כי אנו מרגישים שהם אידיאליים עבורנו- סביר להניח כי גם חברינו הקרובים ביותר לא ימצאו אותם כמתאימים לתפקיד עבור עצמם. אנו אנשים שונים ולכן נרגיש ביטחון וקירבה לאנשים שונים. מכאן, מטפל שהומלץ על ידי חבר קרוב עשוי להעניק גם לי חוויה איכותית ומעמיקה אבל לא בהכרח.

מטפלים שונים הם קודם כל אנשים שונים באישיותם. נוסף על כך השוני באמונותיהם וערכיהם,

בגישת הטיפול שלהם, ובהכשרה שעברו.

לבחור גישה טיפולית- יום לימודים ארוך...

מדעי הנפש הולכים ומתפתחים וכמו בכל ענף ותחום, גם בפסיכולוגיה יש אופנות. שיטות וגישות טיפול חדשות צומחות ועולות כל הזמן. רובן מבוססות על גישות קיימות אותן היה צורך לעדכן בהתאם להתפתחות החברה. שיטות אחרות נעזרות בדברים שעשינו תמיד ומתעלות אותם לשימוש למען רווחה נפשית טובה יותר. גם עבור אנשי מקצוע, היכולת לעקוב אחרי כל גישה ולהבינה לעומק, היא כמעט בלתי אפשרי. כל מטפל בוחר את דרכו, תחום התמחותו ומגבש זהות מקצועית המאפיינת את גישתו לחיים ולמקצוע. רוב המטפלים עוברים לאורך השנים הכשרות רבות בגישות שונות ומגבשים גישה אקלקטית, כזו המשלבת מספר תיאוריות ושיטות.

את הבעיה שלי אני מכיר

לנו, הפונים לטיפול, בודאי שאין אפשרות ללמוד ולהבין כל גישה ושיטה לעומק ולתפיסתנו באתר "על הספה"- גם אין צורך. עלינו לדעת מה גורם לנו להרגיש נוח אצל אדם אחר, מה יגרום לנו לחוש בטחון ויאפשר לנו מידה מספקת של חופשיות להפתח, ואילו תחושות יגרמו לה בדיוק את ההיפך הגמור. עלינו לחשוב על המטרה לשמה אנו פונים, לנסות ולמקד את השאלה המטרידה אותנו ולפי מידע זה להתחיל בחיפוש. אם המטפל הוא האדם המתאים לנו- גם אם ישתמש בגישה זו או אחרת בדרך זו או שונה, לנו זה פחות ישנה.

התבוננו בתמונה, קראו מה אותו מטפל כותב, וחשבו- האם הוא משדר עבורכם תחושה של אמינות וביטחון? שאלה זו תלווה אתכם גם בשיחת הטלפון הראשונה וגם בפגישת ההיכרות.

האם הניסיון של המטפל רלוונטי עבורי?

הקריטריון המקצועי הראשון צריך להיות האם למטפל ניסיון בעבודה עם נושאים ובעיות הדומים לשלי. האם טיפל באוכלוסיות דומות? זו שאלה שאני יכול לקבל עליה תשובה שלא תצריך ממני לשבת שלוש שעות מול המחשב או ללמוד פסיכולוגיה. באתר על הספה תוכלו להתרשם מכתיבתם של המטפלים על הנושאים בהם מטפלים, ולהבין מה ואיך עושים זאת.

הקריטריון השני שעלי לבדוק הוא הסמכתו של המטפל. האם המטפל אכן למד מה שמתיימר לעסוק בו? האם הוא אכן איש מקצוע מיומן ומוסמך? אתר על הספה יעשה עבורכם את הבדיקה. כל מטפל באינדקס על הספה נדרש להציג תעודות, רישיונות, הסמכות ואישורים על לימודים. מקצועות מסוימים מוכרים על ידי משרד הרווחה או משרד הבריאות ועל כן יש להם מנגנון רישום ובקרה מי רשאי לעסוק במקצוע. אחרים, שאינם מוכרים, ניתן לבדוק את הסמכתם על ידי אישורי הלימודים וניסיונם התעסוקתי ולהתרשם מיכולותיהם המקצועיות. פירוט סוגי ההכשרות ורישיונות תוכלו למצוא בסוגי רישיונות והסמכות.

האם לבקש מחברים שימליצו לי על מטפל?

נכון שאין כמו להגיע לאיש מקצוע לאחר קבלת המלצות ממישהו שאנחנו מכירים וסומכים עליו. חשוב לשאול את הממליץ את השאלות הנכונות. באיזו בעיה עזר לך המטפל? מה היה לך טוב אצלו? מה היו הדברים שגרמו לך להרגיש טוב בטיפול? לאחר מענה על שאלות אלו- בדקו את שאר המשתנים המקצועיים. באתר על הספה תוכל להתרשם מאותו מטפל מומלץ יותר לעומק באמצעות האינדקס והאתר הפרטי של המטפל.

שיחת הטלפון הראשונה

לאחר שעניתם על השאלות הראשוניות ב מצא עבורי מטפל קיבלתם מספר מצוצמם של מטפלים מתוך האינדקס. עברו על השמות, הפרטים והאתרים של המטפלים שהתקבלו, ועשו לכם סדרי עדיפויות על פי תחושות בטן.

מה מיוחד באתר על הספה?

אם שיחת הטלפון הראשונה קשה לכם או מביכה, או אם אתם מתלבטים בין כמה מטפלים מהרשימה, מנגנון הפנייה דרך האתר יקל עליכם. דרך אתר על הספה ניתן לשלוח למטפל את מספר הטלפון שלכם והמטפל כבר יתקשר אליכם. כמו כן קיימת אפשרות לשלוח למטפל שאלה בדואר אלקטרוני ולהתרשם מתגובתו בטרם תקבעו את הפגישה הראשונה.

אם בכל זאת החלטתם להתקשר יש סיכוי טוב כי יענה לכם מענה קולי, כיוון ומטפלים אינם עונים לטלפון כאשר הם בטיפול. אל תנתקו. השאירו הודעה ברורה עם מספר הטלפון שלכם ומתי מתאים לכם שיתקשרו והמתינו לתשובתו של המטפל.

הפגישה הראשונה

בפגישת ההיכרות הראשונה חשוב לערוך תיאום ציפיות. מטפלים מיומנים יערכו עמכם חוזה טיפולי, בעל פה, אשר יגדיר את מסגרת הטיפול. זה הזמן והמקום שלכם להעריך אם חוזה זה מתאים לכם, אם מהלך הדברים מעורר בכם אמון ובטחון ואם אתם אכן מרגישים מספיק נוחות להפתח ולספר מדוע החלטתם להגיע לטיפול. אם זה לא הולך בפגישה הראשונה, אם הרגשתם שהאדם מולו אתם יושבים אינו מעורר את התחושות הנכונות- עברו למטפל הבא. וכאן גם הסתייגות: ללכת לטיפול היא החלטה אמיצה הדורשת כוחות רבים. אנחנו רוצים לפתור את העיה אבל חוששים שהתהליך יאלץ אותנו להשתנות, שיועלו תכנים שעבדנו קשה לאורך השנים להדחיק. התחושה ש"לא בא לי ללכת" לטיפול היום היא מאוד נורמטיבית ורובנו מוצאים מיליון תירוצים ראציונאליים למה באמת לא יכולנו ללכת. היו כנים עם עצמכם, האם המטפל עצמו גרם לתחושת אי הנוחות או שמא עצם העיסוק בבעיה העלה את הרצון לברוח מהסיטואציה.

המחיר

סכמו מראש מהי עלות הפגישה ומהו הסדר התשלומים. שאלו את המטפל האם יש לו הסדר עם קופת חולים או עם ביטוח בריאות כלשהו. שימו את סוגיית התשלום על השולחן למן ההתחלה וסכמו אותה, העריכו אם ההסדר מתאים לכם ואל תתנו לקושי הכספי להוות מכשול לתהליך הטיפולי עצמו.