גן ילדים: כניסה בלי פחדים
מיכל דביר קורן
הכניסה לגן ילדים הינה מטלה התפתחותית חשובה: יש בה סיכוי לגדילה, אך היא יכולה להיחוות כמשבר. לפיכך, במידה והילד יחווה בתקופה זו חוויה לא חיובית, עשויה להיווצר קטיעה ביחסי האמון שלו במבוגרים, או במידת יכולתו לסמוך עליהם.
יציאת הפעוט אל גן ילדים הינה הצעד הראשון בהשתלבות שלו בעולם החברתי ולכן הכניסה למסגרת חינוכית היא שלב משמעותי מאוד עבורו ועבור ההורים. עם הכניסה לגן הילדים מתרחשים במקביל שני תהליכים משמעותיים: פרידה מהבית ומההורים, וכן קליטה במסגרת חדשה. לאופן בו הילד יצליח להתמודד עם תהליכים אלה, ישנה השפעה ניכרת על הדימוי העצמי שלו, על סיכוייו להשתלב במקום החדש, ועל מידת יכולתו לפתח עצמאות בבית ובגן.
הכניסה לגן ילדים הינה מטלה התפתחותית חשובה: יש בה סיכוי לגדילה, אך היא יכולה להיחוות כמשבר. לפיכך, במידה והילד יחווה בתקופה זו חוויה לא חיובית, עשויה להיווצר קטיעה ביחסי האמון שלו במבוגרים, או במידת יכולתו לסמוך עליהם.
הפרידה מההורה היא אירוע משברי מכמה סיבות: לילדים חסרה הבנה למושגי זמן, מרחק והפיכות - הם מתקשים להבין שההורה חוזר לקחת אותם ("בצהרים"); ילדים חסרי אונים בתחומים בהם אינם עצמאיים: דיבור, טיפול בגופם. עליהם להיות תלויים במבוגרים זרים שאינם מכירים ושאינם מכירים עדין את צורכיהם; עליהם להתקשר לדמות זרה שתהווה מקור לביטחון; עליהם להיפרד מסביבה פיזית מוכרת ולהסתגל לסביבה פיסית חדשה; עליהם ללמוד לקבל סמכות וחוקים שלפעמים שונים מאלה של הבית; עליהם ללמוד להתחלק עם ילדים אחרים, שאינם מכירים, על תשומת לב המבוגרים.
תהליך הפרידה קשה עבור כל הילדים, ובעיקר בקרב ילדים עם קשיים התפתחותיים, הסתגלותיים או משפחתיים. היכולת להתמודד ולעבור תהליכים אלה משתנה מילד לילד, אבל להורים תפקיד חשוב ומרכזי ביותר בתהליך. כדי שילד יוכל ללכת לגן ילדים, עליו להיות בטוח לחלוטין בהמשכיות הקשר עם המשפחה. גם ילד שקשור מאוד להוריו ומעולם לא נפרד מהם זקוק כעת לאישור יומיומי על כך. חשוב להדגיש את המפגש המחודש הצפוי בסוף כל יום, להקפיד להגיע בזמן שהובטח, לפנות זמן לשהות ולמשחק משותף אחרי הצהריים.
בנוסף, יש להימנע משינויים נוספים בתקופה זו: גמילה ממוצץ ומחיתולים, מעבר דירה או חדר, שינוי בהרגלי השינה. אם אלו לא נעשו עד כה, זה לא הזמן כעת. מדובר בתהליך הדרגתי שבו הצלחות לצד נסיגות. לכן צריך לחזק את הילדים, להחמיא על הצלחותיהם, להתפעל ולהאמין ביכולתם להתמודד; ומאידך להמשיך את הדאגה לצרכים הראשוניים, תוך הבטחה לקרבה, זמינות ונגישות.
חשוב להסביר ולהתכונן לקראת גן הילדים גם עם ילדים שעדיין אינם מדברים. חשוב להסביר שפרידה הכרחית: הילד הולך לגן הילדים וההורים הולכים לסידורים/ לעבודה (וגם אם נשארים בבית כדי לשמור על תינוק חדש יש להגיד את האמת...). חשוב לספר על הגננות והמטפלות ולהזכיר את שמותיהן בתור אלו שידאגו וישמרו, ואליהן יש לפנות. אפשר להביא לגן הילדים חפץ מהבית אשר בהמשך הילדים יוכלו לאחסן במגירה או בתיק (חפץ בטיחותי, לא שביר, לא קטן מידי או גדול מידי, לא יקר). חשוב שהדרך מהבית אל גן הילדים תהיה נעימה ולא לחוצה ולכן יש לפנות דיי זמן לכך. חשוב לבוא בשעות הבוקר כאשר הצוות פנוי לקבל את הילדים.
ובתוך הגן: אין לצפות שהילד ישתלב בעצמו. פרידה מוצלחת תהיה כאשר ההורה מפנה זמן וממתין עד שהילד משתלב באחת הפינות השונות, מחכה עד שהילד שקוע במשחק עצמאי. אין לצפות שהילד ישתלב עם ילד אחר כי זה דורש מאמץ נוסף, ויש ילדים שזקוקים לזמן התבוננות מהצד ואין להאיץ בהם. עצירה והמתנה ליד הדלת לא תורמים כיוון שאז הילד יישאר עם ההורה ולא ישתלב - הקושי להיכנס הינו בגלל הרצון להישאר עם ההורה ולא בגלל אי רצון להיכנס לגן ילדים. חשוב להשקיע מאמץ בהשתלבות במשחק באחת הפינות ולא בשכנועים להישאר ולהיפרד (מבחינתו זה לא הכרחי...).
אפשר להסתייע בצוות או בטקס פרידה כמו ליווי אל השער או נפנוף מהחלון. ובעיקר: אין להיעלם לילד ללא הסבר! 'בריחה' לעיתים מפחיתה את הבכי המיידי, אך היא פוגעת בחוויית האמון של הילד. חשוב להגיד 'שלום' כדי שהילד יהיה בטוח שלא תלכו ללא הכנה. ברגע שהחלטתם שזה הזמן, לכו מידי ללא היסוסים! אל תחזרו אל תוך הגן, אל תאריכו בשיחה עם הצוות, או עם אחד ההורים. צאו מיד! הילד צריך ללמוד אחרי שאומרים שהולכים, אכן הולכים. כמו כן עליו לדעת שאתם בטוחים שזה בסדר שהוא נשאר בגן לבד
במקרים בהם הפרידה היא מהירה מידיי וחד צדדית - כשההורה צריך ללכת ולא עושה זאת לפי שלבי ההסתגלות של הילד, הילד ינסה להשאיר את ההורה בבקשות שונות - היצמדות, בכי, בקשות שונות ("תקני לי" וכו'). פרידה מוקדמת מידיי עשויה להשאיר 'עקבות' של בכי אשר יופיע בהמשך היום, בתגובה לתסכול קל אחר, ומבלי שברור לצוות מה מקור הבכי. יש ילדים שנראים כאילו אין להם שום קושי בפרידה ואליהם צריך לשים לב במיוחד - ילד אמור לחוש אי נוחות מלהישאר במקום שאינו מכיר ואצל ילדים אלה הקושי יכול להופיע מאוחר יותר.
חשוב לחזק פרידה מוצלחת: ילדים צריכים לקבל שבחים ותשומת לב על התנהגויות טובות, ולא רק תשומת לב על התנהגויות לא טובות. וכמובן, חשוב לשים לב למצב הרוח של הילד אחרי שעות הגן. שיחה על קורותיו בגן עשויה להקל את קליטתו ולסייע לו.
ולסיום, חשוב לדעת כי גם ההורים עוברים תהליך מורכב בעת הפרידה מהילד. עליכם להעביר את הטיפול בו לידיים זרות, אתם חווים געגועים, אשמה, חרדה לילד שנשאר לבדו. הורה שמודע לקשיי הפרידה שלו, אשר מבין שהם נורמטיביים וחיוניים לתהליך הגדילה של הילד ושלו כהורה, יוכל לאפשר תהליך פרידה הדרגתי אשר לוקח בחשבון את הרגשות והמחשבות יוכל להגיב טוב יותר אל הילד
מיכל דביר קורן - פסיכולוגית התפתחותית מומחית
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות וזוגיות, בריאות הנפש, הפרעות אכילה, אבל ואובדן, לקויות למידה קשב
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, רעננה, השרון, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול פסיכולוגי בילדים, בני נוער ומבוגרים. משלבת גישה פסיכודינאמית עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. עובדת במרפאה הפסיכולוגית בבי''ח שנ
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: משבר, טראומה, חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, טיפול בילדים, טיפול במתבגרים, הדרכת הורים, בחירת מקצו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת גן, אבן יהודה, תל מונד, נתניה, טיפול אונליין
שפה: עברית, אנגלית
הטיפול מיועד לכל מי שסובלת, למי שנתקע בדרך, נתקל בדבר מה שלא עובד פתאום, או מזה זמן רב… כדאי לפנות כשישנן שאלות חיים מבלבלות או כש
יועצת זוגית מוסמכת, תהליכים טיפוליים מבוססי מיינדפולנס
התמחות: טיפול אישי וזוגי מבוסס מיינדפולנס, התמודדות עם משברים, טיפול לקראת פרידה, הכנה לנישואין, חיזוק אינטי
אזור בארץ: כפר יונה, אבן יהודה, נתניה, כפר סבא, אזור עמק חפר, פרדס חנה/כרכור, אזור השרון ומטפלת אונליין
שפה: עברית,אנגלית
טיפול ממוקד, יעיל ופרקטי לזוגות, המבוסס על עקרונות המיינדפולנס: הקשבה, תקשורת הדדית, ובחינה של מה שקורה כאן ועכשיו, בגובה העיניים
פסיכולוגית בהתמחות קלינית
התמחות: משברי וקשיי חיים שונים: בדידות, עצב, דיכאון וחרדות. משברי גיל ההתבגרות, חרדה חברתית, חרדת מבחנים, ה
אזור בארץ: פתח תקווה, בקעת אונו ,חולון, אזור המרכז
שפה: עברית, אנגלית
בעלת ניסיון בטיפול במשברי חיים שונים, גיל ההתבגרות ובעיות רגשיות של מתבגרים ומבוגרים. משלבת גישות טיפול שונות - שיטות מתוך CBT לה
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
ילדים בעלי כישורים חברתיים יצליחו להשפיע יותר ולהתמודד טוב יותר עם לחץ חברתי לימור רותם - מטפלת בהבעה ויצירה
כולנו רוצים שהילדים שלנו יהיו "מקובלים" בחברה. כבר מגיל צעיר אנחנו מלמדים את ילדינו להתנהג יפה לחברים, לחלוק, לוותר, להתאפק ועוד. תהליך החברות (תהליך של התנסות חברתית ותרבותית המקנה ליחיד כללים וערכים בחברה בה הוא חי)
נר לי נר לי, נר לי דקיק,בחנוכה נרי אדליק ? אסנת זיו גזית
אני רוצה להדליק את נרות החנוכה לבד! חנוכה מתקרב, ואיתו מתקרבות הלביבות, הסביבונים והסופגניות. וגם הנרות. וכשכל משפחה מתכנסת סביב החנוכייה ושרה "מעוז צור" ו"נר לי דקיק", מבקש הקטן, רק בן חמש להחזיק את השמש ולהדליק נרות לבד.
טיפול זוגי לאחר בגידה דניאל דריי, רופא סקסולוג
אחוזי הזוגות החווים בגידה במערכת היחסים הזוגית הולך ועולה. גילוי של בן/ת זוג בוגד/ת הוא טלטלה קשה לזוג ופגיעה קשה ברגשותיו של הנבגד. התפיסה הכוללת היא שלא צריך לסלוח על בגידה, אבל הניסיון שלי מראה שזוגות שבחרו לפנות לטיפול זוגי חוו שיקום מוצלח למערכת היחסים
דיכאון אחרי לידה צוות על הספה
לידת תינוק הינה אירוע מרגש בעל השלכות ארוכות טווח על חיי היולדת ומשפחתה. הלידה עצמה מלווה כמעט תמיד ברגשות שונים, שמחה, פחד, אהבה, כעס ועוד. אילו הם רגשות טבעיים הקשורים בשינוי העצום שמכניס התינוק לחיי משפחתו, וגם במצבה הגופני של היולדת הסובלת לעיתים מכאבים, בשינוי ההורמונלי, בעייפות ובטרחה הרבה הקשורים בטיפול בתינוק.