![אבחונים דידקטיים - דפנה סרדס אבחונים דידקטיים - דפנה סרדס](https://www.alhasapa.co.il/art/3191.jpg)
אבחונים דידקטיים
דפנה סרדס
בחברה המודרנית, האתגרים הרגשיים והחברתיים הולכים וגדלים. מצד אחד, האפשרויות, הפיתויים, המידע, חופש האדם לבחור את עיסוקו והמגוון הגדול של מקצועות, עיסוקים ותחומי עניין, עשויים לבלבל חלק מהתמבגרים. מצד שני, הם הרבה פחות מוגנים מבעבר בשל עומס המידע ונגישותו, התחרותיות ההולכת וגדלה בין בני נוער כמו ההישגיות המאפיינת את החברה המערבית- כל אלו אינם מקלים עליהם.
האבחון הדידקטי עוסק בבדיקה ואבחון של יכולות( חוזקות ) וקשיים (או ליקויים) בתחום הלימודי ומועבר ע"י מאבחן/ת דידקטי/ת שהוכשר/ה לכך.
בדרך-כלל מגיעים לאבחונים מסוג זה תלמידים או סטודנטים ,הנתקלים בקשיים בתפקודם הלימודי ומחפשים דרכים להתגבר על קשיים אלו ולטפל בהם באופן המתאים להם ספציפית.
האבחון הדידקטי בודק יכולות וקשיים בתחומים לימודיים:
1. בתחום התפיסות העומדות בבסיס תהליך הלמידה:
בתחום החזותי: תפיסה חזותית והבחנה חזותית (למשל:דמות ורקע, שימור-צורה,התמצאות במרחב,כיוונים,ועוד),זיכרון חזותי לטווח קצר ובינוני.
בתחום החזותי-מוטורי: התארגנות חזותית-מוטורית (למשל: העתקה של צורה מורכבת). סגנון- למידה (סגנון דדוקטיבי-מהכלל לפרטים או אינדוקטיבי-מהפרטים לכלל).
בתחום השמיעתי:תפיסה שמיעתית והבחנה שמיעתית, זיכרון שמיעתי לטווח קצר ובינוני.
קשב חזותי: בדיקה של מיקוד-קשב (התמקדות בגירוי אחד) ופיצול-קשב(התמקדות בשניים או יותר גירויים בו-זמנית), תוך התעלמות מגירויים אחרים מסיחים. תפקודים ניהוליים(תפקודי-ארגון וקשב).
תפקודי-שפה: חשיבה מילולית (אוצר-מילים והמשגה, אנלוגיות, מיון וסיווג לקטגוריות, הסקת מסקנות ועוד), שיום (מתן שם לספרות,אותיות,עצמים) ושליפה סמנטית ופונולוגית(של מילים בקצב מתאים). מודעות פונולוגית(מודעות לצלילים מהם מורכבת מילה), מודעות תחבירית ועוד.
חשיבה בלתי-מילולית: מבחן השלמת מטריצות,הבודק חשיבה בתחומים לא מילוליים כגון:מתמטיקה וגאומטריה,גיאוגרפיה ועוד.
2. תחום השפה: קריאה (במדדי פענוח ושטף-קריאה), הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, כתיבה(עיצוב הכתב, כתיב, הבעה בכתב), הבעה בעל-פה.
3. מתמטיקה ואנגלית: ניתן לבדוק תחומים אלו לפי הצורך.
בסיכום האבחון: ניתן סיכום של התחומים השונים שנבדקו והאינטגרציה ביניהם: החוזקות והקשיים בכל תחום, בהתייחס לנורמה (למצופה מגיל הנבחן).
המלצות:
1. המלצות כלליות :המלצות להורים, טיפולים ואבחונים נוספים.
2.המלצות היבחנות : כמו: הארכת זמן הבחינה, הקראת הבחינה, הכתבת הבחינה, התעלמות משגיאות כתיב ,דף נוסחאות מורחב במתמטיקה,מילונית באנגלית,מבחן מותאם, מבחן בעל-פה ועוד.
3. המלצות לבית-הספר:כמו: מתן הוראה מתקנת, שעות-שילוב ועוד.
4.המלצות להוראה מתקנת: דרכי-הוראה ספציפיות ואסטרטגיות המתאימות ליכולותיו וקשייו של הנבחן.
האבחון ניתן מודפס וכן נערכת שיחת סיכום והדרכה עם ההורים ולפי הצורך עם צוות-המורים.
דפנה סרדס
052-3928383, 08-6746544
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![יהודית רובינשטיין-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/2454.jpg)
פסיכותרפיסטית קלינית
התמחות: בריאות הנפש,חרדה ופוביה,דיכאון,בעיות משפחתיות וזוגיות,אבל ואובדן,לקויות למידה קשב וריכוז,פוסט טראומה
אזור בארץ: קרית טבעון,רמת השרון
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסטית ותיקה בעלת קליניקה פרטית מאז 1995 המציעה טיפול קליני פרטני זוגי ומשפחתי, הדרכות הורים, טיפול בילדים , טראומה וחרדות.
![אורית בן הרוש-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3937.jpg)
פסיכותרפיסטית מוסמכת , עו״ס קלינית MSW
התמחות: מטפלת באנשים מגיל 18+, בטראומה, חרדה, דיכאון, אבל ואובדן,
התמודדות עם מעברים ומשברי חיים, טיפול ב S
אזור בארץ: ירושלים וגוש עציון
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בעלת ניסיון רב, מאמינה מאד בהתפתחות וצמיחה, וביכולת לעשות שינוי בתהליך של טיפול. מתמחה בטיפול בפוסט טראומה ובהקניית כלים לה
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
מה הוא ADHD וכיצד ניתן לטפל בו? צוות על הספה
הפרעת קשב וריכוז המכונה בשפה המקצועית בראשי התיבות ADHD היא הפרעה סימפטומטית העלולה לגרור לקשיים רגשיים, לימודיים והתנהגותיים, ולכן חשוב מאד לזהות אותה ולפנות לטיפול בזמן.
סמכות הורית הילה שבורון
שנים רבות מבנה המשפחה היה הירארכי וברור – ההורים הם המחליטים, ההורים נמצאים במשפחה במעמד שונה מזה של ילדיהם. לא כל כך מזמן, עד שנות השמונים לעירך, כשאבא או אמא אמרו משהו- על הילדים היה לקבל זאת מיד, ללא שאלות תהיות או ערעור. בטח שלא לדבר על משא ומתן.
התפתחות הויסות העצמי אצל תינוקות ופעוטות ד"ר רונית רוט-חנניה
אחת המשימות ההתפתחותיות המרכזיות עימן מתמודדים תינוקות בשנות החיים הראשונות היא וויסות עצמי. וויסות משמעו בעצם ארגון. לוויסות יש בסיס ביולוגי-נוירולוגי ברור אך במהלך ההתפתחות הוא מושפע מלמידה
אתגרים רגשיים וחברתיים של גיל ההתבגרות הילה שבורון
על פי אריקסון, פתרון מוצלח של הקונפליקט המאפיין שלב זה יהיה גבוש זהות עצמית, ידיעה פנימית של מה טוב מה רע, מי אני ומה אני שווה ומה אני רוצה בחיים. גיבוש נאמנות לעצמי ויכולת בחירה תוך תחושת שליטה טובה על חיי.