טיפול בזוגיות : זוגיות מוצלחת היא זוגיות סימפטומטית
פרופ' שירלי שרון-זיסר
בחיי האהבה, האידאל מתעתע גם משום שהוא מאותת לנו כי יש דרך מיטבית לקשור קשר זוגי. אלא שבשדה האנושי, לא רק שאין דרך מיטבית, אידאלית לעשות בתחום המיניות (למשל, זוגיות הטרוסקסואלית, למשל, יחסי מין גניטליים שמסתיימים באורגזמה משותפת כביטוי של אהבה בוגרת ובשלה), אלא אין דרך אוניברסלית, תקפה לכל.
לא מעט תלונות על חיי האהבה (ופגישות עם מטפלת זוגית) לובשות צורה של אכזבה אל מול אידאל של זוגיות מושלמת והרמונית שנדמה לנו שקיימת אצל אחרים, או שאנו מפנטזים שהייתה יכולה להיות שלנו עם פרטנר אחר: אישה סקסית יותר, גבר רגיש ומפנק יותר, זו שלא תציק, זה שידע בדיוק מה אני רוצה ואוהבת, ובעיקר, שידבר איתי ....
אידאלים מטיבם מתעתעים, ולא משום שהם בלתי ניתנים להגשמה. אידאלים הוגשמו גם הוגשמו בהיסטוריה, וסיפור הגשמתם הוא לעיתים קרובות סיפור הזוועות הגדולות בדברי ימי האנושות. זאת משום שהגשמת אידאל למעשה איננה אלא הענות לציווי מוחלט לסיפוק ללא גבולות. הפסיכואנליזה מכירה את התביעה לסיפוק מוחלט בשם דחף המוות: לא רצון לכליון, אלא מה שפרויד כינה כפיית חזרה, התעקשות לשחזר דווקא דבר מה שגרם כאב. יוצא מכך שבהתעקשותנו על אהבה אידאלית וזוגיות מושלמת אנו מוצאים עצמנו לעיתים לא רחוקות מגשימים דווקא את התסריטים הלא מודעים הקשים ביותר שלנו.
בחיי האהבה, האידאל מתעתע גם משום שהוא מאותת לנו כי יש דרך מיטבית לקשור קשר זוגי. אלא שבשדה האנושי, לא רק שאין דרך מיטבית, אידאלית לעשות בתחום המיניות (למשל, זוגיות הטרוסקסואלית, למשל, יחסי מין גניטליים שמסתיימים באורגזמה משותפת כביטוי של אהבה בוגרת ובשלה), אלא אין דרך אוניברסלית, תקפה לכל. שלא כמו בעלי החיים המצויידים באינסטינקט המכוון אותם באופן מדוייק בשדה ההזדווגות, עבור הייצור האנושי אין מדריך מתאים לכל בחיי האהבה - בניגוד לרושם שמנסים ליצור אינספור ספרי ההדרכה למציאת אהבה, תעשייה פורחת מזה דורות בדיוק משום שלמעשה מדריך כזה הוא בלתי אפשרי.
אין מדריך מתאים לכל הניתן לרכישה בחנויות הספרים או דרך האינטרנט, אך ישנה אפשרות לדעת: להפיק ידע ייחודי אודות תנאים שאנו מחפשים בפרטנר, שאין להם ולא כלום עם אידאל אך עבורנו הם חיוניים במלוא מובן המילה, לעיתים מאפשרי חיים ותמיד מאפשרי סיפוק; לשרטט משהו מקווי המתאר של אופן הסיפוק המשונה והרחוק מהאידאלי של הפרטנר, ושל מה שמאפשר לה או לו את עצם הגישה אל המין האחר. אולי חשוב מכל, ישנה אפשרות לייצר ידע לעשות עם אותו ידע ייחודי אודות אופני הסיפוק והתנאים הארוטיים שלנו ושל בני או בנות זוגינו.
זו הדרך אותה מציעה הפסיכואנליזה: דרך יצירת הידע הלא מודע של כל אחד ואחד, שכרוך דווקא בהיפרדות מאידיאלים ושאין לו ולא כלום עם ידע אוניברסלי כביכול המוסק ממחקרים אמפיריים וסטטיסטיים. בדרך זו ניתקלים, אמנם, בידע מבני. הפסיכואנליזה מלמדת, למשל, כי המיניות הגברית מתגלמת לעיתים קרובות בחיפוש אחר פרטנר-אובייקט, אך משנמצא כזה, מתעוררים ספקות וביקורות לגביו, והחיפוש מאותחל מחדש. אישה גם היא מחפשת דבר מה שחסר לה, אך זה אינו אותו דבר שמחפש הגבר. בדרך כלל, היא מחפשת אהבה, ויותר מכל היא מחפשת מילות אהבה שתאשרנה עבורה את נשיותה -- בפרט אם תוכל לשמוע אותן מבלי לשלם על כך בבשרה. אך לידע מבני שכזה אין ערך שימוש עבור אדם אלא אם כן הוא נוכח, במהלך האנליזה שלו, באופן הספציפי והחורג מכל סטטיסטיקה בו הוא מתגלם בחייו, כלומר במה שהפסיכואנליזה מכנה ה״סימפטום״ בחיי האהבה שלו.
מה שהפסיכואנליזה מכנה "סימפטום" הוא תצורת פשרה: בין היתר, פשרה בין חלק ניתן לפענוח באנליזה, כלומר ניתן לניסוח, וחלק שלא ניתן לומר עליו דבר פרט לכך שהינו מה שהוא. חלק אטום, משונה, ואוטו-ארוטי לחלוטין שהוא גרעין הסיפוק שבסימפטום. במהלך אנליזה, ניתן להסכים לגרעין סיפוק זה. זוגיות בת קיימא עשויה להתרחש כאשר שני בני הזוג לא רק מסכימים -- לא מסכימים לנצור, לכלכל, ולפרנס, אלא מסכימים כל אחד לאופן ההתענגות הסימפטומטי הייחודי לו -- אלא גם מייצרים תצורת פשרה בין אופני התענגות אלה, אופן היות יחד סימפטומטי. הפשרה בה מדובר אינה ויתור מודע על הרגלים ומאוויים לבקשת הפרטנר. להיפך. הפשרה היא עצם התוצר של הקשירה יחד של אותם ״הרגלים״״ קרי סימפטומים, שלא ניתן לוותר עליהם משום שבאמצעותם מתנהל האדם בחייו.
לעיתים, קשירה כזו אינה אפשרית משום שמידת הסבל הכרוך בסימפטום של האחר בלתי נסבלת עבור אחד מבני הזוג או שניהם. במקרים אחרים התלונה על הסבל מהסימפטום של בן הזוג ומהסימפטום שנוצר בין בני הזוג הופכת היא עצמה למקור הסיפוק בזוגיות ומקיימת אותה לאורך שנים. וישנם מקרים בהם הסימפטום הזוגי מספק באופן שאינו כורך תלונה, ואפילו מלווה בוודאות העולצת שאנו מכנים אושר. בכל המקרים, זוגיות מוצלחת היא זוגיות סימפטומטית.
לאתר של שירלי שרון-זיסר
0544684170
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית מומחית, מדריכה
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, בעיות משפחתיות, קושי בזוגיות, אבל ואובדן, משברים, התמודדות עם המצב הביטחוני, טי
אזור בארץ: רמת גן, גבעתיים, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,ספרדית,אנגלית
מומחית בפסיכולוגיה קלינית ובהדרכת פסיכולגים. ניסיון רב בטיפול במבוגרים, ילדים, נוער והדרכות הורים. טיפול ממוקד בבעיה ספציפית או ב
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: מערכות יחסים, מצבי משבר, טראומה, דיכאון, חרדה, OCD, נטייה מינית, מימוש עצמי והתפתחות אישית, דימוי עצ
אזור בארץ: הוד השרון, כפר סבא, פתח תקווה, אזור השרון
שפה: עברית
עוסק בטיפול פרטני וזוגי למבוגרים. אני מאמין בהתאמת הטיפול לצרכים ולמטרות הספציפיות של הפונים אלי, וביצירת מרחב בטוח ומאפשר, המבוסס
פסיכולוגית קלינית מדריכה
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, אובססיות, אבל, הפרעות אכילה, התמודדות עם משברי חיים וחוויית
אזור בארץ: פרדס חנה, זיכרון יעקב / בנימינה, קיבוץ נחשולים
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מדריכה- מטפלת במבוגרים, נוער וילדים. עבורי טיפול הוא תהליך של הבנה, התפתחות ושינוי. אני מאמינה בכוחו של האדם להת
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
יום המשפחה - מה נשאר מיום האם המיתולוגי צוות אתר על הספה
יום האם המקורי עסק בעיקר בהודיה. ביכולת של הילדים לראות ליום אחד כמה עושים עבורם, לא לקחת כמובן מאליו את נוכחותה של האם ואת כל העבודה והמחשבה שמשקיעה בילדיה.
איך לבחור מפעיל ליום הולדת צוות אתר על הספה
בערך מהשנה שבה נכנסים הילדים לגני עיריה ועד כיתה ג' מתחילה קדחת מסיבות יום ההולדת אשר מציפות מבלבלות וגורמות לרוב ההורים לאבד כל שיקול דעת הגיוני.
הילדים לא מקשיבים לי הילה שבורון
אחת התלונות הנפוצות ביותר של הורים, במשפחות הכי נורמטיביות ומתפקדות, היא שהילדים לא מקשיבים.
זמן לדאגה דפניאלה אציל פסיכולוגית קלינית
טכניקה שיעילה להתמודדות עם חרדות ודאגות יומיומית ע"י יצירה של זמן אשר מוקדש אך ורק לדאגות.