מה הורים יכולים לעשות למען חיזוק הביטחון העצמי של ילדם?
הילה שבורון
ודאו כי לכל אחד מהילדים יש את התחום שלו. ילדים שאינם בכורים נוטים לאמץ התנהגויות ותחביבים כמו של אחיהם הבוגרים או דברים שהפוכים מהם (ילד יכול להצטיין בכדורגל אבל בגלל שזו "הנישה" של אחיו הוא ימנע מלשחק ואף להמנע מלעסוק בכל פעילות גופנית). עזרו לילד למצוא את המקום שלו, עד כמה שניתן ללא התייחסות לתחביב של אחיו הבוגרים.
ובכל זאת, רוב האנשים הנתפסים כמנהיגים, כמצליחים, כבעלי רשת תמיכה חברתית חזקה הם אנשים בעלי בטחון עצמי. לפחות ברמה הבסיסית. בטחון עצמי הוא אחד המשתנים שנמצאו משמעותיים ביותר למקובלות חברתית. ילדים עם בטחון עצמי גבוה מקובלים יותר. בטחון עצמי מקושר גם להצלחה.
למרות שקיימים שאלוני מחקר רבים למדידת בטחון עצמי, המושג מתאר תחושה סובייקטיבית לחלוטין העשויה להשתנות בשלב כזה או אחר של החיים. הבשורה הטובה היא כי יש הרבה מאוד מה לעשות בתחום. גם עבור מתבגרים, בוגרים או ילדים הסובלים ממחסור קשה בביטחון עצמי על ידי טיפול אצל איש מקצוע מתאים יכול לעשות שינוי משמעותי. אבל גם לכם, ובמיוחד לכם, ההורים יש הרבה מה לעשות כבר בתחילת גידולו וחינוכו של הילד ויש בידכם כוח להשפיע בצורה קריטית ביותר על בטחונו העצמי של הילד.
ביטחון עצמי לתפיסתי הינו בראש ובראשונה תחושת מסוגלות. ילד (ובשנים המאוחרות יותר- אדם) המרגיש שהוא יכול להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניו- הוא מאמין ביכולותיו ובסיכויו להצליח = יש לו ביטחון עצמי. והכוונה היא לאתגרים בכל תחום חיים אפשרי- אתגרים חברתיים (האם אבחר ראשון או אחרון בבחירת הקבוצות בשיעור ספורט? האם יצחקו עלי אם אשאל שאלה בכיתה או אם אציע חברות לילדה מהכיתה המקבילה?"), אתגרים לימודיים (האם אני בטוח ביכולתי להתמודד עם המטלות הלימודיות ולהצליח במבחן? האם אני מרגיש שאני יודע כיצד לגשת אל החומר ולהתכונן או שאני מראש מוותר, לחוץ ומרגיש מאויים אפילו לנסות?), אתגרים התנהגותיים (האם אעמוד בציפיות הגבוהות ממני? האם אצליח להבין מה רוצים ממני בבית הספר החדש?) ואפילו אתגרים משפחתיים (אם אחי תלמיד מצטיין האם יש לי סיכוי להצטיין גם? האם יאהבו ויעריכו אותי גם אם לא אביא ציונים כמו של אחותי? האם אני מצחיק או מוכשר כמו האחים שלי או עומד בציפיות של הורי?).
רכישה של תחושת מסוגלות מתחילה כבר אצל התינוק הלומד ללכת ומתחיל לטפס- האם מאפשרים לו לחקור את העולם או מגוננים עליו מדי כי בטוח יפול? כאשר מגיע לגיל שנתיים ובוכה בכל פעם שמציבים לו גבול- האם אביו מאמין שיצליח להתמודד עם המילה "לא" ועומד מאחורי החלטתו או שהוא מוותר אחרי כמה צרחות ובכך מעביר מסר "אם אמשיך ואתעקש אתה בטח תתמוטט או שאני אתמוטט. אתה לא מסוגל לעמוד בכך". ילד שעומדים מולו על גבולות התואמים את גילו ואת ויכולותיו אך גם נותנים לו להתנסות ולחקור מעבירים לו מסר שהוא מסוגל. הוא מסוגל להתמודד עם האתגר בדיוק כמו שהוא מסוגל להתמודד עם התסכול שהצבתם בפניו.
אותה תחושה מסוגלות בינקות תמשיך כאשר הילד יגדל ויתמודד עם קשיים ואתגרים מחוץ לבית המוגן והמשפחה. כאן תצטרכו לשאול את עצמכם- האם הילד מסוגל להתמודד בעצמו או שיש צורך אמיתי במעורבות שלי. לדוגמה, כאשר ילד בבית הספר היסודי משתף אתכם בבעיה עם המורה או עם חבריו לכיתה. תנו לו לנסות למצוא פתרון, תנו לו לנסות להתמודד לבד. אל תקפצו מהר ותפתרו עבורו את הבעיה. ניסיון ההתמודדות, לא משנה מה תהיה התוצאה, יהווה עבורו חוויה משמעותית של אמונה במסוגלות שלו ובכוחותיו. שאלו את עצמכם- האם אתם מאמינים שהוא מסוגל? כדי שילד יאמין שיש לו מסוגלות, שיש לו כוחות להתמודד עם העולם, עליו לחוש עמוק בבטן ללא כל ספק, כי הוריו מאמינים באמת שהוא מסוגל. כאשר אתם רצים ופותרים את הבעיה עבורו או גרוע מכך, מנסים "מאחורי הקלעים ובלי ידיעתו" לפתור את הבעיה אתם אומרים לו "אנחנו לא באמת מאמינים שתצליח אז עשינו במקומך. אנחנו גם לא מאמינים שתצליח להתמודד עם האכזבה או הכעס על כך שהתערבנו אז עשינו זאת מאחורי גבך". גם אם הילד לא באמת יגלה בדיוק במה התערבתם- מסר כפול יש לו את הדרך שלו להיחשף וזה אף פעם לא מועיל.
דבר נוסף שהורים יכולים לעשות כדי לחזק את תחושת המסוגלות של הילד הוא לתת חיזוקים חיוביים (הדרכת הורים). התבוננו בילדכם ורשמו מהן החוזקות שלו? מהי היחודיות שלו? טפחו חוזקות אלו. חזקו אותו על כל השקעה שמוכן לעשות כדי לטפח את חוזקותיו או להתמודד עם קשייו. כאשר אתם מזהים את חוזקותיו של הילד (האם הוא ספורטאי טוב? האם מוכשר בציור או אומנות? האם הוא מוסיקלי במיוחד? סקרן? בעל דימיון מפותח ועשיר? יצירתי? קורא היטב? האם נהנה לגלות דברים חדשים בטבע ולחקרו את סביבתו?) שימו לב לכמה נקודות חשובות:
האחת, וודאו כי גם הילד מרגיש כי תחום זה חזק אצלו, כי הוא גורם הנאה עבורו ותחושת סיפוק. לעיתים נוטים הורים לעודד (עד לדחוף) ילד להתנסות ולהמשיך בחוג או בתחום שההורה רוצה שיצליח בו אבל אין זו העדפתו האמיתית של הילד והוא עושה זאת כדי לרצות את הוריו. רוב הסיכויים שגם אם הוא אכן מצליח בתחום זה, הוא עלול לפתח זהות מזוייפת ולא תחושה אמיתית של מסוגלות.
השניה, ודאו כי לכל אחד מהילדים יש את התחום שלו. ילדים שאינם בכורים נוטים לאמץ התנהגויות ותחביבים כמו של אחיהם הבוגרים או דברים שהפוכים מהם (ילד יכול להצטיין בכדורגל אבל בגלל שזו "הנישה" של אחיו הוא ימנע מלשחק ואף להמנע מלעסוק בכל פעילות גופנית). עזרו לילד למצוא את המקום שלו, עד כמה שניתן ללא התייחסות לתחביב של אחיו הבוגרים.
כאשר אתם נותנים חיזוקים חיוביים- תנו מחמאות ספציפיות ולא כלליות (כל הכבוד על החיבור שכתבת, אני רואה שהשקעת הרבה מחשבה. יש פה רעיונות מאוד יצירתיים. לעומת: אתה פשוט גאון, תמיד אתה מצליח בלימודים). חזקו על הדרך, על המאמץ ופחות על תוצאה.
נתינה- מי שמרגיש שיש לו מה לתתת הוא מרגיש בעל ערך. חנכו את הילד לנתינה. תנו דוגמה אישית- הנתינה יכולה להיות למשפחה, לחברים, בפעולות התנדבות למניהן. תמיד יש איפה לתת.
ומעל הכל- האם אתם חווים את ילדכם כילד מוצלח? הילד מפנים את מה שהוריו חושבים עליו ואיך שהם תופסים אותו גם אם כלפי חוץ הוא מקבל מהוריו חיזוקים ואהבה. אם אתם לא תאמינו ביכולות שלו- הוא לא יאמין בעצמו ולא ירכוש בטחון עצמי.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית CBT
התמחות: חרדות ופוביות, OCD (מחשבות טורדניות), תלישת שיער, חיטוט כפייתי בעור, פחד ממחטים, דיכאון, קשיים חברתי
אזור בארץ: טיפול אונליין בכל הארץ, ראשון לציון, נתניה, רמת גן, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית, אנגלית, צרפתית, הולנדית
בטיפולים אני משלבת CBT, פסיכודרמה ומיינדפולנס, וכך הטיפול נעשה ממוקד, מדויק, חוויתי ובדרך כלל קצר מועד. אני מאמינה שהשימוש בהומור
פסיכותרפיסט,מטפל זוגי ומשפחתי, CBT
התמחות: ברשותי תואר שני MSW, בעל 25 שנות נסיון ו15 שנים בקליניקה. מטפל בעזרת CBT, טיפול דינמי קלאסי, מיינדפו
אזור בארץ: תל אביב, זיכרון יעקב/בינימינה
שפה: עברית,אנגלית
עבודה עם בוגרים ונוער הסובלים מתקיעות, קשיי תיפקוד, חרדות, דכאון, הפרעת קשב, פוסט טראומה,התמכרויות (חומרים ,מחשב), כעסים וסף תסכול
פסיכותרפיסט ועובד סוציאלי קליני (MSW)
התמחות: CBT - טיפול קוגניטיבי התנהגותי, משברי חיים, חרדה ,דיכאון, כעס, אבל ואובדן, נכויות ומחלות כרוניות, תק
אזור בארץ: טבריה, עמק הירדן, בית שאן וראש פינה, אזור הצפון, אזור רמת הגולן
שפה: עברית,אנגלית
מטפל בגישה אינטגרטיבית ומשלב מגוון גישות כולל טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). מסע החיים הוא מסע אישי, ייחודי, ולעיתים מורכב
המרכז לאבחון, טיפול רגשי בהפרעות קשב וריכוז, אוטיזם וקשיים ח
התמחות: המרכז לאבחון (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם, דידקטי, MOXO ) ,טיפול רגשי ,הפרעות קשב וריכוז, אוטיזם. פסיכ
אזור בארץ: קרית טבעון, חיפה, קריות, טירת הכרמל, ישובי חוף הכרמל, אזור הצפון
שפה: עברית,רוסית,אנגלית,ערבית
המרכז מתמחה באבחונים- (ADHD, פסיכודידקטי, אוטיזם , דידקט). טיפול רגשי, הדרכת הורים .במרכז צוות מקצועי ומנוסה של פסיכולוגים, פסיכי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טבע ובריאות נפשית צוות על הספה
החוקרים ג'ון זלנסקי ואליזבת ניסבת' מצאו שככל שנבדקים דיווחו על חיבור משמעותי יותר לטבע, הם דיווחו גם על שביעות רצון גבוהה יותר מחייהם. המחקר שלהם אישש מחקרים קודמים שנתמכו גם הם בשאלונים ומצאו קשר חד משמעי בין טבע לרווחה נפשית.
טיפול זוגי – עוזר או לא עוזר? צוות על הספה
אם חשבתם בשלב כלשהו ללכת לטיפול זוגי והחלטתם להתייעץ עם חברים ובני משפחה בנושא, בוודאי תשמעו מגוון סיפורים מאנשים שחוו בעצמם טיפול כזה ותתבלבלו עוד יותר - חלק מהזוגות יספרו כי הטיפול הזוגי "הציל" אותם ואת הזוגיות שלהם וחלק יטענו בלהט שטיפול זוגי פשוט לא עוזר.
פסיכולוגית זוגית מומלצת ליד הבית - אינדקס פסיכולוגיים מומלצים צוות על הספה
פסיכולוגית זוגית היא ככל הנראה הדבר הראשון שתחפשו ברשת כאשר אתם מבינים שהזוגיות שלכם במשבר. האם היא באמת מה שאתם צריכים כרגע? במאמר הבא תוכלו להבין האם אתם זקוקים לטיפול זוגי, מה נדרש מהגורם המטפל בכם והאם אפשר לשקם את היחסים
גמילה ממוצץ וגמילה מבקבוק צוות אתר על הספה
המוצץ והבקבוק מלווים את הילד מיומו הראשון בעולם . הם מרגיעים רעב, מצוקה, בכי, צמא, תסכול, חוסר אונים. הם מסמלים את מה שבטוח בעולם