
מתי לפנות לקלינאית תקשורת
יעל אדם- קלינאית תקשורת
זכרו: אבחון וטיפול מוקדמים הם מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול ובהתקדמות הילד, כך שאם יש לכם ספק, לעולם אל תהססו לפנות להתייעצות. במקרה הכי גרוע תשמעו שהכל בסדר ותקבלו כלים והדרכה להמשך.
התלונה: "הילד מגמגם"
האם לפנות לאבחון? הרבה מאוד ילדים מגמגמים לפרקים סביב גיל שנתיים ובתקופות בהן הם רוכשים שפה בקצב מואץ. אצל 80% מהם זה עובר, וכשזוכרים את זה קל יותר להישאר רגוע. ככל שהאנשים סביב הילד יישארו רגועים יותר, סיכוי גבוה יותר שהגמגום (או חוסר השטף) יעלם. יש לגמגום רקע תורשתי ולכן אם יש אנשים נוספים במשפחה שמגמגמים או אם הילד עצמו מביע תסכול או לחץ סביב הדיבור, מומלץ לפנות לאבחון או לפחות לקבל הדרכה מקלינאית תקשורת.
התלונה: "לא מבינים אותו"
האם לפנות לאבחון? מאוד תלוי מי מתלונן. אם אתם היחידים שמבינים אותו וקיימות תלונות חוזרות מהסבים והסבתות, מהגננת וממבוגרים נוספים בקרבתו של הילד, מומלץ מאוד לפנות לאבחון של קלינאית תקשורת. רצוי מאוד לבצע גם בדיקת שמיעה. ירידת שמיעה יכולה להסביר קשיים בדיבור ויש לטפל בה.
התלונה: "הוא לא אומר צ'"
או ר' או ש' או ת'. כל צליל בעברית נרכש בגיל אחר, ולכל גיל יש את השיבושים האופייניים לו. אם הוא משבש צליל אחד או שניים והדיבור בסך הכל מובן, התייעצו עם הגננת או עם המורה. אם אתם עדיין לא בטוחים, פנו לאבחון. תלונה נפוצה מאוד בעברית היא הגייה לא תקינה של ההגאים השורקים צ', ש', ז' ו ס'. ובכן, עד גיל 5 בערך הם יכולים כולם להישמע כמו צליל אחד וזה בסדר (ואפילו חמוד). אחר כך כבר כדאי לבדוק.
התלונה: "הוא לא עונה כשקוראים לו" או "הוא לא תמיד מגיב להוראות"
יכול להיות שזו באמת בחירה שלו לא לענות לכם, או שהוא מאוד מרוכז במה שהוא עושה, אבל גם יכול להיות שהוא לא שומע טוב או שהוא מתקשה להבין את כל מה שאומרים סביבו. תלונות כאלה דורשות בירור מעמיק, בעיקר אם הן עקביות ובאות ממספר גורמים כמו בני משפחה אחרים וגננת.
זכרו: אבחון וטיפול מוקדמים הם מרכיב חשוב בהצלחת הטיפול ובהתקדמות הילד, כך שאם יש לכם ספק, לעולם אל תהססו לפנות להתייעצות. במקרה הכי גרוע תשמעו שהכל בסדר ותקבלו כלים והדרכה להמשך.
ושתהיה לכולנו שנה מוצלחת!
יש לכם עוד שאלות לקנילאית תקשורת?
הכנסו לפורום קלינאית תקשורת של על הספה והתייעצו עם המומחים שלנו!
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

עו''ס קלינית ופסיכותרפיסטית מדריכה, LCSW
התמחות: עו''ס קלינית (LCSW) ופסיכותרפיסטית מדריכה. גישה דינמית בשילוב EMDR, גשטלט וטיפול באמנות. התמודדות עם
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן, מרכז
שפה: עברית,רוסית,אנגלית
עו''ס קלינית (LCSW) ופסיכותרפיסטית מדריכה. גישה דינמית בשילוב EMDR, גשטלט וטיפול באמנות. התמודדות עם משברי חיים, חרדה, דיכאון, בעי

פסיכותרפיסטית cbt
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים וחולי מטפלת בנוער ומבוגרים בגישה קוגניטיבית
אזור בארץ: ראשון לציון, תל אביב וגוש דן,שפלה והאזור
שפה: עברית,רוסית
מטפלת במתבגרים ובוגרים. עובדת סוציאלית BSW, פסיכותרפיסטית CBT מתמחה בטיפול בהפרעות חרדה, דיכאון, קשיים חברתיים, פוסט טראומה, משברי

מטפל זוגי, משפחתי ופרטני, עו"ס M.S.W.
התמחות: בעיות תקשורת בזוגיות ובמשפחה, התמודדות עם משברי חיים, בעיות משפחתיות וזוגיות, אבל ואובדן, הדרכת הורי
אזור בארץ: חיפה
שפה: עברית
מטפל זוגי, משפחתי ופרטני, עו"ס M.S.W. פוגש אנשים, זוגות ומשפחות במגוון משברים וצמתים בחיים מטפל בגישה מערכתית ובכלים אינטגרטיבי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
גן ילדים: כניסה בלי פחדים מיכל דביר קורן
רגע לפני שאתם שולחים את הילד אל גן ילדים, כדאי שתדעו את כללי הכנסת ילד אל גן ילדים: יש להסביר לילד ולהתכונן איתו לקראת הכניסה לגן, לדעת כיצד להיפרד מהילד בתוך הגן, לתת לו חיזוק חיובי אם נפרד מכם כראוי ועוד
חרם חברתי צוות על הספה
תופעת החרם היא אחת התופעות הקשות הקשורות בבריונות בחברת הילדים. בריונות מוגדרת כאלימות מכוונת, חזרתית, המנצלת ומייצרת יחסי כוחות לא הוגנים בין הפוגע לבין הנפגע. ילדים הנפגעים מחרם עשויים לשאת בתוכם צלקות למשך שנים רבות
עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך רועי אזולאי
במאמר זה אפרט כיצד מסייעים לילד לחוש שייך ולבסס את נחיצותו ומשמעותו בביתו, בסביבתו וכך לגבש תפיסה חיובית באשר למקומו ולתרומתו לזולת ולחברה.
הפרעת קשב וריכוז צוות על הספה
הפרעת קשב וריכוז היא ההפרעה השכיחה ביותר באוכלוסייה. בקרב ילדים ונוער היא אף נפוצה עוד יותר. הילד 'על קוצים'? מוסח בקלות? מאבד את החפצים? אם אתם חוששים שילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז הכתבה הזו בשבילכם.