הילדים לא מקשיבים לי
הילה שבורון
אחד ההיבטים של חוסר ההקשבה שמסבכים את העניין, הוא העלבון שלנו. הורה לא צריך להיעלב מילדיו. כשילד שקוע בתכנית בטלויזיה ואיננו קם לסדר את החדר כשאביו מבקש ממנו, עלבונו של האב מכניס רעשים לא ענייניים למערכת היחסים. כשאנחנו נעלבים מהילדים שלנו אנחנו מגיבים מתוך העלבון ומעצימים את הקונפליקט- עושים בדיוק את ההיפך מלקדם אותו לקראת פתרון.
התופעה יכולה להגיע בצורות רבות- "אני צריכה לחזור על כל משפט עשר פעמים ועדיין לא נקלט", "אני אומר משהו ואין תגובה", "ביקשתי כבר מיליון פעם אבל אני כאילו אויר בשבילה" ועוד ועוד.
אם בעבר משפטים אלו אפיינו יותר הורים למתבגרים (עם הקטנים יותר תמיד היו קשיי גבולות אבל הורים נטו להרגיש שהילד בודק אותנו ואילו כאן הדגש הוא על התחושה שהילד בכלל לא שומע אותנו). יותר ויותר הורים כיום מתחילים להרגיש אם ההתעלמות הזו מילדים צעירים יותר.
למה זה כל כך מפריע לנו?
כשהורה פונה לילדיו, לרוב יש ציפייה, שבגלל שאני ההורה, המבוגר האחראי, הסמכות המובילה במשפחה, לילד תהיה סוג של יראת כבוד, רצון לרצות ודחף מיידי להיענות לבקשה שלנו. הורים נוטים לפרש את התגובה או את אי התגובה של הילד במובנים של מה זה אומר עליהם. על ההורות שלהם.
אז זהו שזה לא בהכרח נכון. יראת כבוד לא באה מאליה מתוקף תפקידכם כהורים. צריך לבנות אותה ולעמול עליה מדי יום. בעידן המודרני, הסמכות ההורית איננה מובנת מאליה כשם שהיתה בעבר. אם בעבר היה מאוד ברור שאם הורה אומר משהו הילד מיד מציית, אין לו בחירה ולא מקום לערער על האמירה של ההורים, היום יש גישות שונות בהורות שיוצרות הרבה בלבול ומערערות את הסמכות ההורית. ילדים רואים מודלים שונים של הורות ובשם הדמוקרטיה, הבחירה והעצמת כבוד הילד (שהם ערכים חשובים וראויים) במשפחות רבות אבדה סמכות זו . גם כשהיא קיימת, איננה שווה בהכרח ליראת כבוד.
האם אנחנו בכלל רוצים שיעמדו דום?
גם כשקיימת יראת כבוד- עדיין אין קשר ישיר בינה לבין מהירות התגובה של הילד. אנחנו רוצים ילדים חושבים, בעלי דעה עצמאית, בעלי יכולת ביטוי. ילדים שיודעים לשמור על עצמם מניצול ומבחינים בין טוב לרע- מיומנויות חשובות אלו לא מתקיימות רק מחוץ לבית. להיפך, הם לומדים אותן בתוך הבית ומשתכללים בהן בבית לפני שיכולים להשתמש בהן בחוץ.
למה אנחנו נעלבים?
אחד ההיבטים של חוסר ההקשבה שמסבכים את העניין, הוא העלבון שלנו. הורה לא צריך להיעלב מילדיו. כשילד שקוע בתכנית בטלויזיה ואיננו קם לסדר את החדר כשאביו מבקש ממנו, עלבונו של האב מכניס רעשים לא ענייניים למערכת היחסים. כשאנחנו נעלבים מהילדים שלנו אנחנו מגיבים מתוך העלבון ומעצימים את הקונפליקט- עושים בדיוק את ההיפך מלקדם אותו לקראת פתרון.
צריך לזכור שהילדים היום חשופים לגירויים עוצמתיים, מהירים, מקבילים, ללא הרף. הם שוקעים לעיתים קרובות למעין טשטוש חושים וכל הקשב שלהם מופנה לאותו גירוי אינטנסיבי המגיע לרוב ממסך כלשהוא. גם כשאינם מול מסך, עומס הגרייה בו הם שרויים מרבית היום כנראה עושה משהו ליכולם להפנות קשה לגירוי "שקט" כמו קולה של אמא. אם נכניס למשוואה גם את גורם המוטיבציה להפניית הקשב- די ברור שהם מהר מאוד מבינים שהגירוי שנקרא קולה של אמא או קולו של אבא, אינם כנראה מאוד אטרקטיביים ואין להם יותר מדי מוטיבציה לנתק את הקשב מהגירוי הנוכחי ולהקשבה אמיתית למה שההורים אומרים.
מה עושים?
ראשית הבינו שזה לא אישי נגדכם. אל תעלבו ותזכרו שעד שהילד לא שמע אתכם בודאות הוא לא מתעלם מכם אלא פשוט כל הקשב שלו מופנה באותו רגע למקום אחר. קחו אחריות על הפנית הקשב שלו אליכם.
ניתן לעשות זאת בכמה דרכים- הפנית הקשב קשורה לארגון החושים. על כן הפעילו יותר מחוש אחד (השמיעה) של הילד. התקרבו אל הילד וודאו שהוא רואה אתכם מדברים אליו. געו בו קלות וכך הפעילו את את חוש המישוש, המגע.
שנית , תפתיעו מדי פעם- תנו מסרים לא צפויים, השתמשו בהומור. כך תגבירו את המוטיבציה של הילד להקשיב.
בדקו את עצמכם ואת הטון בו אתם משתמשים. כשאתם פונים אל הילד מראש בחוסר אמונה בהצלחתכם, כבר יש כעס בקולכם ומראש המוטיבציה של הילד להקשיב צונחת. היו חיוביים, סובלניים ובעיקר אופטימיים. נכון, הוא לא מיד יקשיב לכם. נכון, זה לוקח כל כך הרבה זמן שכבר עדיף לעשות לבד. אבל הורות איננה ניהול עובדים. היא העברת מסרים חינוכיים, היא בחזקת שלח לחמך. היא דורשת השקעה ואיננה נמדדת באפקטיביות ובתפוקות מול תשומות. זה לא תמיד יעבוד אבל זה בהכרח ישפר את התקשורת ביניכם לבין ילדכם ויכניס שיח אחר, מכבד יותר ביניכם.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוגית קלינית
התמחות: חרדה, דיכאון, מצוקה רגשית, ויסות רגשי, משברי חיים, פרידה, גירושין, אבל ואבדן, קשיים בזוגיות, בעיות מ
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון
שפה: עברית
פסיכולוגית קלינית מומחית, בעלת נסיון רב בעבודה עם מבוגרים ומבוגרים צעירים הסובלים ממצוקה נפשית, דכאון, חרדה, קשיים חברתיים ובינאיש
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: טיפול דינמי, טיפול קוגניטיבי התנהגותי- CBT, טיפול קצר מועד, דיכאון, פוסט טראומה, חרדה, משברי חיים, א
אזור בארץ: גבעתיים, עמק חפר, נתניה
שפה: עברית
פסיכולוג קליני מומחה. מטפל במבוגרים ומתבגרים בקליניקה בגבעתיים ובעמק חפר. מאמין ששינוי בטיפול טמון בקשר ובנוכחות פעילה בין השניי
פסיכותרפיסטית, דר בעבודה סוציאלית, מטפלת משפחתית
התמחות: התמודדות עם משברי חיים, בעיות משפחתיות וזוגיות, חרדה ופוביה, דיכאון, פוסט טראומה.
אזור בארץ: שרון,רעננה,כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית
בעלת ניסיון רב בטיפול במבוגרים בהתמודדות יומיומית, חיפוש משמעות ומשברי חיים, עם ידע נרחב בטיפול באנשים במצבי חרדה, דיכאון, אבל ופו
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
זהות מינית בגיל ההתבגרות צוות על הספה
מי שנכנס לבית ספר תיכון בעיר חילונית במרכז הארץ, עשוי לחשוב שנושא הזהות המינית בגיל ההתבגרות כבר לא מהווה עניין לעסוק בו ולפעמים אפילו יואשם על ידי בני הנוער בשיח אנכרוניסטי שאינו מותאם לעולם שהם חיים בו – עולם של הימנעות מהגדרות. יחד עם זאת, העיסוק בנושא הזהות המינית עדיין מהווה עניין משמעותי למתבגרים רבים
מה ההבדל בין ריצה טיפולית לריצה רגילה? מגי לוי, מטפלת בריצה
טיפול בריצה הוא טיפול נפשי העושה שימוש בריצה למרחקים ( 20 דקות ואילך ) ככלי מרכזי בטיפול. בטיפול בריצה הדגש הוא על הנפש ועל התהליכים הרגשיים, כאשר הריצה היא אמצעי לאיזון גוף-נפש.
הסוד שבתוכנו איילת שקד שילוני, עובדת סוציאלית קליני(MSW),
למי מאתנו אין בכלל סודות? מגיל צעיר ילדים נושאים עמם סודות שהם לא תמיד מגלים לאחרים. כילדים חלק מהשובבות הילדית לפעמים כרוכה בין השאר גם בלהסתיר דברים מחברים וממבוגרים במשפחה שלא רוצים שידעו.
מה הוא אבחון פסיכולוגי? צוות על הספה
אבחון פסיכולוגי הוא שם כולל לקבוצה של מבחנים, המבוצעים על ידי אנשי בריאות הנפש ומטרתם להעריך את מאפייני הנבדק במגוון תחומים- נפשי, התנהגותי, קוגניטיבי ועוד. אבחון פסיכולוגי מבוצע למגוון צרכים כמו דיוק אבחנה פסיכולוגית, קביעת תוכנית טיפול ועוד