הרעיון המרכזי הוא הפחתת המתח, והאפשרות שיש להורה לעבור ממצב של התמודדות עם משברים וקונפליקטים למצב שבו שהורה חש כי ברור לו מה הם העקרונות המנחים אותו ובעיקר יצירת תחושת ביטחון באשר לאופן הפעולה.
אחת השאלות הנפוצות ביותר בימינו בכול האמור לחינוך וגידול ילדים בתא המשפחתי , נוגעת לנושא הסמכות ההורית ומערכת החוקים והכללים המתקיימת בכול בית ובית.
לא לחינם שאלה זו עולה שוב ושוב , שינויים חברתיים שחלים בעידן הנוכחי וב20 שנים האחרונות הובילו לטשטוש
הסמכות ההורית בבית, ילדים מרשים לעצמם להביע את רצונם בצורה גלויה,הורים לא בטוחים כיצד עליהם להגיב ומכאן נוצר בילבול גדול באשר לתפקיד ההורי, וליכולת לייצר מערכת חוקים ונורמות בבית ולתקף אותם.
אם בעבר היה ברור שסמכות ההורים אינה מוטלת בספק ומעמד ההורה בבית היה איתן, הרי שהיום חלה תפנית, הורים כבר פחות חשים בטוחים, מוצאים עצמם מהססים רבות באשר לאיך לפעול, מה להגיד, ומה הם הגבולות הדרושים.
בכול
סדנת הורים או מפגש בקליניקה עולות השאלות הללו בצורה ניכרת, הורים מחפשים לגבש זהות וסמכות אשר מצד אחד תעניק מענה ראוי לצרכיו של הילד ובמקביל לא תפגע באושרו.
האמביוולנטיות שנוצרה בנושא זה מובילה לעיתים קרובות להתפתחות קונפליקטואלית ביחסים בין הורה וילד, וזו מולידה תחושת תסכול ושחיקה אצל שני הצדדים מה שמוביל לאוירה משפחתית פחות חיובית ואף מתוחה.
כדי לייצר סדר בנושא יש תחילה להניח הנחת יסוד משמעותית, מערכת היחסים בין הורה וילד הינה דבר משמעותי וחשוב וראוי שהדרך תקדש בעיקר את העיקרון הזה, " הורים מפסידים יחסים עם ילדיהם בשל התפקוד, בעוד הילדים מתקשים לתפקד בשל היחסים" .
כאשר מערכת היחסים והקשר נמצאים בסדר עדיפות עליון וזה המסר הגלוי אשר מועבר מהורה לילד הדבר יאפשר בכול עת לייצר שיח מכבד ואופטימי תהיה הסוגייה אשר תהיה. יחסים טובים עם ילדים אינה כלי כי אם מהות, תפיסת עולם ודרך.
גם כאשר נדמה כי ילדים בימינו אינם נשמעים לסמכות וכביכול עושים ככול העולה על רוחם אין כך הדבר, לאמיתו של דבר ילדים מחפשים גבול, זקוקים לו וצריכים אותו בכדי להתפתח בצורה תקינה וחיובית, אך לצד זאת התיווך של הגבול הוא אשר תופס ערך משמעותי באופן בו הילד יקבלו ויוכל לנהוג לפיו.
מודל הרמזור הינו מודל חיובי אש מאפשר להורים לחוש כי הם פועלים לפי עקרונות מסויימים ואינם "שולפים", תגובות והתייחסויות. העיקרון המרכזי של המודל הוא האפשרות לבנות מערכת חוקים וכללים אשר מובילה להתפתחות הילד תוך הבנה של מותר ואסור:
אדום – מאפיין את החוקים אשר עליהם אין עוררין, המקומות בהם ההורים לא מתפשרים ולא מאפשרים בחירה של ממש לילד כיון שזוהי חובתם לתקף את הכללים הללו. עקרון המפתח באור האדום מכונה ב,ב,ב – ביטחון, בטיחות ובריאות. כלומר כל הדברים אשר שייכים לשלושת אלו או כאשר קיימת סכנה להם, תפקיד ההורה להבהיר כי כאן החוקים הם ברורים ללא פשרות.
לדוגמא- נער מתבגר בן 12 אשר רוצה לצאת למסיבה עד השעות הקטנות של הלילה. אם לדעת ההורים התנהגות זו מסכנת את בריאותו יהיה עליהם לסרב לאפשרות זו גם אם הדבר יוליד תסכול אצל הנער.
צהוב- מאפיין את הדברים אשר ניתן לקיים עליהם שיח ומחשבה, מעין מו"מ בין הורה וילד אשר בסיומו ההורים יחשבו ויחליטו אך כאן יש הקפדה יתרה על שיח בין ההורים והילד עם חשיבה אמיתית סביב הסוגייה.
לדוגמא- אופן הלבוש של נערה למסיבה. גם אם להורים קיימת התנגדות הרי שאם אין סכנה ברמת הביטחון הבטיחות והבריאות כדאי שההורים יקיימו מחשבה לאחר הקשבה לילדה באשר להבנה מדוע זה חשוב לה? איזה רעיון ביניים יכול לעלות כחלופה או הסכם בינהם אשר יאפשר למצוא את הדרך
לקיום רצון הנערה בגבולות ההורים.
ירוק- מאפיין את הדברים אשר ההורים כהחלטה מבהירים לילד כי יכול להחליט בעצמו! זהו חלק משמעותי ביותר בפיתוח חוויה עצמאית והעברת מסר משמעותי בדבר האחריות של הילד.
לדוגמא- מתבגר אשר בוחר להכין שיעורי בית בשעה שנוחה לו.
אחת הבעיות בקיום מערכת חוקים וכללים בבית היא ריבוי חוקים בבחינת "מרוב עצים לא רואים יער" מה שגורם לילד להיות מתוסכל ולהרגיש לא מורגש. מודל הרמזור מסייע רבות גם בהחלטה על מה הם העקרונות החשובים לנו באמת, וגם על מסגרת התיווך שמועברת מההורים לילדים.
הרעיון המרכזי הוא הפחתת המתח, והאפשרות שיש להורה לעבור ממצב של
התמודדות עם משברים וקונפליקטים למצב שבו שהורה חש כי ברור לו מה הם העקרונות המנחים אותו ובעיקר יצירת תחושת ביטחון באשר לאופן הפעולה.