תופעת הליצנים המחופשים – תופעות הלואי של הרשתות החברתיות.
צוות אתר על הספה
מה שהפך את התופעה לויראלית- אלו הרשתות החברתיות. הפרסום, המהירות בה עוברות התמונות עם פרשנויות ונספחים מעוררי אימה לא פחות מהתמונות. בקבוצות הוואטסאפ – ישנה התרחשות אדירה סביב התופעה, וילדים מוסיפים ו"מתבלים" את הסיפורים כיד הדימיון הטובה עליהם.
יועצות בית הספר הוציאו ברוב בתי הספר מכתבי הרגעה להורים עם הדרכה כיצד לדבר עם הילדים וכיצד יש לנהוג.
התופעה מטרידה, מרגיזה (כי הרי יש לנו מספיק רגעי אימה ומעוררי חרדה במדינה שלנו) ומעוררת תמיהה – מה הם חושבים לעצמם? מה הם מנסים להשיג?
אבל מטרת המאמר היא להתיחס לתופעת הלוואי של הנושא, שאיננה פחות מטרידה ומאיימת.
מעבר למתחפשים המסתובבים ברחובות במטרה להבהיל או להפחיד, הילדים שלנו, גם אם אינם פוגשים בליצן כזה בגינה השכונתית וגם אם אין סיכוי שינסו גם כן לקחת חלק בתופעה – הם כן משחקים תפקיד מפתח ביצירת הבהלה ובהגברת ההשפעה שלה.
מה שהפך את התופעה לויראלית- אלו הרשתות החברתיות. הפרסום, המהירות בה עוברות התמונות עם פרשנויות ונספחים מעוררי אימה לא פחות מהתמונות. בקבוצות הוואטסאפ – ישנה התרחשות אדירה סביב התופעה, וילדים מוסיפים ו"מתבלים" את הסיפורים כיד הדימיון הטובה עליהם. חלקם חושבים שזה מצחיק ואין להם שום מושג מה ההשפעה של הדברים על הילדים שמקבלים את המסר "בשידור" , אחרים מערבבים בין סיפורים לסיפורי פיגועים וכך מתבשל מסר של הפחדה ותוקפנות שכל ילד שיש לו סמארטפון – חשוף אליה.
כשילד בכיתה ו' מעביר לכל השכבה את הסרטון ומוסיף שורה כמו "שמעתי שהיה לו סכין", עשר דקות לאחר מכן, ילד בכיתה ב' יקבל הודעה שברחוב שלו נצפה ליצן עם סכין שתוקף ילדים. זו איננה השערה. זו עובדה וזה קורה. כל הזמן.
אז מה לעשות?
שוחחנו עם הילדים על התופעה אבל לא פחות חשוב על מה קורה בשיח שלהם עם ילדים אחרים על התופעה- בכיתה, ודרך הטלפון.
עזרו להם להבין מה הסכנה בשמועות, וללמוד לקרוא בצורה ביקורתית את ההודעות ההמוניות המועברות כמו נשק ביולוגי בדקות ספורות. על הסכנות במסרים כאלו. מה נשמע להם הגיוני, מה נראה להם מבוסס על עובדות או על ניסיון הפחדה נוסף?
העברת הודעות מפחידות היא תוקפנות לשמה. זה מסר שחייב לעבור לילד. היא תוקפנית כמעט כמו ללכת מחופש בפארק ולהבהיל אנשים. והיא לא תופעה חדשה שצמחה עם הליצנים. כל יום מועבר סיפור אימה אחר בקבוצות הוואטסאפ. הציבו גבול ברור שאתם מצפים מילדכם לא לקחת חלק בזה ועודדו אותו לעצור את ההתפשטות. אם הילד צעיר, בבית ספר יסודי, בהחלט יש מקום להעלות בקבוצת ההורים בקשה לעצור את משלוח ההודעות. סביר שלא כולם יקחו אחריות אבל מספיק שגרעין חזק של ילדים יוקיע את המסרים הללו- למי שמעביר כבר לא יהיה קהל ולא תהיה השפעה והטעם יחלוף.
עודדו את הילדים להתיעץ איתכם ולהראות לכם מסרים שמעוררים בהם רגשות לא נעימים- של פחד ותוקפנות. למדו אותם את המילים שמתארות את הרגשות האלו כדי שיבינו מהי ההרגשה הלא- תמיד ברורה הזו כשקוראים מסר שמרגיש לא מתאים. כך יוכלו להבחין בודאות מה נכון ולא נכון להם, ומהם התכנים אותם צריך לשתף ולבקש עזרה.
והכי חשוב- חזקו אותם על התנהגות של עירנות ושל אחריות חברתית. תנו דוגמה אישית על ידי לקיחת אחריות ומעורבות, ספרו להם על דוגמאות שאתם חוויתם בהן הודעה שהועברה אליכם, והרגישה לכם לא נוח ומה אתם עשיתם במקרה כזה.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מומחית להתמכרויות
התמחות: תקשורת מקרבת וקשיי תקשורת, מרחק וקרבה ביחסים,כלים לפתרון ריבים והתאוששות מהירה מהם, משברים בזוגיות,
אזור בארץ: שרון,עמק חפר, נתניה וחדרה
שפה: עברית
מטפלת פרטנית, זוגית ומשפחתית מנוסה לטיפול זוגי בנושא תקשורת,כלים לפתרון ריבים והתאוששות מהירה,פרק ב', ועוד. בנוסף, טיפול גמילה ו
פסיכותרפיסטית בגישה דינמית
התמחות: הפרעות חרדה, דיכאון, שאלות זהות, אבל ואובדן, פוסט טראומה,משברי חיים. מטפלת דינמית עם הסמכה גם בEMDR
אזור בארץ: רחובות,נס ציונה
שפה: עברית
מטפלת בעלת ניסיון של 25 שנה בטיפול במגוון מצוקות וקשיים רגשיים ובפרט עבודה עם טראומה. מאמינה שמכל חוויה גם הכואבת ביותר ניתן לצמוח
פסיכותרפיסט, מומחה לטיפול בטראומה
התמחות: חרדות, דכאון, טראומות, טראומות מורכבות, חוסר מימוש עצמי,
הערכה עצמית נמוכה, משברי חיים, אובדן, הגשמ
אזור בארץ: כפר יונה, נתניה, חדרה, עמק חפר,
אבן יהודה, אזור השרון וטיפול אונליין
שפה: עברית
פסיכותרפיסט בעל ניסיון רב בטיפול בטראומות, חרדות, בעיות זהות וגיבוש עצמי, משברי חיים, ביטחון ודימוי העצמי, טראומות מורכבות, קשיים
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך מתמודדים עם סטרס? צוות על הספה
על אף ההתקדמות הטכנולוגית, שלכאורה עושה את חיי היום יום לפשוטים יותר, עומס המידע, ריבוי המשימות והצורך להגשמה עצמית במספר זירות בו זמנית - יוצרים סטרס שמשפיע לרעה על המצב הנפשי והפיזי של רוב האנשים.
אמהות ובנות הילה שבורון
אימהות היא דבר מסובך. דויד גרוסמן כתב בספרו "שתהיי לי הסכין" שהמילה אימהות מורכבת משתי מילים אי- מהות. הסתירה הפנימית בין נקודת המבט שמציע דויד גרוסמן לתחושה העמוקה כי ההורות היא המהות הכי עמוקה וחשובה שלנו מדגישה את המורכבות של ההורות בכלל ואת האימהות לבנות בפרט.
טיפול בעזרת בעלי חיים – למי ומתי יכול לעזור? צוות על הספה
כל אוהב בעלי חיים מכיר את המבט המשתנה, את תחושת הרוך שעולה ואת האושר שמציף אותנו, כשאנחנו נתקלים פתאום בגור כלבים חמוד במיוחד. ילדים יקפצו מסביבו בשמחה גלויה, מבוגרים יחייכו חיוך רחב וילטפו אותו ברוך.
מה היא לוגותרפיה? צוות אתר על הספה
תיאוריות פסיכולוגיות שונות עסקו בשאלה החשובה הבאה: מהי המוטיבציה הראשונית של נפש האדם? לאן היא שואפת? ויקטור פרנקל, פסיכיאטר ונוירולוג, שעבר חוויות קשות מאוד בחייו כשורד שואה, חשב שהשאיפה הבסיסית והראשונית ביותר של הנפש האנושית היא השאיפה למשמעות. על בסיס תפיסה זו, פיתח פרנקל את הלוגותרפיה – טיפול בעזרת משמעות או פשר.