
מהן לקויות למידה ולמי מגיע אבחון?
צוות על הספה
רק מי שיש לו בעיה אמיתית במיומנויות הלמידה זקוק להתאמה על מנת שיוכל להצליח בלמידה. זו איננה 'הקלה' המחולקת כך סתם, אלא התאמה אישית של דרכי הלמידה אל התלמיד לקוי הלמידה. כך למשל, הארכת זמן תעזור לילד שיש לו קושי בהבנת הנכתב או לילד עם הפרעת קשב, ולילד עם לקות מסוג דיסגרפיה תינתן התאמה של התעלמות משגיאות כתיב. הכול לפי צרכי הילד וקידומו.
מהי לקות למידה?
לקות למידה זו הפרעה על בסיס נוירולוגי שבה יש לאדם קושי קבוע במיומנויות לימודיות. ישנם כמה סוגים עיקריים של לקות למידה: דיסלקציה - לקות למידה בתחום השפתי. כמו: קריאה לא מדויקת או איטית שדורשת מאמץ רב, קושי בהבנת הקריאה, קושי באיות וקושי בכתיבה. דיסקלקוליה- לקות למידה בתחום המתמטי כמו: קושי בהבעה בכתב קושי בהבנת המספר, עובדות או חישובים, קושי בהסקה מתמטית. ישנה גם לקות הנקראת דיסגרפיה - לקות בכתיבה שמתבטאת בשגיאות כתיב רבות, אחיזת עפרון לא תקינה, לחץ רב או מועט מדי על כלי הכתיבה.
הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז גם היא הפרעה שמשפיעה לרעה על התפקוד הלימודי אך היא אינה נכללת בלקויות הלמידה, אלא עומדת כהפרעה בפני עצמה. פעמים רבות תלמידים שיהיו מאובחנים עם לקות למידה ספציפית יהיו מאובחנים גם עם לקות קשב וריכוז אך אין זה בהכרח. הפרעת קשב וריכוז מתאפיינת בחוסר קשב ולעתים בהיפראקטיביות. חוסר הקשב יכול להתבטא בקושי לשים לב לפרטים, קושי לשמר את הקשב בפעילות או משחק, חוסר הקשבה כאשר מדברים ישירות אל הילד, קושי בארגון וסיום משימות, הימנעות, שכחנות ועוד. היפראקטיביות יכולה להתבטא בתנועתיות רבה, עזיבה של מקום ישיבה כאשר מצופה להישאר, קושי להשתתף במשחק בשקט, דיבור מופרז, התפרצות עם תשובות, אימפולסיביות, הפרעה לאחרים ועוד.
לקויות הלמידה מתחילות להופיע בגיל בית הספר, כאשר המיומנויות הן נמוכות באופן משמעותי מהרמה הצפויה לפי הגיל. ניתן לאבחן לקות למידה רק כשהקשיים לא מאובחנים במסגרת מוגבלות שכלית התפתחותית, לקות ראייה או שמיעה, הפרעה נפשית, קושי פסיכולוגי-חברתי או הוראה לקויה. הפרעות קשב וריכוז מתחילות גם הן מתחת לגיל 12, וכדי לקבל אבחנה הסימפטומים צריכים להתקיים גם מעבר לתחום הלימודי. חשוב שנזכור שלא כל מוסחות היא הפרעת קשב ולא כל קושי בהבנה הוא לקות למידה לכן אם עולה חשד להפרעה יש צורך לקבל חוות דעת מקצועית.
הילד הרגשי
לקות למידה היא תופעה שיכולה לגרום לתחושות רגשיות לא קלות אצל הילד. התחושה שהוא תמיד נמצא בעיכוב בהשוואה לשאר הילדים, שהוא איננו מבין את מה שכולם מבינים, שמשהו אצלו כביכול "לא תקין" - יכולות לגרום לו להרגיש אשמה, בושה ולחוות דימוי עצמי נמוך. הקושי הרגשי משפיע לרעה על התפקוד הלימודי ולהפך. לכן חשוב לחזק את הכוחות החיוביים של הילד ובמקביל לטפל בקשייו הלימודיים.
אבחונים והתאמות
הטיפול בילד עם לקות למידה או הפרעת קשב נעשית לאחר הכוונה של היועצת החינוכית וקבלת כל המידע על תפקוד הילד. לעתים יש צורך באבחון התפקוד הלימודי (דידקטי) ולעתים יש צורך באבחון יותר מקיף הכולל גם את החלק הרגשי (פסיכודידקטי). בהפרעות קשב וריכוז ההפניה היא לרוב לנוירולוג או לפסיכיאטר. מטרת האבחון היא לזהות את הקושי הספציפי של הילד ולקבל המלצות להתאמות לימודיות.
חשוב לזכור שזוהי איננה הקלה אלא התאמה. כלומר, האבחון אינו מתנה וההתאמה איננה פרס. רק מי שיש לו בעיה אמיתית במיומנויות הלמידה זקוק להתאמה על מנת שיוכל להצליח בלמידה. זו איננה 'הקלה' המחולקת כך סתם, אלא התאמה אישית של דרכי הלמידה אל התלמיד לקוי הלמידה. כך למשל, הארכת זמן תעזור לילד שיש לו קושי בהבנת הנכתב או לילד עם הפרעת קשב, ולילד עם לקות מסוג דיסגרפיה תינתן התאמה של התעלמות משגיאות כתיב. הכול לפי צרכי הילד וקידומו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: התפתחות אישית, טראומה, פוסט טראומה, התמודדות עם משברי חיים, מצבי תודעה ,דיכאון, חרדה, אבל ואובדן, ני
אזור בארץ: תל אביב יפו, חיפה ואזור הקריות, מודיעין ואזור השפלה
שפה: עברית,אנגלית
פתיחת האופק והכלה לכאב, למשבר ולאתגר מתוך תואמות ואיזון עם סביבת החיים. מפגש של נוכחות חומלת, אי שיפוטיות ותנועה לחירות פנימית. פי

ד׳׳ר בעבודה סוציאלית קלינית (PhD)
התמחות: דיכאון, חרדה, טראומות, אובדן , קושי בקבלת החלטות והוצאתן לפועל, קשיים בוויסות רגשי ודימוי עצמי נמוך,
אזור בארץ: גליל עליון,צפון
שפה: ערבית, עברית ואנגלית
מטפלת ומאמנת אישית מנוסה ( 16-18, צעירים ומבוגרים). משלבת טיפול ממוקד פתרון וטיפול מעמיק להבנת הגורמים למצוקה. מאמינה כי שינוי אפש

עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בפסיכותרפיה
התמחות: ילדים, מתבגרים, הדרכת הורים. התמודדות עם משברי חיים, גירושים, חרדות, קשיים חברתיים, הפרעות קשב וריכו
אזור בארץ: שרון,רעננה,כפר סבא,הוד השרון
שפה: עברית
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בפסיכותרפיה. עובדת בגישה דינאמית ומשלבת גישות טיפול נוספות בהתאם לצורכי המטופל. בעיני קשר טיפולי מתבסס ע
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
משפחה ואינטרנט- אויב או אוהב? הילה שבורון
המשפחה הפוסט מודרנית, תולדת המאה ה 20, מאופיינת ב "שבריריות מבנית" וקיומה קשור בנכונותם של הפרטים לחיות במסגרות המשפחתיות שיצרו. מצד שני, האינטרנט ההופך את העולם לכפר גלובלי עלול לפגוע בתקשורת האינטימית בתוך המשפחה
טיפול בעזרת בעלי חיים – למי ומתי יכול לעזור? צוות על הספה
כל אוהב בעלי חיים מכיר את המבט המשתנה, את תחושת הרוך שעולה ואת האושר שמציף אותנו, כשאנחנו נתקלים פתאום בגור כלבים חמוד במיוחד. ילדים יקפצו מסביבו בשמחה גלויה, מבוגרים יחייכו חיוך רחב וילטפו אותו ברוך.
התינוק לא ישן טוב? הנה כמה עצות מעשיות צוות אתר על הספה
מי שהמציא את הביטוי "ישן כמו תינוק", כנראה לא גידל תינוק מימיו. מי שגידל תינוקות, לעומת זאת, יודע שבחודשים הראשונים התינוק לא ישן ברציפות יותר מ 3-4 שעות ובחלק מהמקרים קשיי השינה עלולים ללוות אותו לכל אורך שנת החיים הראשונה ואף יותר.
מה לשים לך בסנדוויץ? צוות אתר על הספה
כמעט בכל בית שאלת ארוחת העשר הופכת לעניין מייגע, על אחת כמה וכמה אם יש יותר מילד אחד שצריך להכין לו ארוחה.