התפתחות הילד
צוות על הספה
התפתחות הילד זו ההתקדמות וההשתנות של הילד אשר נמדדת לפי תפקודו השכלי, הרגשי, המוטורי והחברתי, לפי ממוצע התפקוד הראוי לבני גילו. כל תפקוד קשור זה בזה בצורה הרמונית וכל שלב מכין את הילד לשלב הבא. התפתחות הילד התקינה תלויה בגורמים גנטיים וסביבתיים. מצד אחד, על ההורים מוטל התפקיד להיות ערניים ואקטיביים ולעודד גירויים שיעזרו לו להתפתח, אך מצד שני חשוב לא לדחוק את התקדמותו של הילד כי לפעמים על מנת לעבור משלב לשלב דרוש רק זמן בשלות ומוכנות.
בשנים האלו מתרחשים שינויים רבים ומהירים כמו חיוך ראשון, עמידה ראשונה, צמיחת שיניים, בשלות לגמילה מחיתולים ועוד. אך תקופה זו יכולה להיות מלווה גם בחששות לגבי ההתפתחות התקינה של הילד ולהעלות שאלות רבות. מהי בכלל התפתחות הילד, מהן ההתנהגויות הרצויות בכל שלב ומה עושים כשהילד לא בדיוק עומד בשלבים " לפי הספר". במאמר זה ניגע במושגים על קצה המזלג.
התפתחות הילד זו ההתקדמות וההשתנות של הילד אשר נמדדת לפי תפקודו השכלי, הרגשי, המוטורי והחברתי, לפי ממוצע התפקוד הראוי לבני גילו. כל תפקוד קשור זה בזה בצורה הרמונית וכל שלב מכין את הילד לשלב הבא. התפתחות הילד התקינה תלויה בגורמים גנטיים וסביבתיים. מצד אחד, על ההורים מוטל התפקיד להיות ערניים ואקטיביים ולעודד גירויים שיעזרו לו להתפתח, אך מצד שני חשוב לא לדחוק את התקדמותו של הילד כי לפעמים על מנת לעבור משלב לשלב דרוש רק זמן בשלות ומוכנות.
ניתן לחלק את שלבי ההתפתחות לשני חלקים עיקריים: מגיל הלידה ועד גיל שנתיים, ומגיל שנתיים עד גיל חמש.
גיל לידה ועד גיל שנתיים - הסתגלות לעולם
בחודשים הראשונים לחיי התינוק הוא ינסה להסתגל אל העולם ולחפש את מילוי הצרכים הבסיסיים שלו כמו שינה, אכילה וקשר עם הדמות המטפלת. מבחינה מוטורית באופן כללי התינוק מגיב ברפלקסים שאינם רצוניים ולאט לאט התנועות הולכות ונהיות רצוניות. מבחינה רגשית, התינוק מתעניין בסביבתו ובעיקר בפנים של אנשים, מתקשר את צרכיו דרך בכי, הבעות פנים ויוצר קשר עין וכן מתחיל החיוך הראשון הרצוני. זהו גם השלב שבו התינוק מרים את הראש ומתהפך מהבטן לגב.
מגיל חצי שנה עד שנה התינוק כבר מתחיל לזחול על הבטן, לאחר מכן מתרומם על ארבע, ואמור גם להצליח לשבת. כמו כן, הוא יכול להיעמד תוך אחיזה ברהיטים. מבחינה שכלית, הוא מזהה את שמו ועשוי לומר מילים ראשונות. בתקופה זו מתחילה גם צמיחת השיניים של התינוק. צמיחת השיניים מלווה לעתים בכאבים בבכי וברצון להכניס חפצים לפה.
מתקופת הגיל של שנה עד שנתיים, מבחינה מוטורית התינוק עושה את צעדיו הראשונים, מתכופף ומרים חפצים מהרצפה, מסוגל לבנות מגדל מכמה קוביות, מסוגל להחזיק עיפרון ולשרבט. מבחינה רגשית הוא מביע רגשות של אהבה, שמחה ועצב ומבחין באנשים מוכרים לעומת זרים ועשויה להתפתח "חרדת זרים".
גיל שנתיים ועד גיל חמש - מתלות לעצמאות
מגיל שנתיים עד שלוש, הפעוט מרגיש שהוא יכול לעשות הכול לבדו. מבחינה רגשית הוא מתחיל להיות עצמאי, יכול לומר "לא רוצה" פעמים רבות ולבחון גבולות. מבחינה מוטורית, הוא הולך, קופץ ורץ. מבחינה שכלית, הוא קולט את השפה בצורה טובה, סופר עד 10, משתתף בדיאלוגים פשוטים. בשלב זה לתינוק כבר יש יכולת פיזית לשלוט בסוגרים, וזה הזמן להתחיל לגמול אותו מחיתולים.
מגיל שלוש עד ארבע, הילד כבר מתלבש והולך לשירותים לבד, שואל הרבה "למה", עולה ויורד במדרגות, מטפס לגובה, מסוגל לשלוט במשחק מסירות, בשלב זה ניתן לזהות איזה יד דומיננטית יותר אצלו.
מגיל ארבע עד חמש, מבחינה מוטורית ושכלית, כל הפעולות הולכות ומשתכללות למשל, הילד יודע לצייר אדם עם ראש ורגליים. בגיל זה היכולות החברתיות והרגשיות של הילד מתפתחות, הוא משחק היטב עם אחרים, חולק ומשחק בתורות, מבין מצבים חברתיים, יכול לבקר ואף לישון בבית של חבר.
במאמר זה נסקרו אבני הדרך העיקריות בהתפתחות המופיעות ברצף דומה אצל רוב הילדים בגיל הרך. חשוב לזכור כי קצב ההתפתחות שונה בין ילד לילד והוא מושפע ממרכיבים גנטיים וסביבתיים. גם בתוך אותה משפחה ילד אחד יכול להתפתחות בקצב מסוים וילד אחר בקצב אחר, לכן, חשוב לשים לב לשלבי ההתפתחות התקינה וגם לדעת שאם הקצב לא תואם בדיוק את השלב, אין הדבר בהכרח מעיד על בעיה ובכל מקרה, תמיד ניתן להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני ומטפל זוגי
התמחות: חרדה, טראומה, משברים, דריאליזציה, דיכאון, קושי בינאישי, טיפול זוגי, בעיות במיניות, ופיתוח מנהלים. מט
אזור בארץ: רמת גן, גבעתיים, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
אני מאמין בתהליך טיפולי מעורב והדדי המאפשר פיתוח חוסן נפשי, פתיחות רגשית והשגת מטרות אישיות ומקצועיות. עובד עם מבוגרים וכן עם מנ
פסיכולוגית קלינית בכירה בירושלים
התמחות: טיפול פסיכולוגי בנוער ומבוגרים מכל המגזרים: חרדה, דיכאון, אבל ואובדן, משברי חיים, דימוי עצמי, יחסים
אזור בארץ: מרכז,ירושלים
שפה: עברית,אנגלית
מניסיוני הרב בטיפול פסיכולוגי בנוער ובמבוגרים רכשתי אמונה עמוקה, כי בעצם החלטת אדם להגיע לטיפול ולהשקיע בו הוא יצליח בעזרת המטפל ל
פסיכולוגית חינוכית מומחית
התמחות: בריאות הנפש, חרדה, דיכאון, אבל ואובדן, התמודדות עם משברי חיים, טיפול במתבגרים, קשיים חברתיים, דימוי
אזור בארץ: שפלה,רחובות,נס ציונה, גדרה
שפה: עברית
מטפלת במבוגרים מתבגרים וילדים בגישה פסיכודינמית. מאמינה ביצירת מרחב טיפולי רגיש וקשר טיפולי המאפשר התבוננות פנימית ויצירת תנועה וש
פסיכולוגית בהתמחות שיקומית
התמחות: קשישים,נכויות ומחלות כרוניות,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז,שרון
שפה: עברית
טיפול בילדים, מתבגרים ומבוגרים. מתמחה בהפרעות חרדה וטראומה, הפרעות נוירולוגיות והתפתחותיות, שיקום לאחר אירועים מוחיים, משברי חיים
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
האם טפשת הריון היא דבר אמיתי? צוות על הספה
כל מי שליווה בחייו אישה הרה מכיר את הסיפורים: הפעם ההיא ששכחה את הטלפון במקרר ולקחה לעבודה את קופסת האוכל של הילד... רוב האנשים יסכימו – מדובר בטפשת הריון, אבל האם טפשת הריון היא דבר אמיתי? האם היא קשורה להורמונים או שמדובר במשהו אחר לגמרי?
דיכאון אחרי לידה צוות על הספה
לידת תינוק הינה אירוע מרגש בעל השלכות ארוכות טווח על חיי היולדת ומשפחתה. הלידה עצמה מלווה כמעט תמיד ברגשות שונים, שמחה, פחד, אהבה, כעס ועוד. אילו הם רגשות טבעיים הקשורים בשינוי העצום שמכניס התינוק לחיי משפחתו, וגם במצבה הגופני של היולדת הסובלת לעיתים מכאבים, בשינוי ההורמונלי, בעייפות ובטרחה הרבה הקשורים בטיפול בתינוק.
מה זה גוסטינג ואיך אפשר להימנע מזה? צוות על הספה
את או אתה יוצאים עם מישהו. הכל נראה מבטיח ומרגיש נכון, יש פרפרים באוויר ובפעם האחרונה שנפגשתם בן או בת הזוג אפילו אמרו לכם לראשונה שהם אוהבים אתכם. פייר? התרגשתם ממש.... יום אחרי הצהרת האהבה, הם נעלמו.
הילד מכור למשחקי מחשב? מה אפשר לעשות צוות על הספה
הורים רבים מודאגים מעודף העניין שמגלים ילדיהם במשחקי מחשב ומהזמן הרב שמבלים הילדים מול המסכים בשימוש בהם. גם אנשי חינוך וטיפול ברחבי העולם עסוקים בסוגייה ומחפשים מידע, תובנות ודרכים להתמודד עם התופעה הנרחבת, שנדמה שרק הולכת ומתפשטת.