התפתחות הילד זו ההתקדמות וההשתנות של הילד אשר נמדדת לפי תפקודו השכלי, הרגשי, המוטורי והחברתי, לפי ממוצע התפקוד הראוי לבני גילו. כל תפקוד קשור זה בזה בצורה הרמונית וכל שלב מכין את הילד לשלב הבא. התפתחות הילד התקינה תלויה בגורמים גנטיים וסביבתיים. מצד אחד, על ההורים מוטל התפקיד להיות ערניים ואקטיביים ולעודד גירויים שיעזרו לו להתפתח, אך מצד שני חשוב לא לדחוק את התקדמותו של הילד כי לפעמים על מנת לעבור משלב לשלב דרוש רק זמן בשלות ומוכנות.
מאמר זה יעסוק בשלבי התפתחות הילד בגיל הרך. תקופה זו, המתרחשת מרגע הלידה ועד גיל חמש, היא תקופה מרגשת ומיוחדת.
בשנים האלו מתרחשים שינויים רבים ומהירים כמו חיוך ראשון, עמידה ראשונה, צמיחת שיניים, בשלות לגמילה מחיתולים ועוד. אך תקופה זו יכולה להיות מלווה גם בחששות לגבי ההתפתחות התקינה של הילד ולהעלות שאלות רבות. מהי בכלל
התפתחות הילד, מהן ההתנהגויות הרצויות בכל שלב ומה עושים כשהילד לא בדיוק עומד בשלבים " לפי הספר". במאמר זה ניגע במושגים על קצה המזלג.

התפתחות הילד זו ההתקדמות וההשתנות של הילד אשר נמדדת לפי תפקודו השכלי, הרגשי, המוטורי והחברתי, לפי ממוצע התפקוד הראוי לבני גילו. כל תפקוד קשור זה בזה בצורה הרמונית וכל שלב מכין את הילד לשלב הבא. התפתחות הילד התקינה תלויה בגורמים גנטיים וסביבתיים. מצד אחד, על ההורים מוטל התפקיד להיות ערניים ואקטיביים ולעודד גירויים שיעזרו לו להתפתח, אך מצד שני חשוב לא לדחוק את התקדמותו של הילד כי לפעמים על מנת לעבור משלב לשלב דרוש רק זמן בשלות ומוכנות.
ניתן לחלק את שלבי ההתפתחות לשני חלקים עיקריים: מגיל הלידה ועד גיל שנתיים, ומגיל שנתיים עד גיל חמש.
גיל לידה ועד גיל שנתיים - הסתגלות לעולם
בחודשים הראשונים לחיי התינוק הוא ינסה להסתגל אל העולם ולחפש את מילוי הצרכים הבסיסיים שלו כמו שינה, אכילה וקשר עם הדמות המטפלת. מבחינה מוטורית באופן כללי התינוק מגיב ברפלקסים שאינם רצוניים ולאט לאט התנועות הולכות ונהיות רצוניות. מבחינה רגשית, התינוק מתעניין בסביבתו ובעיקר בפנים של אנשים, מתקשר את צרכיו דרך בכי, הבעות פנים ויוצר קשר עין וכן מתחיל החיוך הראשון הרצוני. זהו גם השלב שבו התינוק מרים את הראש ומתהפך מהבטן לגב.
מגיל חצי שנה עד שנה התינוק כבר מתחיל לזחול על הבטן, לאחר מכן מתרומם על ארבע, ואמור גם להצליח לשבת. כמו כן, הוא יכול להיעמד תוך אחיזה ברהיטים. מבחינה שכלית, הוא מזהה את שמו ועשוי לומר מילים ראשונות. בתקופה זו מתחילה גם צמיחת השיניים של התינוק. צמיחת השיניים מלווה לעתים בכאבים בבכי וברצון להכניס חפצים לפה.
מתקופת הגיל של שנה עד שנתיים, מבחינה מוטורית התינוק עושה את צעדיו הראשונים, מתכופף ומרים חפצים מהרצפה, מסוגל לבנות מגדל מכמה קוביות, מסוגל להחזיק עיפרון ולשרבט. מבחינה רגשית הוא מביע רגשות של אהבה, שמחה ועצב ומבחין באנשים מוכרים לעומת זרים ועשויה להתפתח "חרדת זרים".
גיל שנתיים ועד גיל חמש - מתלות לעצמאות
מגיל שנתיים עד שלוש, הפעוט מרגיש שהוא יכול לעשות הכול לבדו. מבחינה רגשית הוא מתחיל להיות עצמאי, יכול לומר "לא רוצה" פעמים רבות ולבחון גבולות. מבחינה מוטורית, הוא הולך, קופץ ורץ. מבחינה שכלית, הוא קולט את השפה בצורה טובה, סופר עד 10, משתתף בדיאלוגים פשוטים. בשלב זה לתינוק כבר יש יכולת פיזית לשלוט בסוגרים, וזה הזמן להתחיל לגמול אותו מחיתולים.
מגיל שלוש עד ארבע, הילד כבר מתלבש והולך לשירותים לבד, שואל הרבה "למה", עולה ויורד במדרגות, מטפס לגובה, מסוגל לשלוט במשחק מסירות, בשלב זה ניתן לזהות איזה יד דומיננטית יותר אצלו.
מגיל ארבע עד חמש, מבחינה מוטורית ושכלית, כל הפעולות הולכות ומשתכללות למשל, הילד יודע לצייר אדם עם ראש ורגליים. בגיל זה היכולות החברתיות והרגשיות של הילד מתפתחות, הוא משחק היטב עם אחרים, חולק ומשחק בתורות, מבין מצבים חברתיים, יכול לבקר ואף לישון בבית של חבר.
במאמר זה נסקרו אבני הדרך העיקריות בהתפתחות המופיעות ברצף דומה אצל רוב הילדים בגיל הרך. חשוב לזכור כי קצב ההתפתחות שונה בין ילד לילד והוא מושפע ממרכיבים גנטיים וסביבתיים. גם בתוך אותה משפחה ילד אחד יכול להתפתחות בקצב מסוים וילד אחר בקצב אחר, לכן, חשוב לשים לב לשלבי ההתפתחות התקינה וגם לדעת שאם הקצב לא תואם בדיוק את השלב, אין הדבר בהכרח מעיד על בעיה ובכל מקרה, תמיד ניתן
להתייעץ עם אנשי מקצוע מתאימים.