![על אמהות ובנות-ריקוד ההצמדות והמלחמה... - ד על אמהות ובנות-ריקוד ההצמדות והמלחמה... - ד](https://www.alhasapa.co.il/art/3326.jpg)
על אמהות ובנות-ריקוד ההצמדות והמלחמה...
ד"ר עירית קורן, פסיכותרפיסטית,
מיתוס זה מבטא את היחסים המורכבים שיש בין אמהות לבנות: התקשרות מול ניכור, קירבה מול ריחוק. אני שומעת על היחסים הללו הרבה בקליניקה שלי ואין זה משנה בנות כמה הבנות או בנות כמה האמהות. לצד הרצון של האם והבת למעורבות האחת בחיי השניה, להתערבבות, לחיבור, להזדהות, קיים הצד שמוליד לעיתים יחסים של כעס, קנאה, אכזבה, חוסר הזדהות ולעיתים אף דחייה.
בסופו של דבר נאלץ זאוס לפעול על מנת למנוע את האסון הממשמש ובא של כליה. פרספונה מוחזרת לאמה. אולם האדס מצליח לגרום לכך שעל פרסונה לחזור מידי שנה בשנה ולמשך מספר חודשים אל השאול. בזמן שהותה של פרספונה מתחת לאדמה דמטר האם מתעטפת עצב וגוזרת כיליון על האדמה, ודמעותיה יורדות על הארץ. אך מששבה פרספונה לאמה, האם מתנערת מעיצבונה ומאפשרת לתבואה לפרוח ולהבשיל מחדש. נדמה לי שאחד המסרים של סיפור זה הוא שניתוק בת מאמה יכול להביא לכעס ולעצב כל כך גדולים, שהוא יכול לכלות את כל החיים שסביבו.
מיתוס זה מבטא את היחסים המורכבים שיש בין אמהות לבנות: התקשרות מול ניכור, קירבה מול ריחוק. אני שומעת על היחסים הללו הרבה בקליניקה שלי ואין זה משנה בנות כמה הבנות או בנות כמה האמהות. לצד הרצון של האם והבת למעורבות האחת בחיי השניה, להתערבבות, לחיבור, להזדהות, קיים הצד שמוליד לעיתים יחסים של כעס, קנאה, אכזבה, חוסר הזדהות ולעיתים אף דחייה.
בניגוד לבן המבין מגיל צעיר שעליו להתנתק מאחידותו עם אמא ולהיפרד ממנה כדי להיות כמו אבא, הרי הבת אינה צריכה לעבוד היפרדות זו בשביל לגבש את זהות המינית. ההיפך הוא הנכון, גיבוש זהותה נעשה דווקא מתוך הקשר עם אמא. כאן מתחיל הריקוד המורכב בין התקשרות להיפרדות. הבת והאם שואלות את עצמן היכן הן מתחילות ונגמרות והיכן השניה מתחילה ונגמרת וכמה מרחב יש בין שתיהן.
על פי המחקר (למדן, 1999) אמהות חוות את בנותיהן באופן קרוב יותר מבניהן ומזדהות איתן יותר. על הבנות הן שומרות ומגינות יותר. הן עצמן נמצאות בקונפליקט עמוק ביחס לכמה חופש ועצמאות הן רוצות לתת לבנותיהן לבין כמה הן מבקשות את בנותיהן קרובות ומקושרות אליהן. נמצא שאפילו כשהבנות הן תינוקות, אמותיהן מדברות ומחבקות אותן יותר מאשר את התינוקות הבנים. הבת מפחדת יותר מהבן להיפרד מאמה וההיפרדות מאיימת עליה. היא מפחדת שהיפרדות משמעה התנתקות. יחד עם זאת הבת גם שואפת, כמו הבן, להיות עצמאית ואוטונומית.
הקרבה הזו בין אמהות לבנות יכולה לייצר לעיתים קרבה ועויינות, כעס ואשמה. יש בנות המתארות את הקנאה של אמותיהן בהן לנוכח תשומת הלב האינסופית שבן הזוג (אביהן) נתן לבת כביכול על חשבון האם. האם מצידה יכולה לחוש אשמה על תחושות קנאה אלו. תחושות מורכבות אלו יוצרות מצב שבו מצד אחד הבת שואפת להיות דומה לאמה בדברים מסוימים אולם לצד זה היא גם יכולה להיפגע עד עמקי נשמתה כשבן הזוג או אדם אחר אאמר לה "את בדיוק כמו אמא שלך..."
מה יכול לעזור אם כן להיפרדות בריאה שאינה ניתוק בין אמא לבת?
* כשאמהות יוצאות לעבוד או עסוקות בעוד תפקידים שהם מעבר לטיפוח הבית וגידול הילדים זה מאפשר לבנות לעבור תהליכי היפרדות טובים יותר כי האם עושה מודלינג של תפקידים שונים שהינם מעבר לתפקיד האמהי.
* השתתפות של אבות בטיפול הילדים יכול אף הוא לעזור לקונפליקט בין תלות ועצמאות של הבנות מאימותיהן.
* האפשרות של אמהות לתת מרחב לבנותיהן להביע את עצמן ולהיות שונות מהן: במראה, בלבוש, בבחירות המקצועיות והבין אישיות שלהן יכולה אף היא לעזור. על האם להבין שבתה אינה ההמשכיות שלה והיא רשאית לעשות בחירות שונות מזו שהאם עשתה.
* על האם לשים לב שבתה לא הופכת לתיקון שלה ושהיא אינה שואפת לרפא את הפצעים, הכאבים והפספוסים שלה דרך בתה (טיפול ומודעות יכול לעזור בעניין זה).
* יש לזכור שלא רק הבת רוצה היפרדות אלא גם האם, הבריאה בנפשה, רוצה בהיפרדות מבתה (אבל לא חלילה בהתנתקות ממנה). על האם לזכור שתחושה זו היא טבעית ונורמלית ולא צריכה לעורר אשמה.
אז לסיום החדשות הטובות. למרות שבגיל ההתבגרות יש התרחקות של הבת מהאם ומופיעים קונפליקטים רבים בין אמהות ובנות, ישנה לרוב חזרה לקשר קרוב יותר בגיל מאוחר יותר. על פי רוב ההריון, הלידה והאמהות מחזקים את הקשר בין אמהות ובנות וכשהבת הופכת לאם חלה התקרבות בינה לבין אמה. בנוסף ההתקרבות חלה גם כאשר האם מזדקנת ונחלשת וזקוקה לעזרת הבת. נמצא שאמהות מעגל גיל 50 נוטות להיות סלחניות יותר כלפי אמן...
אז אם אתן אמהות לבנות מתבגרות ואתן מרגישות שהבנות שלכן נחטפו וחזרו כבנות אחרות, תנשמו עמוק, תדעו שזה תהליך נורמלי ושגם זה יעבור...
מקורות:
למדן, אראלה. 1999. "מחול המלחמה והחיזור" על הקשר בין אימהות ובנות. מעוף ומעשה (5): 201-231.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
![הילה שובל-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3097.jpg)
פסיכולוגית קלינית מומחית
התמחות: התמודדות עם משברי חיים, דכאון, חרדה, קשיים בתחום הבינאישי, אבל ואובדן.
אזור בארץ: בנימינה, זיכרון יעקב, פרדס חנה כרכור, חדרה, קיסריה
שפה: עברית
הקשר שנוצר בטיפול, הוא בעיני הבסיס. כאשר מרגישים בטוחים- ניתן לצאת למסע משותף- בו חוקרים, מגלים, כואבים, וגם נחלצים מכאב ומדפוסי
![עידן שריג-אינדקס מטפלים מומלצים](sres_s/3684.jpg)
פסיכולוג שיקומי מומחה
התמחות: טיפול במתבגרים וילדים,הדרכת הורים וטיפול דיאדי,הפרעות התפתחותיות,פגיעות ראש,אוטיזם,חרדה ודיכאון,CBT,
אזור בארץ: חיפה, אזור חוף הכרמל, אזור הקריות, צפון הארץ
שפה: עברית
פסיכולוג המטפל בילדים, נוער ומבוגרים עם נסיון בטיפול בהפרעות נוירו-התפתחותיות ובהפרעות דיכאון וחרדה. מאמין בכוחות המטופל ובקשר מיט
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
טיפול נפשי דרך האינטרנט בועז שביט
דיכאון, חרדה, מתבגרים, טיפול פסיכולוגי, משברי חיים, אבל ואובדן
לאחר שהאינטרנט נכנס אל חיינו וכבש כמעט כל תחום אפשרי, הוא מתחיל לחלחל עתה גם לתחום הפסיכולוגיה והייעוץ. אצלנו בארץ זה עוד בגדר טפטוף, אולם בארצות הברית מדובר כבר מספר שנים בזרם גדול
ביטחון עצמי צוות על הספה
מתבגרים, התפתחות הילד, זוגיות ומשפחה, טיפול פסיכולוגי, איכות חיים
"אני לא טובה בכלום", "אני אף פעם לא אצליח", "לא רוצים להיות בחברתי", "אני כישלון"...מזדהים? מתי בפעם האחרונה הרגשתם בטוחים במי שאתם? במאמר הבא נדבר על מהו ביטחון עצמי, מאיפה הוא נובע ואיך אפשר לחזק אותו? המשיכו לקרוא.
האם טפשת הריון היא דבר אמיתי? צוות על הספה
כל מי שליווה בחייו אישה הרה מכיר את הסיפורים: הפעם ההיא ששכחה את הטלפון במקרר ולקחה לעבודה את קופסת האוכל של הילד... רוב האנשים יסכימו – מדובר בטפשת הריון, אבל האם טפשת הריון היא דבר אמיתי? האם היא קשורה להורמונים או שמדובר במשהו אחר לגמרי?
חרדת בחינות אצל ילדים ומבוגרים ואיך מתמודדים עמה צוות על הספה
עולמנו בנוי כך שכולנו נדרשים להיבחן באופנים שונים במהלך החיים. בדרך כלל כדי להצליח בבחינה יש להתכונן אליה ברצינות, להיות מרוכזים במהלך ביצוע הבחינה וכך להפגין את כישורינו במיטבם. מעצם היותן מעמד בו מצפים מאתנו להוכיח יכולותינו, בחינות כרוכות כמעט תמיד במתח.