
על אמהות ובנות-ריקוד ההצמדות והמלחמה...
ד"ר עירית קורן, פסיכותרפיסטית,
מיתוס זה מבטא את היחסים המורכבים שיש בין אמהות לבנות: התקשרות מול ניכור, קירבה מול ריחוק. אני שומעת על היחסים הללו הרבה בקליניקה שלי ואין זה משנה בנות כמה הבנות או בנות כמה האמהות. לצד הרצון של האם והבת למעורבות האחת בחיי השניה, להתערבבות, לחיבור, להזדהות, קיים הצד שמוליד לעיתים יחסים של כעס, קנאה, אכזבה, חוסר הזדהות ולעיתים אף דחייה.
בסופו של דבר נאלץ זאוס לפעול על מנת למנוע את האסון הממשמש ובא של כליה. פרספונה מוחזרת לאמה. אולם האדס מצליח לגרום לכך שעל פרסונה לחזור מידי שנה בשנה ולמשך מספר חודשים אל השאול. בזמן שהותה של פרספונה מתחת לאדמה דמטר האם מתעטפת עצב וגוזרת כיליון על האדמה, ודמעותיה יורדות על הארץ. אך מששבה פרספונה לאמה, האם מתנערת מעיצבונה ומאפשרת לתבואה לפרוח ולהבשיל מחדש. נדמה לי שאחד המסרים של סיפור זה הוא שניתוק בת מאמה יכול להביא לכעס ולעצב כל כך גדולים, שהוא יכול לכלות את כל החיים שסביבו.
מיתוס זה מבטא את היחסים המורכבים שיש בין אמהות לבנות: התקשרות מול ניכור, קירבה מול ריחוק. אני שומעת על היחסים הללו הרבה בקליניקה שלי ואין זה משנה בנות כמה הבנות או בנות כמה האמהות. לצד הרצון של האם והבת למעורבות האחת בחיי השניה, להתערבבות, לחיבור, להזדהות, קיים הצד שמוליד לעיתים יחסים של כעס, קנאה, אכזבה, חוסר הזדהות ולעיתים אף דחייה.
בניגוד לבן המבין מגיל צעיר שעליו להתנתק מאחידותו עם אמא ולהיפרד ממנה כדי להיות כמו אבא, הרי הבת אינה צריכה לעבוד היפרדות זו בשביל לגבש את זהות המינית. ההיפך הוא הנכון, גיבוש זהותה נעשה דווקא מתוך הקשר עם אמא. כאן מתחיל הריקוד המורכב בין התקשרות להיפרדות. הבת והאם שואלות את עצמן היכן הן מתחילות ונגמרות והיכן השניה מתחילה ונגמרת וכמה מרחב יש בין שתיהן.
על פי המחקר (למדן, 1999) אמהות חוות את בנותיהן באופן קרוב יותר מבניהן ומזדהות איתן יותר. על הבנות הן שומרות ומגינות יותר. הן עצמן נמצאות בקונפליקט עמוק ביחס לכמה חופש ועצמאות הן רוצות לתת לבנותיהן לבין כמה הן מבקשות את בנותיהן קרובות ומקושרות אליהן. נמצא שאפילו כשהבנות הן תינוקות, אמותיהן מדברות ומחבקות אותן יותר מאשר את התינוקות הבנים. הבת מפחדת יותר מהבן להיפרד מאמה וההיפרדות מאיימת עליה. היא מפחדת שהיפרדות משמעה התנתקות. יחד עם זאת הבת גם שואפת, כמו הבן, להיות עצמאית ואוטונומית.
הקרבה הזו בין אמהות לבנות יכולה לייצר לעיתים קרבה ועויינות, כעס ואשמה. יש בנות המתארות את הקנאה של אמותיהן בהן לנוכח תשומת הלב האינסופית שבן הזוג (אביהן) נתן לבת כביכול על חשבון האם. האם מצידה יכולה לחוש אשמה על תחושות קנאה אלו. תחושות מורכבות אלו יוצרות מצב שבו מצד אחד הבת שואפת להיות דומה לאמה בדברים מסוימים אולם לצד זה היא גם יכולה להיפגע עד עמקי נשמתה כשבן הזוג או אדם אחר אאמר לה "את בדיוק כמו אמא שלך..."
מה יכול לעזור אם כן להיפרדות בריאה שאינה ניתוק בין אמא לבת?
* כשאמהות יוצאות לעבוד או עסוקות בעוד תפקידים שהם מעבר לטיפוח הבית וגידול הילדים זה מאפשר לבנות לעבור תהליכי היפרדות טובים יותר כי האם עושה מודלינג של תפקידים שונים שהינם מעבר לתפקיד האמהי.
* השתתפות של אבות בטיפול הילדים יכול אף הוא לעזור לקונפליקט בין תלות ועצמאות של הבנות מאימותיהן.
* האפשרות של אמהות לתת מרחב לבנותיהן להביע את עצמן ולהיות שונות מהן: במראה, בלבוש, בבחירות המקצועיות והבין אישיות שלהן יכולה אף היא לעזור. על האם להבין שבתה אינה ההמשכיות שלה והיא רשאית לעשות בחירות שונות מזו שהאם עשתה.
* על האם לשים לב שבתה לא הופכת לתיקון שלה ושהיא אינה שואפת לרפא את הפצעים, הכאבים והפספוסים שלה דרך בתה (טיפול ומודעות יכול לעזור בעניין זה).
* יש לזכור שלא רק הבת רוצה היפרדות אלא גם האם, הבריאה בנפשה, רוצה בהיפרדות מבתה (אבל לא חלילה בהתנתקות ממנה). על האם לזכור שתחושה זו היא טבעית ונורמלית ולא צריכה לעורר אשמה.
אז לסיום החדשות הטובות. למרות שבגיל ההתבגרות יש התרחקות של הבת מהאם ומופיעים קונפליקטים רבים בין אמהות ובנות, ישנה לרוב חזרה לקשר קרוב יותר בגיל מאוחר יותר. על פי רוב ההריון, הלידה והאמהות מחזקים את הקשר בין אמהות ובנות וכשהבת הופכת לאם חלה התקרבות בינה לבין אמה. בנוסף ההתקרבות חלה גם כאשר האם מזדקנת ונחלשת וזקוקה לעזרת הבת. נמצא שאמהות מעגל גיל 50 נוטות להיות סלחניות יותר כלפי אמן...
אז אם אתן אמהות לבנות מתבגרות ואתן מרגישות שהבנות שלכן נחטפו וחזרו כבנות אחרות, תנשמו עמוק, תדעו שזה תהליך נורמלי ושגם זה יעבור...
מקורות:
למדן, אראלה. 1999. "מחול המלחמה והחיזור" על הקשר בין אימהות ובנות. מעוף ומעשה (5): 201-231.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוג קליני מוסמך
התמחות: טיפול במבוגרים ומתבגרים בעזרת טכניקות יעילות ממוקדות רגש + CBT, בהתאם למחקר עדכני של Affective Neuro
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,רמת השרון
שפה: עברית
טיפול ממוקד שיעיל במגוון מצבי קושי, מצוקה, ביטויי חרדה ודכאון. המיקוד בלב הבעיה מאפשר בזמן קצר להתחבר מחדש לכוחות ולמשאבים, ולהביא

פסיכולוג קליני
התמחות: חרדה ופוביה, דיכאון, טראומה, התמודדות עם משברי חיים, הפרעות אישיות, קשיים בתחום הבין-אישי והזוגי, טי
אזור בארץ: מבשרת ציון (אזור ירושלים)
שפה: עברית, אנגלית
פסיכולוג קליני מומחה, מטפל במבוגרים, מתבגרים וזוגות בגישה פסיכודינמית - גישה העוסקת בחשיפת הקונפליקט הלא-מודע הנמצא בבסיסם של קשיי

פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: חרדה, דיכאון, קשיים ביצירת והחזקת זוגיות, פרידה, משברי חיים, טראומה, מתח נפשי, חוסר מוטיבציה, משברים
אזור בארץ: רמת גן,גבעתיים, תל אביב וגוש דן, מטפל אונליין
שפה: עברית
בטיפול אני עוזר לאנשים המבקשים להתעורר, לגלות את המקור לכאבם ולסבלם, להיחלץ מלולאות חשיבתיות ולהתממש לכדי עצמם. מטפל במבוגרים בפרט
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
רוצו על זה – מה הקשר בין פעילות גופנית להתמודדות עם לחץ וחרדה בבגרות הצעירה? רחלי שרון- גרטי
פעילות גופנית אינה רק בריאה לגוף, אינה רק שומרת על גזרה - לפעילות גופנית ישנן איכויות טיפוליות ומרפאות בתחום הנפש.
עקרונות בהתמודדות עם דחיית ביצוע מטלות (דחיינות) גד בן שפר, פסיכולוג קליני
נטיה לדחות מטלות ("דחיינות") היא דפוס התנהגות שמאפיין את מרבית האנשים, ובכללם סטודנטים כדוגמת שרון. בספרות המקצועית ניתן למצוא טענות לפיהן לא ניתן לטפל בדחיינות
טיפול יעיל וקצר מועד – מה סוד הקסם של CBT ? צוות על הספה
טיפול קוגניטיבי – התנהגותי, או בשמו המקוצר CBT, הפך פופולארי מאוד בישראל ובעולם בכלל בשנים האחרונות – ויש לזה סיבה טובה.
המנטרה הראשונה מבין ארבע המנטרות על מערכת היחסים, מאת 'תיך נאת האן'. ד"ר אהרון רוי ספנג'ין
'יקירי אני כאן בשבילך' היא מדיטציה בפני עצמה, שאל את עצמך איך היית רוצה שמישהו 'יהיה כאן בשבילך' ואיך היית רוצה 'להיות כאן' בשביל האחר.