הדרכת הורים טיפולית
אורלי דרורי יונה
כאשר הילד מרגיש כי ההורה עצוב, מתוסכל, כועס או חולה, הילד מרגיש חרדה קיומית ומייד פונה לחלקים בתוכו שיכולים להציל את המצב.
מאת : אורלי יונה דרורי, טיפול נפשי ותזונתי והדרכת הורים טיפולית.
בתל- מונד.
לא מעט, בהדרכת הורים טיפולית, אני שומעת הורים מספרים לי על ילדיהם המאתגרים, על הקשיים שהם גורמים, ועל התמודדויות לא פשוטות.
עם זאת כמעט תמיד יש ברקע גם ילד טוב.
הילד הזה שבדרך כלל לא ידברו עליו בהדרכה, כי הוא טוב. ילד צללים אני קוראת לו.
ועליו אני רוצה לדבר.
מה זה ילד טוב?
אז הנה מה שהורים אומרים לי על ילד טוב:
הוא עושה כל מה שאנחנו אומרים לו
הוא שומר על אחיו הקטן
הוא תמיד מוותר
הוא עוזר לי גם שאני לא מבקשת
הוא רואה לפעמים שקשה לי והוא מתיישב מחבק אומר משהו
הוא עושה שיעורים
קם בבוקר בזמן
ילד טוב
ילד קל
אחותו מאתגרת
אחיו עושה לנו קושי
הוא
הוא ילד טוב.
ויניקוט אמר שכשאנחנו נולדים, אנחנו מפתחים את העצמי שלנו בשני מישורים:
עצמי אמיתי- העולם הפנימי שמכיל את מה שאנחנו אוהבים, שמתאים לנו שטוב לנו, המרחב הנפשי של מה שאנחנו מרגישים, נטיית הלב שלנו, המשיכה הטבעית שלנו לחום או קור, לחומרים ( רך, קשה), לתכנים (בובות, מכוניות, ספורט, השגיות, קריאה, משחק). כל מה שהוא בינינו לבינינו.
ועצמי כוזב- העצמי שאנחנו מציגים לעולם, לכל מי שהוא לא אנחנו.
כל אינטראקציה שיש לנו עם מישהו אחר, בהכרח ננהל אותה ממקום שהוא לא העצמי האמיתי. לרוב לא נאמר את כל מה שאנחנו רוצים לומר, או בדרך שבה נרצה לומר. לרוב לא נתנהג מול אדם אחר בדיוק בדרך שבא לנו.
אדם אחר הוא לא אנחנו, ואנחנו יוצרים התאמות כדי להיות בתוך המעמד הזה איתו.
אנחנו יוצרים התנהגויות מותאמות להיות בתוך קשר, בתוך מערכת יחסים.
כך מגיל צעיר מאוד, נוצרים שני עצמי.
העצמי האמיתי שהוא גלוי רק לילד והעצמי הכוזב, אותו הילד מציג לעולם.
אין רע בעצמי כוזב, זה דרך להתמודד עם העולם. עם זאת, כאשר אנחנו רוצים לאפשר לילד לגדול קרוב לעצמי האמיתי שלו רצוי שהעולם, הסביבה ובעיקר ההורים יתנו הרבה מקום לעצמי האמיתי.
והנה, ילד כשהוא טוב לעולם שהוא לא הוא, יהיה בהכרח פחות מחובר לעצמי האמיתי שלו.
כי ילד לא רוצה לעשות כל מה שאומרים לו, וילד לא רוצה לוותר לאחיו. ילד לא רוצה לעשות שיעורים. הוא לא אמור לראות ולהבין את האמא שקשה לה, הוא אמור לראות את עצמו ולהיות מרוכז בעצמו, כי הוא עדיין ילד.
אם כך, כשאנחנו אומרים לו שהוא טוב כשהוא מחובר לעצמי הכוזב, לאותו מקום שבו הוא טוב לאחרים ופחות לעצמו, כשהוא מחובר לעצמי שמרצה אותנו ואת הסביבה (גננות מורים אחים וכו), אנחנו מלמדים אותו להחביא את העצמי האמיתי שלו שיכול להיות סוער או לא כל כך מותאם לנו
וחבל.
ככל שהפער בין העצמי האמיתי לעצמי הכוזב גדול, כך הילד הטוב ילך ויתרחק מהעצמי האמיתי, יחביא אותו, על מנת להפחית בתוכו את הפער, את החרדה. לעיתים אף שוכח את העצמי האמיתי, מי הוא מה הוא אוהב, מה מושך אותו ומפתח עצמי אחר, כזה שמשקף את מה שהוריו מעריכים, רוצים צריכים ממנו.
למה ילד מרצה?
כי ילד תמיד לעולם תלוי בהוריו. זאת תפיסה פנימית חזקה שמתפתחת מרגע היוולדו. הוא זקוק להורה כדי שיטפל בו. הוא זקוק להורה חזק שיהיה שם עבורו.
כאשר הילד מרגיש כי ההורה עצוב, מתוסכל, כועס או חולה, הילד מרגיש חרדה קיומית ומייד פונה לחלקים בתוכו שיכולים להציל את המצב.
לעיתים קרובות כאשר יש אח עם בעיות התנהגות וההורים עייפים או עצובים, אם יש מחלה במשפחה או הורה עם שינויים במצב רוח, נראה ילד אחד במשפחה שלוקח על עצמו את תפקיד הילד הטוב.
לרוב נאמר לעצמינו- הוא מסתדר.
ואכן הוא מסתדר,
אבל כאמור הוא מתפתח רחוק מעצמו, ולכך יש מחירים בהמשך החיים.
..
אז ילד לא צריך להיות טוב
ילד צריך שיהיה לו טוב
נייחל לחירות של הילד להיות מי שהוא
וחג שמח לכולנו
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיה פסיכואנליטית MSW
התמחות: חרדה ודכאון, קשיים ביצירה וביסוס זוגיות, בריאות הנפש, התמודדות עם משברי חיים, הפרעות אכילה, הדרכת הו
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,גבעתיים
שפה: עברית, אנגלית
מטפלת במבוגרים ובמתבגרים וכן בילדים על הרצף האוטיסטי. הטיפול מתאים לכל מי שחש סבל, בלבול, מועקה, אי שקט. תחושה שלאורך זמן משהו לא
מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מדריכת הורים,טיפול פרטני
התמחות: סוגיות משפחתיות וזוגיות, הדרכת הורים, טיפול במתבגרים, בריאות הנפש, לקויות למידה קשב וריכוז, התמודדות
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,מרכז, טיפול אונליין
שפה: עברית,אנגלית
מטפלת בזוגות, משפחות, מדריכת הורים, יחידים(MSWׂׂ). מאמינה בכוחות הטמונים בכל אחד מאתנו ובקשר טיפולי בטוח שיסייע להוציאם אל האור וי
פסיכותרפיסטית בכירה, MA
התמחות: חרדה, דיכאון, סטרס, OCD, חוסר סיפוק, תקיעות במימוש עצמי, קשיים ביחסים, ליווי בהריון ובהורות, סוגיות
אזור בארץ: רמת השרון, הרצליה, תל אביב וגוש דן
שפה: עברית,אנגלית
מתמחה בטיפול בחרדה ובדיכאון. בעלת ניסיון רב בטיפול בנשים. משלבת שיח המביא לתובנה מעמיקה(גישה פסיכודינמית) עם טכניקות של CBT -בכדי
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
התמוטטות עצבים – מה זה, איך מאבחנים וכיצד ניתן לטפל? צוות על הספה
שמעתם את הביטוי הזה פעמים רבות בחייכם, אבל קרוב לוודאי שלא הייתם ממש בטוחים מה הוא אומר. איך עצבים יכולים להתמוטט? מה קורה לאנשים במצב של התמוטטות עצבים ואיך אתם יכולים לעזור לקרובים לכם?
להיות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. צוות על הספה
כל הורה יודע עד כמה מאתגר התפקיד ההורי ומכיר היטב את שק החרדות, החששות ורגשות האשמה שנולד עם כל ילד חדש ומלווה את ההורים לכל אורך החיים. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם אתגרים כפולים ומכופלים ולא תמיד זוכים לתמיכת הסביבה.
תחפושות לפורים צוות על הספה
חג פורים בפתח, ובשנים האחרונות נדרשים ההורים להתחיל ולדאוג לתחפושות חודשים מראש. רשתות השיווק מפרסמות כבר חודשיים לפני החג את קטלוג התחפושות, לילדים- מצידם, יש תכניות ובקשות וציפיות שתמצא התחפושות המושלמת לרצונם מהר ובקלות
גלישה בטוחה לילדים באינטרנט אתר זולי הקיפוד
המון דברים כבר נכתבו ונאמרו על גלישה בטוחה עבור הילדים שלנו באינטרנט. אך האם הדברים ניתנים ליישום? האם יש מענה ברשת עבור ילדים קטנים? האם יש תכנים המתאימים לגילאים הצעירים? האם יש אפשרות לא לחשוף אותם לתכנים פוגעים?