על הקשר בין כישורים חברתיים ולחץ חברתי אצל ילדים
לימור רותם - מטפלת בהבעה ויצירה
אצל בנים קל יותר לזהות קשיים חברתיים-רגשיים, שבאים לידי ביטוי הרבה פעמים בבעיות התנהגותיות כגון אלימות פיזית, אלימות מילולית, תוקפנות, כעס ועוד. אצל בנות מאתגר יותר לזהות קשיים רגשיים-חברתיים בשל נטייתן להתכנסות והתבודדות.
מיומנויות חברתיות הן מכלול של מיומנויות ויכולות שתורמות ליצירת קשרים ותקשורת עם האחר. הכישורים החברתיים של אדם מסוים משפיעים על התנהגותו במצבים חברתיים.
ילדים הלוקים בכישורים החברתיים עלולים להיות מושפעים מבחינת תפקודם בחיים האישיים. חוסר בכישורים חברתיים עלול להקשות עליהם להשתלב בחברה וליצור קשרים עם קבוצת השווים ( קבוצת בני אותו גיל וסטטוס) ובכך לפגוע באיכות חייהם.
במקרים קיצוניים של פגיעה חמורה בכישורים החברתיים עלולות להתעורר תגובות שליליות מהסביבה כגון לעג, זלזול ועוינות. שיכולים להוביל לחרם חברתי.
אצל בנים קל יותר לזהות קשיים חברתיים-רגשיים, שבאים לידי ביטוי הרבה פעמים בבעיות התנהגותיות כגון אלימות פיזית, אלימות מילולית, תוקפנות, כעס ועוד. אצל בנות מאתגר יותר לזהות קשיים רגשיים-חברתיים בשל נטייתן להתכנסות והתבודדות.
שני גורמים מרכזיים משפיעים על הכישורים החברתיים של ילדכם:
הגורם הראשון הוא ההורים: ההורים משמשים מודל לילד. הורים חברותיים בעלי קשרים חברתיים ויכולות חברתיות יהוו מודל ליצירת קשרים עבור הילד. הורים לא חברותיים, שמתקשים ביצירת קשרים חברתיים יקשו על הילד ללמוד איך לנהל וכדאיות קשרים חברתיים.
הגורם השני הוא אופי מולד: כל ילד נולד עם טמפרמנט שונה. ילדים ביישנים, ילדים עם קשיי ויסות, לקויות למידה, הפרעת קשב וריכוז. כל אלה ועוד ישפיעו על היכולות החברתיות של הילד.
קשיים במיומנויות החברתיות יכולות לבוא לידי ביטוי בקושי בהבנת סיטואציות חברתיות. במקרה זה, הילד מתקשה לקורא נכון את הסיטואציה ומתקשה להבין למה הצד השני התכוון (הרבה פעמים מפרשים לא נכון את הסיטואציה). ביטוי אחר לקושי במיומנות חברתית הוא קושי ליצור ולתחזק קשרים ויחסיים בין אישיים עם האחר בחברה. במקרים כאלה נראה ילדים שמגיבים בתוקפנות או בהימנעות.
חרדה חברתית
בגיל ההתבגרות (10 ומעלה) הצורך בחברים הוא צורך בסיסי עבור כל נער/ה. קבוצת השווים הופכת להיות הקבוצה החשובה ביותר עבורם, והמשפחה הופכת להיות פחות משמעותית בגיל הזה. הנער או הנערה עוברים תהליך טבעי של היפרדות ובניית זהות עצמית ומתרחקים מההורים.
נערים ונערות שחוו קשיים חברתיים בגיל הילדות מתפתחים פעמים רבות להיות נערים ונערות עם קשיים במיומנויות חברתיות בגיל ההתבגרות. כתוצאה מכך עלולה להתפתח חרדה חברתית שתשפיע על ההתפתחות הנפשית שלהם על הקשרים החברתיים שלהם, הביטחון העצמי והדימוי העצמי שלהם.
החרדה החברתית מקשה עוד יותר על המיומנויות החברתיות ולרוב נוצר מעגל קסמים שמקשה עוד יותר את המצב.
שיח לא שיפוטי
אם אתם הורים לילד או מתבגר, בשלב הראשון חשוב פשוט לשים לב. אם אתם רואים שהילד שלכם מתבודד או נמנע מקשרים חברתיים נסו לנהל אתם שיח פתוח ולא שיפוטי. שקפו לו בעדינות שאתם רואים שקשה להם ותשמחו לעזור לו. במידה שהילד לא מעוניין בעזרתכם, הציעו להם ללכת לאיש מקצוע בתחום שיעזור לבדוק ביחד איתם מה מעכב אותו ואיך ניתן לעזור לו.
באמצעות טיפול ניתן לסייע לנער/ה להבין מה מעכב אותו, להעצים אותו, לשפר את איכות חייו - ולסייע בשיפור הכישורים החברתיים שלו לעכשיו וגם לעתיד.
*המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחס לשני המינים
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכותרפיסטית דינמית, מטפלת זוגית ומשפחתית, מטפלת EMDR
התמחות: פסיכותרפיה דינמית ומתמקדת-
טיפול רגשי פרטני צעירים ומבוגרים, טיפול זוגי,
טיפול משפחתי
הדרכת הורי
אזור בארץ: צפון, כפר ורדים
שפה: עברית
קשיים אישיים במצבים של חרדה, דיכאון,התמכרויות ומצבי סיכון, משברי חיים, התמודדות עם מחלה, אובדן ושכול, קשיים ביחסים בינאישיים/ זו
פסיכותרפיסטית ועובדת סוציאלית MSW
התמחות: בריאות הנפש, דיכאון, אבל ואובדן, פוסט טראומה, חרדה, זהות מינית ומגדרית, התמודדות עם משברי חיים, קשיי
אזור בארץ: תל אביב, באר שבע, מטפלת אונליין
שפה: עברית,אנגלית
פסיכותרפיסטית דינאמית , מתמחה בטיפול במבוגרים הסובלים מפוסט טראומה, דיכאון, חרדה, ניסיון רב בסוגיות הקשורות לנטייה מינית ומגדרית,
עובדת סוציאלית MSW ומתמחה בטיפול מיני
התמחות: נכויות ומחלות כרוניות, בריאות הנפש, אנשים עם מוגבלות, מיניות , זהות מינית, אבל ואובדן, התמודדות עם מ
אזור בארץ: חיפה,צפון
שפה: עברית, אנגלית
עובדת סוציאלית עם התמחות קלינית ומתמחה בטיפול במיני. מנוסה בטיפול בילדים, נוער ובוגרים עם וללא מוגבלות. מטפלת במגוון מצבי חיים המז
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
עקרון השייכות מתפיסה ליישום- מאמר המשך רועי אזולאי
במאמר זה אפרט כיצד מסייעים לילד לחוש שייך ולבסס את נחיצותו ומשמעותו בביתו, בסביבתו וכך לגבש תפיסה חיובית באשר למקומו ולתרומתו לזולת ולחברה.
מציקים לילד בבית הספר – מה אפשר וצריך לעשות? צוות על הספה
החזרה לבית הספר השנה היתה מורכבת במיוחד בעקבות הנחיות הקורונה המבלבלות, הדאגות לבריאות הילדים והרצון להימנע מבידודים, כשלצד כל אלו מקננות הדאגות הרגילות להצלחת הילדים בלימודים וחשש, המוכר לכל הורה, מכך שילדו או ילדתו יפלו קורבן לבריונות בבית הספר.
מה עושים כשהמתבגר מסרב להגיע לטיפול? דפנה ממן, עו"ס, מטפלת בשיטות CBT
הורים רבים חווים קשיים עם ילדיהם בגיל ההתבגרות ומרגישים שהסמכות ההורית נשמטת תחת רגליהם. המתבגרים נוטים למצבי רוח משתנים, ווכחנות ומרדנות. ההורים עומדים מנגד בחוסר אונים, כואבים את הקשיים של המתבגרים ואינם יודעים איך וכיצד לתקשר איתם.
הצבת גבולות למתבגרים צוות על הספה
גיל ההתבגרות אמנם נמשך כיום על פני יותר שנים מבעבר, שלב ההתבגרות טומן בחובו אתגרים התפתחותיים רבים והוא מזמן קשיים לא פשוטים, יחד עם זאת, מעברו השני של גיל ההתבגרות ממתינה הבגרות, על סך האפשרויות הטמונות בה ומכאן חשיבות צליחת השלב ההתפתחותי המאתגר הזה בשלום