הילד לא מצליח בלימודים? מה יכולות להיות הסיבות לכך?
צוות על הספה
חשוב לזכור- כל ילד רוצה לרצות את הוריו ואת מוריו ולשמח אותם בהישגיו, וכל ילד עצוב כאשר הוא נכשל, גם אם לא רואים עליו.
קריקטורה מפורסמת מראה מספר חיות העומדות ביער- פיל, חתול, נמלה, עכבר, ועוד. החיות ניצבות מול עץ, לבושות בגדי התעמלות, ודמות אנושית אומרת להן- "מאחר ואנחנו מאמינים בשיוויון הזדמנויות, כולכן תתחרנה בטיפוס על אותו העץ". המסר של הקריקטורה ברור- הרי לא ייתכן שחיות שונות יתחרו באותו האתגר כאשר לכל אחד מהם יכולות אחרות לגמרי. ואם תתקיים התחרות, הרי שחלקן תחוונה הצלחה וחלקן יחוו כישלון, תחושה שתישאר איתן גם באתגר הבא ותקדם כישלון נוסף.
לפעמים הסיבה לחוסר הצלחה בלימודים היא חוסר ההתאמה של האתגרים הלימודיים ליכולותיו של הילד. חוסר ההתאמה יכול להתבטא בקצב הלימוד, בסגנון הלמידה, או במצבו הרגשי והחברתי. מערכת החינוך היא ציבורית ולא תוכל לתת מענה נפרד לכל ילד, במצב זה חשובה המעורבות של ההורים על מנת לחפש לילד מענה מתאים ליכולותיו.
את הסיבות לחוסר הצלחה בלימודים ניתן לחלק לכמה סעיפים עיקריים:
1. בעיות גופניות- קוצר ראייה, בעיות שמיעה, קשיים בוויסות החושי או כאבי גב עשויים לפגוע בלמידה. לפעמים הילד אינו מודע ללקות שלו מאחר והוא רגיל אליה. מומלץ לפנות לרופא משפחה לבדיקה שגרתית של ילדכם על מנת לשלול בעיות גופניות, ובמידה והן קיימות- להיעזר במכשור רפואי (משקפיים, מכשירי שמיעה) או בריפוי בעיסוק (במקרה של קשיים בוויסות חושי) על מנת להקל על ילדכם.
2. לקויות למידה- כיום אנו מודעים לקיומן של לקויות בתחומי למידה שונים. ישנם ילדים המתקשים בכתיבה (דיסלקציה) או בחשבון (דיסקלקוליה) ועוד. לקות למידה לא מעידה על האינטליגנציה, ונמצא כי ילדים בעלי לקויות למידה עשויים להיות יצירתיים וחכמים באופן יוצא דופן, אלא שתהליך הלמידה שלהם הוא שונה. בעשורים האחרונים התפתחו גישות שונות ללמידה וייתכן כי זו המקובלת אינה מתאימה לילדיכם. אם אתם חוששים כי לילדכם יש לקות למידה, יש לפנות לאבחון דידקטי, ולהתאים עבורו שיטת הוראה, והתאמות נוספות במבחנים ובכיתה.
3. הפרעת קשב וריכוז- קשיים בריכוז וכן הטיית קשב, לפעמים בתוספת היפראקטיביות (תנועתיות יתר) עלולים להכביד על הלמידה. ילד שהקשב שלו מוסט בקלות יתקשה להתמיד בהקשבה בשיעור, וילד הזקוק לתנועתיות רבה יתקשה לשבת בשקט. אם ילדיכם סובל מהפרעת קשב וריכוז ניתן לשקול טיפול תרופתי, אימון קוגניטיבי, תרגילי הרפיה וריכוז אחרים, על מנת להגדיל את טווח הקשב ולאפשר למידה והצלחה במבחנים.
4. קצב שונה- לפעמים קצב הלמידה של הילד שונה מזה של המורה ושל הכיתה, השוני יוצר פער ההולך וגדל. במקרה זה יצטרך הילד תמיכה לימודית- בשיעור פרטני בבית הספר, או בבית, על מנת לצמצם את הפערים.
5. חוסר פניות רגשית- ייתכן כי ילדכם משקיע אנרגיה רבה בפתרון קונפליקטים חברתיים או רגשיים מחייו. אם הוא נתון במשבר רגשי, יתקשה הילד לפנות משאבים נפשיים ללמידה. לפעמים הילד לא משתף בקשיים איתם הוא מתמודד. כדאי לשאול אותו באופן ישיר ורגיש, ולפנות לטיפול רגשי על מנת לאפשר ביטוי לתכנים הרגשיים.
6. מוסחות חברתית- לפעמים הילד מפנה אנרגיה רבה לפתרון קונפליקטים חברתיים, בהתאם לגילו ולשלב ההתפתחותי, מה שעשוי להחליש את תשומת הלב שלו למטלה הלימודית. גם במקרה זה מומלץ לפנות לטיפול רגשי על מנת לעזור לילד לפתור קונפליקטים חברתיים ולהתפנות ללמידה.
7. מסגרת חסרת כללים, או מסגרת נוקשה מדי- מסגרות הלמידה צריכות להיות מותאמות לילדכם. כאשר אין זמן ומקום המוקדשים ללמידה, או לחילופין- כשהזמן והמקום נוקשים מאד ומוקפים במערכת ענישה מחמירה- הילד לא יוכל להתמקם בתוך מרחב הלמידה, והישגיו יפגעו.
חשוב לזכור- כל ילד רוצה לרצות את הוריו ואת מוריו ולשמח אותם בהישגיו, וכל ילד עצוב כאשר הוא נכשל, גם אם לא רואים עליו. כאשר הישגיו של הילד נמוכים- יש לעודד אותו, לעזור לו לראות את התחומים בהם הישגיו גבוהים, ולטעת בו אמון ביכולותיו. יחד עם זאת יש למצוא את הגורם לחוסר ההצלחה ולנסות ולתת מענה מותאם ככל האפשר על מנת לעזור לו לשפר את הישגיו.
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום
פסיכולוג קליני מומחה
התמחות: חרדה, דכאון, אובססיביות, טראומה, משברי חיים, אובדן, פרידה, מיניות, התמכויות, זוגיות, משפחה, קריירה,
אזור בארץ: תל אביב יפו, חולון, בת ים, רמת גן, אזור המרכז, טיפול און ליין
שפה: עברית, אנגלית
מטפל במתבגרים ומבוגרים. מטפל זוגי ומשפחתי. יועץ לעסקים משפחתיים. חשוב לי לסייע למטופלי לחוות הקלה במצוקה וסבל, להחלץ ממצבים קשים
עובדת סוציאלית קלינית, MSW
התמחות: תחושת תקיעות, חרדות, דימוי עצמי, אותנטיות, חמלה עצמית, מימוש עצמי, זוגיות, יחסים, מיינדפולנס, אניאגר
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן
שפה: עברית, English
טיפול ליצירת שינוי - טיפול רגשי שמשלב כלים מעשיים להתמודדות עם תחושת תקיעות, חרדות, ביקורת עצמית, חוסר בטחון וחוסר נוכחות לעבר מימ
פסיכותרפיסטית דינאמית עובדת סוציאלית קלינית MSW
התמחות: משברי חיים, טראומה, דיכאון, חרדות, פוביות, בעיות ביחסים, קשיים בהריון לידה והורות, אבל ואובדן, מחלות
אזור בארץ: שפלה, רחובות, מודיעין וגדרה
שפה: עברית,אנגלית
פנייה לטיפול לעיתים אינה פשוטה ומלווה בהתלבטויות, יחד נוכל לעסוק בשאלות ותחושות אלו. בעבודתי עם גברים ונשים אני פועלת ליצור מקום ב
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
איך לטפל בהתמכרות לאכילה? צוות על הספה
האוכל בעולם המודרני, חדל כבר מזמן להיות רק אמצעי הזנה חיונית והישרדות הגוף ,הופך לנשוא מורכב הרבה יותר. אנשים מנהלים מערכות יחסים מורכבות עם אוכל מהווה, עבור חלקם, גורם מנחם מול קשיי החיים, סמל סטטוס, אמצעי בילוי ודרך להבעה עצמית.
אבחונים דידקטיים דפנה סרדס
במה עוסק האבחון הדידקטי? מי זקוק לאבחון דידקטי ? איזו אוכלוסייה מגיעה לאבחונים? מהן מטרותיו של האבחון? האבחון הדידקטי עוסק בבדיקה ואבחון של יכולות( חוזקות ) וקשיים (או ליקויים) בתחום הלימודי ומועבר ע"י מאבחן/ת דידקטי/ת שהוכשר/ה לכך.
כיצד נעזור לילדנו להיפרד מהמורה/מהגננת חגית זכאי
סוף השנה והפרידה מהגן, הגננת או המורה מהווה גורם מעורר חרדה עבור ילדים רבים
עולים לכיתה א' עם טיקיטק Tikitime
מסיבת סיום גן חובה היתה מזמן, ותלמידי כיתה א' רוצים ששנת הלימודים תתחיל כבר. החופש הגדול מזדחל, וכל יום שעובר הוא זמן של מתח והתרגשות עבורם. הראש הקטן והמתוק שלהם מלא בשאלות ומחשבות