
הלימודים הושבתו בגלל הקורונה – מה עושים עם הילדים בבית?
צוות על הספה
הכניסו לסדר היום פעילות יזומה- מעבר למשימות הלימודיות. פעילויות אלו יכולות לכלול – שעת קריאה, עזרה בבית, פעילות גופנית, פעילות יצירה. בכל יום חשוב שתהיה פעילות שמשלבת את התחביבים של הילד.
כמה עצות להתארגנות לשבועות הקרובים:
1. ישיבת הורים- לפני הכל – שבו אתם, ההורים וקבלו החלטות איך הולכים להראות השבועות הקרובים. לפני שאתם יוצאים בהצהרות לילדים, השקיעו מחשבה ותיאום ביניכם. איך יראו הימים האלו, על מה תקפידו? מה מותר ומה אסור מבחינתכם: מבחינת יציאות מהבית, מפגשים עם חברים, ועוד. הכינו תכנית והציגו אותה לילדים. מעבר לסדר שזה יעשה לכם, זה יחזק עבור כולם את תחושת השליטה בימים אלו.
2. יצירת שגרה חדשה- בהתאם לגילאי הילדים ולהרכב הילדים בבית, חשוב לבנות שגרה, דומה ככל הניתן לשגרה הרגילה של הילדים. גם עבור המתבגרים אין תחליף לשגרה כדי לאזן את מצב הרוח, ולאזן את החרדה. שגרת היום צריכה לכלול – שעת השקמה, זמן התארגנות, זמני ארוחות ומנוחה וזמני פעילות. חשוב שיהיו זמנים בהם מעבר למשימות הלימודים שיקבלו (עדין אף אחד לא יודע אם אתר משרד החינוך יעמוד בעומס ואיך תתנהל הלמידה מרחוק), חשוב שתהיה פעילות יזומה שלכם שתאזן את השהות הארוכה בבית. כתבו עבור כל ילד את שגרת היום הצפויה, ממש כמו מערכת שעות של בית הספר.
3. מהם הכללים שצריך להקפיד עליהם? מה מותר / אסור לאכול (במיוחד ילדים עם מודעות נמוכה לתזונה נמוכה, להיות כל היום ליד המקרר עלולה להיות סוגיה לא פשוטה). איך שומרים על הבית שיהיה נעים להיות בו בסוף היום? איך נותנים אחד לשני מרחב?
4. לימודים- חשוב שתתחשבו בכל ילד ביכולות שלו ללמידה עצמאית. לא לכל ילד יש את אותה משמעת עצמית, יכולות קשב וריכוז וניהול עצמי. חשוב שזמני הלימודים שלהם יותאמו למאפייני הילד וכך גם אופי המשימות שלו. אם המשימות הלימודיות יהיו קשים לילד, הכניסו לסדר היום גם "פגישות עזר" – אולי עם אח גדול או אפילו חונך בוגר (הרי גם התיכוניסטים מושבתים בבית).
5. הכניסו לסדר היום פעילות יזומה- מעבר למשימות הלימודיות. פעילויות אלו יכולות לכלול – שעת קריאה, עזרה בבית, פעילות גופנית, פעילות יצירה. בכל יום חשוב שתהיה פעילות שמשלבת את התחביבים של הילד.
6. הכניסו לסדר היום פגישות סקייפ און ליין עם חברים. אפשר אפילו בקבוצה. במיוחד עבור תלמידי היסודי, חשוב לסייע להם לשמור על קשר ועל המיומנויות החברתיות, לדמות את ההפסקות של בית הספר ככל הניתן.
7. נהלו והגדירו את השימוש במסכים – זכרו ששעות הלימודים יהיו ברובן מומרות גם הן בשעות מסך ולכן חשוב מאוד, שלא יעבירו הילדים חודשיים בזמן מסך. הנזקים והחשש להתמכרות עלולים להיות קשים בתקופה ארוכה כל כך.
8. נהלו את זמן הצפייה בחדשות של הילדים ונטרו מה שקורה בקבוצות הוואטסאפ. חרושת השמועות, הפייק ניוז וההלחצות ברשת הן בלתי נסבלות וככל שהילדים צעירים ורגישים יותר זה עלול לייצר השלכות רגשיות.
9. שמרו על ערוץ תקשורת פתוח- בסוף כל יום שוחחו איתם ובדקו איך עבר היום שלהם. היחסים המשפחתיים יזדקקו גם הם לטיפוח כי כל הדינמיקה עומדת להשתנות. זו תקופה ארוכה וכלול להיווצר "סיר לחץ". חשבו כיצד אפשר לייצר הפרדת כוחות מדי פעם,
לתת לילדים מרחב עצמאי.כדי להפוך את הלימון ללימונדה השקיעו זמן בשיח משפחתי, משחקים משפחתיים, ארוחות משפחתיות וכל פעולה שתחזק את הקשרים והתקשורת כדי שתוכלו לאתר מבעוד מועד קשיים רגשיים שעלולים לצוץ אצל הילדים.
היו עירניים ורגישים. זה מצב לא פשוט לכולם. ואם אתם מתלבטים, מתקשים, כדאי ורצוי לפנות לעזרה. מטפלים רבים מציעים טיפול גם לילדים, והדרכת הורים און ליין.
בריאות לכולם!
אנשי מקצוע רלוונטים לתחום

פסיכולוג רפואי מומחה
התמחות: CBT וטיפול מבוסס מיינדפולנס ברמה״ש ובת״א.
התמחות בהפרעות חרדה, כאב כרוני ובקשיים שמתבטאים במפגש בי
אזור בארץ: תל אביב וגוש דן,שרון, רעננה
שפה: עברית, אנגלית
טיפול פסיכולוגי ממוקד בהפרעות חרדה, כאב וסומטיזציה במבוגרים ובני נוער. טיפול באנשים המתמודדים עם מצבים רפואיים, ניסיון רב עם בני ה

פסיכולוגית ומטפלת קבוצתית
התמחות: דפוסי אישיות ויחסים, זוגיות ומיניות, פגיעה מינית, טראומה, חרדה, דכאון, גיבוש זהות, אבל אובדן ומשברי
אזור בארץ: רמת גן, תל אביב וגוש דן, מרכז
שפה: עברית
פסיכולוגית, ומטפלת קבוצתית. מטפלת במבוגרים. מאמינה כי המרחב הטיפולי מעניק קרקע בטוחה ויציבה, לצורך מסע הטומן בחובו לא רק הזדמנות ל

עובדת סוציאלית קלינית, פסיכותרפיסטית cbt (קוגניטיבית התנהגות
התמחות: חרדה ופוביה,דיכאון,אבל ואובדן,פוסט טראומה,התמודדות עם משברי חיים,טיפול במתבגרים
אזור בארץ: שרון,רעננה,כפר סבא,אונליין
שפה: עברית
עו''סית קלינית, פסיכותרפיסטית CBT, מטפלת מוסמכת בהתמקדות (פוקוסינג), עבודת גוף-נפש. מזמינה אותך לחוויה טיפולית נעימה, מכבדת, נגיש

עו''ס קלינית M.S.W, מטפלת יונגיאנית
התמחות: טיפול רגשי בנשים, גברים בכל מעגלי החיים (16+), חרדה והתמודדות עם השפעות המלחמה, PTSD
תהליכי עצמאות
אזור בארץ: ירושלים,אונליין
שפה: עברית,אנגלית
(MSW) בעבודה סוציאלית, מטפלת ומתמחה בגישתו של יונג (Jung). תהליכי אינדיווידואציה וגילוי עצמי ואישי, זהות מגדרית ומיניות, סוגיות מש
כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך
הכל על טיפול MBCT צוות על הספה
Mindfulness Based Cognitive Therapy היא שיטה טיפולית המשלבת כלים מעולמות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) עם כלים מעולמות המדיטציה והמיינדפולנס, במטרה לסייע לאנשים עם הפרעות שמקורן בקשיי ויסות רגשי.
פסיכותרפיה התייחסותית – מהי ומה הקשר גישות פסיכולוגיות אחרות? צוות על הספה
פסיכותרפיה התייחסותית היא אסכולה טיפולית מודרנית, ששמה במרכז הטיפול את מערכות היחסים של האדם והשפעתן על מבנה האישיות שלו ועל בריאותו הנפשית.
מהו טיפול דינמי? צוות על הספה
טיפול דינמי, הידוע גם כטיפול פסיכודינמי הוא שם כולל למספר גישות טיפוליות המבוססות על התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד ונגזרות ממנה. הגישות הללו עושות שימוש במנגנונים פסיכולוגים שונים – למשל חלומות, זיכרונות, אסוציאציות וקשרים בין-אישיים, כולל הקשר בין המטפל למטופל.
טיפול לקהילה הגאה צוות על הספה
אפרת ומיכל, זוג לסביות, פנו לטיפול זוגי לאור קשיים שחוו בקשר ורצון לשפר את התקשורת ביניהן, לפני לידת ילדם הראשון. הן חיפשו ומצאו מטפלת רגשית בעלת ניסיון בטיפול בזוגות להט"ב, אשר ידעה לשקף להן ...